Volvo V60 D4 Summum (2014)

autoreview

Volvo V60 2014
Volvo V60 2014Volvo V60 faceliftVolvo V60 R-DesignVolvo V60 R-DesignVolvo V60 R-DesignVolvo V60 R-DesignVolvo V60 2014Volvo V60 2014Volvo V60 2014Volvo V60 2014Volvo V60 2014Volvo V60 2014Volvo V60 2014Volvo V60 2014Volvo V60 2014Volvo V60 2014Volvo V60 2014Volvo V60 2014Volvo V60 2014Volvo V60 2014Volvo V60 2014Volvo V60 2014Volvo V60 2014Volvo V60 2014Volvo V60 2014Volvo V60 Twin EngineVolvo V60 Twin EngineVolvo V60 Twin EngineVolvo V60 Twin EngineVolvo V60 Twin EngineVolvo V60 Twin EngineVolvo V60 2014Volvo V60 2014Volvo V60 2014Volvo V60 2014Volvo V60 2014

Signalement

UitvoeringV60 D4 Summum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst162.500 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zou het aan de winterbanden liggen?

  • 6.170 km

14 februari 2014. Kennelijk een gewoonte geworden bij aflevering van een nieuwe auto; een onthulling. Is het nog even spannend of ze de juiste kleur/bekleding hebben geleverd. Gelukkig, een witte met cognac kleurige (of hoe die kleur ook heten mag) lederen bekleding en sportstoelen. Na pakkum beet 20 jaar eindelijk weer een Volvo. De keus voor (een 2e hands) Volvo in de jaren 80-90 was vanwege het vooruitstrevende veiligheidsbesef en de geweldige stoelen. Een 340, 360 (2x) en 440 (2x). In de lease was Volvo ‘gewoon’ te duur. Nu dus een 20%-bijtelling-V60 met de nieuwe D4 motor en 8-traps automaat. Hoe zou die rijden? Net als de vorige auto (508) heb ik de V60 als het ware uit de folder besteld, want hij was er nog niet toen ik een nieuwe moest bestellen. Wel proefgereden in een ongeveer gelijkwaardige V60, maar ik denk te kort.
Want, ik durf het bijna niet te schrijven, de wegligging en het stuurgedrag van de V60 is niet vlekkeloos! Waar ik de 508 en daarvoor de Mondeo met 1 hand kon besturen, moet je bij de V60 alert blijven. Vooral voor ‘kuilen’ en langsgroeven. Dan voelt het of de V60 letterlijk zijn eigen weg zoekt. Als je op dat moment accelereert dan is het even schrikken: wat doet ie nou?
Het kan zijn dat ik geen idee heb wat goed sturen is door de 508 en Mondeo (alhoewel, TopGear roemt de wegligging van de Mondeo). Mogelijk doen de huidige winterbanden raar. ‘Misschien spoort ie gewoon niet’ zei iemand. Ik zal het eens voorleggen aan de dealer.
Ik rijd de Summum uitvoering waar zo’n beetje alle toeters en bellen standaard aanwezig zijn. Als extra zijn er sportstoelen, antiverblindingszijspiegels en dakdragers. Verder een afneembare trekhaak bedongen. De elektrisch verstelbare leren sportstoelen zitten werkelijk als gegoten. Een genot! De zit achter het stuur is prima, alhoewel mijn kinderen over die zit anders denken want mijn stoel staat in de hoogste stand. Opletpuntje: als de stoelverwarming op keuze ‘aan’ staat, verwarmt ie meteen volle bak. En dat is echt bloedheet. Waarom start ie niet voorzichtig met standje 1?
Het instrumentenpaneel recht voor je en het mediacentrum in het midden zijn compleet digitaal. Nadeel: een woud van (sub)menu’s waar je de eerste week wel zoet mee bent om je weg te vinden en in te stellen. Zo duurde het even voordat de zijspiegels inklapten bij afsluiten auto en had ik een van de 3 boekjes nodig om te verkeersinformatie TMC uit te schakelen. En ik kon de regensensor schakelaar niet vinden (drukknopje in de rechter stuurhendel). Tja, elk voordeel heb ze nadeel.
Het instrumentenpaneel kent 3 zogenaamde thema’s; Elegance, Eco en Power. Ik gebruik Eco want daar is de meest zinvolle info af te lezen. Het wordt namelijk een sport om sportief zuinig te rijden. Kom ik zo op terug. De andere twee thema’s voegen wat kleur toe. Power heeft een soort powermeter. Als je gas geeft gaat de meter omhoog, nogal wiedes. Maar hoeveel power? Het voegt dus niets toe. En Elegance? Misschien voor in een oude 940?
Op het mediacentrum is via de knop MyCar (nog even en je kan je laptop inpluggen die alles voor je doet….) een verbruiksmenu op te roepen die van de laatste kilometer/laatste 5 kilometer het verbruik in een diagram weergeeft. Kijk, daar heb je wat aan. Je staat versteld hoeveel diesel een koude motor verstookt, hoe kalm je ook wegrijdt! Niet onder de 10 ltr/100 km te krijgen.
Het mediacentrum krijgt van mij een 10. Dat komt vooral door de combinatie met het zeer slimme draai-indrukwieltje op het stuur waar alles mee te bedienen is. Goed gedaan. Het geluid van de radio is uitstekend, prima in te stellen dmv de equalizer. Ik heb nog geen muziek van een externe speler beluisterd (ben een Radio 1 en BNR fan) maar het volume kan je flink hard zetten zonder vervormingen. De telefoon (oudje Samsung SII) wordt naadloos herkend en de bediening is even simpel als goed, alsof je de telefoon in de hand hebt. Geen storende echo’s tijdens bellen; perfect geluid. Wat een verademing vergeleken met dat gepruts van de 508!
De navigatie werkt goed, zeker met de spraakherkenning. Jammer van de kaarten. Ik heb zwaar de voorkeur aan kaarten a la die van Michelin. Een snelweg is rood/geel, een hoofdweg rood, een D-weg geel, toeristisch is groen en de rest wit of een streepje. Die pastelkleuren….mwhoa.
Oh ja, de motor en 8-traps automaat. Zou ik bijna vergeten….. Ontzettend veel vermogen. In no time rijd je ongemerkt voorbij je rijbewijs. Motorgeluid, windgeruis? Wat is dat? Maar, de automaat heeft duidelijk wat moeite met de keuze van de eerste 2 versnellingen in stadsverkeer en bij flink gasgeven. De eerste versnelling had met zoveel vermogen net zo goed weggelaten kunnen worden denk ik. En oh ja, die start-stop kan je beter uitzetten in het stadsverkeer met veel opeenvolgend stilstaan/rijden. Dan is de start-stop domweg irritant.
Het verbruik: na 6000 kilometer rond de 5,5 ltr/100 km. Moet je wel je best voor doen. Valt me eerlijk gezegd tegen voor een 20% auto en in vergelijking met de 508. Die deed dat zonder veel moeite net iets beter.
Dat ‘je best doen’ is bijvoorbeeld uit laten rollen voor rotondes. Bij 80-90 km/uur kan je rustig 400 meter voor de rotonde het gas loslaten. Rem je niet bij, dan dender je met 50 km/uur de rotonde over, om vervolgens met ¾ volgas lekker vlot uit te accelereren. Als er geen langsgroeven zijn….
Nog wat rariteiten. De cruise control. Elke rit moet je eerst het knopje van cruise control indrukken plus daarna de +. De auto onthoudt je voorkeur voor cruise control dus niet. Beetje sneu. De 2+2 knoppen voor de cruise control zitten precies verkeerd om. De aan-uit knoppen hadden op de plaats van de + - moeten zitten, net iets beter voor je duim. En ook vreemd, 1x op de + of - is drukken is 5 kilometer harder/zachter. De + of - iets langer vasthouden is 1 kilometer harder/zachter. Alleen “wat is iets”? Waarom dat niet omgedraaid?
Ik heb trouwens al een (f)linke barst in de voorruit (met voorruitverwarming, lekker hoor ). Wacht al 2 weken op een nieuwe, want die moet helemaal uit Zweden komen.
Zou ik een cijfer moeten geven dan is het nu een 7,5. Dat komt vooral door de wegligging/het stuurgedrag. Snap trouwens niet dat Wouter Karsen van Autoblog er in zijn test niets over schrijft/zegt. Zouden het dan toch de winterbanden zijn…..? En die flippers achter het stuur? Niet in de mijne hoor.

