Volvo V60 D5 AWD (2011)

autoreview

Volvo V60 D5 AWD (2011)

Signalement

UitvoeringV60 D5 AWD
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst35.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Perfecte reisauto

  • 5.000 km

Op 21 januari 2011 mijn tweede Volvo opgehaald. De dealerkeuze was het gemakkelijks. Ik had al prima ervaringen met Svala Leiderdorp met mijn vorige S60 D5.In de aanschaf en aflevering heeft men mij zeker niet teleurgesteld. Prima after sale service.

Ik was na de testdagen in Lelystad gevallen voor de nieuwe S60, maar toch blij dat ik gewacht heb totdat de V60 op de weg kwam. In mijn vorige S60 was het gebrek aan bagageruimte toch wel vaak een probleem. Het is eindelijk de V60 D5 AWD met alle opties geworden. De ember
black lak met bruine lederen bekleding en de beachwood inleg vormt een fraaie combinatie. Over de wegligging van de V60 is al veel postitiefs geschreven, maar in de AWD uitvoering is het helemaal een geweldige ervaring. Een aanrader is de snelheidafhankelijke stuurbekrachting waarmee deze toch wel grote auto erg gemakkelijk te besturen is op lage snelheden. Afwerking interieur en exterieur is van hoge klasse. Alleen het ontbreken van een verlichte schuif voor de DVD speler (bij het premium sound systeem waarvoor je toch veel geld neertelt) is een misser. Stoelen zitten perfect, met de verstelmogelijkheden is niets mis. De achteruitcamera met automatisch kantelbare buitenspiegel is een uitkomst. Ik was nooit zo'n held met inparkeren maar met deze hulpmiddelen kan het bijna niet mee fout gaan. De frontcamera is leuk, maar in de prakijk vergeet ik deze vaak te gebruiken. De adaptieve cruisecontrol is een uitkomst in het drukke verkeer in Nederland. Je gaat er wel net zo chaotisch mee rijden als je voorganger! Inhalen vanuit de cruisecontrol vergt gas bijgeven want het duurt even voordat de radar los is van de voorganger. De eerste keren dat je zonder zelf af te remmen een file nadert vergt de nodige zelfbeheersing en vertrouwen op de techniek. Toch maar het voetje dicht bij het rempedaal. Maar na een paar keer weet je gewoon dat het perfect werkt.

De 205 pk diesel met geartronic voldoet meer dan genoeg, sportief rijden kan in de sportstand en dan gaat deze auto helemaal als een speer. In de D stand lijkt het erop dat rond 1500 toeren er een gat valt in het vermogen. Maar deze motor is natuurlijk nog niet ingelopen. Dat is ook nog te merken in het verbruik dat nu, na 4000 km, wel snel lijkt te verbeteren. Met 1,5 maand en 5000 km ervaring met deze auto overkomt mij vaak het gevoel van spijt dat ik na een rit op de plaats van bestemming ben aangekomen!

Ervaringen na 4 maanden en 10.000 km.

  • 10.000 km

Inmiddels zijn we 5.000 kilometer verder en de V60 bevalt nog steeds uitstekend. Inmiddels heb ik ook de waarde van het gelaagde glas mogen ervaren. Naast dat dit glas het interieur een stuk stiller maakt, blijkt het ook een echte hindernis te zijn voor dieven. Na een poging tot diefstal of inbraak, alleen een grote barst in een zijruit, waarmee ik ook nog kon blijven doorrijden. Besteltijd bij Carglass 1,5 week voor een nieuwe ruit maar de Volvo dealer Svala al binnen drie dagen gefixed. Was ook zo aardig om het eigen risico de delen. Van het vermogensgat waarvan ik in de eerste review melding maakte is inmiddels niets meer te merken. Het brandstofgebruik zit nu op gemiddeld 1 op 14.5 en dat is netjes voor een dikke D5 met vierwielaandrijving. Van rammeltjes in het dashbord, waarvan in andere reviews wel wordt gesproken, merk ik niets. De knoppen van de audio etc. werken soms wat vaag. De navigatie en telefoon werkt verder prima. Wat ik wel graag had gezien dat na een telefoongesprek het scherm automatisch terug gaat naar het navigatie. Wat mij wel een beetje is gaan hinderen is dat de led- dagverlichting feitelijk geen dagverlichting is. Je moet voor het starten van de motor eerst de schakelaar op parkeerstand zetten, wil je alleen met de led-dagverlichting rijden. Daarbij het risico dat je vergeet dit af te zetten als de auto geparkeerd staat. Verder blijft staan dat iedere rit in deze auto een genoegen is.

