AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Summum (2013)

autoreview

Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Summum (2013)

Signalement

UitvoeringV60 D6 AWD Plugin-Hybrid Summum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf86.200 km
KM-stand laatst93.339 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een warme kennismaking

  • 86.435 km

De V60 hybride is eigenlijk een raar compromis: in de stad een achterwielaandrijver, op de snelweg een voorwielaandrijver, en op verzoek een vierwielaandrijver. Elektrisch superzuinig en als de batterij leeg is, een brute, onzuinige, niet erg milieuvriendelijke dieselstoker. Hoewel dat laatste... als ik lees dat een (1) 2-takt bromfietsje evenveel fijnstof uitstoot als 1.700 diesel-bestelbusjes - en dat ons 'milieubewuste' kabinet die multivervuilers totaal niet aanpakt - dan zal dat laatste me eigenlijk een zorg zijn !

Waarom die Volvo gekozen ? Hoofd- en hart-overwegingen op volgorde...

Ten eerste omdat het compromis ons huidige rijpatroon wel past:
- door de bank genomen rijden wij woon-werk afstanden tussen de 40 en 100 km (retour) en dan komt de elektriek een heel eind. Weinig vervuiling en weinig kosten.
- daarnaast gaan we een paar keer per jaar met de auto op vakantie en rijden dan hele afstanden, zodat een diesel prima van pas komt: ook deze dikke diesel is toch nog voordeliger dan de meeste benzinemotoren.
- tenslotte rijden we daarbij af en toe op blubber en los zand, niet echt offroad maar op dat soort landweggetjes komt 4WD goed van pas (mits ook de juiste banden er op zitten uiteraard) zoals ik heb ervaren met mijn 'echte' SUV's: Nissan XTrail en Mercedes ML, de oude met ladderchassis.
- en, heel belangrijk: tot 2021 halve wegenbelasting, dus als een benzine-auto. Aangezien we niet echt veel rijden, max. 20.000 per jaar, zouden we niet snel een diesel tegen dieselbelasting kiezen... we hopen overigens al jaren dat de politiek het licht gaat zien en auto's ein-de-lijk eerlijk gaat belasten: naar gebruik en niet naar bezit. Maar uit alles blijkt dat het licht bij de kabinetten Rutte totaal uit is gegaan, die mensen leven in duisternis op alle gebieden.... dat terzijde.. on topic: in 2021 zien we wel weer.

Ik moet zeggen dat ik de eerste eigenaren wel benijd want dat waren vooral ondernemers die de poen hadden om 70 mille af te tikken en daarna zoveel belastingvoordelen toucheerden dat ze netto amper de helft betaalden. En nu 5 jaar later verkopen ze de V60's voor hetzelfde bedrag, oftewel, zij reden gratis - nou ja, zonder afschrijving voor alleen de operationele kosten

En wat zegt het hart ?
- heerlijke comfortabele stoelen
- rammelt en trilt-ie een beetje bij lage toeren, op de snelweg purt hij als een tevreden kat en hoor je hem amper.. en ik hou wel van dat dieselgebrom bij accellereren.
- ondanks het gewicht valt het stuurgedrag en de wegligging niet tegen - en als je weet dat ik uit een BMW 328i stap, dan zegt dat wel iets. Laat ik er wel bij zeggen dat ik inmiddels 6 kruisjes tel en 20 jaar geleden waarschijnlijk bij de Bimmer zou zijn gebleven, maar dat er nu genoeg redenen zijn om over te stappen. Waaronder:
- eindelijk alle opties die ik altijd wilde hebben !

Ik zag diverse reviews van deze V60 met terechte opmerkingen als: 'kost je weken studie om alle opties in beeld te hebben' en 'deze auto wil vooral rechtuit'.

Om met het laatste te beginnen: dat dacht ik ook, tot ik na diverse proefritten er achter kwam dat het nogal verschil maakt op welke sloffen hij staat en hoe je de tegendruk van de stuurbekrachtiging instelt (ook dat kan ja..).

