Volvo V60 D4 Momentum (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V60 D4 Momentum |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 171.800 km |
KM-stand laatst | 182.400 km |
Een vuurdoop
- 182.400 km
Ik zocht een waardige vervanger voor mijn Avensis (d4d-dcat 177 pk) die moe en versleten was na 345.000 probleemloze kilometers. Kleiner mocht en ik wilde een Euro6-auto met automaat en zoveel mogelijk veiligheidsopties. Omdat de Duitsers (vooral VAG) in deze selectie veel problemen met de EGR-klep (na update) hebben, vielen zij af.
Het werd deze V60 die ik bij DCO van Iersel in Roermond (ongezien) kocht. Bij de auto werd een set winterwielen geleverd en voor aflevering werd een afneembare trekhaak gemonteerd. Bij DCO dachten ze mee en leverden de auto met kentekenplaten met ’plakletters’ zodat het nog beter smoelt.
Vanaf het moment van vertrek is het een heerlijke auto: on-call, stuurverwarming, Blis, ACC, lane-departure, grootlichtassistent, Sensus-connect, DAB+, verwarmde stoelen voor- en achter en de 8-Traps Geartronic. Het is wel wennen aan de directe besturing van de auto (in vergelijking tot de Avensis) en in het begin raakte ik weleens een witte lijn die werd gecorrigeerd door de auto.
Vandaag was de vuurdoop voor de witte Volvo. De trekhaak aangekoppeld om een 1350 kg zware houtkachel op te halen. Zonder aanhanger had ik een verbruik van ongeveer 4,8l/100km en met de lege aanhanger steeg dat verbruik tot pakweg 6,3l. Met de aanhanger van 450kg en de lading valt dit precies in de specificaties. Met 1.800kg aan de haak in een oude aanhanger ging ik terug. Het verbruik steeg (ook dankzij files) tot 6,8l/100km. Een forse stijging, maar nog altijd veel beter dan de Avensis.
De ACC hield zich met deze combinatie goed. Ook blis bleef (door het toegenomen snelheidsverschil) heel goed werken. Je merkt dat de automaat moet wennen aan de last, maar de prestaties blijven op peil. Het zoeken van een plek bij het invoegen blijft ondanks het toegenomen gewicht heel goed mogelijk. Het blijft oppassen geblazen voor snelheidsovertredingen.
De aanhanger was goed beladen, maar had door de lengte wel last van massatraagheid over de dwarsas. Een richel of drempel wordt hard doorgegeven aan de trekhaak, waardoor de voorwielen van de auto grip dreigden te verliezen met slingeren als gevolgd. Zeker niet onbeheersbaar, maar prettig is anders. Adaptieve dempers of luchtvering hadden dat probleem opgelost. Gelukkig rij ik niet dagelijks met een dergelijk zware combinatie.
Omdat ik landelijk woon rij ik buiten de bebouwde kom met groot licht. De V60 maakt een dimlicht-bundel voor tegenliggers en voorliggers, dat werkt goed, maar ik merk dat het systeem ook reageert op reflecterende verkeersborden, waardoor het hele systeem naar dimlicht gaat. Wel goed voor anderen, maar niet zo handig en ook niet nodig.
DAB+ is een welkome aanvulling. Via FM heb ik in de buitengebieden een slechte ontvangst; DAB lost dat op. In een tunnel is de ontvangst via FM echter met ruis en met DAB is er geen ontvangst. Niet erg, maar wel hinderlijk als je een parkeergarage betreedt.
Morgen ga ik even naar de Volvo dealer voor het activeren van On-call. Ivm privacy kan dat alleen daar gebeuren. Ik ben benieuwd wat dat gaat kosten.
Afgelopen weekend ontdekte ik een dingetje in het systeem van de standkachel. Zonder On-call stel je dat op het dashboard in. Maar hoe stel je de (winter)tijd in. De handleiding bood geen duidelijkheid, maar Google wel. Via gps wordt bij het starten de tijd bijgewerkt. Dat impliceert dat als je de standkachel instelt voor een verandering naar zomer- of wintertijd, de klok niet wordt bijgewerkt zodat je er een uur naast zit.
Voor zover, op naar de eerste 5000km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren