Volvo V60 D5 R-Design (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 D5 R-Design |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 185.000 km |
KM-stand laatst | 230.500 km |
Een paar dagen in bezit
- 186.000 km
Omdat onze vorige Volvo zo goed beviel hebben we wederom voor een Volvo gekozen met de kop eraf. Drie jaar en 185000 km is een relaxt leven voor een Volvo en daar gaan we volgens ons weer van profiteren. De vorige had ook 185000 gelopen toen we hem kochten, alleen die had daar bijna 4 jaar over gedaan.
De keuze is op de V60 gevallen om:
1: Het model wordt in dezelfde vorm nog gemaakt (2e generatie inmiddels, dat wel)
2: Het is een 5 cilinder ( ik ben gek op de loopcultuur van 5 cilinder diesels)
3: Hij heeft precies de juiste uitstraling (sportieve opties, zonder schreeuwerig te zijn)
De eerste signalen van de boordcomputer zijn hoopgevend. Ik heb nog niet getankt en meten is weten, dus dat zal later blijken. Ondanks dat het in diesel de topper is, is ook deze D5 een "drive-e" met oa auto stop-start.
We zullen het allemaal beleven. We hebben erg veel zin weer veel kilometers met deze auto te rijden.
(ik heb bij betrouwbaarheid en kosten een uitmuntend gezet, uiteraard kan ik dat NU nog niet weten, maar ik verwacht dat dat zo uit zal pakken. Mocht het anders worden, dan verander ik het)
8000 heerlijke kilometers
- 193.000 km
Alweer 8000 kilometer verder en geen misslag. Hoewel ik niet anders had verwacht is dat natuurlijk wel altijd een kleine gok als je een auto koopt die om te beginnen op zijn minst al wat ervaring had (185000 km/3jaar).
Het verbruik in Spritmonitor staat nu gemiddeld op 6,1 l/100 km. Flink zuiniger dan onze vorige 5 cilinder Volvo, maar toch hoop ik stilletje op nóg iets beter.
Aan de andere kant zijn daar de prestaties. Altijd voorwaartse drang voorhanden en dat gaat door tot in Duitsland geteste electronisch begrensde 230 km/h.
Bij aankoop zaten er 4 Conti banden onder. Twee daarvan waren onacceptabel qua profiel en zijn vervangen door Nieuwe Pirelli banden. Beide merken maken mij niet enthousiast, maar vooral tegen conti heb ik een sterke aversie. Eerdaags gaan de achterbanden dus vervangen worden en daarmee hoop ik de onbalans achter (die ik lichtjes ervaar en wijt aan de banden door bv cuppen) opgelost te hebben.
Intussen denk ik ook al aan komende winter. Ik wil daarvoor een setje 17 inch kopen omdat het prijsverschil in banden 17 of 18 inch winterbanden best fors is.
Maar om bij het onderwerp "review" te blijven.
* Heerlijk comfortabel
* Toch stabiel en sportief
* Snel, en dan bedoel ik écht snel
* En zuinig
* Om betrouwbaar niet te vergeten
verassing
- 196.000 km
En ineens een verassend laag verbruik.
Vorige week kwam mijn echtgenote op het lumineuze idee de bandenspanning eens te controleren. Ik vond dat een goed idee wetende dat bandenoeren standaard alles tot 2.5 bar oppompen en er dus bij aankoop 2 nieuwe voorbanden op zijn gekomen. Ook wist ik nog uit mijn hoofd dat voor 3,2 bar hoort te hebben achter wist ik niet zeker. (blijkt nu 2,8 te zijn)
Na controle bleken alle 4 banden 2,5 bar te hebben (duhh verassing). Dus voor 0,7 er bij gepuft. Achter zo gelaten (ik wist toen dus nog niet wat het moest zijn dus dat ga ik later alsnog even aanpassen).
En toen bij het tanken ineens een heel verassende waarde. 5.31 liter per 100 km (1:18,8).
Sowheyyyyy.
