Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Momentum (2014) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 110.250 km |
KM-stand laatst | 0 km |
V60? Heerlijk!
De V60 D6 Plug-in-hybrid rij ik nu ruim 2 jaar. Heerlijke auto. Niet de jongste, hij is van 2012, maar de 1e eigenaar was er zuinig op geweest, dat was te zien. Een paar kleine krasjes in de lak, een miniem barstje in het glas over de 'klokken' en een wat verslaten mat voor de bestuurdersplaats. Complimenten voor die man... of vrouw!
Toen ik 'm kocht had ik nog twee te gaan voor mijn pensioen en dacht ik nog behoorlijk wat kilometers te gaan rijden. Deels elektrisch trok me wel aan. En het was een royaal uitgeruste auto: trekhaak, schuif/kanteldak, leren bekleding, elektrische en verwarmde stoelen, you name it. En de beroemde Volvo 2,4 liter 5-pitter. Met die kilometerstand waren de zuigerveren nét op de cylinders ingesleten.
Vanaf het begin vond ik de auto fijn rijden. Prima stoelen, voldoende ruimte voorin (achterin wat minder, maar goed: daar zat ik vrij weinig) en ruimte genoeg in de achterbak voor onze hond. En, met de achterbank deels neergeklapt, ook voldoende ruimte voor een 1,8 meter lang radiografisch bestuurd model van de Titanic. Kortom: een alleskunner.
Qua rijden: heerlijk. Meestal rijd ik 'normaal', maar een aantal keren op de Autobahn was het toch wel leuk om het gaspedaal eens diep in te trappen en daar te houden. En ja, dan gromt de diesel wat harder, maar qua comfort maakt het niets uit: de auto blijft goed te beheersen. En als er een auto zit te kleven, die bij het eerstvolgende verkeerslicht op de linker rijstrook naast je staat om er voorbij te kunnen... Dan is het soms wel eens leuk om de knop 'power' in te drukken en de haastige medeweggebruiker 'het snot voor de ogen te accelereren'. Want dát kan deze auto prima.
Ellende mee gehad? Nee. De autodealer waar ik 'm kocht had de aircopomp (kwetsbaar punt bij de V60) keurig vervangen voordat hij 'm in de verkoop deed. Eén keer liet hij me staan: toen had ik op een warme dag de tractieaccu helemaal leeggereden. En de volgende dag was ook de normale accu leeg. ANWB vertelde me dat in zo'n geval de auto de stroom voor de koeling van de tractieaccu uit de 'gewone accu' haalt. Ja, en die is dan sneller leeg dan een bierglas in een Beierse kroeg... Eigen schuld dus.
Verder is de distributieketting (of riem, dat weet ik nooit) vervangen tijdens een grote beurt. Maar ja, je weet dat dat er op enig moment aan zit te komen.
Over 5 dagen gaat deze auto de deur uit en wordt vervangen door een jongere V60 uit 2020. Benzine, mild hybrid. De reden: nu ik veel minder rij (pensioen) is zo'n diesel best wel prijzig in de wegenbelasting. De benzineversie blijkt dan goedkoper te zijn.
Hoe dan ook, de prijs die ik voor deze auto terugkreeg liet zien dat ook de inkoper die 2,4 liter Diesel op waarde schatte. Nou ja, ik ben er ook best zuinig op geweest...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren