Volvo V60 D5 Summum (2011)

autoreview

Volvo V60
Volvo V60Volvo V60 Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60

Signalement

UitvoeringV60 D5 Summum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst21.500 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste Ervaringen

  • 1.300 km

Nadat er een optie bestond de Volvo V50 D5 R-Design door te schuiven binnen de zaak heb ik gekozen voor de volgende Volvo V60:

* D5 Summum Geartronic

Met als opties:

* Business Pro Pack
* Driver Support Pack
* Inscription Ember Black Lak
* Roofrails Zilver
* Servotronic
* Glazen schuif Kanteldak
* Verwarmde Voorstoelen
* 18" Sleipner Velgen
* Exterior Styling Kit

Keuze voor de motor

Nadat ik eerst had proefgereden in de D3 versie toch gekozen voor de D5 versie. Reden hiervoor is de betere powerband van deze motor. De D3 is fantastisch maar lijkt vooral boven de 3000 toeren adem tekort te komen. De 6 traps automaat in de V60 is ook veel beter bij de les dan de 5 traps in de V50.

Overall is de V60 in mijn beleving een fors grotere auto dan de V50. Het is een totaal andere auto, Veel steviger, stiller en kwaliteit is veel hoger. De V50 was al een heel fijne auto maar dit is echt beter!

Alles is even wennen zeker met de nieuwe Volvo Sense software. Ik vond de oude bediening van de Nav aan het stuur gewoon super. De nieuwe bediening op het stuur werkt ook heel goed maar er zijn veel meer opties en ik kan de juiste nog niet vinden. De V50 Navigatie had hele duidelijke/eenvoudige menu structuur en dat is bij de V60 wel anders. Maar gewoon het boekje eens lezen denk ik.

Het Driver Support pakket is grappig. Het werkt echt! Je zit eerst wel met gekrulde tenen in de auto met de vraag of de auto echt stopt. En dat doet hij! In de file een fantastisch systeem. De afstand die de auto houdt is alleen veilig genoeg en dus ruim genoeg voor iedereen om ertussen te duiken. Je krijgt het idee dat je altijd achteraan de file rijdt. Maar in een langzaamrijdende file subliem. BLIS werkt ook goed maar some te actief, Lande Departure Warning is aardig maar dagelijke geen groot nut. Alles kan gewoon uit! Voor € 1495 een aardige optie maar de € 2600 die het nu kost niet. Misschien veranderd dit nog naarmate ik het systeem meer gebruik. Je wordt er wel erg lui van omdat je het idee hebt dat de auto alles wel zelf regelt!

Volgende week gaan we de eerste lange rit maken naar de wintersport. Dus dan mogen we de auto echt proberen bij de Oosterburen!!

Eerste Echte Ervaringen

  • 8.300 km

8300 Km op de teller.

Ervaringen tijdens de langere rit naar de wintersport waren fantastisch. Constante snelheden met de adaptieve cruisecontrol van rond de 170 - 180 zijn zeer goed te doen. De auto is bijzonder stabiel en tevens erg stil. De wat hardere onderstel afstemming van de V60 is prima. Het houdt de auto strak op de weg zonder oncomfortabel te worden. Topsnelheid gedaan? Ja toch geprobeerd. 240 op de teller en dan stopt de versnelling. Er zit duidelijk meer in maar ik kreeg de indruk dat de auto niet harder mag van Volvo.

Ondanks de wat hogere snelheden gemiddeld 1 op 12.3 gereden heen en terug. Ook comfort van het interieur is heel goed. Stoelen zitten fantastisch en je komt na een lange rit goed aan. Bagage ruimte is echt groot genoeg. Het is natuurlijk geen V70, maar voor 3 personen zat ruimte. Je hoeft niet in te pakken, je gooit het er gewoon in.

De adaptieve cruisecontrol is enorm goed bevallen tijdens deze reis. In de enkel files die we tegenkwamen is het echt top. De auto rijdt netjes met de file mee. Echt heel comfortabel en rustgevend! Ook de hele Fernpas op de adaptieve cruisecontrol gereden. Ook in de bochten verliest de V60 zijn voorganger niet uit het electronische oog. Echt knap gedaan! Volgens een collega met een Ford Mondeo van 3.5 jaar oud met een dergelijk systeem is het Volvo systeem duidelijk rustiger in het gebruik. Ik denk dat dit gewoon evolutie is van het Ford systeem na 3 jaar...

Inmiddels is ook het winterrubber vervangen door Conti's en voelt de auto toch nog strakker aan. Het winterrubber is zeker als de wegen wat warmer worden te zacht.

Terug in Nederland is het gemiddeld gebruik nu tot 1 op 13.9 teruggelopen. Voor een automaat met dikke motor zeker niet slecht denk ik. Rustig rijden op de snelweg met een gangetje van 110 geeft een gemiddeld verbruik van 1 op 22. De optie voor een snelheidslimiet werkt ook goed. Erg handig bij de trajectcontroles.

Dus overall qua rijden een zeer fijne auto.

Entertainment systemen zijn ook goed. De navigatie is duidelijk, de bediening via menu soms wat onoverzichtelijk met teveel keuzes. Is een MMI of BMW systeem beter? Kwestie van smaak. Draaiknop op de middenconsole is handig maar de stuurbediening van de Volvo werkt gewoon goed met het draaiwieltje. Je kunt netjes met beide handjes aan het stuur alles bedienen. Na een paar weken weet je de knoppen voor de systeem keuzes goed te vinden.

Wat echt goed werkt is de stembesturing. Dit systeem herkent werkelijk alles. Knopje drukken en roepen. Das alles. Zelfs de telefoonlijst wordt herkent. Echt Top.

Bevalt er iets niet?

Ja, de versnellingsbak is soms traag met opschakelen of terugschakelen. Heb je zo'n mooie motor, maar wordt toch gesmoord door die bak. Soms blijft de bak ook raar hangen hoog in de toeren en denk je aan de ouderwetse Jarretelaandrijving uit een 345DL. Ik weet het niet maar de Audi automaten lijken beter te schakelen. Nou schijnt dit opgelost te kinnen worden door een RICA E-Tuning, maar ik denk dat ze dat zelf bij Volvo eens moeten oplossen.

Ook zitten er bij de bijrijders stoel 2 rare ogen aan de zijkant. Goed genoeg om schoen te beschadigen. Sjorogen horen volgens mij in de kofferbak en niet voorin?

Aansluiting van de IPod gaat via USB. IN de V50 had ik een kit waarin beide konden worden aangesloten. Handiger. Tevens kune je 16GB USB stick niet aansluiten omdat er niet genoeg stroom staat op de USB poort..

Foto's volgen!

Op en Top!

  • 21.500 km

We zijn al weer een half jaartje verder en inmiddels heeft de auto 21500 gelopen. De kilometers vliegen erop!

In het drukker verkeer in Nederland en Belgie is de Adaptieve Cruise Control echt een zegening. Het systeem werkt met de automaat perfect samen en je vraagt je af waarom de auto niet ook nog zelf stuurt! Ik heb tevens geprobeerd een voetganger in de vorm van een slagboom aan te rijden, maar dat staat de auto echt niet toe. Het remt keurig netjes op tijd! Dus dat werkt ook.

Tevens werkt de radar ook goed in geval van plotseling remmende files als de cruise control niet aanstaat. De auto remt enorm af en je moet je zorgen maken over het achteropkomende verkeer.

De kaart in het navigatie systeem is inderdaad behoorlijk verouderd. Hoe meer je rijdt hoe meer fouten je tegenkomt. Jammer. De update is door de kaartenboer ook nog eens uitgesteld. Maar goed ik kom overal zonder problemen. Van de rare route voorstellen heb ik vooralsnog geen last. Omrijden aan de hand van de Navigatie doe ik normaal gesproken niet. Is me al een aantal keren enorm slecht bevallen. Volgens mij worden alle navigatie systemen dezelfde kant opgestuurd en sta je alsnog in de file.

Het grootste nieuws is wel de upgrade van Volvo op de motor. Ik heb de Polestar E-Tuning op de auto laten zetten en nu is het echt een D5 met goede versnellingsbak! Gaat als de brandweer en schakelt een stuk strakker. Het stroperige gevoel is uit de bak! Het zijn slecht 20 PK extra maar ik denk dat de veel betere afstemming tussen de motor en de automaat de auto een stuk beter laten rijden. Dan natuurlijk de vogende vraag, het verbruik. Dat is aangenaam laag geworden. Nu bij 120 op de snelweg gewoon 1 op 16! Verbruik is dus aanmerkelijk beter, maar, als je de betere motor echt gebruikt, dan lust hij ook meer.

Dus echt de extra 750 waard. Maar eigenlijk zou de auto zo moeten worden afgeleverd.

Dus erg tevreden over de hele auto!

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.