Volvo V60 D6 AWD Twin Engine R-Design (2015) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 D6 AWD Twin Engine R-Design |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 218.672 km |
KM-stand laatst | 270.427 km |
Weer terug bij Volvo
- 218.672 km
Komend van een niet geheel probleemloze Golf GTE ben ik op zoek gegaan naar een andere auto. Omdat mijn vorige Volvo, een V40 D4 weliswaar, mij nooit heeft laten staan was voor mij de keuze redelijk snel gemaakt. Het moest weer een Volvo worden! Welk model is de volgende vraag. Weer een V40? Nee, die kende ik al en ik wilde toch graag een Volvo met wat meer vermogen en automaat. De V60 D6 schoot al een paar keer door mijn hoofd, maar bleef mijzelf afvragen wat ik met een dergelijk grootte auto moest. Aangezien ik voor 90% van de gevallen alleen in de auto zit.
Na wat wikken en wegen toch de knoop doorgehakt dat het een V60 D6 moest worden. Diezelfde avond nog de vergelijkingssites erbij gehaald om te kijken naar een leuke uitvoering. De uitvoeringen die te koop stonden waren of niet naar mijn smaak of deze hadden extreem weinig kilometers waardoor de hoofdprijs werd gevraagd. Na nog wat verder zoeken kwam ik een auto tegen waar nog geen foto bij stond, omdat de auto nog werd verwacht. Nu was de advertentie 1-2 weken oud en ging toch maar even bellen met de Volvo dealer. Wat bleek? De auto was binnengekomen alleen had men nog geen tijd gehad om deze helemaal te reinigen. Voor mij geen probleem en vervolgens een afspraak gemaakt om de dag erna de auto te komen bekijken en mocht deze optisch bevallen ook gelijk voor een testrit mee te nemen.
Zonder enige foto, maar wel met vertrouwen, in de auto gestapt en vanuit Hoek van Holland naar Almelo gereden om de auto te bewonderen.
Daar stond ze dan, vies, kleine 17 inch wielen met winterbanden en de afneembare trekhaak er ook nog op. Dat was niet direct een lust voor het oog, maar goed ik had mezelf beloofd om hier doorheen te kijken omdat ik wist dat er ook nog een 19 Inch zomerset bij geleverd werd en de trekhaak er gemakkelijk af kon. Eenmaal rijdend was ik direct verkocht door de kracht van de D5 dieselmotor en het samenspel met de elektromotor. Dit maakt van de v60 toch een behoorlijk vlotte auto en kan toch ook 40km elektrisch rijden, wat dan weer genoeg is voor mijn woon-werk verkeer. Teruggekeerd bij de dealer was de keuze, ondanks de tegenvallende inruilwaarde op de Golf, snel gemaakt. Dit moest hem worden. Overeengekomen dat er een aantal puntjes nog werden opgelost en de deal was rond. Afgesproken dat ik de auto de volgende zaterdag op kwam halen ging ik extra blij weer naar huis.
Hieronder een aantal opties waarover de auto beschikt:
- 19 inch r-design velgen
- Adaptieve cruisecontrol
- Afneembare trekhaak (kan toch handig zijn)
- Automatisch dimmende binnen en buitenspiegel
- Blind spot information system (BLIS)
- Harman Kardon premium Audio
- Osmium Grey metallic lak
- Polestar geoptimaiseerd
- R-design pakket
- Side scuff plates
- Schuif/kanteldak
- Verwarmbare achterbank
en bovendien volledig dealeronderhouden wat ik een must vond bij dit type auto. Al met al een fantastische auto! Op naar de eerste kilometers.
Het ophalen van de auto + de eerste kilometers
- 229.777 km
Een week later dan de bezichtiging kon ik de auto ophalen. Bij het binnenlopen van de showroom werd ik direct weer verliefd op de, inmiddels helemaal gereinigde, V60. Ik kon niet wachten om de terugreis te beginnen. Voordat ik op pad kon gaan kwam eerst het administratieve gedeelte nog, maar gelukkig duurde dat niet al te lang en kon ik al snel de auto in en terug naar huis. Samen met twee vrienden en de winterset deels op de achterbank en deels in de kofferbak kon de terugreis beginnen. Met een rit van zo'n 210km voor de boeg had ik genoeg tijd om de auto alvast een beetje te leren kennen. Helaas begon de terugreis niet al te goed. Tijdens het overeenkomen van de aankoop was afgesproken dat de twee lawaaiige achterbanden vervangen zouden worden. Helaas was dit niet gebeurd en ging ik na 5 minuten direct rechtsomkeert naar de dealer. Na overleg overeengekomen dat ik de V60 toch naar huis zou rijden en de banden bij de plaatselijke Volvo dealer op hun kosten zou laten vervangen.