Ik reed er een met Pirellis: zwammige ellende
Ik reed er een met Michelin Pilots: als op rails
Op de mijne liggen nu Goodyear Ultragrip winterbanden, en ik kan hem bijna net zoals mijn BMW in een lange snelle bocht zetten, ongeacht of ik 2WD (voorwielen) of 4WD aanzet. Op de grens is een BMW natuurlijk beter in balans en powersliden kan je niet met een V60 - of met welke voorwielaandrijver ook - tenzij je door de vangrail het grasveld in wilt sliden... Maar bij mezelf nagaande hoe vaak ik me daar nog toe liet verleiden is dat eigenlijk niet belangrijk. Een Volvo koop je als reisauto. Wat dat betreft is het heerlijk rustig rijden met de mogelijkheid om af en toe de beest uit te hangen als je zou willen... voor mij ideaal ! Misschien ben ik net zo dualistisch als deze auto...
Waarom niet bv de Outlander PHIV als alternatief ? Een paar keer gereden en eigenlijk niets mis mee, stuurt veel beter dan verwacht, mooi aandrijfconcept, enorme ruimte.... antwoord: a) ik hou van Power en b) ik hou van luxe !

De eerlijke vergelijking is overigens niet met mijn 328i maar met de BMW 525dAT die ik eerder reed (2010-2015), qua gewicht, type motor, type auto komt de Volvo daar veel dichter bij. De BMW was alleen ruimer uiteraard, zeker in de kofferbak.... de V60 hybride zou niet echt hebben gepast toen onze lieve hond (Schotse Collie) nog leefde... maar de kat past wel ;-)) en mijn volwassen dochters gaan maar zeer incidenteel nog mee dus 80% van de tijd is het ik alleen of met mijn vrouw, kan de bagage ook op de achterbank. Voor de ander 20% vd tijd hebben we een mooie topbox erbij.

Hoe bevalt-ie (verder) ?

Qua rijden heb ik hierboven eigenlijk al aangegeven. Qua (on) zuinigheid moet ik nog uitvinden. Kijkende naar ' benzinemonitor' of de Duitse tegenhanger 'Sprittmonitor' had ik 4 of 5 l/100 km verwacht bij een redelijke snelheid, dat is voor mij 120 km/u. Maar oh boy, dan zit je al snel op 7 l/100 km wat ik toch veel vind bij constant kruisen op de snelweg. Het slechte nieuws is dat je pas bij de 6l/100 km komt als je echt 100 gaat rijden.... slaapverwekkend (sorry, fatsoensridders); het betere nieuws is dat zo te zien het verbruik niet veel meer stijgt als je richting mijn favoriete kruissnelheid gaat, 140 km/u (en in Duitsland 150-160).
Vraag me wel af of echt iedereen die de verbruiksmonitor heeft ingevuld alleen maar kortere afstanden heeft gereden... ?

Het gebruik van alle opties en gadgets van deze V60 -waar ongeveer alles op zit behalve verwarmd stuurwiel en achterbank - kost volgens mij geen maanden om te leren, want ik ben een techniekfreak. 80% ken ik nu al op dag 3.

Tegen valt: herkenning telefoonboek. Terwijl ik alle namen uit mijn Samsung S8 keurig op de display zie, weigert mijn hulpdame in het dashboard er ook maar een (1) van te herkennen als ik ze uitspreek. Terwijl de andere stemcommando's, zoals navigatie, wel redelijk worden begrepen. Op naar de lokale dealer dus, waar de monteur zijn I-Phone koppelde, die prima begrepen bleek te worden... oh frustratie. De auto laadt toch zelf het telefoonboek, wat gewoon letter zijn met een ASCI-code ? Waarom zou de ene telefoon dan beter werken dan de andere ? Wie de oplossing heeft, ik hoor graag van u ?!

Verder is eigenlijk alles prima:
Xenonlampen - beter licht dan van mijn laatste BMW. Zelfs in vergelijking met de LED Intelligent Light van de Mercedes C350e die ik kort in de lease had en waarvan ik de intelligentie overigens nooit bemerkt heb: als ik in onze woonwijk groot licht wilde, wilde de auto dat zelf niet. Daar heb ik veel aan, een intelligentie die mij tegenwerkt... kreeg visioenen van Skynet (voor wie bekend is met 'Terminator ;-)

Premium Sound: vergelijkbaar met Harmon Kardon uit de BMW en veel beter dan het dure Duitse ding uit de Mercedes.

Accident avoidance: ideaal voor als je net even zit te suffen op een spannend moment - wat me nu ik ouder wordt soms overkomt.
Adaptive Cruise control: ideaal. Mits je zelf niet helemaal stopt met opletten, wat onder bepaalde omstandigheden schakelt-ie uit, welke heb ik nog niet helemaal kunnen ontdekken, dat staat in een enorme lap tekst beschreven in het instructieboekje.... dus toch een lange studie, of - mijn voorkeur - gewoon uitproberen.

Electrisch instelbare stoelen: een verademing na de handmatig instelbare van de BMW 3-serie. En hoewel de V60 amper hoger is dan de 328, zit je wel hoger in de kabine en dat bevalt ons wel. In retrospect hadden we niet onze 5 voor een 3 moeten ruilen; de stoelen zitten voor ons te laag en te hard (die van de BMW 3-serie dus). En met de verstelling in de 3 slaat BMW echt de plank mis: wanneer je de hoogte wilt wijzigen ontgrendel je de stoel met de handel en dan... donder je ofwel op de vloer, ofwel je moet je gewicht verplaatsen door je aan het stuur of de dash (passagier) omhoog te trekken.... terwijl andere merken - en BMW zelf ook in de 1- en 2 -serie - daar een ' pompsysteem' hebben waarmee je de stoel op hoogte kan brengen. Duizend keer beter al. Sorry BMW, ik ben een grote fan en dat blijf ik, maar in een auto van meer dan 40 mille horen electrisch instelbare stoelen standaard, net als in de 5-serie.

Tja, wat nog meer ? De electrische actieradius ben ik nog aan het uitproberen. Wat ik nog zoek is waar je de dagteller op nul kan zette... nog een klein Volvo-mysterie. Wat ik ook mis is een bandenspanningsindicator en details in de service-informatie, dat soort details wil ik wel graag kennen... Volvo geeft alleen aan wanneer de service nodig is, niet hoever de remblokken zijn versleten o.i.d. Misschien zitten die opties er niet op - dat overleef ik wel :-)

Had ik al verteld wat voor kleuren hij heeft ? Crystal White van buiten - in lamplicht net parelmoer, in daglicht echt wit, schrikken ;-) maar wel goed zichtbaar en mooie combi met de zilver/zwartgerande velgen. Van binnen grijs leer. Ik was nogal van beige of bruin leer en houtmotief panelen, maar ik ben om. Ik hou nu al van deze slee. Ieder zijn smaak maar deze kar past wel bij mij. Nu hopen dat-ie (zij?) dat zelf ook vindt.

Wordt vervolgd.

Nog wat plussen en minnen

  • 86.601 km

Vandaag het elektrisch bereik eens uitgeprobeerd in de stand 'Pure', op en neer naar Zoetermeer was het 25,5 km, ik vertrok met 40km range (volle batterij) en kwam terug met nog 5km range. Dus 30 km is haalbaar. Waarschijnlijk nog meer voor de echt zuinige rijder, maar mijn tocht bestond voor ca. 15 km uit snelweg waarop ik heen de cruise control op 120, 125 had ingesteld - dicht bij het maximum dat je haalt met de elektromotor - en op de terugweg op 110, 115. Wanneer ik op de rechterbaan met de trucks was meegegaan of keurig precies 100 had gereden, had ik die 40 km denk ik wel gehaald.

Ik vind het heel netjes. Wel ben ik benieuwd welk dieselverbruik ik kan noteren als ik mijn gebruikelijke rit Nootdorp-Utrecht vv. maak met volle batterij.

Ter vergelijking: mijn Mercedes 350e had een bereik van max. 17 of 18 km electrisch. Maar op en neer naar Utrecht met maar 1 keer laden, kon ik - als ik wat netter reed dan vandaag, zeg 110 constant op cruise control - iets meer dan 5 l /100 km noteren. Met een 211 pk sterke benzine plus 70 pk elektromotor, die blijkbaar ook met lege batterij toch meedeed. Zoals ook in ons hybride Hondaatje dat - geen plug-in - makkelijk 5,8l/100km noteert.

Wat verder ? Het stuurgedrag had ik nog niet benoemd, behalve dat je deze bak eigenlijk best scherp kan sturen. Ik kan alleen maar beamen wat een van de Autoweek testers zei: rond de middenstand voelt het een beetje vaag maar wanneer je begint te sturen komt het gevoel erin. Ik vind het prima, dat rijdt op de snelweg nl. wat relaxter - vergelijkbaar met onze oude 5-serie en onze C-klasse en wat minder nerveus dan de 3-serie. Overigens mooi dat de stuurweerstand zich middels menu laat instellen in 3 standen.

Navigatie: werkt goed, snel en verstaat redelijk de bestemmingen, dat laatste kan nog beter. Stiekem hoopte ik dat de navi ook de aandrijfmodus zou sturen, zoals bij de nieuwste hybrides die dan automatisch de batterijlading voor stadsritten. Maar goed, zo valt er zelf nog wat te kiezen.

Chassis: enerzijds werkt de ophanging korte en lange hobbels prima weg zonder veel deinen of bonken, anderzijds voel je in het chassis en het stuur ongeveer de banden over de weg rollen. Niet storend, wel opvallend.

Ruimte-niet-wonder: toch nog een verrassinkje. Omdat ik in bijna ieder auto altijd even 'achter mezelf' ga zitten dacht ik dat dat hier ook wel paste. En in een andere review las ik dat instappen zo goed ging door de grote achterportieren... wellicht heb ik me in het type auto vergist waar die review over ging, of de reviewer had schoenmaat 36 en confectiemaat 46... als ik mezelf (187cm, maat 52 en schoen 44) als bestuurder bijna tegen het stuur aanplak, kan ik me er net achter wringen... de zetels zijn lekker, hoofdruimte ok, maar been/voetruimte No Way - lekker intiem mits niet verder dan een uurtje rijden :-( De bmw 3-serie had daar meer ruimte en... onze Honda Insight ook. Goed dat we deze Volvo niet als familiewagen maar vooral als twee-plus (plus kat en bagage ;-) gaan inzetten.

Laatste minnetje: niets heb ik gevonden over bandenspannings-sensoren. Dat vind ik heel vreemd, want zelfs een Opeltje Corsa van 2013 heeft die al wel, en deze 4 keer duurdere vol-electronische bak niet ?

Misschien gaan Volvobanden nooit lek ;-) of gaat men er van uit dat je dat wel voelt als bestuurder.... als je in de vangrail hangt ? M'enfin, er moest iets ontbreken anders zou het niet leuk meer zijn.

Zo, voor degenen die het hebben volgehouden tot hier: ik hoop dat ik u inspiratie heb gegeven, als u overweegt ook een 2e hands V60 te kopen - hybride of niet - wat voor uzelf de plussen en de minnen kunnen zijn.

