Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Summum (2013) #3

autoreview

Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Summum (2013)
Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Summum (2013)Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Summum (2013)Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Summum (2013)Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Summum (2013)Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Summum (2013)Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Summum (2013)Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Summum (2013)Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Summum (2013)

Signalement

UitvoeringV60 D6 AWD Plugin-Hybrid Summum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf170.000 km
KM-stand laatst270.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe auto!

  • 180.000 km

Ik ga waarschijnlijk de eerste vrouw zijn die een review schrijft over haar auto. Hopelijk vinden jullie hem waardevol.

Ik ben nu een tijdje in het bezit van deze Volvo v60 Plugin Hybrid. Hiervoor had ik een Volvo V70. Comfortabele, degelijke auto's, waardoor de keuze voor weer een Volvo snel gemaakt is.

Wat waren mijn eisen en waarvoor gebruik ik de auto?
- Dagelijks woon werkverkeer van max 10 km. Mijn werk bevind zich in mijn woonplaats en verder het halen en brengen van de kids van het KDV en boodschappen. Daarnaast de ritten naar de manege.
- Moet gemakkelijk een trailer kunnen trekken
- Genoeg ruimte voor de kinderen achterin

Verder, omdat we lui zijn:
- Automaat

Ik hoefde niet lang te zoeken, mn vader reed deze auto al een tijd dus de keuze was snel gemaakt. Voor ons is deze ideaal omdat we al die dagelijkse ritten die we rijden, elektrisch doen. Wanneer we willen, schakelen we de 215 wilde paarden onder de motorkap in, dit doen we eigenlijk alleen als we met de trailer rijden.

Goed, niet voor iedereen zal dit een zuinige auto zijn. Als je de dieselmotor aan hebt, lust hij toch wel een slokje. Is ook niet gek met een 2,5 ltr motor. Verder dan 1 op 15, netjes op de cruise, 130kmpu op de snelweg kom ik niet.

Qua rijcomfort, zal een ieder mij beamen: voortreffelijk. Daarnaast zijn er zoveel opties dat je wel een aantal maanden nodig hebt om van alles op de hoogte te zijn. De app is echt een toegevoegde waarde, het is bizar hoeveel je daarop kan zien. Ik kan zelfs mijn man zijn ritten checken en zien hoe laat hij thuis komt. Ik zeg al eens: het is gewoon een computer waar je in rijdt ipv een auto.

Toch heb ik door de kilometers heen wel wat verbeterpuntjes gevonden:
- De geniale app geeft aan als je bijvoorbeeld je raam open hebt, maar hem op afstand dicht doen kan niet. Dit kan bijvoorbeeld wel met de portieren. Ook al geeft het appje aan: klik hier om te vergrendelen, dat gaat niet.
- Zo mooi als hij aan geeft dat je deuren niet dicht zitten of je raam open staat, zo laat hij het liggen op het melden van het open dakje. Klinkt stom maar ik vergeet dat ding heel vaak. Toch lullig als je lederen bekleding natregent.
- Ik heb er nog geen last van gehad maar ik ontkom er waarschijnlijk niet aan: de aircopomp wil nog wel eens de geest geven. Gelukkig is dit een garantie dingetje waarvoor we de portemonnee in de zak kunnen laten.
- De auto laadt alleen op als hij vergrendeld is. En de stekker kan er alleen uitgehaald worden als je binnen een paar seconde na het ontgrendelen hem er uit haalt. De auto ontgrendelen, je kinderen en tas er in zetten en dan de stekker er uit halen is dus geen optie. Duurt even voor ik het doorhad, zat al met man en macht aan dat ding te trekken. Het eerste puntje is kortdurend want je krijgt een melding op je telefoon dat je auto onvergrendeld staat. Ook heb ik een melding ingesteld als hij op thuisbasis staat en niet binnen een half uur wordt aangesloten op het lichtnet. Want ja met een hand vol boodschappen vergeet je die stekker ook wel eens.
- Dit vind ik wel een misser: de auto heeft een regensensor maar deze doet het pas bij het inschakelen hier van. Bij het starten van de auto staat hij standaard uit.. Ik ben eigenlijk, vrij decadent, gewend dat dit standaard ingeschakeld staat.
- Wat mij betreft hadden ze het accupakket mogen verdubbelen, zodat je 100km kon rijden elektrisch ipv de 50km actieradius. Ik moet wel bekennen dat ik nooit meer dan 43 km heb gehaald.
- Nu we toch aan het zeuren zijn: de 45ltr dieseltank had ook wel wat groter gemogen.

Nog een puntje om op te letten: rijd met warm weer niet in een file volledig elektrisch. De warmte die vrij komt kan die electromotor niet goed aan. Een mede volvo v60 hybride rijder heeft zo zijn modules kapot gereden, met een trailer er achter in de file met warm weer.

Positief:
- De auto heeft echt gigantisch veel power, wat aan de buitenkant niet direct zichtbaar is. Wanneer je hem op 'power' zet is het een echte stoplichtsprinter waarmee je met een fantastisch gevoel de een na de andere jonge gozer, uitgerust met een petje, in een audi / vw golf / bmw er uit racet. Het enige jammere is dat je hun reacties niet kan zien omdat je er zo ver voor rijdt ;-)
- De optie om de auto vanuit je luie stoel alvast voor te verwarmen is wat mij betreft echt het allerbest aan de hele auto, vooral met koud weer. Heerlijk is het dan om in een warme auto te stappen.

Anders:
Wanneer je elektrisch rijdt is de auto erg stil. Dit kan gevaarlijk zijn in de woonwijk waar kinderen je niet aan horen komen of op buitenaf weggetjes waar ze met zn 3en naast elkaar fietsen. Ze gaan niet opzij omdat ze je niet horen. Daar is wel een oplossing voor: dakje open en muziek hard aan. Of even claxonneren. Ik ga vaak voor optie 1 :-)

Tot zover mijn review van deze auto. Ik zal deze binnenkort verder aanvullen!


Waarom deze hybride?

  • 180.000 km

Ik merk op dat er veel vragen zijn waarom ik deze ‘gekke combinatie’ heb gekocht, namelijk elektrisch met diesel, en dat de verhouding wegenbelasting vrij hoog wordt in 2020.

Nu zit ik wel met het volgende, voor de mensen die mijn vorige review aandacht gelezen hebben, kunnen dit deel overslaan:
- Ik heb een auto nodig die een trailer + paard kan trekken. Dit is een keiharde eis! Je zit dan op een auto die al vrij snel hoog in verbruik ligt. Dit hebben wij gemerkt met onze vorige benzine auto, het was altijd weer huilen aan de pomp. Voor deze Volvo v70 op benzine betaalde ik 80 euro wegenbelasting per maand. Voor deze nieuwe auto betaal ik 86. Dus 6 euro meer.
- De overige tijd rijd ik alles elektrisch, naar mijn werk heen en terug, kinderen naar de opvang heen en terug, boodschappen en naar stal. De vorige auto, reed dus super ongunstig al deze kleine stukken wat resulteerde in 2 keer tanken per maand en € 220 euro aan brandstof. Dat vind ik best aanzienlijk.

Wat is de actuele situatie?
- Ik rijd 80% van de tijd elektrisch. Een keer thuis opladen kost 1,35 zoiets.
- Tanken doe ik 1 keer per maand, resulterend in 60 euro, voorheen was dit 220 euro. Een besparing van 160 euro.
Wanneer mijn auto in 2020 (als de wijze mannen daar eindelijk uit zijn) voor voltarief aangeslagen wordt, zal ik dit nog niet erg vinden. Het blijft mij nog altijd een besparing opleveren.

Ik heb ook gereageerd in de comments dat ik niet bepaald een referentiekader ben met ons rijgedrag. Het contrast tussen dagelijks elektrisch rijden en in de weekenden dieselend met een trailer er achter is natuurlijk groot.

Wat zijn andere alternatieven?
Een zuiniger rijdende diesel, veel pk’s inleveren, onzuinige uitstoot en hogere maandlast in belasting (voltarief). Ook zal hij de kleine stukjes die ik rijd, niet zuinig zijn.
Benzine is wat mij betreft al uitgesloten, gezien het feit deze zeer hoog in brandstofverbruik liggen als je een beetje motor wilt die ook een trailer + paard kan trekken.
Volledig elektrische auto: onbetaalbaar.

Wat ook een groot nadeel is: welke auto je ook zult kiezen, er zullen maar weinig auto’s zoveel rijcomfort en luxe bieden als we nu rijden. En dat is mij eigenlijk ook wel wat geld waard.

Wat is nou het verbruik?

  • 180.000 km

In de afgelopen 2 weken zijn we 4 keer met de trailer op pad geweest. Nu zijn jullie natuurlijk benieuwd wat het verbruik is. Met trailer rijd ik altijd 4WD modus. De elektromotor ondersteund dan de dieselmotor.
Nu maakt het wel verschil waar we naar toe gaan en of we langen stukken snelweg hebben, of veel stoplichtwerk zodra we de snelweg af komen. Al met al ligt het gemiddelde verbruik op 1 op 12. We hebben snelweg gereden maar ook provinciale wegen dus een mooie mix. Ik vind het netjes! Het is al stukken beter dan onze benzine auto die al 1 op 9 reed op benzine wanneer ik als bagage alleen mijn handtas mee had. Het verbruik met trailer en een 750kg wegend paard zal ik jullie besparen.

Wat wel echt prachtig is, is het gemak waarmee hij de trailer achter zich aan trekt. Qua rijden merk je gewoon niet dat je er een trailer achter hebt. Ik heb wel eens gehad dat ik bij het invoegen lekker doortrok en mijn man naast me moest zeggen: Schat, je mag maar 90 he... We zaten al op de 110.. Puur omdat je gewoon niet merkt dat je met trailer rijdt en hij het met zoveel gemak doet. De vorige auto begon luid te brullen en te protesteren bij veel gas geven... Deze niet!

Nee, ik heb echt geen aandelen in Volvo en ik zal ook echt minpuntjes benoemen.. áls ik ze heb gevonden.

Trouwens het aanbod oplaadpalen wordt steeds groter en dan bedoel ik gratis palen. Afgelopen week bij een trouwlocatie geweest die gewoon een eigen voorziening had voor elektrische auto's. Kabels hingen er al, kwestie van inpluggen en binnen even melden dat je er aan hing. Dan schakelen zij het in. Alleen maar mooi natuurlijk!

Volgende review gaat zijn over de ruimte, wordt vervolgd!

Hoe ruim is deze Volvo V60?

  • 180.000 km

Zoals beloofd, een review over de ruimte. Ik heb voor jullie beleving foto's toegevoegd van achterin met 3 kids en de kofferruimte.

Goed. Het ligt er aan wat je gewend bent natuurlijk. Als je een Peugeot 107 hebt gereden dan kan ik me voorstellen dat je blij bent met de ruimte van de V60. We komen van een V70 en we hebben dus wel behoorlijk ingeleverd aan ruimte. Achterin is het wel groter, de jongens hebben meer beenruimte. De kleinste hoor ik nog niet zeuren, die is 4 maanden oud haha.

Als ik de kinderwagen meeneem zit de kofferbak wel goed vol.. Het is dan wel even een gepuzzel om de kinderwagen na het boodschappen doen weer achterin te krijgen, inclusief de boodschappen natuurlijk. Omdat we over 4 weken op (vlieg-)vakantie gaan heb ik een buggy aangeschaft en eigenlijk gebruik ik die nu alleen maar, omdat ik dan wat kofferruimte overhou. Nu moet ik wel zeggen dat het wel tijdelijk is, over 3 jaar hoef ik geen kinderwagens/buggys meer mee te nemen. Boodschappen passen er prima in als je geen kinderen hebt. Bierkratten trouwens ook :-)

Heel groot achterin is het dus niet... Mocht ik besluiten op vakantie te gaan met de auto dan is een dakkoffer zeker een must.

Vind ik het heel erg? Nee ik zit er niet zo mee. Je leert er mee om gaan. Veel ruimte hebben is ook wel een nadeel, ik liet altijd van alles liggen achterin waardoor op een gegeven moment een stinkend dekje zorgde voor een onaangename geur in de auto. Die dingen moet je ook gewoon gelijk er uit halen en wassen ;-) Als je de ruimte hebt laat je het iedere keer liggen.. Ik wel althans.

Gisteren de auto een dagje kwijt geweest, hij heeft een grote beurt gehad. Verder geen bijzonderheden en we kunnen weer een tijdje vooruit. Als leenauto een Volvo V40 gehad (Polar variant) ook wel een vlot wagentje. Toch merk je pas verschil als je weer even in een andere auto hebt gereden. Wat fijn om weer in de stoel te worden gedrukt met de V60 :-)

Hoe is het nu?

  • 180.000 km

Inmiddels alweer heel wat km's verder. Hij bevalt nog steeds erg goed. Nu wil ik wel een objectieve review geven, alleen maar lovend over de auto zijn biedt ook geen meerwaarde. Heb geen aandelen in Volvo of zo en heb hem ook niet gesponsord gekregen.

Ik merkte het volgende op:
- De standkachel aanzetten (op afstand) heeft met dit weer geen zin. Omdat de motor niet aan staat, doet de airco niet mee. Hij blaast alleen maar warme lucht rond in de auto.
- Dus laat ik hem vaak even 5 minuutjes stationair voor koelen, anders zitten mijn benen en handen gesmolten aan de stoel en het stuur. Volvo overdrijft daar graag in, zodra hij koelt met de airco aan begint hij echt een gigantisch kabaal te maken, alsof het een vliegtuig is wat gaat opstijgen. Voel me vaak bezwaard als ik de auto aan zet bij de manege of zo, het is over het hele erf te horen.
- Ik vind het geluid van het inklappen van de spiegels (T is maar waar je je druk om kan maken) heel kansloos. Het lijkt een beetje op goedkoop speelgoed waar een motortje in zit wat je bij aliexpress koopt. Beetje hakkelend en stotend klapt ie in. Past niet bij een auto met nieuwwaarde van 70k, mijn mening.
- De luxe went te snel. De nieuwigheid is er een beetje af en elke auto waar ik in rijd, rijdt ruk vergeleken met deze.

Heb de auto ook nog laten uitlijnen. We hebben vrij platte banden, het is een echte spoorzoeker. Nu staat ie weer helemaal recht en kan ik op de snelweg rustig wat pakken van de bijrijdersstoel zonder dat ie langzaam naar 1 kant trekt. Ook wel fijn.

Het verbruik is er niet echt op vooruit gegaan, sinds ik de laatste tijd fan geworden ben van de 'power' knop. Vind het mooi om hem op zn staart te trappen, daar waar dat kan.

Nog een nadeeltje: het is niet een auto die je even uitleent. Moeders wil binnenkort met de fam (allemaal 60+) op stap naar het noorden. Het verstellen van de stoel en de toeters en bellen allemaal in het dashboard was haar wat veel. Kan ik me goed voorstellen. Inmiddels wat instructies en les gegeven en dan pakt ze het allemaal wel prima op. Dus ook dat is inmiddels opgelost.

Heb ook een extra fototje toegevoegd aan de gallerij ;-) Ik ga graag na het eten nog een stukje rijden met de jongens langs mooie wegen achterlangs. We stoppen dan altijd even om de benen te strekken. Zo lang hun muziek playlist er maar op staat vinden ze het dikke prima.

200,000 km!

  • 200.000 km

De auto heeft inmiddels de 2 ton gehaald. Na her en der wat gebruikerservaringen te hebben gelezen, kan ik niet zeggen dat ik me daar in kan vinden. Gelukkig maar!
De auto rijdt nog steeds uitstekend. Ik heb ook geen storingen gehad, op de aircopomp na. Ze zijn er inmiddels achter dat de aircopomp alleen vervangen niet zoveel zin heeft, het systeem moet eerst gespoeld worden zodat het gruis van de vorige lagers er ook uit is. En niet de nieuwe aircopomp ook weer sloopt. Gebeurde helaas bij mij toen het ontzettend heet was dus blij was ik er niet mee. Inmiddels is deze weer gerepareerd onder de coulance regeling.
Heb ook al een keer gebruik mogen maken van de Volvo car assistance, nadat ik een lekker band had door een stuk glas. Daarna heb ik alle banden vervangen en er Michelin Cross Climate Plus op gezet. Een mooie allseasonband (wel de extra load gekozen) die ook erg stil is.

Het mooie is dat ik laatst 2400km met een tank heb kunnen rijden. Vaders is baas boven baas met zijn record van 3600km.... 1 op 85... Daar word ik gelukkig van :-)

3 jaar verder

  • 270.000 km

We zijn al weer 3 verder en still going strong! Toevallig dit jaar groot onderhoud gehad, multiriem, remblokken en schijven achter, remvloeistof vervangen een een kapot wiellager voor. De rekening was wel even zuur, maar tot nu toe nog weinig spannends gehad met de V60. (Behalve een nieuwe kabel boom, trailer aansluiting had geen stroom meer) Ook weer nieuwe zomer slofjes dit jaar er onder laten zetten. Afgestapt van Michelin en voor Hankook gegaan, bevalt tot nu toe prima. Met de huidige brandstof prijzen bevalt diesel gecombineerd met elektra me goed. Hebben nu ook 25 zonnepanelen. De korting op de wegenbelasting zit er nog steeds op, het is nog onzeker of deze er überhaupt af gaat. Wegenbelasting zit nu rond de €90 per maand, met het gewicht van het beestje zou het naar €180 gaan wanneer de korting komt te vervallen. Ik klaag niet en 90% van de tijd rijden we elektrisch. Onderweg laad ik hem waar het kan, op. Op brandstof blijft hij dorst houden en gaan de liters wel erg hard. 🤪
Tot zo ver weer de update en heel wat kilometers er bij. We zijn niet van plan hem op korte termijn weg te doen, denk dat we hem door rijden tot het eind. Benieuwd waar dat zal zijn.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.