Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybrid Summum (2014) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 D6 AWD Plug-in Hybrid Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 1.467 km |
Eerste km's met de PIH
- 187 km
Twee dagen geleden mijn V60 D6 Hybride opgehaald. Het is de eerste auto waar ik vrij lang over gewikt en gewogen heb (dat is overigens een paar dagen geweest). Dat komt door de fiscale voordelen die de auto biedt. Is het dan niet gek om lang te wikken en wegen?
Ja en nee. In mijn geval nee, omdat ik doorgaans vrij snel weer overstap in een nieuwe/andere auto. En de fiscale voordelen bij deze hybride gelden alleen wanneer je hem langer rijdt. Dat is geen kwestie van 'subsidies moeten terugbetalen' zoals je soms hoort, maar een fenomeen dat als term heeft: desinvesteringsbijtelling.
Het zit zo: de fiscus geeft bepaalde voordelen op dit type investering, een bedrijfsmiddel. Daardoor is de netto prijs na verrekening van het fiscale voordeel zo interessant. Als je de auto total-loss zou rijden, of hem zou verkopen geldt de normale marktwaarde als bedrag dat je ontvangt. Over het voordeel dat dit op zou leveren, moet je dus eigenlijk je destijds ontvangen fiscaal voordeel -naar rato van de afschrijving- terugbetalen.
Maar goed: mijn gewik en geweeg gingen dus vooral over de afweging om langer met een auto te gaan rijden dan ik gewend ben. Omdat ik net ook een V60 2.0T5 heb gehad wist ik dat het rijden me echt bevalt. Dus de knoop doorgehakt.
Het is een compleet uitgevoerde auto, met alles er op en eraan.
Schuifdak, DVD speler (geeft alleen videobeeld bij 0 km/h, terecht), achteruitrijcamera, stoelverwarming voor en achter, stuurverwarming, standkachel, standkoeling, elektrische verstelbare leren sportstoelen, dimmende binnen- en buitenspiegels, 18" wielen, BLIS, etc, etc.
Bij aflevering stond ie alvast te glimmen als een plaatje in de combi van witte lak, zwarte dakrails, de bodystylingkit in zwart/zilver en de dikke matzwarte wielen.
Nu na de eerste 2 dagen zit iik op een verbruik van 1:39, gereden in totale rust. Binnenkort een keer de volle kW's en Nm's proberen. Wordt vervolgd!
Eerste tankbeurt geweest
- 1.467 km
Bij km-stand 986 voor het eerst getankt. Ik heb de auto elke avond opgeladen. Ik moest 42,27 liter tanken: 1 op 23,3. Ik heb geprobeerd om bewust rustig en vloeiend te rijden om te zien wat er met 1 keer per dag laden aan reëel verbruik te halen zou zijn. Op de snelweg gewoon rond de 120-130 op de teller en vlot met het verkeer mee, maar niet elke keer proberen wat die 286 pk doen (uiteraard wel even een poging gedaan ;o) ze zitten er niet voor niks in.
Piepen over fabriekswaarden doe ik niet, ieder weldenkend mens weet dat dit in praktijk niet kan. Het is ook de fabrikanten niet aan te rekenen dat zij alle binnen de geldende kaders optimaliseren om er zo goed mogelijk uit te komen qua verbruik. Iedereen heeft immers met de zelfde regels te maken en niemand haalt de laboratoriumwaarden.
Maar goed: ik heb de auto gekocht om meet te rijden dus nu even daar over. Na al een eerdere V60, wat S60's en een V70 is de Volvo geen onbekend terrein. In deze uitvoering, met de sportstoelen, de prima schakelende automaat en de diverse opties die het rijden comfortabel maken, is het een heerlijke reisauto. Wat me vooral opvalt t.o.v. mijn vorige V60, de 2.0T5 is de scherpere besturing.
Ik had echt verwacht dat de toename in kilo's zich in logger gedrag zou vertalen. Het is natuurlijk geen lichtvoetige Cayman of GTI-achtige maar door de straffere afstemming van het onderstel stuurt de auto lekkerder in en deint hij minder met zijn neus in sneller genomen bochten. Bijna neutraal en dat is beter dan ik in praktijk verwacht had.
Tot nog toe ben ik er happy mee, al zijn er wel wat suffe ontwerp missertjes ook. Zo kun je bij het wassen van je voorruit je ruitenwisser (links) niet omhoog zetten zonder de lak van de motorkap te beschadigen. Dat wist ik al van de vorige en iemand bij mijn dealer had dit fenomeen bij mijn nieuwe ook even gemist. Oeps. Gelukkig is het er keurig uit gepolijst. Je moet dus eerst de ruitenwissers aandoen tot ze in de hoogste stad staan en dan snel je contact uit. Dan kun je hem probleemloos opklappen. Ik moet zeggen dat je in Mario Bros sneller handig wordt.
Verder is de achteruitrij-camera top en ook de signaalfunctie voor kruisend verkeer bij voor- en achteruit uitparkeren werkt feilloos. Alsof je om de hoek kunt kijken.
Ook de standverwarming- en koeling, in te schakelen via een timer in de auto of veel makkelijker, via de i-phone werken perfect. In de volle zon in deze afgelopen zonovergoten week had ik de pre-cooling op 22 graden gezet en de auto was heerlijk koel toen ik instapte. Geniaal. de standkachel gaat komende winter veel plezier opleveren, dat weet ik zeker.
Als ik weer nieuwe indrukken heb opgedaan schrijf ik weer een stukje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.