Volvo V60 D4 Momentum (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 D4 Momentum |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 58.000 km |
KM-stand laatst | 78.000 km |
Intro
- 58.000 km
Na 2 jaar gereden te hebben in een vergelijkbare V60D4 van 2015 (handgeschakeld), kreeg ik in 2017 de gelegenheid om over te stappen naar een splinternieuwe Mazda 6 2.2D Skyactive. De aanleiding was een vervelende blessure waardoor ik automaat moest gaan rijden en op het moment van beslissing zat daar bijna 8,000 euro tussen de Mazda en een nieuwe V60. Mede op basis van het video vergelijk van Autoweek heb ik toen voor de Mazda gekozen, omdat er ook aan de (firma) centjes gedacht moet worden. Dat was zeker geen straf, maar toen ik onverwachts een ruil kon maken in ons wagenpark terug naar deze V60 met Geartronic heb ik die kans met beide handen aangegrepen. Ik moet eerlijk zeggen dat er wat zachte factoren zoals heimwee speelden (dit is dan mijn 5e Volvo). Maar het leek mij wel interessant om de video van Autoweek erbij te pakken en mijn visie daarop te geven in een 2x2 jarige duurtest. Waarom prefereer ik toch uiteindelijk de V60 .. we gaan het zien:
Vergelijk Mazda 6 2,2 Diesel Skyactive versus Volv
- 58.000 km
Na het opnieuw kijken van de video vallen mij een aantal zaken op.
- Het instrumentarium in de V60 wordt benoemd als ouderwets en het multimedia systeem als achterhaald
- De degelijkheid van het interieur wordt genoemd
- Heeeeele goede stoelen
- Het ruimte aanbod is matig in de V60
- Soepele en krachtige D4 motor
- Soepele Geartronic
De Mazda zou comfortabeler en de fijnere auto zijn om mee te rijden. Strak in bochten en comfortabel onderstel. En eerlijk = eerlijk; dat klopt! De Mazda is lichter en het onderstel is beter in evenwicht. Hij laat zich makkelijker zetten in bochten en zeker in de bergen is het de betere van de twee. Persoonlijk vind ik de Volvo op slecht wegdek wat bonkerig, maar niet storend. Wel heb je meer bijgeluiden in de Mazda (steenslag) door matige afwerking van de wielkasten. De D4 motor is gewoon de betere tov van zijn 150 pk collega in de Mazda. Krachtiger, meer koppel (met name onderin) en zuiniger; tot een volle liter per 100km beter: reken je winst maar uit! Gecombineerd met de kleinere benzinetank in de Mazda haal je met de Volvo tot 1150 km op een volle tank; 300 km meer dan bij de Mazda. De Volvo loopt rustiger in zijn toeren. Bij 120 km/u doet de Mazda circa 2250 RPM en de Volvo rond de 1900 RPM, dat gecombineerd met een betere geluidsisolatie maakt de Volvo de prettigere reisgenoot. De Geartronic is zeker de meerdere ten opzichte van 6 traps automaat in de Mazda, dat kan ik ook beamen. Het ding in de Mazda doet zijn werk, maar je hoort/voelt hem wel en een enkele keer zit hij er naast en laat dan een ratelig geluid horen (gebeurde met name nog wel eens op een bergpas in haarspeldbochten of snelle snelheidswisselingen. De Geartronic is soepel, je voelt hem nauwelijks en gaat boterzacht door de 8 versnellingen heen.
Qua ruimte aanbod wint de Mazda het en dat was toen met volwassen kinderen ook een belangrijke reden om de Mazda te kiezen. Nu die het huis uit zijn, zie ik dat persoonlijk als minder relevant. Het zitmeubilair van Volvo is onovertroffen en ik schrijf het nog maar een keer als je denkt dat de Mazda wel OK is … ONOVERTROFFEN! Op het eerste gezicht is het prima toefen in de de zetels van de Mazda, echter na een paar weken en wat lange ritten had ik al heimwee naar de Volvo. Voor mij op zich een reden om de Mazda aan de kant te zetten met 35k per jaar en vrijwel alleen lange ritten. Wel een kleine nuance; achterin zitten je passagiers beter in de Mazda met meer voetruimte.