Nu hopen dat een dergelijk verbruik blijvend is of in ieder geval het overall verbruik nog eens extra afneemt ten opzichte van de tot nu 1 op 16,6 gemiddeld. Ik was al tevreden met het verbruik met wordt heel blij van zo'n vooruitzicht.
Eerste onderhoudsbeurt
- 207.000 km
De eerste onderhoudsbeurt sinds wij de auto hebben.
Weinig spannend, zelfs saai.
Het werd een standaar 210.000 beurt met als extraatjes nieuwe ruitenwissers voor, nieuwe remblokken achter en upgrade van de navi waardoor deze nu via USB te updaten is. Al met al niet een heel goedkope beurt, maar als je weet dat een 5 cilinder Volvo maar eens per 30.000 de garage bezoekt is dat uiteindelijk weer goedkoop. Zeg nu zelf, eens in de 30.000 een rekening van iets over de 500 euro is lager dan elke 20.000 kilometer rond de 400 euro aftikken.
Ook het verbruik is stabiel. Met soms een negatieve en soms een positieve uitschieter. Gemiddeld spritmonitor nu op 5.88l/100km, een nette 1:17.
Inmiddels zo zeker van de auto en dat ie niet voor nare verassingen gaat zorgen dat ik ga denken aan optische of cosmetische investeringen. Zo komen eerdaags de winterbanden (die ik nog had) op nieuwe 17 inch (niet Volvo) velgen en in de winter laat ik de originele 18 inch Volvo (Ixion) velgen dan opknappen. Ik ga de pookhoes in de winter vervangen door een nieuwe ivm een gaatje en nog wat kleinigheden.
De letters in mijn kenteken, ZTP, staan overtuigend voor Zeer Tevreden Persoon!
Toedels
- 230.500 km
Tot zover de V60.
Het was een prima auto. Mooi, comfortabel, goed uitgerust, betrouwbaar, kortom hij had alles in zich voor een lange liefdevolle relatie.
Toch werkte het niet. Het gevoel wilde maar niet doorkomen dat dit de auto was waar ik tonnen in wilde afleggen. Waardoor? Het zijn superkleine dingetjes die een eigen leven gaan leiden. Iets waar iedereen zich waarschijnlijk eenvoudig overheen kan zetten, behalve ikke dus.
Belangrijkste was denk ik wel dat de V60 in basis een reisauto is, een auto om comfortabel lange afstanden af te kunnen leggen. Maar in basis vind ik de V60 niet mooi. Daarom de R-design. Sportief ogend en daardoor optisch dus wél mooi. Maar ook licht verlaagd en met 18 inch velgen voor een sportiever weggedrag, en dáár hou ik van.
Alleen die verlaging en 18 inch verhullen de comfortabele basis niet. Die twee items zorgen wel voor een wat stoterig karakter op korte oneffenheden (waar ik prima mee kan leven) maar het comfortabele (wat op mij al snel als deinerig overkomt) blijft ook. Geen homogeen rijkarakter dus. Maar ook het ronden van bochten en het nemen van rotondes. Het kan sneller dan je verwacht, alleen het blijft log aanvoelen en hoe omzichtig ik een rotonde ook neem, zonder geweeklaag van de achterbank indien die bezet was lukte niet. Met name te danken aan het overhellen van de koets ondanks de subtiele R design veerpootbrug.
Een boel tekst voor een kleinighei, maar dit kleinigheid ging bij mij z'n eigen leven leiden en zorgde ervoor dat ik kritischer naar de auto werd dan nodig en elk klein dingetje evenredig hieraan ook groter werd dan nodig.
Vanaf vandaag rijden we dus een BMW 320D in M sport uitvoering. Hiermee denken we een auto te hebben die wel rijd zoals hij eruitziet.
Ik blijf erbij dat de v60 een mooie goed rijdende auto is (voor 99% van de mensen) met een heerlijke D5 en betrouwbaar is gebleken. Maar ons huwelijk was niet voor de eeuwigheid. Uiteindelijk denk ik met meer weemoed aan onze V70 terug dan aan de V60.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.