Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Momentum (2014) #2

autoreview

Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Momentum (2014)

Signalement

UitvoeringV60 D6 AWD Plugin-Hybrid Momentum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf110.250 km
KM-stand laatst154.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

V60? Heerlijk!

  • 154.000 km

De V60 D6 Plug-in-hybrid rij ik nu ruim 2 jaar. Een heerlijke auto. Niet de jongste, hij is van 2012, maar de 1e eigenaar was er zuinig op geweest, dat was te zien. Een paar kleine krasjes in de lak, een miniem barstje in het glas over de 'klokken' en een wat versleten mat voor de bestuurdersplaats. Complimenten voor die man... of vrouw!

Toen ik 'm kocht had ik nog twee jaar te gaan voor mijn pensioen en dacht ik nog behoorlijk wat kilometers te gaan rijden. Ik had een beroep waarbij ik veel op de weg zat. Deels elektrisch trok me wel aan. En het was een royaal uitgeruste auto: afneembare trekhaak, schuif/kanteldak, leren bekleding, elektrische en verwarmde stoelen, you name it. En de beroemde Volvo 2,4 liter 5-pitter. De kilometerstand stond bij aankoop op 110.000 km; de zuigerveren waren nét op de cylinders ingesleten.
Vanaf het begin vond ik de auto fijn rijden. Prima stoelen, voldoende ruimte voorin (achterin wat minder, maar goed: daar zat ik vrij weinig) en ruimte genoeg in de achterbak voor onze hond. En, met de achterbank deels neergeklapt, ook voldoende ruimte voor een 1,8 meter lang radiografisch bestuurd model van de Titanic. Kortom: een alleskunner.

Qua rijden: heerlijk. Meestal rijd ik vrij rustig, maar een aantal keren op de Autobahn was het toch wel leuk om het gaspedaal eens diep in te trappen en daar te houden. En ja, dan gromt de diesel wat harder, maar qua comfort maakt het niets uit: de auto blijft goed te beheersen. En als er mede-weggebruikerachter me zit te kleven, die bij het eerstvolgende verkeerslicht op de linker rijstrook naast je staat om er voorbij te kunnen... Dan is het soms wel eens leuk om de knop 'power' in te drukken en de haastige mede-weggebruiker 'het snot voor de ogen te accelereren'. Want dát kan deze auto prim; de op het oog bezadigde Zweed is dan een sprinter geworden.

Ellende mee gehad? Nee. De autodealer waar ik 'm kocht had de aircopomp (kwetsbaar punt bij de V60) keurig vervangen voordat hij 'm in de verkoop deed. Eén keer liet hij me staan: toen had ik op een warme dag de tractieaccu helemaal leeggereden. En thuisgekomen meteen aan het elektrisch infuus gehangen. De volgende dag was ook de normale accu leeg. ANWB vertelde me dat in zo'n geval de auto de stroom voor de koeling van de tractieaccu uit de 'gewone accu' haalt. Ja, en die is dan sneller leeg dan een bierglas in een Beierse kroeg... Eigen schuld dus.
Verder is de distributieketting (of riem, dat weet ik nooit) vervangen tijdens een grote beurt. Maar ja, je weet dat dat er op enig moment aan zit te komen.

Over 5 dagen en met een kilometerstand van zo'n 154.000 op de teller gaat de V60 D6 de deur uit. Hij wordt vervangen door een jongere V60 uit 2020. Benzine, mild hybrid. De reden: nu ik veel minder rij (pensioen) is zo'n zware diesel best wel prijzig in de wegenbelasting. De benzineversie blijkt dan goedkoper te zijn. Eens kijken of ik kan wennen aan alle elektronische rompslomp wat onder dat glaswerk in de middenconsole verborgen zit...
Hoe dan ook, de prijs die ik voor deze auto terugkreeg liet zien dat ook de inkoper die 2,4 liter Diesel op waarde schatte. Nou ja, ik ben er ook best zuinig op geweest...

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.