Ik zal u pas weer vervelen met mijn epistel over deze auto over een paar jaar en vele kilometers en hoop dan te vertellen dat alles perfect liep met alleen gewoon onderhoud. Zo niet, dan meld ik me wel eerder. Oh, en hopelijk tussentijds nog wel een (1) keer, spoedig, als ik het telefoonprobleem hopelijk heb opgelost...

Ander rubber, anders rijden ?

  • 93.339 km

Zo, eind mei de zomerbanden laten monteren ;-) nee wacht, 4-seizoenen banden. Na wat uitzoekwerk en overleg met bandenspecialisten.
Inmiddels meer ervaring met het verbruik op diesel op de langere afstanden, dankzij een paar ritten van Den Haag naar Roosendaal en Eindhoven v.v. en recent naar Antwerpen, zonder tussentijds opladen. Dat verbruik valt niet tegen. De boordcomputer-gegevens - die me te optimistisch leken - geverifieerd bij het tanken, en ik kom op 16 tot 17 kilometer per liter diesel snelwegverbruik. Dat is zonder gestekkerd te hebben ! Helemaal prima voor een bak van 1800 kilo (met de BMW 328i haalde ik 14 tot 15 km/l op benzine.)

Wel opvallend is dat de 4-seizoenenbanden op 18 inch die ik nu heb, tot een duidelijk hoger verbruik leiden dan de winterbanden op 17 inch deden. Grotere velgen, meer rolweerstand... het staat stoer, maar waar ik voorheen 6-7 l/100 km klokte bij 135 km/u, lijkt dat nu tussen de 7 en 8 te komen - gelijk 15% meer !

Verschil in stuurgedrag en wegligging is er ook. Mijn idee was dat winterbanden zachter zouden zijn dan zomerbanden of 4-seizoenen, maar met de Goodyear Ultragrip winterbanden op 17 inch reed mijn V60 als op rails. De 4-seizoenen Michelin Cross-Climate op 18 inch lijken in de bochten juist een beetje te glijden, ofwel zachter te zijn. Merkwaardig. Of misschien ligt het aan die velgmaat.... voor de duidelijkheid: ik reed dus nog op winterbanden toen de vogels dood vielen van de hitte in mei - en het ging nog steeds heel strak.

Tenslotte had ik iets meer comfort verwacht van de 4-seizoenen banden, want daar schijnt dit type Michelins voor bedoeld te zijn. Maar net zoals met de Goodyears op 17 inch worden korte richels erg hard doorgegeven. Benieuwd hoe dat gaat worden op de laatste kilometers naar ons vakantiehuis, het zandpad vol met agressieve kuilen....

Buurman met zijn XC70 vertelde dat men hem 17 inch had aangeraden i.p.v. 18 en ik denk dat dat een goed advies was. Wat mij betreft is 17 inch dus ook prima voor de V60 PHV en wellicht ga ik t.z.t. ook terug naar Goodyear of Bridgestone.

Ook meer ervaring met de electronica:

- de ACC (adaptive cruise control) is vooral heerlijk in de file. Wel vraag ik me af of het zelfstandig uitschakelen daarvan niet kan worden eh... uitgeschakeld ja, zodat ik geen verrassingen krijg waar ik niet op zit te wachten. Het is niet helemaal duidelijk wanneer het ding zichzelf uitschakelt (vooral als je op hogere snelheid zelf het gas te lang vasthoudt geloof ik) en als je de "ping' niet opmerkt zou het wel eens "boem' kunnen worden.. Maar enfin, zolang zelfs kapitale Tesla's nog zelfstandig de bomen in rijden, vind ik dat Volvo het met dit model uit 2012 helemaal niet slecht heeft gedaan ;-)

- een enkele keer gaat de botsingswaarschuwing of de parkeersensor in de stress als een verkeersheuvel oversteekt ;-) ik las kwade commentaren hierover van anderen maar ik schrik er niet van. Liever een keer wel, dan niet als het echt nodig is..

