Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Summum (2013) #2

autoreview

Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Summum (2013)

Signalement

UitvoeringV60 D6 AWD Plugin-Hybrid Summum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf99.300 km
KM-stand laatst138.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Voorloop auto

  • 101.700 km

Foto's volgen zsm.

Zoals in de review van de Outlander aangegeven heb ik met onze wagenparkbeheerder geregeld dat ik t/m juli 2018 in een V60 Hybrid mag rijden.
Het betreft de D6 awd summum uitvoering met veel luxe. De auto is uit 2013 en heeft t/m november 2018 0% bijtelling dan is de termijn van 5 jaar verstreken.

De auto heeft oa:
- stoelverwarming
- sportstoelen
- sport onderstel
- leren bekleding
- premium sound system
- elektrische stoelen waarvan bestuurdersstoel met geheugen
- verwarmen en koelen op afstand programmeren
- etc. etc.

Ik heb nu iets meer dan 2.000 km met de auto gereden en dus tijd voor de eerste ervaringen.

Positief:
- kracht dieselmotor
- actieradius accu
- kwaliteit materialen
- wegligging
- comfortabele zit positie

Minder positief:
- ruimte in de kofferbak
- beenruimte achter
- geen keyless entry

Zaken die ik vooraf wist dus geen probleem wat mij betreft.

Ervaring met rijden:
Wat een verschil met de Outlander de 5 cilinder dieselmotor is een brok kracht en geweld. Als je de auto in power stand zet en gas geeft dan is de auto razend snel.
De automaat schakelt erg prettig het is zeker geen DSG bak, maar ik vind hem prettig reageren.

De actieradius van de accu is ook veel beter dan bij de Outlander met de huidige temperaturen haal ik 40km. Met de Outlander heb ik dat 1x gehaald en dat was bij temperaturen boven nul en niet harder gereden dan 100km/h. Als de temperatuur boven nul komt zal de actieradius van de Volvo nog groter worden denk ik.

Ander verschil is het schakelen tussen elektrisch rijden en de motor. Bij de Outlander ging dit altijd met een schok gepaard en naarmate de auto ouder werd alleen maar meer. Bij de Volvo merk je niet dat hij schakelt tussen elektrisch en de motor dat gaat vlekkeloos.

De wegligging vind ik voor een auto met dit gewicht zeer goed hij stuurt goed in en ligt erg strak op de weg. Wat wel opvalt is dat het stuurgedrag in een snelle bocht wat zenuwachtig is je moet het stuur dan goed vast houden.

Er zijn 2 punten die wel opvallen:
- als ik vanuit stilstand weg rijdt met maximale stuuruitslag glijd de auto weg over het binnenste voorwiel. Het maakt niet uit of ik naar links of rechts stuur. Profiel banden is nog goed de bandenspanning is goed. Volgens de dealer is dit een kwaal van de V60 hybrid doordat de electro motor de achterwielen aandrijft en er tijdens het wegrijden op de voorwielen geen kracht staat. Ik betwijfel dit want dan zou onze BMW met achterwielaandrijving dat ook moeten hebben.
- waarschijnlijk is de airco pomp kapot dit schijnt een bekend euvel van de V60 te zijn en de dealer verwacht dit onder garantie te vervangen. De afspraak staat gepland.

Al met al ben ik zeer tevreden met de auto en kan niet wachten om met de caravan op pad te gaan. De auto heeft meer dan genoeg vermogen om met een caravan te rijden.
Degene die de review van de Outlander heeft gelezen weet waarom.

Ik heb net de officiële foto's van de nieuwe V60 gezien en hij staat op de lijst van auto's waar ik straks uit mag kiezen.
Wat een beauty is de nieuwe V60 en een stuk ruimer dan de huidige dus een serieuze kandidaat over een paar maanden.

Foto's en update

  • 103.000 km

De V60 is inmiddels bij de dealer geweest en de aircopomp is onder garantie vervangen. Verder zijn al de wielen zijn gebalanceerd omdat ik last had van een trillend stuur, maar dat is nu opgelost.
Binnenkort moet het slot van het bijrijdersportier vervangen worden omdat deze niet altijd mee opent met de centrale vergrendeling.

Overigens perfecte service van garage Vos in Gorinchem de auto was zelfs gewassen en er was stof gezogen.

Ik had als vervangende auto ook een V60 van 1 jaar oud met D3 motor mee. Dit betreft de 150pk diesel ook gekoppeld aan een automaat.

Ik vond deze automaat iets minder soepel schakelen dan de automaat in "mijn" V60 ik weet niet of dit verschillende bakken zijn. Remmen deed deze auto echter veel directer.
Deze motor is zeker geen straf om mee te rijden hij accelereert goed en heeft voldoende vermogen. Uiteraard niet te vergelijken met de D6 dat is echt een beest van een motor.
Maar als ik de nieuwe V60 mag rijden zal dat met de D3 motor zijn en die valt in ieder geval niet tegen.

Ook alvast een pre folder van de nieuwe V60 meegenomen en het is echt een beauty.

Update

  • 111.000 km

Inmiddels staan er weer meer km's op de teller.

De V60 heeft inmiddels met gemak de caravan getrokken en je merkt bijna niet dat deze achter de auto hangt.

Afgelopen weekend had mijn zoon een mountainbike wedstrijd in Solingen en stonden we met een groepje op een sportveld. De camper van een andere ouder kwam vast te zitten en met de awd trok de V60 de camper eenvoudig uit de modder (camper weegt zeker 3500kg).
Ook de teammanager kwam vast te zitten met zijn Mercedes bus incl. caravan en zelfs die combinatie trok de V60 van het veld. Het beschikbare vermogen en koppel is fenomenaal zeker in combinatie met de awd.

Inmiddels zijn we op vakantie met skibox op het dak en 3 fietsen op de fietsendrager. Verder 4 personen in de auto en hond in de kofferbak. Met een gemiddelde snelheid van 160km/h naar Oostenrijk gereden en dan waardeer je de heerlijke stoelen van Volvo weer. Ook de wegligging is perfect de auto helt niet naar achter ondanks de drager en in snelle bochten voelt alles zeer veilig aan.
Met de skibox op het dak en 2 tassen in de kofferbak paste alle bagage net, maar dat wist ik vooraf dus geen klagen. Het verbruik ligt wel een stuk hoger met deze setup, maar dat was bij de Outlander nog extremer.

Het viel me wel op dat de cruise control de snelheid niet vast houd tijdens de heuvels op de A3 en A9 in Duitsland. De bak schakelt dan niet terug terwijl er wel voldoende vermogen beschikbaar is. Als ik namelijk zelf gas geef schakelt de bak terug en zit je direct weer op de ingestelde snelheid. Het is niet storend, maar je zou verwachten dat de cruise control zelf terug schakelt om de ingestelde snelheid vast te houden.

De auto heeft 3 rij standen (pure-hybrid-power) die dmv knopjes zijn in te schakelen. De knopjes zijn aan 1 kant iets naar achteren geschoven ik heb dat voorzichtig met een kleine schroevendraaier naar voren gedrukt, maar het zit niet echt vast dus iets voor de dealer. Verder heeft de camera bij achter uit rijden af en toe last van een trillend beeld en dat is tijdens aankoppelen van de caravan niet handig ook iets voor de dealer.

Vanwege de kleine puntjes pas ik het aantal sterren nog niet aan omhoog.

Ik blijf zeer tevreden over de auto en hoop dat ik er tot november in mag blijven rijden.

Ik mag nog even door

  • 123.000 km

Inmiddels ruim 2 maanden verder dus een mooi moment om de ervaringen te delen.

Ik had half juni een afspraak bij de dealer voor een beurt en het verhelpen van de probleempjes. Naast de camera en het power knopje zat er ook speling op de rugleuning van de bestuurdersstoel. Ik vind dat samen met de airco pomp die al eerder vervangen is best veel voor een auto uit deze prijsklasse en met deze km stand.

Ook waren de banden aan vervanging toe. Ik kreeg als leenauto een nieuwe V90 D4 mee met alle opties die je kunt bedenken incl. stoelmassage. Echt een leuke optie, maar ik heb er te kort in gereden om te beoordelen of het echt werkt.
Vol goede moed aan het einde van de dag de auto opgehaald en toen bleek dat er van de lease mij. geen beurt mocht worden uitgevoerd en de banden niet vervangen. Dit had te maken met het feit dat het contract in principe 1 augustus afliep en onze wagenparkbeheerder nog niet had geregeld dat dit 1 november mocht worden alleen wist ik dat niet. Wel jammer dat de garage tot het einde van dag heeft gewacht om te bellen dat ik de auto kon ophalen.

Uiteindelijk toestemming gekregen om tot 1 november in de auto te mogen rijden en begin juli de auto weer gebracht voor een beurt.
Gelukkig is alles uitgevoerd en zijn ook de openstaande punten opgelost incl. nieuwe banden.

Toen ik de auto mocht gaan rijden waren er Vredestein banden gemonteerd volgens mij type Ciuciaro. Deze banden waren van een harde compound en gaven de auto een goed rijgedrag. De dealer had echter Michelin Premacy banden gemonteerd en vanaf de eerste bocht leek het alsof ik met winterbanden reed. De auto "dweilt" veel meer en aan het eind vd bocht zet de achterkant nog even door. Ook de koersvastheid rechtuit is een stuk slechter geworden. Verder lijkt de maat anders te zijn. Als ik met de Vredestein 130 km/h op de teller reed was dat GPS 128 km/h
(Flitsmeister en Waze). Met de Michelin is dat GPS 132km/h een verschil van 4km/h. Ik heb een paar dagen later de dealer gebeld en kreeg in eerste
instantie weinig begrip voor deze klacht en het argument was dat zij deze banden altijd monteren onder de V60 Phev. Ik werd gisteren echter gebeld de werkplaatschef had er dit weekend nog over nagedacht en besloten alsnog 4 Vredestein banden te bestellen die worden deze week gemonteerd.

Verder bevalt de auto nog steeds erg goed ik ben inmiddels meerdere keren met auto en caravan naar Duitsland en België geweest voor wedstrijden van mijn zoon. Het rijden met de caravan is echt perfect bijv. op de lange klim na Luik blijft de auto versnellen als je gas geeft je rijdt zo 120km/h. Dit weekend zonder caravan op pad geweest en even 213 km/h op de GPS gereden en toen was er nog genoeg over. Ik had echter een fietsendrager op de trekhaak met 1 fiets dus wilde niet het risico lopen om die te verliezen.

Inmiddels is ook de nieuwe auto regeling binnen ons bedrijf bekend en helaas staat daar de nieuwe V60 niet bij. Ik mag kiezen uit een Passat of Superb tot een bepaald bedrag in consumenten waarde. Omdat een Passat in vergelijkbare uitvoering € 2.000,- / € 3000,- duurder is dan een Superb wordt het een Superb en de planning is dat ik de auto 30 oktober geleverd krijg.

Bij het samenstellen op de Skoda site bleek de 1.6 tdi niet leverbaar te zijn. Navraag bij de dealer leert dat deze waarschijnlijk pas Q2 2019 weer leverbaar is vanwege de nieuwe emissie eisen. Gelukkig heeft de importeur de 2.0tdi € 2.200,- in prijs verlaagd. Ik ga waarschijnlijk de Hatchback bestellen in Style business uitvoering met handbak, Tech pakket, 19 inch wielen en nog wat optie's deze week neem ik de beslissing. Als ik de Superb heb zal ik daar ook weer een review van bijhouden. Mijn zoons zijn blij met deze keuze want ze hebben dan in ieder geval voldoende beenruimte achterin.

Na de zomervakantie met caravan zal ik weer een update van de V60 schijven. Een ding weet ik zeker de V60 lever ik 30 oktober met pijn in het hart in want het comfort, maar vooral de 5-cilinder diesel maken dit een hele fijne auto.

Laatste loodjes

  • 138.000 km

De laatste update van deze fantastische auto. Op 1 november is de auto 5 jaar oud en gaat hij uit de lease. Ik heb er 9 maanden in mogen rijden en bijna 40k km mee gereden.

Buiten de airco compressor die 3x is vervangen en wat kleine puntjes geen problemen gehad met de auto.

Wat is positief:
- het vermogen en het geluid van de 5 cilinder
- de "zit" in de sportstoelen
- het weggedrag is sportief en in bochten iets zenuwachtig, maar altijd betrouwbaar en onder controle
- bevalt zeer goed als caravantrekker
- geluidsisolatie
- actieradius op de accu (in vergelijking met de Outlander)
- afwerking en gebruikte materialen
- leren bekleding
- stoel verwarming
- Volvo on call incl app
- standkachel verwarmen en koelen

Wat is minder positief:
- de airco compressor 3x vervangen
- ruimte achterin en in de kofferbak (maar wist ik vooraf)
- relatief kleine brandstof tank
- kleine tank ruitensproeier vloeistof
- automaat mag na 5 jaar wel gespoeld worden want hij schakelt iets minder soepel

Al met al zeer tevreden over de V60 en ik lever hem met pijn in het hart in.

Zeer recent nog een sprintje van een Range Rover met dikke motor gewonnen ondanks dat we met 4 personen en 3 fietsen op de fietsendrager reden. Dat is heel af en toe erg lekker en de RR berijder vond het zichtbaar niet leuk.

Zoals bij de vorige update aangegeven is de nieuwe auto besteld nl
een Skoda Superb hatchback 2.0 tdi handbak in Style business uitvoering met de volgende specs.
- Business grey metallic
- Dynamic chassis control (vanwege de iets te comfortabele wegligging)
- Tech pakket (leren bekleding en panoramisch schuifdak
- Stoelverwarming voor en achter
- Ruitenwisser achter
- Achteruitrij camera
- Sunset glas achter
- Wegklapbare trekhaak

Alleen de 19 inch wielen zijn helaas gesneuveld. Omdat de CO2 uitstoot bij 18 inch en groter toeneemt, dit is een nieuwe overheidsmaatregel, en dat betekent dat de BPM met bijna 1k omhoog gaat. Daardoor kwam ik boven budget en ik vind de andere opties belangrijker. De auto staat gepland voor levering begin januari dus tot die tijd krijg ik een een huurauto.

Wordt vervolgd.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.