Na polestar turning helemaal te gek

  • 17.500 km

Bij kilometerstand 14.500 heb ik bij de Volvodealer een Polestar turning laten uitvoeren. Deze turning van het motormanagementsysteem is speciaal voor Volvo ontwikkeld waardoor garantie gewoon in stand blijft. De motor is veel levendiger geworden, vooral bij lagere snelheden. Trekkracht was al niet gek maar nu helemaal geweldig. Voor de topsnelheid maakt het niets uit, maar dat vind ik toch niet belangrijk. Na 3.000 km met de nieuwe motormanagementsysteem kan ik het iedereen aanraden. Het is volop genieten, waarvoor je wel 750 euro af ( straks 1000 euro) moet afrekenen. Maar hopen dat het ooit meeweegt in de eindwaarde van de auto.

Het brandstofverbruik ligt gemiddeld rond 1:13.5 maar het plezier van de turning zal de laatste tijd ook wel een 'slokje' hebben gekost. De belangrijkste ervaring van de laatste 7.500 kilometer is dat er, naast de turning, niets te melden is. Gewoon probleemloos en een geweldige auto.

ervaringen na dik 1 jaar

  • 35.000 km

Na een ervaring van dik een jaar en 35.000 km met deze auto een wat uitgebreidere review. Door omstandigheden wat minder kilometers gereden dan gebruikelijk, maar 35.000 km geeft toch wel een goed blik op de (rij-)kwaliteiten van deze auto. Het betreft een V60 D5 AWD geartronic, summum plus line, full options inclusief premium sound, open dak en exterior styling kit. Bij aflevering heeft de auto een Protech lakbehandeling ondergaan. Hierdoor hecht vuil minder snel aan de lak en blijft de diepe glans voor 5 jaar gegarandeerd. Je moet er wel mee rekening houden dat de auto niet gewassen mag worden in een wasstraat. Dus gewoon met de hogedrukspuit en verder met het handje. Na een jaar ziet de auto (staat buiten geparkeerd) er dan ook nog uit als nieuw. Bij een kilometerstand van 14.500 is het motormanagementsysteem geoptimaliseerd door een Volvo Polestar turning. Dit kan ik iedereen aanbevelen. De motorkarakteristiek wordt veel levendiger en met de toename van het koppel is het echt genieten. De toename van het vermogen is wat mij betreft niet echt interessant. De eerste tijd na het uitvoeren van de turning liep het brandstofverbruik wel wat op, maar dat had vooral te maken met de ‘ druk van het rechtervoetje’ . Inmiddels zit deze auto op een gemiddeld verbruik van 1:14,5. Een ander belangrijk voordeel van de turning is dat de automaat ook beter is gaan presteren. Een kritisch punt waarop in veel reviews wordt gewezen. Toch is de automaat vaak bij acceleratie rond de 60 km geregeld nog even de weg kwijt. Inmiddels staat de auto op wintersloffen met 17 inch wielen , maar ik prefereer voor een scherper wegcontact toch de 18 inch zomerwielen. De AWD aandrijving levert een perfecte wegligging op. Je kan bij wijze van spreken bijna haaks door de bocht. In winterse omstandigheden ben ik de AWD helemaal gaan waarderen. Goede grip op de weg in de sneeuw en bij bochten merk je bijna niet dat het glad is. Natuurlijk werken de winterbanden ook hieraan mee. Premium sound installatie levert exclusief een rijdende concertzaal op.

Gedurende de 35.000 km geen enkel probleem met de auto ondervonden. Alles werkt zo als het moet en veel rijplezier van deze auto ondervonden. Vaak overkomt mij bij een wat langere rit het gevoel van enig spijt dat de rit er opzit. Over de service van de dealer Svala Leiderdorp valt niets aan te merken. Voorbeeld hoe je klanttevredenheid bereikt. Zijn er kritiekpunten? Ja, maar die vallen voor het leeuwendeel onder de categorie ‘ je moet toch wat te zeuren c.q. te wensen hebben’. Op de eerste plaats is het jammer dat de update van de software van het navigatiesysteem zo lang op zich heeft laten wachten. Inmiddels is de update uitgevoerd. Dit kan gewoon onder het rijden en duurt in de praktijk minder lang dan de aangegeven 5 uur. Verder mis ik in de portieren een waarschuwingslicht bij het openen. Bij een merk dat veiligheid zo hoog in het vaandel heeft staan is dat een gemis. In het multifunctionele scherm is het lastig dat na bij gebruik van de telefoon het scherm niet automatisch terugkeert naar het navigatiescherm. Verder had ik graag gezien dat de led dag verlichting onafhankelijk zou werken van het dimlicht. Volvo spreekt van mistlampen voor, het kan aan mij liggen maar ik heb die nog steeds niet ontdekt! Handig zou ook zijn dat de achterklep elektrisch geopend zou kunnen worden zoals bij de XC 60.
Rest de vraag: Weer kopen? Zonder meer Ja! en in dezelfde configuratie.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.