Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Summum (2014) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 94.000 km |
KM-stand laatst | 197.000 km |
Stekkerdieselen is ook fijn
- 114.000 km
Na twee V70 lease-diesels en kort een S70 heb ik vorig jaar deze V60 Hybrid Summum aangeschaft van een kennis. De auto wordt bedrijfsmatig ingezet, en door de vele kilometers is automaat en diesel/elektrisch een goede combinatie. Ik moest even wennen aan een iets kleinere auto dan de V70 qua binnenruimte, maar voor 4 ipv 5 volwassenen is deze auto ruim genoeg. De kleinere bagageruimte is geen echt probleem gebleken in de praktijk. Het is nu wel veel gemakkelijker parkeren in nauwe plekjes dan met de V70, ook door de camera achter.
Zoals bij elke nieuwe Volvo, je rijdt prima, veilig en je komt uitgerust weer thuis na een dag door het land rijden voor je werk. Ik moest even wennen bij de proefrit aan het kleinere interieur ten opzichte van de V70, maar de stoelen zitten prima, en je kunt ver genoeg naar achteren en het stuur is goed verstelbaar. Ik geniet van de Summum uitvoering met schuifdak, stoelen met geheugen, buitenspiegels die 's avonds dimmen, parkeerverwarming, de Volvo app om snel je volgende afspraak uit je iPhone naar de navi te piepen, en achteruitrijcamera. De vorige eigenaar heeft er ook nog een paar mooie skirts rondom op laten zetten en 18 inch velgen zodat het er strak uitziet. Je ziet nogal veel van die witte V60's als je er op let, maar dit vind ik wel een hele fijne uitvoering, met alles wat ik leuk vind. Ik was daarom snel verkocht toen de kennis hem wilde verkopen. Er zat ook nog een stel 17 Volvo winterwielen bij en nog 1,5 jaar 0% bijtelling.
Als beginnend hybride rijder belde ik naar EV Company of ik nou wel of geen laadpaal thuis nodig had. Een vriendelijke adviseur legde me uit dat je deze V60 gewoon op je buitenstopcontact kunt aansluiten. Er zit namelijk een goede laadkabel bij en als je de schakelaar in die kabel op 10 ampere instelt ipv 16 ampere kun je zonder slijtage aan en gevaar van warme leidingen thuis laden. Ik heb de app zodanig ingesteld dat we thuis tijdens het nachttarief laden.
Inmiddels kom ik bij klanten ook diverse laadpalen tegen en met mijn EV sleutelhanger kan ik daar onderweg bijladen met de kabel die achterin de auto ligt. Dan kan ik weer 50km elektrisch en dus diesel sparen op de terugweg. Ik rijd nu gemiddeld 1 op 20, en als ik meer diesel zou rijden 1 op 18. Ik kan EV Company echt aanbevelen, lage transactiekosten en prima service en advies.
Ik hoef denk ik niet uit te leggen hoe eenvoudig dit ding een caravan trekt. Afneembaar trekhaakje eronder en rijden maar. Deze V60 weegt nogal wat en ligt daarom als een blok op de weg. De caravan sleurt ie gemakkelijk de bergen op, 80+ bij Luik omhoog dus. Ook heel fijn is dat je op een drassige camping gewoon even op het AWD knopje drukt en heel soepel met deze automaat de caravan op zijn plek zet en 's ochtends weer van zijn plek weg rijdt. Ik dacht altijd dat een handgeschakelde diesel het beste was met een sleurhut, maar de automaat bevalt me prima. Gewoon in hybride stand laten staan, en desnoods de powerknop indrukken als je de motor continue wil laten lopen.
Door het gewicht is deze auto wat minder lichtvoetig als je op vakantie een dagje een passenrit wil maken. Hij wil graag rechtuit en stuurt best wel zwaar en ligt als een betonblok op de weg. Mijn S70 of MX-5 sturen met meer plezier lichtvoetig door de bochtjes. Op de snelweg en in de stad is het daarentegen een prima wagen. Ik reed laatst even met een V60 T3 als leenauto met normaal chassis, en die stuurde lichter en veerde veel prettiger over drempels, eigenlijk net zoals mijn S70. Dus als je een V60 gaat kopen, test zeker het comfort chassis versus het Dynamic chassis. De gewicht/motor combinatie kan veel uitmaken. Ook viel me op dat in een S60 die eigenlijk hetzelfde is aan de voorzijde als de V60 de zitpositie heel anders is. In mijn V60 kan ik lager zitten en verder naar achteren (misschien ook door de el. verstelbare stoel)
Het enige probleempje dat we met de auto hebben gekend is de dag voor de vakantie 17.00.... De waarschuwingslampjes van de Airco gaven aan dat onderhoud vereist was, en ook het hybridesysteem het zeer benauwd kreeg. Gelukkig was ik vlakbij de Volvo dealer, die ons super geholpen heeft door de volgende dag de elektrische aircopomp te vervangen - onder volledige garantie. We hebben alsnog een prima vakantie gehad en genoten van deze mooie en sterke caravantrekker.
Ik moest ook even wennen aan de elektronische oliepeilstok. Ik moest na vele kilometers een halve liter olie bijvullen. Maar daarna moet je weer 30 km rijden voordat hij kan meten, en kun je eventueel nog een bijvul melding krijgen. Dus niet meteen een liter erbij gooien zoals ik deed bij de tweede melding, omdat de meter nog steeds een te laag niveau aangaf.
Bij de laatste beurt zijn de remblokken achter vervangen. Verder geen spannende dingen met deze witte diesel / electro locomotief !
Weer een aircopomp
- 157.000 km
Helaas, na vele fijne kilometers ging ook de tweede aircopomp stuk. Via Volvo Assistance netjes de auto op laten halen en een S90 te leen gekregen. De derde pomp laten plaatsen nu een verbeterd type, onder garantie. Ik zit nog net binnen de 6 jaar en dan kan dat blijkbaar.
Beetje grote beurt
- 167.000 km
Grote beurt laten doen, distributieriem tijdig laten vervangen. Maar bij het monteren van het hele spul bleek dat de dynamolagers naar zijn grootje waren. Schijnt vaker te gebeuren. Nu is de dynamo van de hybrid een wat complexer ding dan bij een doorsnee diesel of benzinemotor. Dus dat was kassa en nee geen Volvo garantie meer. Helaas, dat werd een flinke rekening..
Tijd voor wat anders
- 197.000 km
Na een ton op de teller te hebben gezet in 4,5 jaar wordt het tijd om weer eens in te ruilen. Auto is verder prima bevallen. Wel wat log, maar betrouwbare reisgenoot. Prima caravantrekker, en met alle opties en heel zuinig (1 op 23 bij 100 km/u). Ondanks de gunstige dieselprijs, toch overgestapt op benzine. De komende 5-6 jaar nog even zonder 300 kilo accu's genieten totdat we wel weer elektrisch of plugin zullen moeten van Den Haag. Gedubt tussen een nieuwe V60, S60 en S90 is het de S90 geworden. Weer lekker de ruimte, en een grote kofferbak waar alles in kan. Prima geholpen bij Bluekens in Breda, waar ik het doek van een mooie grijze S90 Inscription mocht halen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V60 2.4 D6 Twin Engine R-Design/CAMERA/LEDER/PANODAK/XENON/NAP!!
- 2015
- 269.530 km

Volvo V60 2.4 D6 Twin Engine Summum Sport (NAVI,CAMERA,PDC,CRUISE,CLIMATE,STOELVERWARMING,LED,SPORTSTOELEN,LM VELGEN,NETTE STAAT)
- 2015
- 328.236 km

Volvo V60 2.0 T5 Momentum | Navi | Schuif-/kanteldak | Stoelverwarming | Lederen bekleding | Cruise Control | Trekhaak | Parkeersensoren Voor +Achter | 18" LM |
- 2018
- 133.434 km