Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Summum (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 192.500 km |
Een half jaar V60 Plug-In Hybride
- 21.500 km
In een half jaar en ruim 20.000km heb ik wisselende ervaringen met de V60D6 verzameld. Positief zijn zonder meer de prestaties en rij-eigenschappen. Met name de vering is alleen maar beter door het hoge gewicht. 4-wielaandrijving werkt perfect en de acceleratie (in Power mode) is indrukwekkend. Electrisch rijden is weliswaar niet snel maar wel zodanig comfortabel dat ik het steeds weer jammer vind als de accu leeg is. De actieradius is in de praktijk ca. 40 km elektrisch; met veel inspanning heb ik een keer 51 km gehaald, de opgegeven 50km klopt dus wel. Het interieur van de auto is voldoende ruim voor de passagiers, maar de bagageruimte is te klein voor een gezinsauto. Onbegrijpelijk dat Volvo niet de D6 aandrijflijn in de V70 heeft gehangen. De combinatie van de dikke diesel met de elektrische aandrijving is namelijk perfect, alleen de auto had iets groter moeten zijn.
Minpunten van de V60D6 zijn de matige bedrijfszekerheid (al 2 keer niet willen starten) en de vele defecten aan het elektrische systeem (3 reparaties in een half jaar). Dit is niet Volvo waardig en in een half jaar heb ik met deze auto meer storingen gehad dan in 11 jaar en bijna 600.000 km ervoor. De Plug-In technologie is duidelijk nog experimenteel en dat verwacht je niet van een product dat er al 4 jaar is. Maar: Fiscaal klopt de auto en als hij rijdt, rijdt hij ook echt geweldig, dus ik zal niet teveel klagen.
Tot slot: Niets dan lof voor de dealer Henk Scholten Ede die steeds maar weer de storingen oplost!
Kouder weer - kleinere actieradius
- 23.500 km
Inmiddels is de buitentemperatuur wat lager geworden en dat heeft helaas de actieradius geen goed gedaan. Na ruim 30km is stroom echt op. Desondanks lukt het me nog steeds om 40-50% elektrisch te rijden en zoals eerder gezegd: Als de auto rijdt rijdt hij heerlijk. Sinds vorige review geen problemen meer gehad. Ik hoop de dat accucapaciteit zich met het voorjaar weer herstelt.
Op weg naar Duitsland!
- 24.500 km
Een weekeindje naar Duitsland: eindelijk eens de V60 testen op wat hogere snelheden. Maar eerst: Wederom pech, net voor de grens. Bij het tankstation, na een korte stop zat er helemaal geen leven meer in de V60. Gelukkig goed gelet op de Wegenwacht bij de vorige keer: Daarom nu ook een 10mm steeksleutel aan boord: Met 5 minuten de auto "gerepareerd" door de accupool los te nemen en verder de grens over. Ik hoef niet uit te leggen hoe je je voelt als je met een auto van 65.000 Euro dit soort lapmiddelen moet gebruiken....
Maar nu het goede nieuws: Op de Duitse snelwegen voelt deze Volvo zich helemaal thuis. Hier heeft de power-stand echt zin. Razendsnel accelereren tot zo'n 160km/h, indrukwekkend! Duitsland doet duidelijk niet aan elektrisch rijden: Niet één oplaadpunt gezien. Je moet er niet aan denken om zo'n rit met een volledig elektrische auto te moeten maken. Maar goed: alleen op diesel is ook geen straf in de V60. Dankzij de hybride techniek rijdt de auto eigenlijk altijd 1 op 16: Er zit nauwelijks verschil tussen snelweggebruik (gemiddeld 140) en stadsverkeer. Met name in de stad levert het hybride systeem dus ook zonder opladen voordeel op.
Conclusie: Nog steeds een geweldige auto, als die het tenminste doet....
De zwanenzang,,.
- 192.500 km
Het einde van het leasecontract nadert... volgende week nemen we afscheid van onze V60 met een rondje IJsselmeer. De V60 is gedurende 5 jaren een prettige auto gebleken, ondanks de problemen in de eerste 2 jaren. De auto is snel, comfortabel en bruikbaar met 4 personen als er tenminste niet veel bagage mee hoeft. Elektrisch rijden in de V60 is heel relaxed. Hij kan goed met het verkeer meekomen maar heeft niet het temperament van bijvoorbeeld een Tesla. Tenzij je de power knop indrukt en de 5-in-lijn bijspringt...
De actieradius is na 2ton op de teller wel flink terug gelopen. 30 km is nog haalbaar, maar dan is het wel gedaan met de pret...
Van de bijna 200.000km heb ik er ca. 60.000 elektrisch gereden, wat neerkomt op ca. 2.000 keer opladen. Eigenlijk best goed dat er nog ca. 70% accucapaciteit over is.
Inmiddels staat de opvolger in de startblokken: Een XC70D5 uit 2003. Heeft ook het comfort van 4-wielaandrijving en is ook erg prettig geveerd. En... eindelijk weer voldoende ruimte om ook eens iets groters te vervoeren.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.