Het moderne interieur dan; daar volg ik Marco niet helemaal. Ja; het ziet er moderner uit en de multimedia bediening in de Mazda is top, en inderdaad is dat in de Volvo ronduit 'ruk' met al die kleine knopjes. Het met (kippen)leer beklede dashboard van de Mazda is inderdaad fijn en wint het van het olifanten-konten-patroon plastic in de Volvo. Maar na een paar weken is dat ‘modernere’ eraf en zijn er toch wel wat victoriepuntjes voor de Volvo;
- de ingebouwde navigatie in het dashboard (overigens net zo matig van kwaliteit als bij Mazda en de Nederlandse uitspraak zou door een gemiddelde Berlitz student op niveau 2 nog wel beter zijn); de plaatsing en het scherm is fijner en rustiger. Die opstaande tablet in de Mazda is een beetje een trend en met name in het donker irritant aanwezig. Voegt weinig toe omdat ik beide auto's toch op de TomTom op mijn iPhone rijdt.
- de verlichting in de Volvo is consistent en sfeervol. In de mazda zit je continue de helderheid van het dashboard bij te draaien en is het een beetje een circus van witte en oranje knopjes. Het lampje ‘passenger airbag’ brandt continue en vond ik op zich zelf al een reden om er stuk tape over te plakken. De klokken op de dashboard komen qua pixels/lettertype rechtstreeks uit 1996, dat doet Volvo ook beter en rustiger.
- De High Performance Stereo; sorry Mazda .. maar daar loopt Volvo echt weg met de wereldbeker. De stereo in de Mazda is gewoon van B-merk klasse. Ook de Bose versie kan niet tegen de Volvo op.
Om dan terug te komen op de video. Daar valt o.b.v. de aanschafprijs het oordeel in het voordeel van de Mazda uit. Daar ben ik het als duurtester dus niet mee eens. Te meer omdat de meeste van ons de auto’s of leasen, of wel tweedehands kopen en dan gaat de restwaarde een dikke rol spelen. Het feit dat ik terugstap naar de V60 na 2 jaar in de Mazda gereden te hebben, geeft wel aan wat mijn oordeel is. Ja ik stap qua design een beetje terug, maar ik krijg daar overal gezien een veel comfortabelere auto voor terug, stiller, zuiniger en met een betere stereo. Het enige wat rest is een lange poetsbeurt, want de vorige eigenaar was Joe Sloppy.
Onderhoud
- 60.500 km
Omdat de voorgenoemde Joe Sloppy het niet meer nodig vond om de auto naar de Volvo dealer te brengen na de 24,000 km stand (waar ik verder geen bijzonderheden kan bespeuren) zit ik nu met wat achterstallig onderhoud. Idealiter had de auto 6,000 km geleden al een beurt gehad, maar nu zitten we weer rond op de 60k. Achterstallig onderhoud uit zich in een wat rauw en rumoerig klinkend blok, ruitenwissers die totaal op zijn en ook ben ik bijna 1 uur bezig geweest het blok te stofzuigen. De vorige bereider begroef zijn auto blijkbaar iedere avond in het bos ipv hem te parkeren. De geartronic loopt niet helemaal soepel, met name rond het terugschakelen van 2 > 1 gaat dat met wat gebonk.
De 60,000 beurt werd uitgevoerd bij de Volvo dealer, ScanCar, te Antwerpen. Vriendelijke en service gerichte dealer en als je een dikke V90 mee krijgt met B&W soundsysteem hoor je mij niet klagen. De kosten waren €650 voor de beurt, incl. bovenstaande klusjes (die quasi allemaal inbegrepen zijn), de vervangwagen was gratis en een software update van de geatronic twv €32
Helaas bij het afhalen van 1,5 km een lekke band, dus maar weer terug naar ScanCar, waar ik keurig weer een vervangwagen mee kreeg zonder mopperen. Wederom geen reservewiel/geen compressor aan boord (die had de Mazda dan weer wel) dus je kan wel zeggen dat dit een geluk bij een ongeluk is, hopelijk blijf ik er verder van gespaard.
Dan maar even afwachten of het EGR-klep probleem zich bij deze Volvo ook gaat aandienen, bij mijn vorige was dat rond de 80k.
Lek met Volvo Assistance
- 62.500 km
Zo heb je nooit een lekke band, zo heb je er 2 in een maand. Op de heenweg naar Oostenrijk kreeg ik al een waarschuwing van het banden spanningsysteem dat de spanning van de linker voorband laag stond. Na een nachtje hotel was hij dus leeg en wreekte zich het gebrek aan een reservewiel. De band had duidelijk een beschadiging, waarschijnlijk veroorzaakt door een diepe kuil. Daar hebben we er in België genoeg van op de snelweg. Oppompen met het reparatiesetje had weinig zin en ook gevaarlijk omdat ik een lange bergpas naar beneden zou moeten voordat ik een garage zou vinden. Nu; daarvoor heb je nu precies Volvo Assistance zou je denken. Je voelt hem aankomen. Lang verhaal kort, 3x moeten bellen voordat de berger eindelijk kwam, ruim 4 uur na de afgesproken tijd van 15:00 (dus ze hadden al ruim 6 uur gekregen van me). Net op het moment dat ik mijn gewone verzekeraar ging bellen om dit af te handelen. Berger arriveerde zonder vervangwagen en bracht de auto niet naar de dichtstbijzijnde garage (20 km) maar naar een Volvo dealer 85 km verderop. Wederom zelf moeten bellen hoe nu verder, ze konden geen huurauto ter plaatse krijgen; ik moest mij maar via taxi verplaatsen indien echt nodig en zelf een taxi organiseren die mij naar de Volvo dealer wilde brengen. Werkelijk een amateuristische toestand.
Moraal van dit verhaal. Volvo bespaart vele miljoenen euro op het niet meer voorzien in reservewielen. Het alternatief (de pomp) werkt in vele gevallen niet (werd beaamt door de dealer). Voor dat geld zou je een goede gerichte service kunnen opzetten (bijvoorbeeld een banden reperatie truck die je in NL/BE vaak ziet), maar ipv daarvan zet je een middelmatige service verlening op, die mensen naar de eigen pechhulp centrale jaagt. Zij besparen, en wij betalen extra premie. Voila .. ik laat Volvo Assistance voortaan voor het is.
Kosten: €400 voor een set nieuwe Continental voorbanden (in die andere band zaten ook trauma sporen dus daar had ik geen vertrouwen meer in).
Geen bergwegen voor deze jongen
- 64.000 km
Nu we het toch over Oostenrijk hebben. Ten eerste viel me de hoeveelheid lawaai op de autobahn op, wat lijkt van de (Michelin) achterbanden te komen. Met name tussen de 100-130 km/u een licht dreunend geluid. Dat kan natuurlijk aan de banden liggen, eens zien of dat met de komende wissel naar winterbanden anders wordt. Ik heb mijn vorige review van mijn handgeschakelde V60 er nog eens op na gelezen. Maar ook daar deelde ik geen onverdeeld genoegen over met name de Geartronic. Om het vergelijk met de Mazda er nog eens bij te halen; weliswaar een zgn. ‘verouderde 6 bak’ maar wel eentje die actief terug schakelde op afdalingen en op lange afdelingen (bijv. op de autobahn) de cruise snelheid vast houdt. Niet de Geartronic dus. Deze doet er alles aan om zsm op de schakelen wat echt mega irritant is en je dwingt om de manuele modus te gebruiken, wat nou precies is wat je niet wilt met een automaat en wat ook niet nodig hoeft te zijn. Regelmatig zit je echt 2-3 versnellingen te hoog en kan hij het niet bijhouden als je een haarspeldbocht in gaat. De Mercedes taxi waarmee ik naar de Volvo dealer reed, had daar kompleet geen last mee en reed rustig op de automaat naar beneden zonder overmatig remmen. Dit verklaart wellicht waarom je de V60 bijna niet ziet in Oostenrijk de Volvo dealer had zelfs geen demo’s staan.
