Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybrid Summum (2014) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 D6 AWD Plug-in Hybrid Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 18 km |
KM-stand laatst | 40.000 km |
Van een skelter naar een limousine
- 1.000 km
Eindelijk, de eerste 1000km staat op de klok. Het moment om een review te mogen schrijven.
Beknopt het selectie traject.
Ben een autogek en altijd al meer dan gemiddeld geïnteresseerd geweest in techniek. Mijn auto historie kan je zien in mijn profiel; kortom flinke verschillen. Hiervoor reed ik een 'skelter' zoals iedereen het noemde een F20 1 serie met sport onderstel. Enorm fijne auto waar ik ruim 150.000km in heb gestuurd, letterlijk :)!
Graag was ik een 320d Touring gaan rijden, echter ga je dan buiten de gunstige bijtelling en rij je een vrij kale auto, zelfs als high executive. Dan begint de zoektocht en bleven er uiteindelijk twee over.
1. Audi A3 Limousine 1.4TFSI 150 pk S-tronic full options
2. Volvo V60 Hybrid Summun
Daar zien we maar weer de idiote bijtelling die we hebben.. Toch 26.000 euro verschil tussen beiden. De ruimte hebben we niet nodig met mijn 28 lentes en alleen een vrouw, wel de power en luxe. Vanuit mijn werkgever hebben we allemaal dezelfde leasenorm, en door de 7% bijtelling volstond in mijn geval alleen de eigen bijdrage. Na echter te rekenen bleek de Volvo slechts 15,- per maand duurder dan de Audi; kortom de verstandigste keuze.
Samenstelling
Volvo V60 Hybrid Summun Caspian Blue met als extra's:
- Hybrid technology line
- 18" wielen
- Exterior kit
- Crème wit/beige Sportstoelen
- Pro audio
Wat een brok techniek is het! Vanuit de BMW al gewend aan een automaat, maar op de elektromotor is het toch andere koek. Enorm soepel en heel veel rust in de auto. Hierdoor komt vermoedelijk de perfecte audio goed uit de verf, echt onder de indruk al was het even tunen met de equalizer.
De techniek is elke autoliefhebber inmiddels wel bekend. In een notendop heb je drie standen:
1. Pure --> Volledig elektrisch
2. Hybrid --> Optimale samenwerking diesel en elektromotor
3. Power --> Allebei de motoren met maximaal vermogen & koppel
De power nog niet geprobeerd, eerst maar eens rustig inrijden. Helaas heeft de regio waar ik woon (Gooi & Eemland) erg weinig laadpalen, kortom thuis is dat nog een uitdaging.
Eerste ervaringen
Positief:
+ Wat een rust (zonder koude diesel) en luxe
+ Zalige stoelen en top afwerking (vergeleken met BMW)
+ Prachtige audio
+ Samenspel motor & elektro (indien warm)
+ Kracht
Minder positief:
- Navigatie, als je iDrive gewend bent een ramp. Voice control geeft gelukkig afdoende oplossing. Tevens vind ik de Volvo On Call app erg handig waar je vooraf je locatie kan invoeren die het navigatie systeem overneemt als je in de ochtend de auto start.
- De D5 als hij koud is. Erg ouderwetse tractor diesel. Nukkig en mega onzuinig
- Actieradius van de elektromotor is met heel veel moeite 35-40km. Dan rij je wel met een ei onder het gaspedaal
- Bochten gedrag; dat zal wennen zijn na een BMW :]. Je voelt de 2000KG..
Tot nu toe 40 liter brandstof verbruikt op 740km met slechts 1 x laden. Dit omdat ik nog geen nieuwe tankpas heb gekregen en dus alleen geladen ben weggereden uit de showroom. De motor moet hopelijk nog wel een beetje losser worden; wat getallen op een rij:
Op de cruisecontrol:
100kmh --> 6.5l / 100
120kmh --> 7.4l / 100
140kmh --> 8.3l / 100
Dit is vooral te wijden aan rijden op diesel met een koude motor. Dan is file rijden goed voor 17-25l op de 100. Echt absurd..Updates volgen!
Twee gezichten!
- 8.500 km
Sinds aflevering, 15 november, redelijk wat kilometers gemaakt waarvan 1.900 richting/terug van de wintersport.
De auto bevalt uitstekend en is echt een grote stap vooruit. Heerlijk comfortabel, goede geluidsinstallatie en fijne aandrijflijn. Het opladen blijft in NL toch wel een uitdaging, kom bij veel klanten waar niet binnen 500 meter een laadpaal is. Verder ga ik niet lopen, dan schieten we het doel voorbij.
Privé ben ik wel vaker bereid een stukje te lopen als ik kan laden maar ook dan vallen de plekken mij tegen. Mede hierdoor is het verbruik niet erg florissant.
De eerste 5000km is op een gemiddelde gekomen van 5.2/100. De wintersport met hoge autobahn snelheden zorgt voor gemiddeld 10/100. Inmiddels zit het verbruik weer rond de 5-5.5/100. Voor het type auto keurig, maar ik reed met de BMW ook 5.3/100 over ruim 150.000 km.
Wel zijn de twee gezichten fijn! Het is een genot elektrisch te cruisen tot 80km/h anders gaat de accu te snel leeg. Gemiddeld blijf ik rond de 30km elektrisch zitten. De snelweg is en blijft het domein van de V60, al is dat niet terug te zien aan het verbruik. Strak 120km/h op de cruise control geeft een stevige 6.5-6.8l op de 100. Het tweede gezicht heb ik ervaren tijdens de wintersport rit, toch 800km over de autobahn met gemiddeld 153km/h. Heerlijke beul al merk je een flinke afname in de acceleratie na de 150km/h omdat de accu stopt met meehelpen.
Daarom nu weer braaf 110km/h op de rechter baan snorren en netjes elke dag laden, benieuwd of we het weer een beetje naar beneden krijgen.
Hypermilen!
- 10.000 km
Sinds de wintersport netjes aan het hypermilen wat betekend dat ik echt mijn best doe minimaal 1 x per dag de auto volledig op te laden. Dit is af en toe goed plannen, zeker als je zo'n 200km per dag maakt door heel het land.
Wel is de auto enorm fijn om in te rijden indien de accu vol zit. Vandaag een persoonlijk record gezet; 79km gereden en een verbruik van 2.8/100. Erg netjes aangezien je bij 80km/h al 5.5l verstookt. Bij temperatuur lager dan 7 graden merk je wel dat je minder ver komt op een accu. Bij niet harder dan 60-70km/h op de accu kom ik 38km ver.
Bij de 15.000 maar weer eens een update, ik ben blij dat het gemiddelde weer op 5.2 staat!
Still going strong
- 40.000 km
Inmiddels de auto 10 maanden in mijn bezit en de 40.000 kilometer staan op de klok. Zoals je mag verwachten is het een probleemloze auto. Het is bijna zonde dat iedereen zo gefixeerd is op het verbruik want 'kilometers vreten' is waar de Volvo het beste in is. Ongeacht de snelheid hij (sorry dames) ligt als een blok op de weg en is heerlijk comfortabel. Gecombineerd met de voortreffelijke stereo en de zalige stoelen een fijne ervaring.
Wat is er in de tussentijd gebeurd?
Twee negatieve zaken, maar volkomen door eigen schuld. Een niet nader te benoemen mooie vrouw ging met vriendinnen naar de hockey en in haar enthousiaste gepraat zag zij een vluchtheuvel over het hoofd. Nog net kon zij uitwijken met twee platte banden, beschadigde onderkant, kromme velg en boze man tot gevolg. Toen dit leed weer gerepareerd was, besloot een niet nader te benoemen dame nog even de velg geheel langs de stoep te schaven...
Conclusie; stomme maar gelukkig materiële fouten met 3 geheel nieuwe velgen inmiddels tot gevolg.
Daarnaast een goede rit naar en door Duitsland gehad, en dan waardeer ik de auto het allermeeste. De acceleratie van 80-160km/h is verslavend. Bij 150km/h stopt de elektro motor ermee, en gaat het aanmerkelijk langzamer. Nog steeds heb je dan 215pk diesel, dus weinig te klagen. De teller blijft nog altijd steken bij 243km/h ondanks dat je stevig de helling afgaat. Ideaal gezien cruise je met 180km/h, wel heerlijk alert maar niet vermoeiend, door het Duitse land. Verbruik moet je het overigens niet meer over hebben..
Dan het verbruik!
Gemiddeld laad ik elke dag 1 x volledig en soms kort bijladen indien de bestemming waar de klant zit, dit toelaat. Helaas kan ik thuis niet laden (geen eigen/vaste parkeerplek), anders zou het verbruik nog beter zijn. Nu komt het gemiddeld op 4.8 liter op de 100km uit. Heel netjes, zeker omdat ik altijd minimaal de maximale snelheid rijd en van de 40.000 er zeker 4.000 door Duitsland waren.
Pluspunten:
+ Fantastische stoelen; beter dan sportstoelen uit m'n BMW destijds die erg hard waren
+ Binnen-/snelweg eigenschappen; als het maar harder gaat dan 70km/h of elektrisch
+ Stereo is top (wel 1,5 uur fora doorgezocht voor de ideale equalizer instellingen)
+ Prima weggedrag; geen BMW maar je kan overal 50% harder de bocht nemen dan de aanbevolen snelheid
+ Elektrisch rijden blijft te gek! Jammer dat je zo'n 35-40km ver komt
+ Kwaliteitsbeleving; beige leer, donkerblauwe auto, zwarte hemel, aluminium afwerking geeft een hele fijne sfeer
Minpunten:
- Brandstof tank van 40 liter
- Afwerking niet altijd top, ondanks dat het een fijne sfeer is. Zo kraakt het middenconsole als je er hard met je been tegen drukt (in een ferme bocht bijv.).
- Samenspel diesel en elektro. Gaat goed als de accu vol is, maar bij lege accu slaat de auto om de haverklap aan en weer uit. Kan me ook niet voorstellen dat als ik de hele tijd 180km/h rijd en ik neem een afrit dat het goed is dat de motor uitgaat...? (experts?)
- Verbruik bij diesel; dit is een prima gecombineerde waarde met elektro. En zelfs voor 215pk bij 1.900kg niet verkeerd, maar 130km/h uur op de cruise control betekend 7.5/100.
Ik ben echt enorm blij met de auto, voor al met al 450,- euro netto in de maand kan je onmogelijk zo'n complete auto rijden met heerlijke rij eigenschappen. Ik zoem en tokkel nog 3 jaar gelukkig door!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.