Volvo V60 D5 AWD Twin Engine Special Edition (2015) #5

autoreview

Volvo V60 D5 AWD Twin Engine Special Edition (2015)

Signalement

UitvoeringV60 D5 AWD Twin Engine Special Edition
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf178.934 km
KM-stand laatst260.340 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 8 maanden

  • 201.721 km

Na ruim 20.000 km gereden te hebben met de auto kan ik niet anders dan concluderen dat het een heerlijke reisgenoot is. Geen serieuze problemen, nog niet stilgestaan met de auto. Wanneer het kan plug ik de stekker in, helaas kan dat thuis niet omdat de laadpaal ontbreekt in de straat en ik geen eigen oprit heb. Op het werk kan dat wel en doe ik dat ook nagenoeg altijd.

Je merkt dat de auto aardig aan het gewicht is, vooral de kont is zwaar. Met mij er in weegt het geheel zo'n 2 ton. Als ik sportief rijd heb ik nergens last van, de auto ligt als een blok op het asfalt. Ook bij harde wind merk je eigenlijk niks. Alleen bij een uitwijkmaneuvre is het mij gelukt de achterkant dwars te krijgen. Er zitten wel forse banden onder de auto, dus genoeg contact met de weg. De auto is lekker stil en gelukkig niet voorzien van lane keeping assist of allerhande onzin waarbij de auto voor jou nadenkt. Het enige wat misschien leuk zou zijn is adaptieve cruise control. Verder mis ik echt niks.

Deze Special Edition is royaal aangekleed. Meesturende Xenon verlichting, stoelverwarming, donkergrijze hemelbekleding en een wit lederen interieur. Erg rustgevend en comfortabel geheel. Met Bluetooth stream ik Spotify naar de speakers, geluidskwaliteit is dik in orde. Er zijn vast betere systemen te krijgen, maar vergeleken met de Citroën C1 waar ik uit kom is dit hemels.

Voordat ik deze V60 zakelijk ben gaan rijden heb ik anderhalf jaar een V50 gereden, met de beruchte 1.6 probleemdiesel. Die heb ik met 3 ton op de teller weg gedaan en wegens financiële redenen een kleine Citroën C1 gekocht. Zo'n jaar of 2 met plezier in gereden, maar toen de mogelijkheid kwam om zakelijk een auto te rijden ben ik rond gaan zoeken. Ik heb deze generatie V60 altijd mooi gevonden en nu de wegenbelasting nog gunstig is voor plug-ins kunnen we daar mooi gebruik van maken.

De auto is een ex-lease auto en kwam met alle boekjes en onderhoudshistorie in mijn bezit. De teller stond op net geen 179000 en het interieur was keurig. De auto had 5 jaar in de lease gezeten en een halfjaar stil gestaan en werd mij geleverd met een verse APK en grote beurt. Distributie was reeds rond de 161000 gedaan dus dat was fijn.

Na 3 weken in mijn bezit reed ik de wang van een band stuk, deze was lek. Band vervangen, kosten 330 euro. Achteraf gezien had ik dat misschien beter bij een bandenboer kunnen laten doen, dat had wellicht goedkoper geweest.

Eind november een winterset gekocht, nieuwe Volvo velgenset plus nieuwe winterbanden, Continental TS870. Totaalprijs inclusief montage 1995 euro.

Verder nog niets met de auto gehad, geen hapering, geen stilstand, niets. Ook niet in de vrieskou. Stoelverwarming is heerlijk in de wintermaanden en de voorverwarming wordt gretig gebruikt. Heerlijk om in een warme auto in te stappen om half 9 's ochtends.

Vermogen komt de auto ook niet tekort. De 5 pitter diesel is potent en door Polestar gekieteld af fabriek. Dat in combinatie met een volle accu geeft best wel spektakel als je wegtrekt bij een stoplicht. Volgens mij een gecombineerd vermogen rond de 300pk en meer dan 600Nm koppel. Menig GTItje moet het afleggen, maar een Audi S4 hou je niet bij. Het is werkelijk een wolf in schaapskleren en tussen de rijmodi 'hybrid' en 'power' zit een wereld van verschil. Je verbruik verdubbelt dan ook, da's dan weer jammer.

Eerste beurt

  • 210.411 km

Een jaartje sinds aankoop, 31.000km op de klok erbij, APK kwam er aan en de auto wilde een beurtje. Had ook nog een brief gehad van een gordelbevestiging terugroepactie, ook meteen meegenomen. Ruitenwissers waren zo gaar als wat. Geen gekke dingen, standaard beurt bij de dealer laten uitvoeren a pakweg 550 euro. Hebben we ook weer meteen een jaar Volvo Assistance in Europa.

De laatste weken viel het op dat de auto een bijgeluid gaf, ook hier heb ik de garage naar laten kijken. Bleek valse lucht naar de turbos te gaan, hierdoor was bij vol vermogen ook het motorlampje eens gaan branden. De slang tussen de turbo's was lek. (deze heeft er blijkbaar 2, dat verklaart ook de trekkracht over het hele toerenbereik wel, ook als de accu leeg is...) Slang zelf kostte nog geen 5 tientjes, maar montage een paar honderd, alles zit lekker dicht gebouwd onder de motorkap! Afijn, bijgeluid weg, komt het comfort ten goede.

Pitje in het voorraam laten vullen bij CarGlass, zat precies in het zichtveld, volledig vergoed door de verzekering. Paar dagen later terug geweest voor de keramische glascoating. Veel over gelezen en ook veel onzin tegengekomen. Het zit er nu een week of 3 op en ik vind het enorm fijn.

Ook de zomerbandjes er maar weer onder... Werd wel weer tijd. Volgende maand een lange rit naar het verre noorden, 4.000+ km, wel fijn dat de auto weer nagelopen is, verse APK; op naar de volgende 30.000!

Bijgeluid steeds erger

  • 216.200 km

Helaas was het bijgeluid al vrij snel na de vorige beurt weer terug. Helaas geen tijd gehad om de auto terug te brengen en de vakantie kwam er ook aan. Tijdens de reis door Duitsland, Denemarken en Zweden werd het geluid alleen maar erger, op een gegeven moment kwam het over het banden geluid heen en klonk het als een tandenknarsend tandwiel. Er liep iets niet lekker, maar we moesten de boot halen.

Afijn, aangekomen op de bestemming in Finland maar even contact opgenomen met Volvo Assistance. Auto naar de garage gebracht. Ondanks de taalbarrière was het gelukkig binnen twee dagen duidelijk wat het probleem was en hadden we een leen auto onder onze kont. Nadeel; reparatie van 2440 euro inclusief BTW. Auw. “Gelukkig” waren we er op tijd bij, als de kapotte startmotor/dynamo/hoe-dat-ding-ook-heet-bij-hybrides was vastgelopen was de riem geknapt en had de motor in de soep gelopen.

Nu is de auto werkelijk waar fluister stil. Je hoort de motor amper. Als je muziek aan hebt staan hoor je hem helemaal niet. Zo hoort het dus! Waarschijnlijk is ie nooit goed geweest. Gaan we de dealer maar eens over mailen als we weer thuis zijn in Nederland.

Voorlopig rijdt ie weer heerlijk, die rekening vergeten we maar zo snel mogelijk. Ben er een dag goed chagrijnig van geweest. Ik laat mijn vakantie er niet door vergallen!

Keurige afhandeling dealer, meer stekkeren

  • 219.920 km

Deze week even rustig de tijd genomen om een nette mail te sturen naar de dealer waar ik de Volvo voor zijn onderhoud breng. Hele verhaal uitgelegd en na een keurig telefoongesprek met een van de medewerkers een net voorstel gekregen. Klasse.

De brandstofprijzen blijven gestaag klimmen, de Scandinavische prijzen kunnen we nog niet aan tippen. (2.50€+ voor een liter diesel doet gewoon pijn) We gaan weer eens proberen om zo lang mogelijk met deze tank van 45 liter te doen… Lekker veel stekkeren dus. Daar is de auto immers voor bedoeld. Ben benieuwd of ik mijn vorige persoonlijke record van 1800 ga verbreken! De auto rijdt in ieder geval weer heerlijk, bandjes even opgepompt met 0,2 bar boven fabrieksopgave. We gaan het meemaken.

Zuiniger dan fabrieksopgave!

  • 222.471 km

Het kan dus toch. De fabrieksopgave geeft een gemiddeld verbruik van 1,8l op 100 kilometer. Daarom was ie ook een bijtellingknaller. Dat niemand het in de praktijk haalt dat snap ik heel goed, dat het theoretisch mogelijk was dat geloofde ik wel, maar ik wilde het toch eens proberen. Het moest alleen geen hoofdpijndossier worden, ik rijd elke dag met de auto en het moest niet irritant zijn. Een soort 'best case scenario' in de echte wereld dus.

Woon-werk is ongeveer 36 kilometer. Op het werk staat er een laadpaal voor de deur, thuis niet, dat was elke dag 2x 300 meter lopen naar de publieke laadpaal. De woon-werk ritten waren zonder uitzondering volledig elektrisch. Het waren ook warme dagen, dus dat is voor de range wel fijn. Climate control op eco stand, dus geen airco... Raam maar op een kier. Één dag was het regenachtig, toen haalde ik het op het nippertje, de motor sloeg aan bij het inparkeren. De rit is 7km stad, 26km snelweg en 3km stad. Op de snelweg achter vrachtwagens aan hobbelen of 90 op de cruise control, ga je 105 rijden dan haalt de auto echt geen 40km op een lading.

De meeste diesel is verstookt tijdens de wat langere ritten, eigenlijk uitsluitend snelweg. Familiebezoek is een uurtje rijden en een uur terug; marktplaats aankoop ophalen, 70km verderop... Dat soort ritten. Cruise control op 90, met airco aan, 1 op 25 op de vlakke stukken.

In 25 dagen tijd een afstand gereden van 2767,5 km. In de 45 liter tank ging een slordige 48,14 liter, dus hij was echt leeg. De boordcomputer dacht dat we nog 30 kilometer konden rijden, maar ik vond het wel mooi geweest. Dat brengt ons op een gemiddelde van 1 op 57,5. Ofwel 1,74l per 100km. Mission accomplished.

Als straks de rekening binnen komt van de oplaadsessies gaan we eens zien wat het kostenplaatje is ten opzichte van mijn normale verbruikskosten.

Ben het 90 rijden wel een beetje zat, maar wat is de auto toch ongekend stil bij die snelheid, elektrisch en op diesel. Beetje bandengeluid afhankelijk van hoe slecht het asfalt is, de motor hoor je amper, weinig windgeruis. Ben er nog niet uit of ik met de volgende tank ook zo zuinig om zal gaan. We gaan het zien.

Geen klachten!

  • 240.008 km

Grote beurt, geen bijzonderheden. De auto rijdt de laatste tijd echt prima, geen rammeltje, geen klachten. Lekker kilometers maken.

Tijd voor de APK

  • 252.800 km

Het was weer tijd voor de APK. Nieuwe regels omtrent de roetdeeltjes metingen, maar dat was bij deze auto geen probleem. Knipperlichtjes achter zijn vervangen omdat deze niet geel genoeg meer waren ofzo. Paar euro, het zal wel! We mogen weer een jaartje.

Langzaam kijken naar iets anders

  • 259.200 km

Het blijft toch jeuken om elektrisch te gaan rijden. Afgelopen weekend de 100e tankbeurt gedaan sinds de Volvo in mijn bezit is. Uit nieuwsgierigheid een proefrit gemaakt in een dikke Enyaq 80, dat beviel wel. Het is en blijft een zakelijk vervoersmiddel, en een gebruikte uit 2021 is wel erg aantrekkelijk en veel goedkoper in de bijtelling dan mijn V60…

Paar offertes opvragen… We gaan het zien komende weken. Ben nog steeds erg tevreden met de V60, maar goedkoop in gebruik is de auto niet en de ruimte binnen in de auto begint tegen te vallen… de familie groeit.

We gaan elektrisch rijden

  • 260.340 km

De knoop is doorgehakt. De Volvo moet plaatsmaken voor een Skoda Enyaq 80 in Race Blue metallic. (zie foto) Vanavond maar eens nette foto's maken en dan gaan we 'm op marktplaats zetten.

Blijft toch een enorm fijne auto, die V60. Over de Enyaq gaan we ook maar weer een review schrijven, kunnen we ook het verbruik een beetje peilen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.