Volvo V60 D5 AWD Twin Engine Summum (2016)
autoreview









Signalement
Uitvoering | V60 D5 AWD Twin Engine Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 215.000 km |
KM-stand laatst | 247.053 km |
Andere auto
- 216.000 km
Sinds gisteren ben ik in het bezit van een donkerblauwe Volvo V60 D5 Twin Enigine van december 2016, Polestar Engineered. Uitvoering Summum.
Ik zag de auto te koop staan bij Volvo Serva A28 (Nijkerk). De auto zou worden afgeleverd met 12 maanden garantie, een onderhoudsbeurt volgens schema, updates voor alle software, volle accu en volle brandstoftank, etc. De auto heeft alle onderhoudsbeurten ondergaan, de volledige geschiedenis is bekend en is weergegeven in het onderhoudsboekje. De auto is geleverd 15 december 2016 door Volvo Niham in Zoetermeer. De eerste twee beurten heeft de auto daar ook ondergaan. De rest van de beurten (o.a. de zogenoemde “2.0”) heeft de auto gekregen bij Volvo Serva in Amersfoort. Kortom, een auto met een goed verhaal.
Al met al genoeg om mijn interesse te wekken om te gaan kijken en te rijden. De auto zag er bij aankomst keurig uit, zowel van buiten als van binnen. De auto heeft minieme gebruikerssporen en het lakwerk is, naar ik vermoed, van wat betere kwaliteit dan die van de Peugeot. Die was wel krasgevoelig(er). En wat een luxe: o.a. lederen bekleding, glazen schuif-/kanteldak, elektrisch verstelbare (en verwarmde) voorstoelen met memoryfunctie voor de bestuurder, etc. De proefrit was een zeer fijne ervaring: de auto rijdt werkelijk fantastisch! Elektrisch rijdend fluisterstil en als de dieselmotor aanslaat (dat merk je niet/nauwelijks) en je geeft een poepie gas, hoor je een prachtige 5 cilinderroffel.
Ik had diverse reviews gelezen (op Autoweek en Volvo-forum) over het verbruik. Als je met beleid rijdt en regelmatig de auto aan de stekker hangt, kun je ermee echt zuinig rijden. Wie vaak gebruik maakt van het volle vermogen, rijdt zeker NIET zuinig, maar heeft wel heel veel (rij)plezier! Zelf houd ik van een rustige rijstijl en qua comfort gooit deze auto zeer hoge ogen.
De proefrit voldeed aan de verwachtingen en nu kwam het spannend(st)e deel: kijken of verkoper en ik tot elkaar konden komen. Bij de onderhandelingen wilde ik een nieuw mattenset, de aflevering volgens de advertentie, 4 nieuwe all-season banden van Vredestein Quatrac en nieuwe APK. Ik leverde een perfect onderhouden auto in en wilde een dito onderhouden auto terug. Uiteindelijk werden we het eens en sloten we de koop.
Gisteren heb ik de auto in Nijkerk opgehaald!
Inderdaad was wat we overeengekomen waren uitgevoerd en stond de auto glimmend in de showroom. Ik moest even wachten en zag in het onderhoudsboekje dat de remblokken voor zijn vernieuwd alsook de ruitenwissers. Na de administratieve handelingen kreeg ik de sleutels overhandigd en een kistje met goede Italiaanse (witte) wijn.
Wat een geweldig fijne auto om mee te rijden: het eerste stukje elektrisch, op de snelweg de cruise control op 105 rijdend op diesel. De auto is nog iets stiller dan de Peugeot 508 die ik zojuist had ingeleverd. En wat een luxe! De stoelen zitten fantastisch (daar staat Volvo bekend om), de materialen zijn mooi, het geheel zit stevig in elkaar. Het menu/instellingen, etc. nog maar eens grondig bestuderen.
De dieselmotor van de D5 Twin Engine is oorspronkelijk het zwakkere broertje van de D6. Deze auto heeft echter een Polestar tuning gehad, waardoor er meer power is verkregen. Het vermogen zal nu ongeveer op het gelijke niveau zijn van een D6. De uitvoering die ik heb is uitsluitend in de jaren 2016 en 2017 geleverd. Met andere woorden: de allerlaatst gefacelifte uitvoering. Dus zonder gedoe met de beruchte aircopomp die schreeuwend duur is en die bij de eerste serie uit 2012/2013 veelvuldig de geest gaf.
Verbruik van de dieselmotor zal op de snelweg ongeveer tussen de 1 op 18 en 1 op 20 kunnen liggen. Dat is weliswaar wat hoger dan van de 508 die ik had; daar staat weer tegenover dat de belastingdienst (nog) 50% korting op het gebruik van de wegen geeft, waardoor die kosten weer lager zijn. De kosten van het opladen van de accu hangen af van de prijs per kilowattuur. Wanneer je veel moet optrekken (in de stad) is elektrisch rijden weer goedkoper: op zulke ritten lust de 5 cilinder diesel namelijk wel een slokje. De beste manier om een laag verbruik te realiseren ga ik de komende tijd een beetje uitvogelen.
Met een laadpas van de ANWB kun je bij talloze palen in de EU laden, mogelijkheden volop dus.
Deze auto is technisch een hoogwaardige en complexe auto. Daarom ben ik wel blij met een jaar garantie. De 5 cilinder dieselmotor van Volvo is wel zeer betrouwbaar en kan zeer hoge kilometerstanden aan. (Zie ook de rubriek “klokje rond” op Autoweek.) Daarin heb ik alle vertrouwen. Daarom vind ik het niet zo erg dat de auto net wat meer gelopen heeft dan de Peugeot die ik had. Deze auto heb ik niet allereerst gekocht vanwege de manier van goedkoop rijden. Maar wel vanwege de mooie techniek, de luxe, het comfort, de (verslavend) prachtige roffel. Daar heb ik, als autoliefhebber, wel wat voor over.
Foto’s van de auto voeg ik binnenkort toe.
Eerste kilometers en leuke wetenswaardigheid
- 216.450 km
De afgelopen dagen heb ik de auto uitgeprobeerd, voorkeuren ingesteld in "my car."
Ik heb al veel positieve reacties ontvangen op de auto. Wie er in (mee) gereden heeft, is enthousiast! Wat een mooie techniek, wat een power, wat een stil interieur, wat een luxe, ècht een vette bak, etc.
Het laden is een fluitje van een cent, in de app kun je live volgen hoeveel kilowatt er is geladen, de kosten daarvan, etc. Helemaal top! Elke mogelijke rij modus heb ik uitgeprobeerd. Ik rij de brandstof tank eens leeg en kijk dan hoeveel kilometer er is afgelegd. Mijn voorzichtige conclusie tot zover (op het overzicht in de boordcomputer en brandstofmeter op het dashboard) is positief. Zou best eens kunnen zijn dat de 1 op 20 ruim gehaald gaat worden ondanks even stevig accelereren. Wat een geweldige roffel klinkt er dan. Vlak voor een snelweg in de power stand het gaspedaal indrukken levert een giga sensatie op. In een korte afstand van een paar honderd meter rij je illegaal hoge snelheden. Wat een 'beest' is het dan! Met de cruise control op 105 hoor je in de verte vanuit het vooronderzoek een tevreden gespin van het motorblok. De overgang van elektrisch rijden op het rijden met de brandstof motor merk je niet. Indrukwekkend!
Als de motor warm is, klinkt het (buiten de auto) stationair mooi, vind ik. Het blok loopt prachtig rond. Als het blok nog niet op temperatuur is, klinkt het blok inderdaad een tikkeltje rauw, wat ik in diverse reviews ook al las. Maar bij constante snelheden is de auto heel stil in het interieur. Geweldig! Aan die stilte dragen de Vredestein Quatrac pro all-season banden (235/45R17, staat best wel breed) zeker bij. Je zoeft echt over de weg.
In het onderhoudsboekje zag ik trouwens dat de auto 11 januari 2017 door Volvo Niham in Zoetermeer is afgeleverd aan een bijzondere eigenaar. In november 2019 is de auto voorzien van het huidige kenteken. In de tweede/derde week van 2017 is de auto afgeleverd met een AA (nummer) kenteken. Ik rij dus 'vorstelijk' rond.
En hopelijk nog heel lang!
Eerste 5000 kilometer
- 221.453 km
Sinds aanschaf van deze auto zijn we (letterlijk ) 5000 kilometer verder.
Wat een fantastische auto blijkt de Volvo te zijn! We hebben inmiddels een serie lange ritten achter de rug vanuit Nederland naar de Elzas in Frankrijk en het Zwarte Woud in Duitsland.
De stoelen zitten werkelijk fantastisch, op de snelweg is de auto ontzettend stil en het weggedrag is buitengewoon comfortabel.
Elektrisch laden is zowel in Frankrijk als in Duitsland lastiger dan in Nederland: er zijn aanmerkelijk minder openbare laadpalen en de kosten van laden zijn aanmerkelijk hoger dan bij 'ons' in Nederland. Dat betekent dat er meer op diesel moet worden gereden.
Tijdens lange(re) ritten is de Volvo nóg stiller dan de Peugeot 508 die ik hiervoor reed. De stoelen zijn ook een fractie fijner en comfortabeler. Heel veel meer comfortabel is in deze klasse niet denkbaar. Ik heb voor mijn bijbaan veel auto's gereden van topmerken. Maar deze Volvo hoeft zich echt niet te 'schamen.'
Elektrisch rijden blijft toch wel leuk. Het is een 'sport' om zoveel mogelijk kilometers te rijden op een volle accu. Ik kwam op een keurige score van rond de 40 kilometer! Op de snelweg is het verbruik van de dieselmotor rond de 1 op 20. Voor een auto met een forse 5 cilinder en een gewicht van 1900 kilo vind ik dit netjes! Ik bereikte dit verbruik vanuit Baiersbronn naar Feldberg (Zwarte Woud) naar Valkenburg in Limburg. Ik heb toen niet kunnen opladen. Alles dus op de dieselmotor. Dat vind ik niet verkeerd! Had ik wel kunnen laden, was het verbruik nog beter geweest!
De bagageruimte is wel minder dan in de Peugeot 508. Die was gigantisch!
Ik ben super tevreden over deze auto!
10,000 km gereden
- 226.850 km
Afgelopen dagen de eerste 10.000 kilometer met de auto gereden. Van elke kilometer genoten! Super fijne auto!
De auto verbruikt rond de 1 op 20,5 met regelmatig laden. Dat komt ook door lange ritten waarbij je er niet aan ontkomt om brandstof te verbruiken. Bij een aantal ritten die je geheel of in elk geval grotendeels elektrisch kan rijden (Bollenstreek-Gouda) is 1 op 30+ zeer goed haalbaar.
Ik heb de motorkap en voorbumper van de auto opnieuw laten spuiten. Ondanks een aantal poetsbeurten was/bleef de steenslag me toch wel een doorn in het oog. Nu is de auto weer keurig. Als nieuw!
Op de achterbumper heb ik een rvs bumperbescherming laten plaatsen. Staat nog mooier vind ik. Binnenkort zal ik nieuwe foto's plaatsen.
Tot op heden storingsvrij gereden. Meer dan blij met deze auto.
Groot onderhoud
- 247.053 km
Inmiddels heb ik ruim 30.000 km met de auto gereden en dus was het tijd voor een onderhoudsbeurt. Omdat ik nog garantie op de auto heb, heb ik de beurt laten geven bij Volvo Serva A28 in Nijkerk.
De auto is helemaal nagekeken, filters vervangen, software updates uitgevoerd, etc. Technisch en optisch ziet de auto er perfect uit! Geen bijzonderheden kwamen aan het licht. Bij Volvo Serva in Nijkerk kreeg ik een persoonlijke monteur toegewezen die me een paar keer een update kwam geven over de stand van zaken: ik werd steeds keurig op de hoogte gehouden. Dat voelt wel prettig. Na een paar uur wachten (intussen werk gedaan) stond de auto weer gewassen en uitgezogen klaar. Helemaal top! Ik denk dat ik de auto ook na de garantieperiode (die per juli 2025 afloopt) in onderhoud geef bij deze dealer. Dat zal niet de goedkoopste optie zijn, maar geeft wel een voldaan gevoel.
Afgelopen maanden heb ik wat minder vaak elektrisch gereden vanwege de lage buitentemperaturen, het verbruik lag rond de 1: 16,5. Dat is best netjes, bij veel snelwegritten lag het verbruik op 1: 18,7 en dat is keurig. Onlangs bij + 3 graden Celsius heb ik de auto nog eens opgeladen en kwam ik 38 kilometer ver op stroom. Dat is ook keurig! Nu langzamerhand het weer beter wordt, de dagen gaan lengen en de temperatuur stijgt, wil ik de auto wel weer vaker gaan opladen. Het samenspel van elektrisch en op brandstof rijden is toch wel mooi! De 5 cilinderroffel bij acceleratie blijft ook (verslavend en) onovertroffen!!
Begin januari zijn mijn vrouw met de auto naar Sauerland (Willingen, Hessen) gegaan en daar lag 25 cm sneeuw! Prachtig! Met vier wiel aandrijving niet één keer uitgegleden/geslipt. Fantastisch! De grip is fenomenaal. Ik heb veel auto’s zien glibberen en glijden, de mijne echter geen moment. Op lange afstanden blijkt de auto wederom super comfortabel: stil aan boord, keurig verbruik en de stoelen zijn zondermeer geweldig! Zonder rugklachten stapten we ’s avonds uit.
Ik ben onverminderd tevreden over de auto en er nog steeds heel blij mee!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V60 2.4 D6 Twin Engine R-Design Plug-In Hybrid I Schuifdak I Leder I Camera I Afn.Trekhaak
- 2015
- 249.645 km

Volvo V60 1.6 T3 R-Design Zeer net! Stoelverwarming, Climate control, Adaptieve bochtverlichting, Trekhaak, Bluetooth, Navigatie
- 2014
- 123.455 km

Volvo V60 T3 153PK 6MT Polar+ Dynamic | Trekhaak | Lederen Bekleding | Stoelverwarming | 2-Zone Climate Control | Volvo OnCall | Bluetooth Multimedia & Telefoon | Sensus Navigatie |
- 2017
- 129.454 km