Het waren de winterbanden

  • 13.000 km

Een week of 3 geleden de zomerbanden eronder. Tot mijn stomme verbazing en geluk stuurt de auto nu naar behoren! Het doorgeven van oneffenheden is ook heel veel minder geworden. Nu is het feest dus pas echt begonnen! Elke oprit en lange bocht (en die zijn er heel wat op het snelwegnet :-)) is nu kicken. Het blijft wel opletten want de auto moet gestuurd worden. Klinkt misschien wat gek, maar de vorige auto's 508 en Mondeo waren wat dat betreft veel vriendelijker, gemoedelijker, luier(?).
Maar wel een pak van m'n hart. Was al bang een kat in de zak geleased te hebben. Dus niet. Tijdje terug in Dortmund geweest en ervaren wat ie doet bij 200. Niets bijzonders! Bijna geen extra windgeruis en zo stabiel als wat. Remmen doen het uitstekend. Het is dat je niet gewend ben aan die snelheden, maar wennen zal geen moeite kosten :-). Mijn waardering is nu een 8,5. Hoger gaat het waarschijnlijk niet worden. De details zoals eerder opgesomd zijn de reden.
Komt nog wat bij. De wegenkaarten zijn beslist niet up to date. Wijzigingen van al meer dan een jaar geleden mag je toch van verwachten dat die in de kaarten zijn verwerkt. Wat dat betreft kan je net zo goed Google Maps aanzetten op je smartphone. De automaat heeft moeite met stadsverkeer, de eerste versnelling had net zo goed weggelaten kunnen worden. Bij sterk afremmen vlak voor stilstand voel je de automaat hinderlijk terugschakelen, alsof er een klein duwtje gegeven wordt. Moet ik nog aan de dealer laten voelen. De dealer was een beetje geschrokken van mijn blog, maar nam het wel sportief op. Tja ik zit gemiddeld 3 uur per werkdag in de auto en dan vallen sommige dingen op. Zoals het gegeven dat inderdaad alle deuren gesloten blijven als je automatisch op slot instelt (behalve bestuurderskant). Als je uitstapt om even iets van de achterbank te pakken of uit de achterklep, heb je of je sleutel nodig of moet je eerst een ontgrendelknopje op de deur indrukken.

Verbruik is niet gewijzigd, of misschien toch wel. Ik ben door de betere banden (Pirelli's) wat forser gaan accelereren, maar verbruik blijft ongeveer 5,4 ltr/100 km. Is dat goed? De 508 deed hetzelfde en die trapte ik ook regelmatig wat dieper in. Ik snap die 20% dus niet helemaal. Zal misschien wel minder uitstoot geven, maar richting 5,0 had ik eigenlijk wel verwacht.

Onderweg zie ik trouwens opvallend weinig D4's. Wel ontzettend veel D6. Hoezo crisis?

Eind mei naar Spanje en waarschijnlijk op de terugweg de caravan mee terug naar huis. Benieuwd hoe die daar mee omgaat.

De V60 bevalt steeds beter

  • 21.250 km

De belangrijkste ervaring sinds de vorige blog is de reis op en neer naar Spanje. Op de heenweg begon ik ernstig te twijfelen aan de stoel. Na een uur of twee kreeg ik last van een plek in mijn schouder. Bij de eerste beste stop verdween het pijnlijke gevoel. Om na een uur weer terug te komen. Lang verhaal kort: uiteindelijk kwam ik er achter dat het niet aan de stoel ligt, maar aan mijn rug; een stress plekje :-(. Door te masseren verdween het. Op de terugweg dreigde het weer, maar door gewoon goed in de stoel te gaan zitten, verdween het plekje als sneeuw voor de zon. Met andere woorden: Wat een goede stoelen!

Ik heb maar een kort stukje met de caravan hoeven rijden (10 km), want in Spanje de caravan verkocht. De auto merkt nagenoeg niets dat er iets achter hangt (circa 1000 kg). Het verbruik vliegt echter omhoog. Nou ja, da's logisch als je op dezelfde manier gas blijft geven als zonder caravan :-).

Het verbruik blijft rond 5,3/5,4 ltr/100km. Als ik moeite zou doen zou dat naar 5,2 5,1 kunnen, maar dan gaat de lol van het spelen met het vermogen er vanaf. Invoegen op de snelweg bijvoorbeeld; man man wat gaat dat heerlijk!
Aangezien de baas betaalt, doe ik niet veel moeite. Laten uitrollen waar mogelijk en af en toe tank ik een keer bij een witte pomp.

De airco doet het meer dan goed. Wat een bak kou blaast die. Ik stel de binnentemperatuur maximaal 3, 4 graden onder de buitentemperatuur, anders is het echt niet aangenaam.
Wat opvalt trouwens is hoeveel warmte de motor afgeeft aan het interieur. Bij terugkomst in Nederland rond middernacht was het buiten een graad of 12 (brrrrrr). Een stop van 20 minuten koelde de auto echter niet af.

Op de terugweg was de auto met de achterbank neer volgeladen. Ik heb er niets van gemerkt in het weggedrag of het verbruik. In Frankrijk constant netjes 130 gereden. Voor het eerst heeft mijn echtgenoot niet hoeven rijden. Zegt wel wat over het comfort van de auto!

De dealer heeft nog een software update gedaan voor de automaat, maar dat heeft geen zoden aan de dijk gezet. Af en toe bokt de automaat bij terugschakelen in lage versnellingen (2 en 3 vermoed ik). Bij eerstvolgende beurt mogen ze daar nog eens naar kijken.

Nog een ergernisje; de elektronische handremhandel. Die zit linksonder naast het stuur. Nog steeds moet ik nadenken bij (de)activeren; duwen of trekken? Je gevoel zegt trekken om te activeren, maar kennelijk hebben Zweden een ander gevoel.

Ik meldde in mijn vorige blog dat ik verbaasd ben over zoveel D6 (V60 hybrides) op de weg. Mijn verbazing geldt het feit dat die auto minimaal €63000 kost en dus het leasebedrag ergens rond de 1200 ligt(?). Ik heb 'maar' zo'n 900 te besteden. Dat ie 7% bijtelling heeft is wel leuk, maar niet voor de Jannen met de pet :-(.

De banden zijn Pirelli Cinturato P7. Tot nu toe bevallen ze uitstekend. De uitdaging is nu om (lange) snelwegbochten zo snel mogelijk te nemen. Volg (stuur op) de belijning en de auto gaat als vanzelf: heerlijk!

Bij 30000 volgt een nieuwe update.

Weinig bijzonderheden

  • 39.000 km

Ongeveer 39000 kilometers nu (22-10-2014). Twee keer (1x voor 30000 1x na 30000 km) voor een motorstoring bij de dealer geweest. Twee keer de lambda sonde, 1x voor 1x achter, als ik het goed heb begrepen. Bij de tweede keer was ik ligt ontstemd, want dat was vlak na de 30000 beurt. "Had dat niet meteen gecontroleerd kunnen worden tijdens de beurt"? "Storingen kunnen we niet voorspellen". Nee dat snap ik, maar als je vlak voor de 30000 beurt zo'n storing hebt.....ach laat maar. Verder zijn ze heel aardig bij de dealer :-). Krijg elke keer een ander type Volvo mee.

Bij de laatste storingsverhelping is ook de navigatie geupdate (iets van 2 GB!). Ik heb geen idee wat de verbetering is, als die er al is. Bij mij in het dorp is al meer dan een jaar een weg deels vervallen, maar wordt nog vrolijk aangegeven. Ook vandaag in centrum van Alphen ad Rijn was de navigatie even de weg kwijt, terwijl de weg er niet nieuw uitzag. Het zal wel.
Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat alle auto's standaard Google Maps inclusief Streetview hebben. Knap staaltje software van die Googlers.

Er is ook weer een update voor de automaat gedaan. Het 'bokken' in lage versnellingen is nu bijna weg. Heel af en toe verslikt de software zich nog wel eens, maar met veel minder 'kedeng' in de bak als gevolg.

Verbruik: is afhankelijk beroering gaspedaal (duhuh) en verhouding stads- of snelwegverkeer (weer duhuh): tussen de 5,1 en 5,5 l/100 km. Had dat zo langzamerhand wel wat zuiniger verwacht, maar ja, dat accelereren gaat ook zo idioot snel :-)!

Oh ja, nog een verbeterpuntje. Als de navigatie aanstaat is nergens op de displays te zien op welk radiostation is afgestemd. Maar wel continu de vermelding: 'Autoklimaat' oid.

En dit vond ik vandaag nog uit: intoetsen adres (als je niet zeker bent van de straatnaam maar wel beginletters weet). Kan je ook via het toetsenbord op de console intypen. Werkt sneller en makkelijk dan met dat draaiwieltje. Want je draait constant de verkeerde kant op.

Binnenkort weer winterbanden monteren. Ik ben heel benieuwd gezien de ervaring in februari/maart...

Al met al voldoet de V60 nog steeds aan mijn verwachtingen. Alhoewel de goede stoelen mij na 1 uur rijden wel melden dat ik een verkeerde houding heb.....(kwaaltje van mijn rug).

Op naar 50000 kilometer, ik schat half januari.

Toch wel goed.

  • 56.600 km

Tijd vliegt. Zeker als je al wat ouder bent. Al weer 1 jaar en 2 weken geleden dat het doek van de V60 werd getrokken. En 56600 kilometer verder. Niet helemaal probleemloos en dat valt dan een heel klein beetje tegen. Voor een Volvo.

Een maand geleden deed de GPS het niet meer. Die dacht dat de auto in Londen rondreed. Zoeken in het menu naar een calibratiemogelijkheid. Nada. Handleiding lezen, ook niets. Volvo maar gebeld; 'waarschijnlijk de antenne, kom maar even langs'. Tjonge, na een jaar? Ok, afspraak gemaakt, kom je daar, euh ja sorry, antenne staat op backorder. Gloeiende, Volvo, als ik ergens slecht tegen kan, dan is het tegen poeha in combinatie met iets simpels niet kunnen nakomen.
Maar goed, dag later nieuwe antenne en reden we weer in Nederland. En een schone auto :-). Dat dan weer wel.

Winterbanden
Eigenlijk geen nare ervaring meer ondervonden met de winterbanden. Waarschijnlijk voel ik de V60 beter aan. Of accepteer ik wat de auto doet. Uit natte bochten accelereren gaat soms met slippende banden en ja, dat ie soms wat 'zoekt' maakt het spannend.

Verbruik
Geen zuinige auto, zeker niet. Ik kom niet onder de 5,6 ltr/100 km. Dat accelereren ook bij elk stoplicht. Zo verslavend om die ander even een meter voorsprong te geven en dan 'derop en derover'. Vliegt het verbruik wel naar >30 ltr/100 km dus dat verklaart een hoop. Heerlijk ook die automaat.


Winterse omstandigheden.
Wat een genot die voorruitverwarming en de verwarming in de voorstoelen (standje 3 is wel heel erg heet!). Normaliter start ik nooit een auto om stationair te laten draaien, maar voor die voorruitverwarming maak ik toch echt een uitzondering. Of doet die het ook zonder te starten? Foei, volgende keer eens testen.
Wel 1 nadeeltje aan die voorruitverwarming. Als het potdicht van de mist zit, hebben je ogen niets om op te focussen, dus focussen ze op de draadjes in de voorruit. Dus snel focussen op de achterlichten van een voorligger.

En verder?
Verder eigenlijk rariteiten. Ik krijg veel positieve reacties over de witte uitvoering met cognackleurige lederen bekleding (ik weet de officiële kleurnaam niet :-)). Zeker als die net is gewassen is het een plaatje. Maar wie ben ik :-).

Op naar de 2e grote beurt.

Het waren 3,5 powerjaren!

  • 162.500 km

Na 3,5 jaar lekker accelererend door Nederland en diverse Europese landen te hebben gecrost, was het afscheid daar. Einde contract. Met toch wel pijn in het hart.
Teruglezend zijn het kleine zaken die soms het humeur verpestten. Maar de afgelopen 110.000 km gingen eigenlijk naadloos voorbij. Op 1 voorval na. Tot op het canvas afgesleten voorbanden (binnenzijde) met een scheur tot gevolg. Datum en km-stand ben ik kwijt. Gebeurde gelukkig op een langzame rotonde. Het circus wat daarna ontstond zal ik u maar besparen. Dat Volvo beweerde dat het aan de bandenspanning lag niet. Schei effe uit zeg.
Bij ophalen auto lag het afgedankte pompsetje nog los in de achterbak. Dat deed de deur dicht. Het misbaar van mijn kant maakte Volvo eindelijk wakker. Sindsdien geen problemen meer met de werkplaats :-).

Eindconclusie
Motor en automaat: 10 en 9. Geen 10 want de automaat verslikt zich wel eens bij terugschakelen en vol gas wegrijden gaat niet heel soepel. Maar ik kan iedereen een D4 aanraden: FABELTASTISCH!

Verbruik: 5,5 l/100 km. Achteraf toch niet verkeerd gezien het motorvermogen en mijn rijstijl. Buiten de spits werd elke oprit naar de snelweg volgas genomen. Omdat het kan :-). Aan het eind van de oprit is 120++ een makkie. Inhalen op 2-baanswegen is/gaat zorgeloos.

Comfort: 10. Eigenlijk een 8 want de in- en uitstap is voor mij te laag (geworden) door mijn tegenspartelende rug. Maar daar kan de auto niets aan doen. Stoelen zijn 10-. Het minnetje is vanwege het gladde leer. Ondanks de sportstoelen moet je je in lange snelle bochten schrap zetten. "Hoort er bij", denk ik dan. Geheugen op de stoelinstelling icm buitenspiegelafstelling zou standaard op elke auto moeten zijn. Voorruitverwarming is IDEAAL!
Weggedrag: 9 De auto wil wel eens 'zoeken' vooral bij langsgroeven. Vol accelereren bij nat wegdek is vragen om spinnende voorbanden.

Bedieningsgemak: 9. Geen 10 vanwege wat kleine zaken. De electronische handrem bijvoorbeeld. Na 3,5 jaar nog steeds niet gewend aan de onlogica; duwen is aan en trekken is uit. Cruisecontrol; 1 klik is 5 km harder of zachter, bij vasthouden 1 km. Andersom is logischer. Maar het scrollwieltje op het stuur waarmee ongeveer alles op het scherm bediend kan worden is een 10+.

Dus de volgende leasebak is weer een V60-D4? Eeuuh nee. Een hoge in-uitstap was prio 1. Motorvermogen en automaat 2. Dus kom je al gauw uit bij een SUV/MPV. De XC60 past helaas niet in mijn budget en de XC40 is er nog niet. De keus bleek uiteindelijk beperkt tot een BMW 2 en Hyundai Tucson. Het werd de laatste. Reviews volgen.

Ik wens de volgende berijder in de V60-D4 heel veel plezier. Ik ben er best zuinig op geweest.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.