Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybrid Summum (2013)

autoreview

Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybrid Summum (2013)

Signalement

UitvoeringV60 D6 AWD Plug-in Hybrid Summum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst41.112 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo V60 PIH D6 AWD SUMMUM

  • 4.087 km

Geachte lezer,

Het onderstaande review is geschreven met een open, kritische blik en bedoeld om de geïnteresseerden een dieper inzicht te geven van de beleving van deze auto. Ik ben een pragmatische gebruiker maar houd tevens van luxe en comfort. In het verleden gereden met zowel de BMW 5 als de Audi A8 en de laatste 3 jaar in de Volvo XC60, voldoende referentiekader zou je zeggen.

Exterieur: Voorheen waren Volvo’s oubollig of zo je wilt erg behouden getekend en daar lijkt nu komaf mee worden gemaakt met de V60. Scherpe lijnen en ‘en profil’ een dynamische vormgeving. En (hè hè) eindelijk heeft Volvo met de Ixion 19” velgen, eens knappe velgen in het gamma (kon eerst niet maar dan toch weer wel, wel straffe prijs!)
Ik heb gekozen voor de combinatiekleur Ember Black Inscription Metallic. In het zonlicht geeft dit een zeer mooi parelmoer effect.

Interieur: De ruimte in het passagiersgedeelte is net aan voldoende voor 4 personen. Met mijn lengte van 1.90 mtr, is het achter mij wel inschikken. De stoelen zitten voortreffelijk en je word goed op je plaats gehouden door de lende-steun. Na een rit van 14 uur met het gezin, waren we niet uitgeblust van het zitten. De kofferbak is door de lage daklijn en de accu (daarover later meer) weinig overbemeten te noemen. Dat de laadvloer, door de accu, boven de dorpel uitsteekt vind ik persoonlijk weinig fraai en het is dan ook jammer dat de ingenieurs dat niet hebben kunnen voorkomen. De ramen zijn van geïsoleerd glas wat de stilte zeer ten goede komt, goed gedaan.

Instrumentarium: Dit is overzichtelijk en functioneel ingericht. De knoppen console vergt wat gewenning, maar is al snel logisch. Het infoscherm had wat mij betreft 25% groter gemoeten en had ook makkelijk gekund. Door bv. de plaatsing van de startknop/sleutel te verleggen naar de L-zijde van de pook (veiliger en à la Saab), creëer je hiervoor de ruimte. De boordcomputer is in feite een interactief lcd-scherm, welke is te bedienen middels knoppen aan de richting aanwijzer. Zo kun je kiezen voor thema’s (gimmick), instellingen, contrast en zie je wanneer je auto toe is aan een beurt. Werkt allemaal prima. Wat ik alleen node mis, is RDS weergave van de radio tijdens een navigatiekoers. Ik wil graag op de hoogte worden gehouden van controles of andere info. (update iemand?). Dan de navigatie: Volvo staat niet bekend om zijn meest vooruitstrevende koersaanwijzingen via het digitale scherm en in het verleden werkte dit ook vaak ronduit frustrerend. Er zijn zeker goede stappen voorwaarts gemaakt, maar ik blijf het gevoel houden dat het allemaal net wat beter kan en zeker intuïtiever. Voorbeeld: ik wil op een dag drie adressen wil bezoeken in de meest logische volgorde: kan gewoonweg niet. Een uitgestippelde route vooraf op het scherm volgen, praktisch niet te doen. In het verdere dagelijkse gebruik werkt het naar behoren en een pluspunt is dat afslagen goed worden weergegeven in de boordcomputer.

Rijgedrag: Wat het rijplezier onderweg aangenaam maakt is dat er op mijn uitvoering adaptieve cruise control (a.c.c.) zit. Je zet je snelheid ’vast’ en bij filevorming houd de wagen automatisch een vooraf ingestelde afstand aan tot de voorligger. Met de 1e generatie was het zo dat hij niet altijd assertief reageerde als de voorligger weg was, dit werkt nu uitstekend. ’s Avonds werkt de verlichting ook prima en draait deze met de bochten mee, prachtig gewoon. Ook het anti-verblindingsysteem van de binnen- en buitenspiegels is van een hoog niveau!

De auto kan vlgs. opgaaf 50 km op een volle accu rijden op stand ‘PURE’. In de praktijk komt dit, bij mij, neer op slechts 38 km. (bij 35° C., niet harder gereden dan 90 km/u) Ik zal in een volgende update hier nader over berichten. Als de stand ‘HYBRID’ wordt gebruikt dan breekt de hemel als het ware open. Wat een puur genot is het om zo te mogen rijden, halleluja. Dit is waarom je deze auto koopt, de magische symbiose van dieselpower en elektriciteit werkelijk FENOMENAAL! de a.c.c. werkt net even geraffineerder, de acceleratie is die van een 1e trap van een raket, de grip in de bochten is weergaloos en het rijden zelf geeft je die zelfingenomen glimlach. Alleen zo verdomd jammer dat dit gelukzalige gevoel zo kort mag duren.

Overig: Je krijgt van Volvo de beschikking over een (gratis) app waarmee je een aantal zaken van de auto kan overzien en zelfs beïnvloeden. Deuren op slot doen, van te voren koelen of verwarmen naar gelang de behoefte, accu laadvermogen inzien. Ik heb de Android versie en ben nochtans tevreden over de werking. Voorwaarde is wel dat je over internet beschikt. In het buitenland lijkt mij deze app dan ook weinig toegevoegde waarde, tenzij je geen bezwaar hebt tegen roaming-kosten (wat is het dataverbruik?) Tevens ook de reden dat ik (nog) niet heb gekozen voor de Sensus Connected Touch.
Ook de Volvo on Call, is de eerste twee jaar gratis en dit is een soort meerijdende ANWB dienstverlening.

Conclusie: De totale ervaring met deze auto tot dusver stemt tot meer dan tevredenheid. Verantwoord Om Luxe Voorwaarts te gaan Onderweg. Volvo is zonder schreeuwerig te willen zijn, hard op weg om de Duitse heerschappij in het premiumsegment te tarten. Er blijven uiteraard wel wat zaken die met een update (of facelift) nog te verfijnen zijn. Als er behoefte is aan een denktank bij Volvo, hou ik mij aanbevolen. Hieronder een aantal tips/suggesties:

Een polariserende voorruit, vreemd genoeg is er geen enkele fabrikant, zover mij bekend, die dit aanbied. Terwijl dit het zicht aanzienlijk verbetert en hinderlijke schittering vermindert. (fotografen weten waar ik het over heb).
Een actieradius van minstens 150 km. op een accu.
Zonnepaneel op dak. Volvo en TNO Delft = winning team.
Vermindering van de accuvolume.
misschien dat de zitting voor de bovenbenen zou kunnen
uitschuiven

TECHNIEK & VERBRUIK

  • 5.352 km

Ik moet mijn mening op de navigatie besturing herzien. Na een bezoek aan de dealer, weet ik nu dat het plaatsen van meerdere bezoeken op een dag wel degelijk mogelijk is. Ook het achteraf veranderen van de rangschikking is uitstekend te doen.
De spraakbesturing werkt eigenlijk het beste om je navigatie aan te sturen. Het werkt bijzonder vlot en het scherm geeft aan welke commando's je kunt gebruiken. Ik gebruik nu nauwelijks de 'analoge' bediening meer.

De Bluetooth verbinding werkt goed. Aanmelden verloopt zoals het hoort en de muziekbestanden worden snel gestreamed. Het telefoonverkeer wordt helder weergegeven en de gesprekspartners horen mij ook duidelijk. Ik beschik over de Samsung GSII (Android).

Ik rijd in het dagelijks verkeer, veelal snelweg km, vlot maar houd mij aan de snelheids richtlijn. In het verleden vaak genoeg het CJIB gesponsord. Een gemiddeld verbruik van 17,6km/l is tot dusver behaald. Hierbij laad ik de accu zo'n 4x p/wk 100% op. Een lager verbruik is zeker haalbaar bij vaker laden i.m.

NIET GEHEEL VLEKKELOOS...

  • 41.112 km

Inmiddels rijd ik deze auto nu 2 jaar. In mijn huidige fase van mijn carrière ben ik niet meer de kilometervreter van voorheen. Even- goed wilde ik wel nog wat ervaringen met u delen. Het opladen van de accu's gebeurt meestal einde van de dag en bij 13 Ampere 'duurt' het laden circa 3,5-4,5 uur, met de originele laadkabel. Het huidige gemiddeld verbruik is 1 op 17,8 en gedurende een maand heb ik de auto zo optimaal zuinig mogelijk proberen te laten rijden (uitrollen, ruim anticiperen, langzaam optrekken, amper airco aan enz.) Hiermee bereikte ik een verbruik van 1 op 20,2 (bij een gemiddelde dagrit van 130 km), maar tegelijk voelde dit ook erg geforceerd aan en beleefde ik er uiteindelijk weinig rijplezier aan. Ik vind het dan ook verbazend knap van enkele gebruikers die 1 op 25 op hun gemakje halen (waarschijnlijk ligt hun werk binnen een straal van 20 km).

WEGLIGGING: Hoewel de auto uitstekend omgaat met het vermogen en dit ook goed te doseren is (NOOT: ik heb de POWER-mode nog maar een keer toegepast) vond ik vanaf het begin de wagen soms wat bokkerig rijden en ook niet echt spoorvast . Met name op de snelwegen waar je voornamelijk rechtuit dient te gaan, heeft de wagen een sterke voorkeur om naar rechts te willen. Bij elke beurt is hier melding van gedaan, echter tot op heden is daar nog geen bevredigend oplossing voor uitgevoerd.

RIJVERLICHTING: eerder had ik al de adaptieve bochtenverlichting genoemd, maar een bijzondere vermelding is het gebruik van grootlicht! Werkelijk een geniaal systeem wat erop neerkomt dat bij tegemoetkomend verkeer het grootlicht tijdig dooft, daar waar de tegenligger last van zou kunnen hebben. Ook past het licht zich automatisch aan zodra je vanuit het diepe donker een flauw verlicht dorpje binnenkomt.

AUDIO: In mijn vorige Volvo had ik een HiFi installatie van Dynaudio met subwoofer ingebouwd. Deze bood een uitstekend dynamisch geluid. Nu 'moet' ik het doen met een installatie van Premium Sound.. en hoewel de naam anders doet vermoeden, is het bij lange na niet premium. Achteraf heb ik spijt dat ik niet heb gekozen voor een B&W of Harman Kadon installatie van een extern bedrijf. Het geluid klinkt mager en iel en de bas overheerst erg snel, als je hiermee wat meer 'body' wil toevoegen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.