Volvo V60 D4 R-Design (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 D4 R-Design |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 3.474 km |
Eerste KM
- 3.474 km
Donderdag 29 januari jl. kon ik mijn Volvo V60 ophalen bij de Volvo dealer in Leeuwarden. Auto besteld vlak voor de kerst, kortom 5 weken levertijd. Daarmee was ik erg tevreden.
Diverse auto's getest, waaronder de Volvo, Mercedes 220CDI, Audi A4 en A5. Dit afgezet tegen mijn BMW en uiteindelijk gekozen voor de Volvo, omdat hij een prima rij-indruk maakte en daarbij prijst-technisch erg concurrerend was/is.
Laatste keer dat ik in de Volvo reed was eind nov, nu twee maanden later de Volvo opgehaald. Dan ben je twee maanden verder in je BMW en dan stap je na enige uitleg in je nieuwe auto. De eerste indrukken die dan naar bovenkomen, nee het is geen BMW. Maar dat wist ik ook tijdens de proefritten die ik had gemaakt. En dat relateer ik aan het rij dynamiek van de BMW. Wat de Volvo echter zo fijn maakt zijn de stoelen, daar kan BMW een hoop van leren. De stoelen van mijn 3 serie voelden als campingstoelen in vergelijking tot de Volvo.
De Volvo betreft een D4, R-Design, met 18 inch Ixion velgen, voorzien van een Business Pack en Winterline. Keuze voor D4 is vanwege vermogen en koppel, dit icm R-Design geeft de auto een sportieve look. De stoelen zijn leder, met een soort van Alcantara (bewust geen volleer, daarmee schuif je over je zetels vond ik). Business pack en Winterline maken de auto wat mij betreft af, incl Xenon verlichting.
Zoals gezegd, de eerste KM dacht ik met enige weemoed nog aan mijn BMW, maar ruim 3000 KM ben ik erg tevreden met de gemaakte keuze. Was ook deels gestoeld op feit dat ik perse 20% bijtelling wilde en bij BMW was de keuze tot eind dec alleen weggelegd voor een sedan en niet voor een Touring (inmiddels geldt dit alleen voor de 316d). En ik wilder perse meer ruimte en genoeg vermogen.
De Volvo heeft een heerlijk motorblok, met een vermogen aan koppel, waarbij je altijd het gevoel hebt over te houden. Hij rijdt echt heerlijk. De ruimte binnenin is voor ons gezin, met z'n 3en, meer dan voldoende. En qua functionaliteit meer dan prima, bijna alles zit wat mij betreft op een logische plek en werkt zoals het hoort, met hier en daar een kleine misser (waarom kun je niet in je navigatiemenu je huis adres opslaan, en daar met een druk op de knop naar toe navigeren).
Het geluid uit de speakers hebben me enorm verrast, wat een goed geluid! De werking van het audio systeem vind ik echt subliem, Spotify aan en via menu van de auto alles kunnen bedienen. Echt een dikke prima!
Tot zover al het positieve, wat me tegenvalt is het gebruik. Daar kan Volvo een hoop van BMW leren, die reed bij 160 KM op de cruise control hooguit 5/100, de Volvo laat daar waarden van 8/9 liter op 100 KM zien. Daar kan ik met m'n pet niet bij. Vraag me dan ook serieus af of er niet meer maatstaven moeten komen tov het bijtellingsbeleid, waarbij je niet alleen kijkt naar uitstoot, maar ook naar gebruik. De BMW had een 60L tank, daar kwam ik echt 1000 KM plus mee. De Volvo heeft 67L en daar haal ik de 900 KM nog niet mee.
Om het geheel positief af te sluiten, de Volvo V60 vind ik een heerlijke auto met prachtige lijnen. Hij rijdt heel goed, kwalitatief hoogwaardig gebouwd. Geen rammel of kraakje vernomen tot heden.
Wat mij betreft een aanrader deze V60.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.