Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Summum (2014)

autoreview

Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Summum (2014)

Signalement

UitvoeringV60 D6 AWD Plugin-Hybrid Summum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf88.000 km
KM-stand laatst172.500 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Auto ruilen?!

  • 91.000 km

Half augustus kreeg ik de mogelijkheid om mijn 1 jaar oude Skoda Superb 1.6TDI (met 40.000 op de teller) te ruilen voor deze Volvo. Deze auto is voortijdig bij mijn werkgever binnengekomen. Je zou wellicht zeggen dat ik gelijk "ja" zou hebben gezegd, maar ik heb er toch even een paar dagen over nagedacht. De V60 (zeker de Hybride) is namelijk fors kleiner dan de Skoda. Daarnaast zaten er wel wat gebruikerssporen op, terwijl de Skoda helemaal nieuw was. Aangezien ik een pietje precies ben op dat vlak, was dat voor mij wel een dingetje.

Uiteindelijk heb ik er toch gebruik gemaakt van het aanbod. 7% bijtelling (wel over dik 72k) en 285 pk was gewoon te aantrekkelijk om het niet te doen. Mijn kinderen zijn ook al weer iets ouder, dus bedjes en kinderwagens hoeven we niet meer mee te slepen. Daarom hebben we ook niet meer de ruimte van de Skoda nodig en is de V60 ruim genoeg. Alleen in de zomer is een dakkoffer wel nodig.

Het betreft een V60 D6 AWD Summum voorzien van de volgende opties:

-Inscription lak (Ember black)
-Sportstoelen
-Donkere hemel
-Hbrid technology line
-Winterline
-Driver Support line
-18" velgen (accessoire)
-Volvo DVD systeem in de hoofdsteunen achter (accessoire)

De auto is van februari 2014 met 88.000 km op de teller. Inmiddels heb ik 3.000 km met de auto gereden. Wat mij tot nu toe opvalt:

- Wat een kracht! Zeker in de "Power modus" zijn de prestaties fenomenaal. De elektromotor geeft een extra boost vanaf stilstand aan de machtige 5 cilinder;
- Beleving: Wellicht is de 2.4 5 cilinder niet meer de modernste, maar het geluid en het gevoel dat deze motor je geeft is wel uniek. Automaat is niet de snelste, maar door het surplus aan vermogen heb je daar niet zo'n last van;
- Verbruik: Op kantoor laad ik de auto (thuis dus niet). Het verbruik van de eerste 3.000 km bedraagt 4.7 liter / 100 km

De auto ziet er nu ok weer (bijna) als nieuw uit. Een goede poets beurt heeft praktisch alle beschadigingen weg kunnen werken. Er zijn 4 nieuwe (all weather) banden op gekomen (ben erg benieuwd hoe dat bevalt) en het interieur is volledig gereinigd.

Zodra ik wat meer ervaringen heb opgedaan, zal ik deze review updaten. Ik hoop met deze auto in ieder geval nog 2,5 jaar te gaan doen (einde looptijd 7% bijtelling)

Ik begin hem steeds beter te kennen

  • 102.000 km

Inmiddels hebben de Volvo en ik bijna 15.000 km de tijd gehad om elkaar goed te leren kennen. Ik moet zeggen dat ik de auto steeds meer begin te waarden. Vooral het karakter van de auto valt in de smaak. Dit komt hoofdzakelijk door de prachtige loop / geluid van de 5 cilinder. Ik betrap me erop dat ik af en toe bewust de radio uit doe om van het geluid te genieten... Wauw!!

Bij 98.000 km heeft de auto een servicebeurt gehad. Het lukte de dealer (Broekhuis Volvo Harderwijk) niet om de auto in 1 dag gereed te krijgen. De oorzaak dat het zo lang duurde was dat (preventief) de dynamo vervangen moest worden bij deze beurt. Doordat het een enorm ding is bij deze hybride auto, nam het nogal wat tijd om deze te wisselen voor een nieuw exemplaar. Overigens wel vreemd dat deze vervangen moest worden. De kosten van deze nieuwe dynamo zijn voor Volvo. De remmen (blokken en schrijven) waren na 100.000 km nog niet aan vervanging toe. Best uniek voor zo'n snelle zware auto. Verder is de auto voorzien van nieuwe software (service 2.0 heet dat bij Volvo). Hier kom ik zo op terug. Deze beurt kostte € 650,- exclusief btw. Ik ben erg tevreden over de service en vriendelijkheid van deze dealer.

Na de beurt rijdt de auto merkbaar soepeler. Het lijkt wel of de motor rustiger loopt. Nog steeds een fantastisch geluid, maar dan wel iets minder rauw. De versnellingsbak schakelt soepeler. Ook lijkt de auto (nog) sneller te zijn geworden. Af en toe zet ik hem even in de "power" modus waardoor de diesel- en elektromotor optimaal samenwerken. In iets meer dan 6 seconden zit ie dan op de 100 km/h. Al heel wat dikke auto's hebben zich bij het stoplicht verbaasd over het acceleratievermogen van deze auto. Een beetje kinderachtig, maar op z'n tijd ook best leuk.

In Parijs heb ik kennis gemaakt met een extra functie van Volvo On Call. Op een gegeven moment kreeg ik een sms binnen dat het alarm van de Volvo is afgegaan. De auto stond in een parkeergarage (terwijl ik 20 km verderop in de stad was). Je loopt dan toch niet helemaal meer op je gemak, dus de metro gepakt om toch maar even te kijken bij de auto. Op weg naar de garage werd ik gebeld door Volvo Nederland met de mededeling dat het alarm van auto afgegaan is. Of met mij alles in orde is. Ze konden me vertellen dat de auto zich nog op dezelfde plek bevond, dus hij was niet gestolen. Ongelooflijk wat er tegenwoordig allemaal technologisch mogelijk is.In de parkeergarage aangekomen stond er een Porsche 911 GT3 naast mijn auto. Ik vermoed dat de combinatie van het geluid van deze auto i.c.m. het galmen van de parkeergarage ervoor heeft gezorgd dat het alarm van mijn auto is afgegaan, want verder was er gelukkig niets te zien.

Ik probeer zo veel mogelijk op elektriciteit te rijden. Dit valt niet altijd mee, aangezien ik alleen maar op kantoor kan laden. Met een volle lading kom ik gemiddeld zo'n 35 km ver (in de zomer is dat rond de 40 km en in de winter rond de 30 km). Op elektriciteit maak je alleen gebruik van de 70 pk elektromotor op de achterwielen. Dit blijkt met 250 NM koppel voldoende te zijn om in de stad en B-wegen mee te komen met het verkeer (en daar bestaat mijn woon-werk verkeer voornamelijk uit). Heerlijk stil zoef je dan door het verkeer. Mijn gemiddelde verbruik zit nu zo rond de 1:18. Had eigenlijk wel wat beter verwacht.

De (Michelin) all weather banden bevallen me erg goed. De banden rijden beduidend comfortabeler dan de zomer Bridgestone banden die er eerst op zaten. Ben wel benieuwd of deze banden sneller slijten dan normale zomerbanden. Deze all weather banden zijn voor mij een prima compromis. De Volvo is voorzien van een AWD systeem, dus grip is er, ook met gladde omstandigheden, voldoende.

Over het navigatiesysteem van Volvo ben ik minder enthousiast. Mooi dat je het systeem (gratis) kan updaten via de website va Volvo.Dit gaat erg gemakkelijk doormiddel van een USB-stick. Echter, ondanks de nieuwste kaarten is de auto regelmatig de weg kwijt en selecteert vreemde routes. Laatst moest ik in Amsterdam noord wezen. Ik werd midden door Amsterdam geleid en heb daarbij alle toeristische attracties gezien. Zit je niet echt op te wachten. Volgende keer dus iets beter zelf opletten en gewoon de ring pakken. Het systeem pakt het dan wel weer over. Het vreemde is dat de reistijd dan ook minder lang wordt dan wat het systeem bij de eerste route aangaf (kies dan die route denk ik dan#@!%#!). Voordat mensen aangeven dat de instelling fout staat (kortste route i.p.v. snelste), dat is (helaas) niet het geval. Het systeem staat ingesteld op "snelste".

Verder geniet ik van alle luxe die deze auto te bieden heeft. De stoelen zitten fantastisch en zelfs de stuurwiel verwarming begin ik te waarderen in deze koudere periode. De allerbeste optie vind ik echter de standkachel. Een kwartiertje van de te voren zet je hem aan (doormiddel van je telefoon via de Volvo On Call app) en vervolgens stap je in een warme auto. Heerlijk!

Zodra er weer wat te melden is zal ik weer een update schrijven.

Einde komt inzicht

  • 165.000 km

Het is een tijdje geleden dat ik mijn ervaringen gedeeld heb. Aangezien de laatste loodjes aangebroken zijn (ik lever de auto begin januari 2019 in), was het tijd om mijn ervaringen te delen over de afgelopen periode. Ik moet zeggen dat ik de auto waarschijnlijk erg ga missen. De auto rijdt nog steeds fantastisch. Ik geniet van het rijcomfort, luxe en vermogen. Ook het elektrisch rijden (tot maximaal 41 km bij een volle accu en ideale weersomstandigheden) is mij goed bevallen.

Ik lees bij veel ervaringen dat er regelmatig storingen zijn aan de V60 hybrid. Waarschijnlijk is mijn auto een goed exemplaar, aangezien ik geen grote storingen heb gehad. Ik kreeg weleens (keer of 5 in de afgelopen 2 jaar) een melding van storing in het hybride systeem, maar daar merkte ik dan vervolgens niks van en na het opnieuw opstarten van de auto, was deze verdwenen. Bij de 150.000 km beurt moest de aircocompressor preventief vervangen worden. Deze functioneerde nog uitstekend, maar gaf een verkeerde waarde bij het doormeten. Dit viel overigens onder de garantie (ondanks dat de auto al 4 jaar oud was). Dure ingreep, net als het vervangen van de dynamo bij 100.000 km (wat ook onder de garantie viel). Het enige dat ik heb gehad is dat 2 deuren op een gegeven moment niet meer open gingen. Schijnt een (dure) kwaal te zijn bij deze serie Totale kosten iets van € 600,- (geen garantie). De all season banden (Michelin Crossclimate) zijn mij bijzonder goed bevallen. Prima band voor alle seizoenen. Levensduur is ook uitstekend. Na 60.000 km alle 4 de banden vervangen (voor delfde banden). Proefiel voor 2,0 mm en achter nog ruim 3,0 mm. Voor een auto met dit gewicht en vermogen en heel erg netjes. Verder altijd starten, lopen en genieten.

Na 2,5 jaar en bijna 80.000 km trek ik de volgende conclusies:

Pluspunten
Mooi model: doet nog steeds niet verouderd aan)
Fantastische motor: 5 cilinder is misschien al wat oud, maar vermogensafgifte, geluid en karakter zijn onovertroffen wat mijn betreft
Luxe: deze auto is voorzien van bijna het volledige boekje. Vooral de standkachel en de stuurverwarming waren een genot in de winter
Samenwerking elektromotor en brandstofmotor: prima samenwerking welke, bij veel laden best zuinig kan lopen gemiddeld 1:20. Bij alleen maar rijden op diesel kom je ongeveer uit op 1:15

Minpunten
Eigenlijk kan ik geen echte minpunten bedenken. De kofferbak van de V60 is niet echt groot. Door het accupakket is deze nog kleiner in de hybrid. In de dagelijkse praktijk is deze echter toereikend. Voor vakanties gebruikte wij een grote dakkoffer om alles mee te krijgen. De been ruimte op de achterbank is ook niet erg royaal. Voor onze situatie (2 kleine kinderen) was dit geen issue. Ik kan me voorstellen dat dit voor grotere kinderen of volwassenen wel te krap zal zijn.

De opvolger is inmiddels ook bekend. Dit is een nieuw type Volvo V60 geworden. In dit geval een benzine (T5 automaat 250pk). Auto is fors groter en moderner geworden. De auto is nu veel beter te vergelijken met de "premium" concurrenten als de BMW 3 serie, Audi A4 en Mercedes C-klasse. Echter, de prijsstelling is veel gunstiger (zeker als je ook het vermogen gelijk trekt.) Voor iets onder de € 50.000,- staat er een behoorlijke volle V60. Ook van die auto zal ik een review starten. Eerst nog even een paar maandjes van de karaktervolle, snelle 5 cilinder diesel genieten. Straks zal het wel wennen worden met een 4 cilinder benzine

Ingeleverd

  • 172.500 km

En toen brak het moment aan om de auto weer in te leveren. Ik heb er 2,5 jaar en 90.000 km met bijzonder veel plezier mee gereden. Heerlijke reisauto welke ook erg betrouwbaar bleek te zijn (in tegenstelling tot veel andere V60 hybride). Ik ga hem zeker missen. Ik hoop dat mensen die geïnteresseerd zijn in deze auto wat aan deze review hebben gehad. Mochten er vragen zijn, dan beantwoord ik deze graag.

Ik heb wederom gekozen voor de Volvo V60, maar dan het nieuwste model in de benzine (T5) uitvoering. Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat bevallen na 15 jaar diesel te hebben gereden. Ook van deze auto zal ik een review starten

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.