Overigens is het wel duidelijk dat de software update van de Geartronic zijn geld waar is. Buiten de bergen is het een heerlijk schakelende bak, en het gebonk van 2>1 is over. Klein detail wat me opviel is de beperkte laadkracht van de USB aansluiting. Mijn iPhone laad nauwelijks op bij gebruik van TomTom terwijl ik in andere wagens altijd uitstap met een volle telefoon.
Het verbruik is inmiddels naar 5.3l/100 km gestegen, waarschijnlijk door het bandengedoe en de km’s in de bergen en binnenwegen.
Wat vinden we er tot nu toe van?
- 64.000 km
Voor dagelijks gebruik in vlakke landschappen is de V60 een heerlijke auto, zeer op comfort van de voorpassagiers gericht. Een allemansvriend met een krachtige motor, veel koppel en heerlijk laag verbruik.
+ krachtige D4 motor met veel koppel, altijd in voor een inhaalmanoeuvre
+ heerlijke stoelen
+ high performance stereo
+ verbruik (5.3l/100 km)
+ rustige layout dashboard, uitschakelbaar scherm
+ soepele Geartronic in de lage landen (na software update)
Minpunten zijn er ook
- Geartronic 8V bak preseert matig in berglandschappen
- Geluidsisolatie (bandengeluid)
- beperkte ruimte achterin voor volwassenen
- Geen reservewiel aan boord
- Kwaliteit Volvo Assitence
- krasgevoeligheid van de lak
- Cruisecontrol houdt geen snelheid vast bij afdalingen
Wetend dat ik deze auto nog maar enkele maanden zal berijden, ben ik er nog steeds overwegend blij met mijn wissel naar de V60. Privé zou ik echter geen V60 van dit type meer aanschaffen, maar dat heeft meer te maken met het feit dat mijn partner slecht ter been is en we dringend moeten gaan uitkijken naar iets met een hogere instap. Omdat ik na mijn komende baanwissel waarschijnlijk geen firma wagen meer heb, zal ik dus prive weer een wagen moeten aanschaffen. Vooralsnog zou dat zeker een XC60 of XC70 D5 kunnen worden, maar ook de Mazda CX5 of Mercedes komen in aanmerking. De eventuele keuze voor een XC60 laat wel zien dat ik met de meeste nadelen van de wagen kan leven, maar wel zou ik er vanaf nu op staan dat mijn wagens met een reservewiel zijn uitgerust.
Ik sta open voor suggesties:-)
Weg bandengeluid, welkom piepkuiken
- 68.000 km
Na de wissel na de winterbanden is een van de grootste irritatiepunten opgelost: het bandengeluid. Opmerkelijk omdat winterbanden meestal meer geluid maken in mijn ervaring. De Michelin zomerbanden zijn dus de schuldige.
Nogmaals de bevestiging dat de software update van de geartronic een goede investering was. De wagen rijdt veel rustiger en schakelt bijna onvoelbaar op/af. Enige uitzondering blijft het snel stoppen voor bijv. een stoplicht. In combinatie met het start/stop systeem valt dan een kleine 'boink' te voelen voordat de motor af slaat. Beetje geleidelijker afremmen is het devies.
Tot slot het piepkuiken .. al een paar maanden hoor ik een licht piepend geluid bij lage snelheden volgens mij van het rechtervoorwiel komen. Een lager? Ik weet het niet. In Januari breng ik hem naar de dealer voor een controlebeurt, daarna een lange rit heen/weer naar Zweden, dus dan wil ik geen verrassingen.
De verhuizing is een maandje uitgesteld dus er is nog geen vervanger. Vooralsnog lijkt een XC60/70 D4 de beste kandidaat, maar ook Lexus is om de hoek komen kijken met een 300h.
Afscheid genomen
- 78.000 km
Wegens wisseling van werkgever en verhuizing naar Zweden heb ik afscheid genomen van deze V60. Vlak voor het afscheid stonden nog wat lange ritten gepland, oa vanuit België naar Zweden dus ik heb ik de wagen door de Volvo laten nazien en op punt laten zetten. Volgens hun waren de remblokken volledig versleten wat het piepen veroorzaakte. Ik kan dat zelf natuurlijk niet controleren, maar vreemd is dat wel omdat deze tussencheck ongeveer in het midden van de onderhoudsinterval viel. Dat hadden ze dan de vorige keer toch moeten zien? Enfin, blokken rondom en samen met nog wat klein grut en sapjes was de baas was weer 330 euro armer. En het piepen vraagt u? Dat was natuurlijk nog steeds aanwezig.
Het gemiddeld verbruik is de afgelopen maand naar ongeveer 5.9l/100 km gestegen. Dat met winterbanden en ongeveer 2000 km over de Duitse autobahn, waar je toch wat meer doorrijdt dan in NL/BE.
De eindconclusie na een half jaar gebruik, voor wie op pad is voor een gebruikte V60 met lage kilometerstand;
de pluspunten:
+ de stoelen, alleen hierom zou ik al een Volvo kopen.
+ koppel/power, dik in orde voor deze prijsklasse
+ de Geartronic; heb ik uiteindelijk vrede mee gesloten
+ de stereo (Sensus High Performance). Prima!
de aandachtspunten:
- ruimte (met name voeten/knieën) van de achterpassagiers.
- de lakkwaliteit (veel swirls, krassen etc). Misschien beste een professionele behandeling erover als je 2dehands in goede staat is.
- ontbreken van reservewiel. Investeer in een setje, de uitsparing ligt er al.
- navigatie: waardeloos. Beter om zonder te kopen.
- de kleine knopjes in het dashboard, daar werd ik op den duur wel een beetje 'iebelig' van.
Dan nog twee kantekeningen. Ten eerste de, in mijn beleving matige, geluidsisoloatie. Dit bleek voornamelijk betrekking te hebben op de zomerbanden, al vind ik persoonlijk de auto wel wat rumoeriger van binnen dan de voorgaande Mazda 6. Ten tweede het verbruik. Natuurlijk is dat prima (gemiddeld 5.7l/100 op bijna 20,000 km. Maar mijn persoonlijke mening is dat je dat moet kunnen verwachten van een moderne auto. Dus dat is niet goed of slecht, maar wel belangrijk om te weten.
Tot slot het onderhoud. De kosten daarvoor waren in totaal circa 1.400 euro, incl 2 nieuwe voorbanden. Dat in een half jaar tijd. Kosten voor winterbandenwissel en opslag niet meegerekend. Meenemend dat er wat achterstalig onderhoud was, is dat misschien niet slecht, maar wel iets wat je moet meenemen in je overwegingen. Een Volvo is een heerlijke reisgenoot, maar wel eentje die af en toe een greep in je kassa doet .. en daar kan je maar beter op voorbereid zijn.
Zelf zal ik geen V60 meer aanschaffen, dat heb ik wel weer gezien naar 2 exemplaren in de afgelopen 5 jaar. Maar ik kan hem 'overall' wel aanbevelen. Koop een jong gebruikt model, met goede historie (niet alleen maar stempels in het boekje, maar facturen erbij) met een zo goed mogelijke uitrusting. Zet er een goede lakbehandeling op. Zoek een goede specialist/vakgarage voor onderhoud en dan ga je er nog veel plezier van hebben
Volvo blijft, zeker hier in Zweden, wel hoog op mijn verlanglijstje staan een late XC70 D4 is een grote kanshebber om in de garage te belanden. Maar het autohart klopt ook weer hard, nu het een prive aanschaf is. Dus een Jaguar XF 5.0 V8 staat ook naar me te lonken. We zullen zien wat het wordt, ik heb geen haast en de volgende review zal het laten blijken.
HEJ DÅ
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.