Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Summum (2013) #6

autoreview

Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Summum (2013)

Signalement

UitvoeringV60 D6 AWD Plugin-Hybrid Summum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf272.000 km
KM-stand laatst329.000 km
Lezerswaardering: 77%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een volle Volvo voor een prikkie

  • 274.000 km

Tja.. waar zal ik beginnen. Eerst maar eens hoe we tot dit type auto zijn gekomen.

Wij wonen in een dijkwoning en parkeren doen we 'beneden'. De oprit naar de dijk is er een van grind. Prachtig om te zien, wat minder praktisch als je met een aanhanger, of in ons geval met paardentrailer, naar boven moet. De vorige auto van mijn vrouw; Een Tesla M3 Longrange met trekhaak, had geen enkele moeite met die trailer en het grindpad. Door een andere baan moest de Tesla ingeleverd worden en mochten we zelf weer onze mobiliteit betalen. De eerste eis was dus dat het een 4x4 moest zijn. We rijden redelijk wat km's. Woon-werk 60km enkele reis, een bootje op 50km afstand etc. We doen dus makkelijk 30.000km per jaar aan prive km's. Dus de auto mocht liefst ook niet te dorstig zijn. De derde eis... we vinden auto's leuk, maar niet zo leuk dat we er een financiering voor zouden afsluiten of meer dan 15k aan willen uitgeven. Uiteindelijk is mobiliteit het doel. De laatste eis, niet onbelangrijk.. veiligheid.

Goed met die eisen gaan zoeken op de bekende autosites en advertentie sites. Op laag verbruik en 4x4 en dit budget kwam steevast die V60 D6 bovendrijven. Dat we al een laadpaal op het terrein hebben staan is mooi meegenomen. Toch nog lang getwijfeld.. tja over paar jaar volle bak wegenbelasting, afschrijving etc. Op een gegeven moment mezelf een trap onder mijn hol gegeven.. De grootste afschrijving is al geweest. In iets meer dan 7 jaar is er ruim 65.000 euro afgeschreven op deze auto. In plaats van te denken.. ja vanaf 2026 betalen we veel wegenbelasting, kan je ook denken.. hee ik heb nu nog 50% en straks 25% korting op het tarief. Uiteindelijk betalen we bij voltarief een 25 euro extra tov een 3 serie diesel Xdrive. Dat is te overzien.. mochten we de auto dan nog hebben.

Goed.. een V60 mocht het dus wel worden. Dan het zoeken naar het juiste exemplaar. Gevoelsmatig zoek je naar exemplaren met een lage km stand (onder de 170.000km). Het prijsverschil tussen de voertuigen met meer dan 250.000km is aanzienlijk. Komt bij dat bij 180.000km de distributieriem vernieuwt dient te worden, kosten ca 1.500 euro. Het prijsverschil liep op tot zo'n 5.000 euro tussen een auto met 170.000km en de onze met 272.000km. Dan rekenen.. 30.000km per jaar.. gedurende nog een 3 a 4 jaar... Tja.. dan heeft de 5.000 duurdere na die 4 jaar ook 300.000km gereden. De 5.000 euro goedkopere heeft dan 272.000 + 120.000 = 402.000km gereden.. Allebei dus 'hokken' die voor export gaan. Oke.. we vinden een hoge km stand niet erg. Maar is dat wel verstandig... Op zoek gegaan naar de auto met de hoogste stand op internet en hiermee een proefrit gemaakt. We kwamen op een 2013 model uit met 380.000km en de auto zag er niet uit. Overal deuken en krassen.. Bekleding stuk, leder van stuur beschadigd, ga maar door. Toen rijden..... mijn bek viel open. Gewoon nog strak en vloeiend. Het veren ging goed, sturen prima.. als iemand zo met z'n auto omgaat en het rijdt dan nog zo.. dan moet het wel goed zijn. Dit exemplaar heeft overigens wel alle beurtjes bij de dealer gehad.

We hadden dus vertrouwen in de V60 dat ook deze Volvo hoge km standen aan kan.

We zijn gaan zoeken en vonden deze V60 Summum met vele opties zoals BLIS, Adaptieve cruisecontrol en ga zo maar door. 272.000km op de klok, maar werkelijk nergens aan af te zien. De auto hebben we particulier gekocht en de oude eigenaar gaf een degelijke indruk. Beter dan gladde handelaren met hun mooie verhaaltjes. De koop was snel rond en sindsdien zijn we erg happy met deze auto. Lekkere audio, vele opties; camera is ideaal bij aankoppelen aanhanger.

Pluspunten:
- heerlijke stoelen, ook na 272.000km
- solide gevoel, de auto licht vast op de weg en rijdt comfortabel
- hybride aandrijflijn; we halen met 7 graden nog ongeveer 30km op puur elektra. Dat is minder dan de beloofde 50km. De boordcomputer geeft aan dat we 40km kunnen rijden, maar dat heb ik nog niet gehaald. Als het straks warmer is eens proberen.
- heerlijke 5 cilinder diesel. Wat een mooie kracht.
- ten opzichte van de Tesla zie je wat een verschil in afwerking er is. Alles zit degelijk in elkaar.

Nadelen:
- koffer is wat klein bemeten. We zijn nog niet tekort gekomen, maar voor de ruimte koop je deze niet
- actieradius puur elektrisch optimistische weergave, maar trek hier 10km vanaf
- niet gelijk een nadeel, maar zakelijk rij ik een BMW en dat stuurt strakker. Toch kan ik niet overtuigend zeggen wat ik nou fijner vind. Voor beide is iets te zeggen. En soms heb ik zin in lekkere bochten te pakken en dan weer om lekker relaxed te cruisen.
- Al een paar keer gehad dat vol elektrisch rijden ineens stopt. De melding in boordcomputer luidt: wegens beperkingen hybride aandrijving Pure niet mogelijk. Maar eens in de gaten houden.

Conclusie tot nu toe:
Blij met deze auto. Ziet er top uit. Rijgedrag is heerlijk. Voor werkelijk een fractie van de nieuwprijs rij je een heel uitgebreide comfortabele bak. Ik besef dat deze auto over een paar jaar nog 'slechts' zo'n 4 a 5 duizend euro waard zal zijn. De overheid maakt diesels dood en de vol overgesubsidieerde elektrische auto's verdwijnen met massa's naar het buitenland door het huidige autobeleid. Nu is het moment voor de particulier om te proeven van de elektrische auto. Deze hybride leent zich hier uitstekend voor.

Over 10.000km zal ik nog eens een update geven.

Nog altijd positief

  • 291.000 km

In maart 2021 aangeschaft en tot nu toe echt geen spijt van deze aankoop. Volgende week gaat de auto naar de dealer voor onderhoud. Eerst had ik me voorgenomen om onderhoud zelf te doen of een universeel bedrijf ernaar te laten kijken. Echter mijn verbazing was groot toen ik eens ging kijken wat er op de markt te koop is aan V60's D6. De prijzen zijn gewoon behoorlijk gestegen sinds maart 2021. De auto lijkt dus nog aardig in trek. Daarom denk ik dat ik er verstandig aan doe om de auto toch door de dealer te laten onderhouden. Tot nu toe is al het onderhoud door de Volvo dealer gedaan, mocht ik de auto verkopen, dan betaald die meerprijs zich wel terug. De auto zal in elk geval makkelijker verkoopbaar zijn. Daarnaast is de Volvo on call en bijbehorende pechhulp ook mooi meegenomen.

Over pechhulp gesproken.. die hebben we nodig gehad. Mijn vrouw rijdt met deze auto naar het werk en belde 's avonds op dat de auto niks deed. De accu was zo leeg als wat. Dit terwijl ze de auto op het werk aan de laadpaal had gehangen. De pechhulp heeft haar snel weer op weg geholpen en er kon geen oorzaak worden gevonden voor het leeglopen van de accu. Er waren geen lampjes aan blijven staan o.i.d. Een paar maanden later stond de auto bij ons op het erf geparkeerd en gekoppeld aan de laadpaal. Ik hoorde een getik bij de auto vandaan komen. Het bleek bij de laadpoort vandaan te komen. Wat bleek.. de laadkabel zat net niet diep genoeg en de auto was continue aan het proberen de laadpoort te vergrendelen. Dit is een servomotortje en verbruikt dus wel wat als dit 10 uur voortduurt. Op dat moment startte de auto nog wel, maar de boordcomputer gaf wel aan dat de accuspanning laag was. Ik vermoed dus een stomme gebruikersfout.

We hebben overwogen de auto te koop te zetten. Waarom? Zakelijk reed ik een BMW 320d ede welke ik niet bijtelde. Nu heb ik een XC40 Recharge vol elektrisch. Deze heb ik wel in de bijtelling. We zouden als 2e auto dus met een kleinere/goedkopere auto toe kunnen. Dan spelen er een aantal zaken.. wat koop je dan terug dat ook veilig is? Mijn vrouw rijdt 120km per dag (als het thuiswerken eens wordt opgeheven), daarnaast is 85 euro per maand aan MRB ook goed te doen. Verzekering is wat duurder. Maar daarbij rijdt de auto gewoon best heel zuinig. Een benzine auto terugkopen met een verbruik van rond de 1 op 16 aan bijna 2 euro per liter is niet echt voordeliger. Daarnaast schrijft deze niet zo hard meer af. Voorlopig blijft ie nog even. Eerlijk gezegd rijdt de V60 lekkerder dan de XC40 (wat ook een heerlijke auto is).

Helaas afscheid vanwege (R)overheid

  • 329.000 km

Het is een ongelooflijk fijne wagen om mee te rijden. Compleet uitgevoerd, je hebt verder niks te wensen. Technisch kent de auto wat uitdagingen, dat weet iedereen. Volvo valt niks te verwijten, zij kwamen als een van de eersten met een geweldig concept en dat is soms pionieren. Hoe Volvo is omgegaan met bv die airco compressoren is te prijzen.

Wij konden zo'n 2,5 jaar lang zo'n 30 a 35km op een batterijlading in Pure rijden. Zo konden we de kids naar school heen en weer brengen, alle ritjes in de regio op elektra. In nov. / dec. vorig jaar ging in een week tijd de range terug naar zo'n 8km op Pure. Andere winters bleef het altijd op zo'n 25km hangen. Ik had wel door dat er iets aan de hand was. Omdat de auto zo beviel nog niet willen denken aan verkoop. Ik had dit beter wel gedaan (voor mijn eigen portemonnee). Daarna is in een kleine 4 maanden tijd de batterij volledig defect geraakt tot er een foutmelding op het dashboard kwam (Storing Hybr Systeem, Service Spoed). De Volvo dealer gaf aan: De batterij is dood. Refurbished kost je 5.200 euro. Andere aanbieders zijn er ook, varierend tussen 3.5k en 4k aan kosten. Maar ja.. we rijden slechts 12 - 13k km per jaar. Hoge MRB, wat komt er nog meer?

Dit weekend is de auto verkocht aan een Poolse man die er zelf mee gaat rijden en de batterij wil gaan laten vervangen. Voor 4.500 euro heeft hij een geweldige auto gekocht. Het doet me oprecht een beetje pijn om de auto te moeten laten gaan. Laat ook maar weer eens zien hoe krom ons beleid in NL is. Wij.. de particulier die echt de Plug-in willen gebruiken waarvoor deze bedoeld is, worden eigenlijk gedwongen de auto te verschijten. Je kan wel raden wat er voor teruggekomen is.. Een auto die alleen op benzine rijdt.

Dit bericht is ook vooral voor mensen met en Plug-in die merken dat hun batterij wat slechter aan het worden is. Tenzij je veel km's blijft maken, dan is het wellicht interessant om te repareren. In alle andere gevallen.. snel verkopen! Liefst aan een verkoopservice of zoiets. Ik had een particulier die de auto wilde kopen en heb hem eerlijk de toestand van de batterij verteld. Ik zou het niet willen dat een particulier een kat in de zak koopt. Wanneer die auto via een handelaar ergens terecht komt, dan heeft de handelaar, conform de wettelijke garantie, de plicht de auto te laten repareren.

Ik kan mij voorstellen dat mensen niet graag afscheid nemen van zo'n geweldige auto, maar ik had de ratio eerder moeten laten spreken. Had me zomaar een 1.500 euro opgeleverd (ANWB deed begin dit jaar nog bod van 5.750 euro).

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.