- het enige waar ik echt ontstemd over ben – ik noemde het al eerder – is het ontbreken van basale informatie die je anno 2015 al op een Opel Corsa vond: bandenspannings-sensoren. En ook zoiets als oliedruk of motortemperatuur kan ik niet oproepen. Ik houd er wel van dat te kunnen monitoren om het signaal vóór te zijn dat aangeeft dat er echt iets mis is en je direct moet stoppen (in the middle of nowhere, waarschijnlijk). Zover ik weet voorziet Volvo niet in een geel of oranje lampje als voorwaarschuwing.... èrg, heel erg jammer....

De bandenspanningssensoren schijnen trouwens vanaf 2014 verplicht te zijn en waren al wel als optie verkrijgbaar op de V60. Nou, voor een prijs van 66 mille euro nieuw, moet het er gewoon standaard opzitten. Dergelijke rottrucjes erger ik me al jaren aan bij merken als Mercedes en BMW (zie vorige reviews) en blijkbaar doet Volvo er ook aan mee.
De Band/wiel combinatie:

Nog wat meer bevindingen:

- Electrisch rijden vinden we top, zeker in de stadsomgeving. Vol-electrisch gaan we echter pas als de infrastructuur in heel Europa er klaar voor is, want op onze vaak Oostelijke routes gaat dat het de komende jaren nog niet worden...

- de Navi biedt verschillende routekeuze-instellingen maar in de praktijk zijn de meeste waardeloos, voor je het weet rijdt je heel Reeuwijk door om 6 minuten file op de A12 te vermijden :-( .... daarin is deze navi overigens niet de enige. Zelf blijven denken is het devies :-)

- het is hoog tijd voor een kaartupdate van de Navi en die kost bij Volvo.... niks. Dat is nou eens wel weer leuk (Want kost je meestal 150 euri of meer) !

Motor-automaat combinatie:

- het is geen stoplichtsprinter. Niet dat ik hem daarvoor kocht, maar laatst was ik een Mercedes 220 d (170 pk) niet te snel af, terwijl je dat wel zou verwachten met 230 pk + 70 elektrisch. Misschien de automaat eens laten 'flushen', ik las laatst dat wordt aangeraden dit elke 100.000 km te doen.
Op de snelweg gaat hij overigens heerlijk, vooral in het bereik 120-180 km/u (gewoon in de hoogste versnelling gelockt) is de dikke diesel fantastisch.

- het overnemen door de diesel gaat in de stad soms wat abrupt, terwijl het op de snelweg perfect is.

In ieder geval zal ik de automaat eens laten nakijken en ik verdenk ook de grotere wielen en banden van het iets minder flitsende en strakke rijgedrag. Wat ons overigens niet hindert bij gewone tochten.

- ik vraag me af of de automaat zelflerend is, want na een paar keer flink doortrekken schakelt hij veel later op dan eerst, ook als ik rustiger wil gaan...

Tenslotte... kan ik het niet helpen vergelijkingen te maken met mijn andere, voorgaande mobielen. Vooral de BMW 5 (modelserie van 2004-2012) is voor ons maatgevend. Qua comfort en rijgedrag (plus uitstraling) vonden we de BMW toch net wat fijner; qua opties en waar voor het geld zijn we met de Volvo echter dik tevreden. (de BMW valt als je het 'hybride' van de Volvo wegrekent natuurlijk wel in een hogere prijs- en formaatklasse).

Een zeer wensenswaarde optie voor mij was (mogelijkheid van) 4-wiel aandrijving en hoewel BMW daar de X-drive voor heeft valt moeilijk aan 2e hands 5-series te komen met die optie, zeker voor een redelijke prijs. Dus ook daar was de Volvo een prima alternatief.

Tot zover. Voor de volhouders, dank voor het lezen en van mijn mede V60-rijders (of andere Volvorijders) hoor ik graag hun eigen bevindingen !

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren