Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybrid (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 D6 AWD Plug-in Hybrid |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 130.000 km |
storingen en foutmeldingen
- 75.000 km
De auto wordt geplaagd door foutmeldingen en storingen.
Aanvankelijk beperkte het zich tot tamelijk onschuldige storingen zoals het disfunctioneren van de Volvo App, de accu die niet meer kon laden tot een niet werkende standkachel etc.
Met een zeer lange lijst aan software updates werd één probleem opgelost en kreeg je er een andere voor terug.
Dit is hooguit vervelend maar dit had verder geen invloed op de veiligheid en de prestaties van de auto.
Onlangs deed zich een zeer onveilige situatie voor met de remmen van de auto, deze functioneerde niet meer normaal, het rempedaal verdween in het schutbord en in het display verscheen de melding “Eigenschappen rempedaal gewijzigd service vereist”, een aanrijding kon ik ternauwernood voorkomen.
Dit is direct door de Volvo dealer opgepakt, echter na reparatie viel de volgende dag wederom de normale remwerking uit, het voelt alsof de auto niet meer reageert op de bediening van het rempedaal.
Vorige week is een kabelboom vervangen en lijkt hiermee de storing te zijn opgelost.
Dit geldt niet voor mijn vertrouwen in de auto, dit kan zomaar weer misgaan en is ronduit levensgevaarlijk, hier kan je niet op anticiperen!
Zeker voor een Volvo wat veiligheid zo hoog in het vaandel heeft staan is dit geen positieve reclame lijkt mij.
Tevens is de D5 dieselmotor door Polestar getuned van 215 naar 230Pk, na de laatste onderhoudsbeurt van 60.000km en weer een nieuwe software update is het vermogen plots flink gereduceerd.
Boven de 150 km/h pakt de motor niet goed meer op en de topsnelheid ligt nu op +/- 195km/h, voorheen reed de auto probleemloos 235 km/h.
Uiteraard is dit alleen merkbaar als ik in Duitsland op doorreis ben, mede hiervoor heb ik de Polestar tuning laten uitvoeren.
De Volvo dealer heeft hier al meerdere keren gezocht naar de oorzaak, helaas zonder positief resultaat.
Ten einde raad heb ik de auto laten testen op een vermogensbank bij ATM Tuning in Eemnes. Het vermogen is gemeten op maximaal 197Pk in de “hybride” stand en 253Pk in de “power” stand.
Waar zijn de overige Pk’s gebleven? volgens de gegevens zou de auto nu 298Pk moeten kunnen genereren, of in ieder geval minimaal 230Pk in de “hybride” modus.
Tijdens mijn reis van afgelopen week in Duitsland is er ook nog een nieuwe storing bijgekomen “Motorsysteem service vereist”, de volgende dag is de melding weg en de dag erna weer terug.
Deze storing staat nu nog steeds in het display, in Duitsland heb ik met Volvo On-Call contact opgenomen met de vraag of ik hiermee veilig door kan rijden.
De Duitstalige dame aan de telefoon had geen idee wat te doen en liet mij terugbellen door waarschijnlijk de ANWB, ook hier geen oplossing, vervolgens zou Volvo Assistance contact opnemen.
Helaas ook hiervan geen enkele reactie meer mogen vernemen.
Dit voor een auto van ruim Euro 70K mag je toch anders verwachten.
Auto staat nog steeds in Beesd
- 76.259 km
De auto staat ondertussen al enkele weken in Beesd. Volgens de Volvo dealer die verder de communicatie regelt kan het nog wel anderhalve week duren. Wordt vervolgd.
Als vervangende auto rij(d) ik momenteel in een V60 D2 R-design, enigszins verrast moet ik weliswaar schoorvoetend toegeven dat deze auto beter rijdt dan de zware Plug-in.
Deze auto heeft wel een heel fijn onderstel.
Terug uit Beesd
- 76.927 km
Vandaag is de Volvo na ruim 4-weken in onderzoek te zijn geweest door een team van technici bij Volvo Cars in Beesd terug van reparatie. Na meer dan 4-weken in een leenauto (V60 D2) te hebben rondgereden en ruim 5.000 Km verder dachten vele dat dit mijn nieuwe auto was geworden. De eerste indruk na terugkomst is gelukkig prima, er is volgens Volvo veel aan gedaan om de auto weer in orde te krijgen. Het remprobleem is opgelost door alles te vervangen wat met de remmen te maken heeft, het beperkte motorvermogen had te maken met de twinturbo, deze is ook vervangen. Inderdaad pakt de D5 zijn werk weer als vanouds weer op. Voorlopig eerst maar gewoon gaan rijden en het vertrouwen weer terug krijgen. Wordt vervolgd.
Problemen houden aan....
- 91.310 km
Helaas zijn de remproblemen weer teruggekomen.
Na enkele maanden zonder storingen te hebben gereden was de pret weer over. De normale remwerking viel weer weg tijdens een autorit, terug naar de Volvo dealer, diagnose gemaakt, kabeltje vervangen en ik kon weer een week normaal rijden. Helaas ging het deze week weer mis. De auto staat wederom bij Volvo Cars in Beesd. Wat mij betreft mogen ze deze auto gebruiken voor een crashtest.
Eindelijk verbetering
- 101.811 km
Ondertussen heeft de auto weer 4-weken ter reparatie bij Volvo Cars in Beesd gestaan.
Om de problemen op te lossen is de gehele kabelboom van de motor vervangen.
Aansluitend kreeg de auto een 90.000km onderhoudsbeurt en heeft men de laatste software update geladen, het resultaat was dat de pre-conditioning en het uitgestelde laden niet meer functioneerde.
De dealer heeft vervolgens de oude software weer teruggezet en de problemen hiermee opgelost. Nadrukkelijk aan de dealer gevraagd geen software updates meer uit te voeren. Tevens knipperde het beeld van de achteruitrijcamera, ook hier is eveneens de kabel vervangen.
Ondertussen is de V60 na vervanging van de twinturbo weer op de testbank gezet.
het resultaat is uitstekend.
Maximaal vermogen van 297pK en 703Nm koppel.
Alles werkt weer, op naar de 200.000km.
Voortgang PIH
- 152.649 km
Ondertussen zijn de hoeveelheid problemen onder controle, helaas is tussentijds de normale remfunctie nogmaals een keer uitgevallen en is de gecombineerde dynamo/ startmotor ook vervangen, dit alles volledig onder fabrieksgarantie.
Door alle problemen heeft Volvo de garantie met een jaar verlengd. Het verbruik blijft gemiddeld 1:17, daar kan ik mee leven, natuurlijk weet iedereen dat het het opgegeven verbruik slechts fictief is ingegeven. Of ik weer een soortgelijke auto zou kopen? wat mij betreft niet meer, vanaf volgend jaar zijn alle fiscale voordelen verdampt. Wat hierna gaat komen is nog ongewis...
onderhoud
- 154.803 km
Recentelijk het onderhoud laten uitvoeren, opmerkelijk genoeg heeft deze zware auto (1.850Kg) nog zijn eerste remblokken en schijven, dit na ruim 154.000Km. Natuurlijk remt de auto deels op de elektromotor, maar toch...
Helaas is de levensduur van de zomerbanden een ander verhaal, deze zijn mijn inziens wel redelijk snel aan vervanging toe.
De winterbanden zijn overigens nog de originele set uit 2013.
Voortgang :(
- 168.555 km
Onlangs verscheen er weer een melding in het display, "foutmelding in het hybride systeem", de melding kwam op en verdween weer spontaan, dit tot wel tientallen keren aan toe. Het leek wel een flipperkast. Vervolgens de auto door de Volvo dealer laten uitlezen, foutmelding kwam uit de aircopomp. Reparatiekosten bedragen Euro 1.800,00, waarschijnlijk is de pomp niet defect maar de regelcomputer, ZUCHT.. wat een dramatische kwaliteit voor deze Volvo, in de ruim 3-jaar heb ik nog geen 6-maanden zonder storingen gereden. Nog nooit zoveel gedonder gehad met een nieuwe auto. Vorige week op bezoek geweest bij "Autoweek" voor de rubriek "Op de rollenbank". De reportage zal waarschijnlijk januari in de "Autoweek" verschijnen.
inruil
- 170.527 km
Onlangs de balans opgemaakt en besloten na ruim 170.000km en een hoop gezeur de Volvo PIH in te ruilen voor een andere Volvo PIH, hmm niet bijster origineel, ik wil nog geen afstand doen van de 0%.
De opvolger heeft slecht 66.000 km op de teller heeft alle fabrieksopties en is van december 2013, kan ik hierdoor zelfs nog iets langer doorrijden met deze mooie regeling. Nu maar hopen dat de opvolger wel zijn betrouwbare kant laat zien.
Eindelijk zonder storingen
- 97.342 km
Gelukkig laat deze V60 PIH wel zijn betrouwbare kant zien, tot dusver geen technische storingen gehad, tijd voor de eerste onderhoudsbeurt zonder een waslijst aan defecten.
Tweede V60 PIH ook ingeruild
- 130.000 km
Ook de tweede V60 PIH kreeg weer bekende kuren, airopomp defect (2x), vermogensterugval, waarschijnlijk twin-turbo defect, keyless entry defect.
Genoeg redenen om ook deze auto op te ruimen.
Onlangs mijn Volvo V60 PIH ingeruild voor een nieuwe A5 sportback 2.0tdi 190PK voorzien van een S-line in-, en exterieur. Ondanks dat de Audi minder vermogen heeft voelt de auto absoluut meer dynamischer aan dan de Volvo. Ook qua rijcomfort is de beleving op een hoger niveau dan de zware Volvo, de 2.0tdi is veel en stiller en zuiniger dan de rauwe maar wel lekkere D5 motor. Absoluut geen spijt van mijn nieuwe voiture.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.