Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Momentum (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 132.152 km |
KM-stand laatst | 134.000 km |
Eerste kilometers
- 134.000 km
Mijn eerste auto was een Volvo S60 uit 2007 met de welbekende 2.4 liter diesel motor. Ik heb er veel plezier mee gehad in Noorwegen, maar het was toch echt tijd voor een vervanger na twee jaar. De kleine reparaties stapelden zich langzaam op, maar het vervelendste was dat de standkachel het had begeven - iets wat zeker niet onbehaaglijk is met temperaturen van -20. Maar goed, ik moest dus op zoek naar een vervanger. Elektrisch rijden is voor mij nog geen optie, de modellen met voldoende range liggen ver buiten budget en meermaals laden met de goedkopere modellen tijdens mijn ritten zie ik ook niet zitten. Echter kan ik gratis laden op het werk, dus hybride is zeker een optie.
Het zou weer een Volvo moeten worden, mijn vorige was namelijk erg goed bevallen (en die stoelen!) en Volvo is een van de merken die je het vaakst voorbij ziet komen in Scandinavie. Ik had al vaker de V60 voorbij zien komen en vond de combinatie met de diesel motor en batterij ook zeker een interessante optie. Met 40 km range (vanuit de fabriek) kan ik de ritten naar het werk gemakkelijk volledig elektrisch doen en heb ik voor de lange stukken toch die heerlijke vijf cylinder tot mijn beschikking.
Ik wilde graag een sportieve auto en was eigenlijk al lange tijd op zoek naar een r-design. Deze waren echter moeilijk te vinden en ook lag de prijs nog vrij hoog ten opzichte van niet r-design modellen (logisch). Totdat ik dit model bij de Volvo dealer zag staan. Seashell metallic. 17 inch op de winterbanden en 18 inch op de zomerbanden. Een D6 zelfs, geimporteerd vanuit Zweden, eerste eigenaar werkte voor de fabriek in Göteborg wat betekende dat er ook wat extra opties aanwezig waren. Zo heb ik zwarte spiegelkappen, een bronzen rand bij de uitlaten, sportstoelen (die van de r-design) en donker houtwerk in het interieur. Na de proefrit was ik verkocht en moest dit hem worden.
De auto is nu ruim twee weken in mijn bezit en wat een verschil ten op zichte van de S60. Allereerst is het heerlijk om 's ochtends in een warme auto te stappen met -15. Je wordt nog luier van de Volvo Cars app, gewoon de standkachel aan zetten vanuit je bed - daar kan ik wel aan wennen! Daarnaast rijdt hij ook comfortabel. Comfortabel ja, beter kan ik het niet omschrijven. Het is absoluut geen racemonster - uiteraard kom je met 280 pk echt wel van zijn plek en trekt hij ook retesnel op - maar snel bochtenwerk hoef je niet te verwachten met bijna 2000 kg aan gewicht. Maar goed, voor de snelste ronde op de Nurburgring koop je ook geen Volvo.
Dan het (elektrisch) rijden, ondanks dat ik had gehoopt op elektrische ritten van en naar het werk zit het er in de winter nog niet in. De wegen bestaan hier uit vast gevroren sneeuw op het moment, wat betekent dat wanneer je puur elektrisch rijdt (op de achteras) dit er voor zorgt dat je al je grip mist. Gelukkig zit er in de V60 ook een "AWD" knop en deze werkt perfect in de besneeuwde heuvels. Waar ik met de S60 flink vaart nodig had om omhoog te komen, komt de V60 zonder moeite omhoog, voelt stukken veiliger! Hier en daar probeer ik toch elektrisch te rijden om het verbruik naar beneden te halen (en ook omdat het me niks kost).
Zijn er dan nog nadelen? Ja, een paar. Allereerst de bagageruimte; door de batterij is deze verhoogd wat er voor zorgt dat je maar circa 300L inhoud hebt. Echter was ik hier van op de hoogte en vormt het voor mij geen probleem. Daarnaast heeft de auto maar een tank van 45L, wat er voor zorgt dat je meermaals aan de pomp staat om bij te tanken, zeker bij veelvuldig gebruik van de standkachel. Ook reageert de versnellingsbak traag als je het pedaal in drukt en moet je echt wel een paar seconden wachten voordat 'ie terug schakelt. Uiteraard is er de "Power" modus, maar deze vind ik erg zenuwachtig en zorgt niet voor comfortabel rijgedrag. Of je moet hem in de "S" zetten en zelf schakelen, maar een automaat is wel lekker makkelijk.
Om positief af te sluiten valt het verbruik mij niet tegen. Tot nu toe kom ik met regelmatig stekkeren en korte stukjes in "Pure" uit rond de 5,7/100 km - houd hierbij rekening dat de temperatuur regelmatig onder de -10 ligt. Hopen dat het in de zomer beter wordt! Over een aantal weken wordt er nog een LED bar onder gemonteerd. Hier geen overbodige luxe met het grootste gedeelte van de wegen in het bos zonder verlichting. Wordt vervolgd!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.