Nadat de nieuwe banden en wat andere kleinigheden waren vervangen (conform afspraak) zijn de eerste 10k kilometers werkelijk waar voorbij gevlogen. Dit komt mede door twee ritten naar onze oosterburen om de auto eens goed uit te proberen. De V60 rijdt ondanks de 19 inch wielen in combinatie met R-design onderstel nog verassend comfortabel, maar is tegelijkertijd wel straffer afgesteld dan de overige uitvoeringen zonder sportonderstel. Voor mij voelt dit als de ideale combinatie.
Natuurlijk zou het comfort nog verbeteren als er kleinere wielen onder zitten, maar het oog wil tenslotte ook wat.
Per maand verslind ik ongeveer zo'n 3000-5000 kilometers waarvan ongeveer een kwart werk gerelateerd. Voor het werk probeer ik zo vaak mogelijk te stekkeren wat mij redelijk goed lukt, aangezien er vlakbij mijn werk ook laadpalen beschikbaar zijn. Voor de overige plezierritten rij ik het vaakst in de "Power" modus aangezien ik heb gemerkt dat dit bij 130km/h nauwelijks onzuiniger is dan hybride rijden, maar je wel gelijk de volledige kracht tot je beschikking hebt mocht het nodig zijn.
Dit leidt tot een gemiddeld verbruik van 4.5l / 100km. Over het verbruik valt veel te zeggen, maar ik ben er blij mee aangezien dit gemiddeld zo'n 3.0l / 100km zuiniger is dan de Golf GTE waar ik eerst mee reed. Wanneer ik zonder te stekkeren naar mijn werk rij is het gemiddelde verbruik zo'n 7-7.5l / 100km. Dat is niet heel zuinig, maar nog steeds "prima" voor een 1900kg wegende station met een krachtige 5 cilinder dieselmotor onder de kap.
De afgelopen 10k kilometers heeft de "tractor" zoals ik haar, vanwege de dieselratel en de absurd grote draaicirkel, liefkozend noem geen steek laten vallen. Wel vallen er een aantal eigenschappen in positieve en negatieve zin op. Hieronder een korte samenvatting.
Negatieve punten:
- Draaicirkel: Met 11.9 meter is dit ontzettend groot, wat erin resulteert dat ik bij het keren soms wel een keer of twee meer moet steken dan met de Golf.
- Het infotainment: Niet het slechtste systeem wat ik ken, maar voor een auto met een dergelijke nieuwaarde had Apple Carplay/Android Auto beschikbaar (al dan niet als optie) mogen zijn. Helaas heeft deze versie van het Sensus mediasysteem hier geen ondersteuning voor. De Golf liep hierin duidelijk voorop.
- Tankinhoud: Deze is slechts 45l waardoor je, wanneer je niet of minder kunt stekkeren, toch vaak bij de pomp staat. 60l had toch wel fijn geweest.
- Parkeerkaarthouder: Deze begint bij het aanspreken van de dieselmotor te rammelen. Hier voor nu maar even een stukje vilt tussen gedaan om dit te verhelpen.
- Wielen: De 19 inch wielen zijn erg mooi en staan haar ook erg goed, maar de beschikbare banden voor dit formaat hebben wat meer afrolgeluid dan de 17 inch wielen onder de Golf en de V40.
- Kosten: Nu nog geen probleem, maar de korting op de wegenbelasting loopt maar t/m 2024. Hierna zal de wegenbelasting behoorlijk toe gaan nemen.
Positieve punten:
- Stoelen: De stoelen zitten werkelijk waar fantastisch. Één van de beste, zo niet de beste, stoelen waar ik in heb gezeten. De stoelen bieden naast comfort genoeg zijdelinkse steun als dat nodig is.
-Verbruik: Gemiddeld 4.5l / 100km is voor mij een uitstekende waarde. Zuiniger zal mogelijk zijn maar het rijden moet ook leuk blijven en ik vind et leuk om af en toe snel weg te trekken bij de stoplichten.
- Reikwijdte accu: Op een dag waarbij het gemiddeld 20-25 graden is het bereik van de accu ongeveer zo'n 40km. Een keurige waarde voor een auto met bijna 230k km ervaring en ook genoeg voor woon-werk verkeer.
- Aandrijflijn: De D5 is een juweel van een dieselmotor. Ja hij is wat rumoerig, maar i.c.m. de zes-traps automaat levert de auto altijd voldoende power en verbruikt bij deze kilometerstand geen vloeistoffen anders dan diesel.
- Wegligging: Ondanks dat het een zware auto is gaat hij best goed de hoek om en blijft ook mooi koersvast. De Golf was op dit vlak toch minder koersvast. Wel blijft de auto groots aanvoelen.
- Audio: Het premium geluidssysteem van Harman Kardon doet goed zijn werk. Wel even wat instellingen aangepast omdat het op het eerste gehoor weinig bass liet horen.
- Kosten: voor nu nog 3.5 jaar 50% korting op de wegenbelasting. Daarnaast geen overige kosten hoeven maken.
Al met al zijn de negatieve punten kleinigheden waar je je snel overheen kan zetten als je naar de positieve eigenschappen van de auto kijkt. ik hoop dan ook vele kilometers met de "tractor" te mogen maken. Bij de eerstvolgende servicebeurt zal ik de review weer updaten. (vanaf nu ongeveer 20k kilometers)
Nieuwe mijlpaal!
- 240.000 km
Update:
Na 10k km verder te zijn dacht ik er weer aan om een update te plaatsen, niet omdat er zoveel schokkends is gebeurd, maar omdat er eigenlijk geen bijzonderheden zijn. De afgelopen 10000 km heb ik in een redelijk rap tempo afgelegd, eigenlijk sneller dan verwacht. Gelukkig heeft de "tractor" zich goed staande gehouden en is er naast het op pijl brengen van de koelvloeistof niks bijzonders gebeurd.
Banden:
Aangezien het er naar uit ziet dat de komende dagen het toch weer ierts kouder gaat worden heb ik besloten om de auto maar op winterbanden te zetten. Ik kreeg bij aanschaf een kant-en-klaar winterset erbij en dacht, waarom ook niet een keer proberen. Had ik het set er niet bij gehad dan weet ik overigens niet of ik een set winterbanden zelf had aangeschaft.
Wel merk ik dat de voorbanden langzamerhand op beginnen te raken en deze zullen dan ook in het nieuwe jaar vervangen gaan worden wanneer de winterbanden er weer af gaan. (Tips voor banden zijn altijd welkom :) )
Connectiviteit:
Het Sensussysteem laat eigenlijk geen steek vallen, maar toch mis ik Carplay wat ik in de Golf wel had. Na wat wikken en wegen heb ik de knoop toch doorgehakt om bij onze oosterburen een nieuwe, pasklare, navimodule aan te schaffen op basis van Android. Daarbij was ook de module van Apple Carplay ingebouwd en daardoor kan er nu gebruik gemaakt worden van draadloze Carplay. Het systeem is niet geheel feilloos, maar de kleine puntjes die het heeft worden teniet gedaan door het gebruiksgemak van Tomtom Go/ Flitsmeister in combinatie met Spotify.
Overige zaken die in positieve zin opvallen:
- Comfort: Ondanks de 19 inch wielen is het comfort erg goed. Tuurlijk kan het beter met kleinere wielen en zonder R-Design onderstel, maar dit is voor mij een goede compromis. je merkt dat het een zware auto is, maar toch ligt deze verassend goed/strak op de weg.
- ACC: Nooit een fan geweest van adaptieve cruise control, maar ben het in de V60 toch gaan waarderen. Misschien komt dat ook omdat ik nu wat rustiger rij.
-Souplesse: Al eerder in mijn review heb ik benadrukt dat de D5 motor een fijn exemplaar is en dat denk ik nogsteeds. In combinatie met de elektrokracht onderin is deze aandrijflijn erg fijn en kom je zeer gemakkelijk in elke situatie met het verkeer mee.
Overige zaken die in negatieve zin zijn opgevallen:
- Tankinhoud: De tankinhoud bedraagt "slechts" 45 liter, wat betekend dat je bij grote ritten toch redelijk vaak aan de pomp staat.
- Navi: Door de nieuwe module duurt het wat langer om de achteruitrijcamera in te schakelen. Opzich geen heel groot probleem, maar toch een beetje onhandig als je snel weg wilt/moet en het niet goed kan overzien.
- Draaicirkel: De draaicirkel is toch wel een puntje gebleken. de straten waar ik kom zijn niet allemaal even breed en als er dan gekeerd moet worden ben je even bezig.
Kosten:
Hier kan ik heel kort over zijn. De kosten van het onderhoud, aanpassingen en brandstof hou ik niet bij. Autorijden is voor mij meer dan zo goedkoop mogelijk van A naar B te komen. Ook rij ik niet zo zuinig als dat ik zou kunnen, aangezien ik graag vlot doorrij.
Al met al nogsteeds een fantastische auto die, mede door de laatste aanpassing, helemaal aan mijn wensen voldoet. Over 10k km moet de auto weer voor onderhoud en dan zal ik weer een update plaatsen : )
24ׁׁׁׁׁׁ0k beurt + automaat flush
- 251.871 km
Vanwege een aantal omstandigheden zijn de afgelopen 10.000 kilometers minder snel afgelegd dan ik in eerste instantie had gedacht. Na ongeveer 9/10 maanden werd het tijd om naast mijzelf ook de v60 op mijn verjaardag te verwennen. De onderhoudsmeter stond namelijk in de tussentijd al een aantal kilometer op 0 en ze schreeuwde dus om een onderhoudsbeurt. Aangezien ik de auto met een redelijke kilometerstand heb gekocht heb ik ervoor gekozen om de beurt bij de dealer te laten uitvoeren, sommige zullen mij misschien voor gek verklaren, maar deze beurt dient ook gelijk als een soort van nul-meting m.b.t. de algehele staat/conditie van de auto.
De onderhoudsbeurt die ik ingepland duurde ongeveer een uur of 5 en in die tijd zijn onderstaande werkzaamheden uitgevoerd. Daarnaast is de auto ook gewassen wat weer mooi meegenomen was aangezien er de week ervoor sahara zand zich had verspreid over Zuid-Holland.
Werkzaamheden:
- Verversen motorolie + vervangen filter
- Verversen remvloeistof
- Vervangen luchtfilter
- Vervangen interieurfilter
- Vervangen brandstoffilter
- Toevoegen brandstofreiniger
- Toevoegen motorreiniger
- Reiniging binnenkant vooruit vanwege camera
Naast wat gekraak van het ietwat uitgedroogde leer op de voorstoelen, wat overigens na het insmeren met diverse leder onderhoudsmiddelen verdwenen is, was er naast bovenstaande werkzaamheden niets op de algehele staat van de auto aan te merken en kwam de V60 ook glansrijk door de APK.
Bij het betalen van de rekening kreeg ik de opmerking dat de auto er erg goed uitziet / in erg goede staat is voor de kilometerstand en dat er geen roest te vinden is. Dat is toch een leuk compliment en doet je gelijk beseffen dat je toch een goede / degelijke auto hebt gekocht.
Na weer een aantal km's gereden te hebben had ik het gevoel dat de bak minder soepel schakelde dan toen ik de auto net in bezit had. Of dit geheel waar was of tussen mijn oren zit durf ik niet te zeggen, maar ik had me voorgenomen om mijzelf te gaan oriënteren voor een automaat flush. Ondanks dat Volvo aangeeft dat er lifetime olie is gebruikt voor de bak lijkt me dit enigszins een onzin verhaal. Aangezien motorolie ook elke 20-30 duizend kilometer wordt vervangen kan de bakolie naar mijn mening eigenlijk niet achterblijven. Tuurlijk heeft de bakolie geen last van uitlaatgassen, maar de viscositeit kan met het verhitten en afkoelen van de bak niet voor altijd goed blijven.
Via diverse Volvo fora heb ik een afspraak gemaakt bij TPR Powerflush en een Powerflush laten doen op de automaat.
Bij het spoelen van de automaat wordt er in totaal 16 liter olie + een reiniger gebruikt om de bak geheel schoon te spoelen en af te vullen met olie. De olie die eruit kwam was inderdaad nog van de eerste lichting en dus 7 jaar en 250.000 kilometer oud. De olie was gitzwart en had ook een bijbehorende vieze/banderige geur. Al met al had ik dus niet veel langer moeten wachten met het flushen van de bak. Vanwege de huidige emissie eisen heeft Volvo vanaf 2011/2012 thermostaten toegepast aan de bak (bakken worden hierdoor ook wel thermostatische bakken genoemd) zodat deze het koelcircuit kunnen sluiten en waardoor de olie snel op temperatuur komt. Dit lijkt ideaal, maar is alleen maar goed voor de emissie en niet voor de olie/bak zelf omdat deze dus eigenlijk in het begin te weinig wordt gekoeld.
Nadat het proces klaar was, wat ongeveer zo'n 75 minuten duurde, hebben we nog even gezellig nagepraat over Volvo's en kreeg ik ook nog een flesje brandstofreiniger in de tank, waarvoor dank! Op de terugweg merkte ik na een aantal kilometer al op dat de bak soepeler begon te schakelen en wist ik dus ook dat de flush geen onzinnige actie is geweest. Dit zal overigens alleen nog maar beter gaan worden, want de bak past zichzelf nog gedurende de eerste 1000 kilometer aan.
Al met al een behoorlijke uitgave in de eerste helft van 2022, maar dit hoort nou eenmaal bij goed en deels preventief onderhoud. Verder ben ik nog zeer tevreden over de V60 en heb ik eigenlijk niets te klagen, alhoewel de bijgeleverde laadkabel van 4 meter wel erg kort is. Ik heb hiervoor dan ook een andere laadkabel besteld met een lengte van 8 meter. Hierdoor maakt het niet meer uit of je vooruit of achteruit in het vak staat bij de laadpaal. Wel zo fijn, want ik werd ondertussen gek van het moeten keren van de auto om te kunnen laden bij mij in de straat.
Op naar de 300.000 kilometer!
Turbo problemen?
- 270.427 km
De laatste update die ik over de V60 schreef is alweer een tijd geleden en aangezien er niet heel veel was veranderd had ik eigenlijk niet direct een reden om deze weer bij te werken. Echter was het twee weken geleden raak. De auto liep bovenin niet goed en ik kreeg dan ook een aantal keer een motorstoringslampje te zien bij het accelereren. Niet wetende hoe erg het was toch maar even direct naar mijn vaste dealer gereden, maar zij hadden helaas geen tijd om de auto even uit te lezen. (Wat ik overigens niet het toppunt van service vind, maar daar zal ik verder geen woorden aan vuil maken.)
Ik bedacht mij dat ik nog een OBD2 reader in mijn auto had liggen en daar heb ik zelf even de auto mee uitgelezen. Er kwamen twee storingen naar voren waarvan de meest recente de P0299 was. De P0299 is een algemene foutcode die veel fabrikanten gebruiken voor alles wat er maar mis kan gaan met de turbo. Veel wijzer was ik dus na het uitlezen niet, behalve dan dat ik wist dat het aan de turbo moest liggen. (Dit verklaarde ook de terugval in vermogen boven een bepaald aantal toeren en snelheid)
Na het uitlezen een andere dealer gesproken en gelijk een afspraak gemaakt om de storing verder te laten onderzoeken. In de tijd tussen het maken van de afspraak en het brengen van de auto voor de verdere inspectie had ik nog wel de storing gewist om te kijken of deze nog wel terugkwam. Waar je eigenlijk hoopt dat de storing niet meer terugkomt, kwam deze gelukkig nog wel terug en kon ik de auto met de storing bij de dealer neerzetten.
Na een korte inspectie van ogeveer 45 minuten werd ik gebeld met de mededeling dat het turbodrukventiel en een klep het hadden begeven, maar dat de turbo zelf nog wel helemaal intact was en ook geen/nauwelijks slijtage vertoonde. (Er werd mij verteld dat het turbodrukventiel bij deze auto's met hogere kilometerstanden wel vaker sneuvelen) Ondanks dat ik volgens de monteur gewoon normaal door kon rijden wel direct besloten om de auto te laten maken. (Totale kosten ongeveer zo'n €660)
De onderdelen waren allemaal in Nederland en de auto kon ik dan ook weer aan het einde van dezelfde dag ophalen. Bij het ophalen van de auto was deze netjes schoongemaakt en stond deze aan de laadpaal. Al met al een keurige service!
Verder valt er eigenlijk niets te melden en ben ik nogsteeds erg tevreden met de V60. Ook kreeg ik van de dealer weer de opmerking dat de auto er voor zijn kilometerstand en leeftijd keurig bij stond.
Nu, hopelijk zonder al te veel kosten, op naar de 300.000KM!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V60 2.4 D6 AWD Plug-In Hybrid R-Design
- 2015
- 160.488 km

Volvo V60 2.0 T5 Polar+ / Lederen bekleding / Schuif-kantel dak / Standkachel / Elektrisch bedienbare voorstoelen / Trekhaak / Cruise controle / Parkeercamera achter /
- 2018
- 110.796 km

Volvo V60 1.5 T3 Nordic+ Automaat - Airco - Navigatie - Standkachel - 18''Lichtmetaal - Stoelverwarming - Trekhaak
- 2017
- 171.606 km