Volvo V60 D5 AWD Twin Engine Special Edition (2015) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 D5 AWD Twin Engine Special Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 43.000 km |
Steeds zuiniger, heerlijk reizen
- 16.000 km
Aan een nieuwe auto moet je even wennen, zeker als je een ander merk gaat rijden. Inmiddels ben ik helemaal thuis in mijn Volvo. Het cruisen op de snelweg is heerlijk stabiel en relaxed. Als het even nodig is heb je altijd voldoende vermogen beschikbaar.
In de winter was de actieradius op de accu's wat lager dan de beloofde 50 km. Door de auto vooraf te verwarmen (pre-conditioning) haal je de meeste kilometers, meestal iets meer dan 40. Met de huidige temperaturen gaat het veel beter en haal je bijna 50 kilometer, mits je niet boven de 100 km/u komt als er wat snelweg bij zit. Mijn gemiddelde verbruik is relatief hoog, 3,7 liter/100 km. Dat komt met name door enkele lange ritten van 300 km per dag zonder laadmogelijkheid en het rijden met dakkoffer en fietsen achterop. Ik heb ook al een keer 2.000 km kunnen rijden op 1 tank diesel (2,5 l/100km).
In de zomervakantie zal het verbruik wel uit zijn dak gaan met de caravan erachter. Ik ben benieuwd naar de stabiliteit van de combinatie. Met de BMW kon ik in Frankrijk redelijk relaxed tegen de 120 km/uur rijden met de combinatie. Hopelijk lukt dat met deze (zwaardere) auto ook.
Nog steeds positief, ook met caravan
- 43.000 km
Inmiddels rijd ik al bijna 1,5 jaar in de D5. Eén keer malheur gehad, namelijk een lege accu. Geen idee waardoor dit is ontstaan, mogelijk door de kou en enkele dagen ongebruikt te staan. Het verbruik is dit jaar tot nu toe ca. 2,5 liter/100 km. Het verbruik in de zomer is een stuk hoger door het rijden met de caravan. Over heel 2016 heb ik 4.0 liter/ 100 km verbruikt. Bij de auto heb ik alleen een oplaadkabel gekregen voor laadpalen (Mennekes). Deze is in het buitenland (Spanje in mijn geval) niet bruikbaar. Dit jaar ga ik een kabel lenen zodat ik daar ook op een normale 230V aansluiting kan laden. Deze kabel komt van een Chevrolet Volt, maar ik ga ervan uit dat deze voor een Volvo ook gebruikt kan worden. Iemand ervaring???
Om zo zuinig mogelijk te rijden op afstanden die je niet helemaal elektrisch redt probeer ik bij lagere snelheden om de stand Pure te rijden en boven de 100 km/h en bij optrekken de diesel te gebruiken in de stand Hybrid. Om soepeler de overgang te krijgen tussen elektrisch en de dieselmotor kun je ook even de Save modus gebruiken. In de Hybrid stand moet je flink het gaspedaal indrukken om de diesel te laten aanslaan en bij Save gaat dat veel sneller. Ook met de caravan erachter rijd ik in Save, dan schakelt de motor wel af bij zeer lichte belasting maar trekt niet meteen de hele accu leeg. Dan kun je in files overschakelen op Pure, dat gaat ook met een caravan erachter prima op elektrisch.
De stabiliteit van de combinatie is geweldig. De BMW was al goed, maar door het gewicht van de accu's in de "kont" van de Volvo hoort slingeren definitief tot het verleden, zelfs bij 130 km/h. Ik rijd met een Kip44 met een totaal gewicht van 1.500 kg.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren