Volvo V60 D4 Momentum (2015) #2

autoreview

Volvo V60 D4 Momentum (2015)
Volvo V60 D4 Momentum (2015)Volvo V60 D4 Momentum (2015)Volvo V60 D4 Momentum (2015)Volvo V60 D4 Momentum (2015)Volvo V60 D4 Momentum (2015)

Signalement

UitvoeringV60 D4 Momentum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst177.207 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Inleiding

Na zelf veel reviews te hebben gelezen en er een aantal te hebben geschreven is mij een aantal zaken opgevallen. Vaak wordt er veel over een auto geschreven zonder eigenlijk precies te begrijpen waarom dit al dan niet belangrijk is. Vandaar dat ik mijn review op deel in meerdere secties zodat voor de lezer duidelijk is wat de impact is.

Het gebruik

Om helder te maken waar een auto voor mij aan moet voldoen eerst mijn situatie schets.

Op jaarbasis rij ik tussen de 60.000 and 80.000 kilometer. 80% van deze kilometers zijn zakelijk. Op deze momenten zit ik meestal alleen in de auto en rij ik als vertegenwoordiger van een internationale onderneming Noord-Nederland en Scandinavie door met zo nu en dan uitstapjes naar andere Europese kantoren. Hiervoor heb ik regelmatig demo producten bij mij welke veel ruimte in kunnen nemen.

De privé kilometers zijn voornamelijk vakanties, uitstapjes en het bezoeken van vrienden en familie. Daarnaast heb ik privé een oldtimer uit 1929 waarmee ik veel (10x per jaar) deelneem aan tourtochten door heel Nederland. Aangezien de topsnelheid van de oldtimer slechts 60 km/h bedraagt wordt deze voornamelijk getransporteerd op een auto-ambulance.

Aangezien ik jaarlijks vele uren in de auto doorbreng vind ik het daarnaast belangrijk dat ik me prettig voel in de auto (subjectief). Daarbij is een goed audio systeem zeer wenselijk.

Dan het financiele plaatje, persoonlijk wilde ik netto niet veel meer uitgeven dan de € 250,00 die ik voor mijn Mondeo betaalde. Daarbij had de werkgever aangegeven dat het leasebedrag ongeveer gelijk moest blijven.

Vandaar dat mijn eisen en wensen pakket er als volgt uit ziet:
- Comfortabele auto
- Goede stoelen
- Ruime auto
- Minimaal 1500KG gewicht
- Diesel
- Bleutooth carkit
- Navigatie
- Goede audio

De keuze

Op het moment dat de tijd weer bijna aanbreekt om een keuze te maken is het voor mij als autoliefhebber genieten. Ruim een half jaar voordat de keuze gemaakt moest worden was ik al begonnen met zoeken.

1.Renault Laguna Coupe 1.5 DCI 110PK Monaco GP

Eigenlijk voldeed deze auto op papier aan bijna alle eisen behalve de ruimte. Echter vind ik het zo’n mooi model dat ik dit voor mezelf had goedgepraat. Deze auto had ik vanuit de folder kunnen bestellen.

Op het moment dat ik dit met mijn manager besprak kwam er echter nog een begrijpelijke eis van mijn werkgever op tafel. De auto moest minimaal 4 deuren hebben voor het geval ik het bedrijf zou verlaten de auto ingezet kon worden voor mijn opvolger.

Tevens kwam bij dit gesprek naar voren dat er een nieuwe car policy geintroduceerd zou worden. De keuze was een Volkswagen Passat 2.0 TDI 140 PK DSG Highline met Xenon, RNS 510 en audio upgrade, een gelijk uitgevoerde Tiguan of exact dezelfde auto als ik reeds had.

2. Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 140 PK DSG Highline

Zoals door de werkgever samengesteld een auto waar eigenlijk weinig op aan te merken valt, behalve de prijs € 52.201,36 aangezien leer/alcantara vanuit de werkgever niet is toegestaan. Daarbij maal 25% bijtelling.

Aangezien dit voor mij persoonlijk onacceptabel was heb ik een proefrit gemaakt in een Passat 1.6 TDI 105PK comfortline. Echter was voor mij na een rit van 25km al duidelijk dat de Passat geen auto voor mij is. De 1.6 TDI was langzamer dan de 1.6 TDCI in mijn Mondeo, daarbij was de auto voor mij veel te zacht geveerd en zat ik met mijn knie tegen het dashboard. Tijdens de proefrit keek ik er al tegenop om hier 165.000 kilometer in te moeten sturen, ik voelde me gewoon niet prettig in die auto.

3. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 140PK Sport & Style

In tegenstelling tot de Passat voelde ik me in deze auto in de showroom al veel meer thuis. Echter het prijskaartje van rond de € 45.000,00 met 25% bijtelling werd mij veel te gortig.

4. Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCI 115PK Titanium

Hiermee had ik reeds naar volle tevredenheid 160.000 km gereden dus de keuze leek bijna gemaakt. Maar na discussie met de werkgever of ik niet een goedkopere auto mocht uitzoeken dan de Passat vervolgens ter beoordeling van de werkgever begon de zoektocht opnieuw.

5. Mazda 6 Sportbreak 2.2 Skyactiv-D 150PK Skylease+

Wat is dit een mooie auto helemaal in Soul red en voldeed op papier aan alle eisen, zelfs de prijs was perfect. Echter na een bezoek aan de dealer ben ik afgeknapt op de radio en navigatie. Upgrades waren niet mogelijk binnen de gewenste uitvoering.

6. Skoda Superb Combi 1.6 TDI 105PK Greenline / Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 110PK Greenline

De auto bij de dealer bekeken dit was gewoon niet mijn auto. Vervolgens de Octavia nog bekeken, rationeel gezien was dit met 14% bijtelling de juiste keuze. Helaas zit je dan wel vast aan de standaard stoelen en mocht de auto bijna niets trekken.

7. Volvo V60 D2 115PK Kinetic

Per toeval kwam ik bij de Volvo dealer binnen omdat mijn vader zijn auto daar moest afhalen van een grote beurt. Daar mijn eisen en wensen pakket voorgelegd en kwamen ze met de V60 binnen het budget op de proppen.

Om een lang verhaal kort te maken na het lezen over en het rijden met de nieuwe D4 met 20% bijtelling en het slechts € 500 duurder zijn van een beter uitgevoerde Momentum als een Kinetic met mijn minimale opties is de keuze gemaakt. Waarbij ik vooral mijn eigen budget heb overschreden aangezien de Volvo nu ongeveer € 292,00 per maand netto aan bijtelling kost. Maar die D4 is die extra kosten meer dan waard.

Op 12-01-2015 was het dan zover, mijn nieuwe auto werd afgeleverd.

Een Volvo V60 D4 Momentum € 40.595,00 met de volgende opties & accessoires:
- Business Pack connect € 495,00 (Power Blue metallic lak & 7’’ navigatie)
- Stoelverwarming voor € 435,00
- Zwarte stoffen dakhemel € 315,00
- Vaste trekhaak € 780,00

Het rijden

De eerste meters in de V60 waren een feest der herkenning, aangezien de bodemplaat gedeeld wordt met de Ford Mondeo zoals ik die hiervoor reed. Nu inmiddels 10.000 kilometer later bevalt het rijden uitstekend. Het standaard onderstel bevalt me vele malen beter dan het onderstel van de R-design die ik had proefgereden, deze was mij mede door de 18’’ velgen veel te stuiterig. Grote velgen hoeven van mij niet zo nodig, met zoveel kilometers hecht ik meer aan comfort. Wat mij betreft waren 16’’ velgen ook prima geweest echter komt de Momentum D4 standaard met 17’’ Pandora velgen. (Overigens had ik Rex velgen besteld bij mijn werkgever, dit was verkeerd besproken met de leasemaatschappij)

Het juweeltje van deze auto is wat mij betreft de motor. De 2 liter diesel met twin-turbo welke 181PK en 400nm koppel op het asfalt brengt is heerlijk soepel. Volg je de schakelindicator dan heb je eigenlijk helemaal niet door dat er zoveel kracht voorhanden is, trek je eens hard op en door tot de toerenbegrenzer, dan valt eigenlijk pas op wat de motor in zijn mars heeft. In de 1e en 2e versnelling loopt hij zo snel door zijn toeren dat er amper tegen te schakelen valt. Vanaf de 3e versnelling merk je dat deze auto op koppel vooruit zoeft. Invoegen op de snelweg wordt hierdoor kinderspel. Ook de tussenacceleraties maken het soepel rijden en meekomen met het verkeer tot een eenvoud. Het mooie van de D4 is dat de motor door het gehele toerengebied blijft trekken en dus niet als de meeste diesels buiten adem lijkt te zijn in de hogere toeren regionen.

Opvallend is ook hoe eenvoudig er snelheid gemaakt wordt en hoe gemakkelijk dit wordt volgehouden. Op de terugreis van Wintersport in Oostenrijk heb ik zelfs de 242 km/h aan kunnen tikken, dit vind ik voor een 20% “eco” model een gigantische prestatie.

Wat betreft de versnellingsbak, deze schakelt met zeer korte slagen waardoor ik in het begin nog wel eens de verkeerde versnelling selecteerde. Nu ben ik er aan gewend en gaat het voortreffelijk. De verhoudingen in de versnellingsbak doen overigens het sportieve gevoel van de motor wel wat teniet. De 1e en 2e versnelling zijn wat mij betreft veel te kort, de 3e en 4e versnelling zijn vrij lang maar passen perfect bij de motor. De 5e versnelling voelt als overbodig en de 6e versnelling is heel lang, de auto rijdt hierin boven de 150 km/h prettiger dan bij 120 km/h. De keuze voor deze verhoudingen heeft natuurlijk alles te maken met de co2 uitstoot en het verbruik, waarover later meer.

Het sturen zelf bij deze auto gaat heel natuurlijk alleen geeft het weinig gevoel. In lange doordraaiende bochten heb je eigenlijk weinig gevoel waar de grip grens ligt. Naar mijn idee komt dit door de elektrische stuurbekrachtiging. Vooral bij het inparkeren heb je eigenlijk geen idee hoe de wielen staan.

Nu ik wederom een heel aantal kilometers met de winterbanden heb gereden ben ik van mening dat het vage stuurgedrag daar grotendeels door wordt beïnvloed. Zodra deze Vredestein Wintrac Xtreme aan vervanging toe zijn zal ik om andere banden vragen. Onder mijn Mondeo had ik deze banden overigens ook maar nergens last van.

Het rijden met een aanhanger is voor deze auto eigenlijk kinderspel. De motor heeft meer dan genoeg kracht om de combinatie in beweging te krijgen. Wel had ik het idee dat er relatief weinig druk op de voorwielen zat toen ik mijn oldtimer op de autotrailer trok. Overigens zal de te hoge kogeldruk en het ontbreken van een sportonderstel ten opzichte van de Mondeo hier ook debet aan zijn. Toen ik namelijk een paardentrailer trok was hier niets van te merken.

In juni 2015 ben ik met de V60 met auto-ambulance met daarop mijn Peugeot 190 S uit 1929 via de Ardennen naar Frankrijk gereden. De aanhanger zal waarschijnlijk rond de 1600 KG gewogen hebben. De Volvo had er geen enkele moeite mee, terugschakkelen naar de 4e versnelling en met 110 KM/H de bult omhoog. Naar beneden netjes rustig in zijn 4 op de motor rem met 90 KM/H naar beneden.

Opvallend was wel dat de auto voor de terugweg naar Nederland verzocht om een halve liter olie. De benodigde olie is moeilijk te verkrijgen 0W20, uiteindelijk is olie beter dan geen olie en heb ik 5W30 van een Audi rijdende vriend toegevoegd. Daarna bij de Volvo Dealer een flesje olie gehaald voor de toekomst.

Overigens schijnen de D4 motoren vooral voor de 1e onderhoudsbeurt 1x olie nodig te hebben rond de 20.000 tot 25.000 KM dus nog niets om me zorgen over te maken.

Het comfort en de opties

Zoals in een eerdere review al eens aangegeven bestaat het comfort voor mij uit meerdere zaken. Waaronder, Ergonomie, bedieningsgemak, rijcomfort en zitcomfort.

Het zitcomfort in de V60 is over het algemeen prima zoals in de meeste Volvo’s, ze staan immers niet voor niets bekend vanwege de uitstekende stoelen. Opvallend is dat ik na het rijden van een lange afstand nog uitgerusten uitstap dan dat ik al deed in mijn Mondeo waar ik ook al prima over te spreken was. Dit betekent overigens niet dat er niets is aan te merken. Het stuur bijvoorbeeld is niet perfect rond, hierdoor heb je een drukpunt in je hand wanneer je dit onderop (op 8 en 4 uur vastpakt) Daarnaast zit de armleuning in het deurpaneel te laag en zit op de bovenkant een soort vouw in het paneel waar ik precies mijn elleboog op heb liggen. In een andere review las ik dat de Volvo je als het ware een actieve rijstijl laat aannemen, wanneer je inderdaad netjes je handen bovenin het stuur hebt ligt het heerlijk in de hand, maar in de praktijk doe je dit geen 1000km op 1 dag.

Het rijcomfort is zoals bij het kopje rijden reeds besproken prima in orde, wat vooral opvalt is hoe groot de impact is van een krachtigere motor op de gehele beleving.

Wat betreft de ergonomie van het interieur valt er weinig aan te merken op een paar kleinere zaken na. Allereerst de opbergvakjes, een goede plek voor de zonnebril is er niet standaard, deze kan als accessoire wel bijgekocht worden (toegevoegd op 02-05-2015 voor € 22,50 hiermee komt de handgreep in het plafond aan de bestuurderskant te vervallen). Daarnaast is er een vakje achter de middenconsole waar je als bestuurder slecht bij kunt, heb je er dan wel iets liggen dan rolt het er uit bij een sportief genomen bocht. De deurvakken zijn vrij kort en vrij diep waardoor je niet goed kunt zien wat er in ligt. Resultaat is dat hierin vaak flessen water worden bewaard. De bekerhouders op de middentunnel worden gebruikt voor wisselgeld, bonnetjes en ander klein grut. Als groot pluspunt vind ik het clipje aan de voorruit om parkeerkaartjes achter te stoppen, deze had ik in mijn Mondeo zelf toegevoegd.

Ander ergonimisch minpuntje is wat mij betreft het formaat van de knoppen op de middenconsole, de belangrijkste knoppen zijn groot en op de tast te bedienen maar andere knoppen zijn te klein en hierdoor moet je er naar kijken om de juiste te vinden en dus je ogen van de weg halen.

Als laatste nog de bediening van de boordcomputer, waarom moet dit met een draaiwiel en een knop op de richtingaanwijzer hendel. Bij de Mondeo zat dit gewoon op het stuur, nu moet ik mijn linkerhand van het stuur halen om deze te kunnen bedienen en ook nog eens kijken wat ik doe omdat de draaifunctie voor mijn gevoel verkeerd om werkt zoals overigens meer draaiknoppen afhankelijk van het menu.

Het bedieningsgemak is wat mij betreft over het algemeen prima voorelkaar. Echter zijn er toch vrij veel hele kleine dingen waar ik mij aan blijf storen. Zo is er bijvoorbeeld geen controle lampje waaraan je kunt zien of de verlichting aan staat. Ik vraag mezelf regelmatig af of de lichtsensor de verlichting wel heeft ingeschakeld, gevolg is dat ik hem handmatig alsnog aan zet. Daarbij vind ik het opmerkelijk dat ik tussen de tellers niet zowel kilometerstand, dagteller als actieradius kan zien op hetzelfde moment. (Een upgrade naar het volledig digitale paneel zou dit probleem hebben opgelost)

Aangaande het beeld van het navigatiesysteem, wat mij betreft heeft Volvo geprobeerd om in het Sensus Connect systeem teveel opties toe te voegen waardoor er teveel op 1 scherm weergegeven moet worden. 1 dag in een leen S60 met de oude D4 en het oude Sensus systeem leerde mij dat sommige dingen voorheen beter waren. Hierdoor is de bediening ook niet consequent.

Wat mij betreft ontbreekt er handige informatie zoals de maximum snelheid volgens de navigatie en staat er relatief nutteloze informatie. Zo kan het Sensus Connect systeem bijvoorbeeld geen RDS laten zien. Daarbij is het niet mogelijk om te zien welk radio station of welk nummer je aan het luisteren bent als je tegelijkertijd de navigatie aan hebt staan. Hiervoor moet je dan weer naar het radio menu. Dit terwijl je wel contstant in het scherm kunt zien hoe hoog je stoelverwarming staat terwijl dit wat mij betreft prima met lampjes of de knop van de stoelverwarming had gekund.

Iets anders is het dubbel en inconsequent gebruiken van bepaalde knoppen waaronder de exit knop. Bel jij iemand via bluetooth terwijl je aan het navigeren bent dan kun je de exit knop gewoon gebruiken om door de menu’s te gaan als zijnde vorige, om op te hangen moet je dan perse naar het telefoonmenu. Word je echter gebeld terwijl je aan het navigeren bent dan kun je ineens wel ophangen in elk menu met de exit knop. Hierdoor heb ik al meerdere malen per ongeluk een gesprek beeindigd. Wat mij betreft waren aparte knoppen voor ophangen en opnemen beter geweest.

Het navigatiesysteem heeft ook een aantal geweldige goeie en mooie dingen, waaronder 3d weergave inclusief sommige gebouwen. Het beste voorbeeld vind ik wanneer de boordcomputer aangeeft dat de tank bijna leeg is dan komt er op het navigatiesysteem een melding te staan met vraag of je wenst te zoeken naar het dichtsbijzijnde tankstation, al dan niet langs de route. Ook de op te vragen verbruiksinformatie is informatief en wordt met een staafdiagram weergegeven. Wat ik ook als zeer aangenaam ervaar is dat het navigatiesysteem een waarschuwing geeft voor vaste flitspalen en traject controles. Dit gebeurt door middel van een stoelriemen vast geluid, dit had wel iets dwingender gemogen. Tegelijkertijd met deze waarschuwing krijg je in het beeld van de navigatie ook de maximum snelheid te zien. Weer zo’n inconsequentie, het kan dus wel.

Deze Volvo is voor mij de 1e auto waarin de spraaksturing ook daadwerkelijk werkt zoals je zou verwachten. Wanneer deze wordt ingeschakelt krijg je in het Sensus scherm de belangrijkste commando’s te zien bij het menu waar je op dat moment bent. Voor de navigatie werkt dat in Nederland eigenlijk 9 van de 10x perfect. Voor het buitenland werkt dit gewoon slecht, in Denemarken werkt het zelfs helemaal niet.

Over de spraak van de navigatie zelf is reeds veel gesproken, “neem op deeeee rotonde deeeeee 3e afslag richting Ceeeentrum of Hilversuuum”. Hieraan stoor ik mij opmerkelijk genoeg niet.

De meest nutteloze optie is wat mij betreft de mogelijkheid tot internetten op het Sensus Connect systeem, dit werkt gewoon te traag en klinkt leuk voor in de brochure maar in real life gaat het op de telefoon zo veel sneller dat je het nooit gebruikt. Deze functie werkt terecht niet wanneer de auto in beweging is, hetzelfde geldt voor het digitale instructieboekje welke ook in de menu’s van het Sensus systeem zit.

Dan is er nog de handrem, normaal heb je het idee dat je de handrem erop trekt, echter bij deze Volvo duw je het handeltje om, dit werkt onnatuurlijk. Een gewone handrem werkt wat mij betreft nog het prettigst.

Één van de opvallendste standaard veiligheids opties bij de Volvo V60 is het City Safety systeem. Gelukkig heeft dit tot op heden nog niet hoeven ingrijpen maar schrikt het systeem wel onnodig van “overstekende slagbomen”. Zoals vele anderen reeds voor mij, heb ook ik me aan moeten leren rustiger op slagbomen af te rijden en pas weg te rijden als deze volledig geopend zijn. Ik juich dit soort opties wel toe en als ik 1x per 2 weken schrik van de slagboom kan ik er goed mee leven. Daarbij is het ook het moment waarbij passagiers ineens begrijpen dat het ook echt werkt.

Wat mij persoonlijk het meeste tegen is gevallen aan deze auto is het ruimte aanbod. Het verschil in ruimte tussen mijn vorige Ford Mondeo Wagon en deze Volvo V60 is aanzienlijk en ook veel groter dan ik ingeschat had. In de Mondeo kon ik prima achter mezelf zitten terwijl dit in de V60 al echt krap begint te worden. Sowieso houdt de ruimte op de achterbank niet over.

Waar dit nog meer opvalt is in de kofferruimte, dat ik hier moest inleveren wist ik vantevoren echter als je de mat optilt komt hieronder nog een mooie ruimte tevoorschijn til je vervolgens ook de mat onder de koffermat (volgt u het nog?) op dan kom je erachter hoe inefficient dit ontworpen is. De gehele kofferbak lijkt te zijn ontworpen om een vlakke laadvloer te geven echter zit hierdoor heel veel loze ruimte onder de mat. Naar mijn mening hadden ze net als ik het bij Skoda heb gezien de mogelijkheid moeten bieden om de bovenste mat naar beneden te laten zakken zodat er meer volume beschikbaar komt maar de vlakke laadvloer verloren gaat. Maar om het met een positieve noot af te sluiten, voordelen heeft het ook, nu schuiven mijn boodschappen niet meer aangezien ze de gehele kofferbak vullen.

Zijn er dan ook nog positieve dingen? Ja natuurlijk, wat mij erg bevalt is het feit dat de achterbank 40-20-40 neergeklapt kan worden waardoor het midden deel als skiluik gebruikt kan worden maar er toch 4 zitplaatsen beschikbaar blijven. In de Mondeo was dit 60-40 en offerde ik dus een zitplaats op.

Het verbruik

Over het verbruik kan ik nog niet eenduidig zijn aangezien ik de 1e 10.000km reeds 2x op en neer door Duitsland ben gereden waarbij ik het potentieel van de D4 niet onbenut heb gelaten. Ook de winterbanden welke er al sinds de 750km onder liggen zullen niet meehelpen om het normverbruik te behalen.

De boordcomputer geeft op dit moment een gemiddeld verbruik aan van 6,4 liter per 100km echter laat de grafiek in het Sensus Connect systeem regelmatig zien dat dit bij normaal rijden rond de 5,0 liter per 100km zou liggen.

Wat mij betreft maakt het verbruik ook weinig uit zolang ik maar niet vaker dan eens in de 1.000km hoef te tanken bij normaal gebruik. De actieradius geeft af en toe getallen aan tot en met 1.675km echter lijkt dit mij niet realistisch.

Wat de actieradius betreft, deze gaat per 5km naar boven en naarbeneden. Voor een auto van 42.000,00 euro vind ik dit toch wat eenvoudig zelfs de Hyundai i10 van mijn moeder geeft dit per kilometer aan terwijl die auto slechts een kwart van dit bedrag koste.

Conclusie

De Volvo V60 is wat mij betreft een prima auto om vele kilometers in af te leggen vooral de fijne stoelen dragen hier aan bij. De V60 komt daarnaast representatief over en roept eigenlijk bij niemand negatieve reacties op. De auto geeft daarbij een zeer solide en veilig gevoel, ook voel ik me zeer prettig in de auto. Als het moment aankomt om weer te gaan rijden kijk ik daar toch steeds weer naar uit. Dit komt vooral door de heerlijke D4 motor. De motor heeft eigenlijk in elke versnelling genoeg vermogen en koppel.

Ben je echter op zoek naar een station met veel praktische ruimte dan zul je verder moeten zoeken. Volvo heeft deze auto dan ook nooit bedoeld als ruimte wonder maar Volvo had wel praktischer kunnen zijn met de ruimte die er wel is.

Daarnaast stoor ik mij aan vrij veel kleine zaken die met een software update relatief makelijk verholpen zouden kunnen worden. Zoals; weergave maximum snelheid, eenduidigheid van de exit knop, in en uitzoomen van de kaart de andere kant op draaiend.

De vraag is dan, zou ik met de wetenschap van nu dezelfde auto weer uitkiezen? Waarschijnlijk niet, dit komt voornamelijk door het gebrek aan ruimte. Ik zou bij gelijkblijvende parameters waarschijnlijk een V70 bestellen..

Inmiddels zijn we december 2017 en heb ik de auto bijna 3 jaar en is het voor mij voor het eerst dat een auto van de zaak voor de APK moest. Tevens heb ik nog nooit zolang in 1 en dezelfde auto gereden. Nog steeds ben ik erg tevreden over de auto, aangezien ook mijn functie tussentijds gewijzigd is, is het gebrek aan ruimte minder een issue.

Het feit dat ik bij zowel mijn werkgever als leasemaatschappij heb aangegeven het geen probleem vind om de auto nog tot oktober 2018 te rijden zegt wat mij betreft genoeg, overigens is dit naar alle eerlijkheid ook ingegeven door het feit dat deze auto nog 20% bijtelling heeft en elke opvolger voor mij per maand zeker netto +/- € 100,00 duurder zal zijn.

De auto is tot op het saaie af betrouwbaar, buiten eenmalig een storing met de EGR-klep heb ik niet meer garantie naar de garage gehoeven en rijd ik van beurt naar beurt met af en toe een klein beetje olie bijvullen. De motor blijft gretig en de topsnelheid is nog altijd 242 km/h.

Behalve dan dat het stuur glanst en een beetje steenslag is aan niets anders dan de kilometerteller de KM-stand van de auto af te lezen of te zien.

Doordat Volvo lange model cyclussen heeft in vergelijking met andere vooral Japanse en Koreaanse merken rij je ook na 3 jaar nog steeds in het laatste model. Ik ben nog niet op zoek naar iets anders al zou de nieuwe V60 na deze ervaring een goede kanshebber zijn, al zou een Alfa Romeo Giulia een droom zijn om te rijden. Nu de wagenpark beheerder nog zo ver krijgen.

Deze review zal ik updaten bij iedere significante gebeurtenis en elk onderhoud

Plus- & minpunten

+ Heerlijke D4 motor
+ Prettig schakelende versnellingsbak
+ Mogelijkheden navigatiesysteem
+ Goede spraakbesturing
+ Goede audio met veel mogelijkheden (Spotify, TuneIn, USB, AUX)

-Ruimte
-Inconsequente bediening
-Gebrek aan RDS
-Uitspraak navigatie systeem

Reparatie, onderhoud & banden (ROB) & Aanpassingen

10km / 10-01-2015: Afleverbeurt (Volvo Dealer Broekhuis te Groningen)

654km / 14-01-2015: Omwisselen zomerbanden voor winterbanden Vredestein Wintrac Xtreme (Profile Tyrecenter te Heerenveen)

7.800km / 25-02-2015: GARANTIE! Vervangen EGR klep, keurig gratis leen auto (Volvo Dealer Van der Schaaf te Heerenveen)

13.468km / 20-04-2015: Lekke band, gerepareerd. (Profile Tyrecenter te Heerenveen)

02-05-2015: Zonnebrilhouder Volvo Accessoire gekocht en zelf gemonteerd.
€ 22.50 (Actie Volvo nieuwsbrief)
(Volvo Dealer Van der Schaaf te Heerenveen)

18.201km / 11-05-2015: Omwisselen winterbanden voor zomerbanden Michelin Primacy HP (Profile Tyrecenter te Heerenveen)

24.730km/ 14-06-2015: Halve liter olie bijgevuld. (Boordcomputer verzocht hierom na met 1600 KG de Ardennen overgereden te zijn)

29.958km/ 27-07-2015: Reguliere onderhoudsbeurt
- Banden balanceren (Waren bij de wissel naar de zomerbanden al in onbalans)
- Ruitenwissers voor
- Interieur luchtfilter

45.956km / 02-11-2015: Omwisselen zomerbanden voor winterbanden
- Wederom onbalans in de wielen. Naar nu blijkt is er 1 velg krom.
- Wanneer deze op de achteras wordt geplaatst is er niets aan de hand.
(Profile Tyrecenter te Heerenveen)

61.917km / 01-02-2016: Reguliere onderhoudsbeurt
- Nieuwe winterbanden voor (Verplicht Vredestein Wintrac Xtreme door de leasemaatschappij)
- Ruitenwissers voor & achter
- Interieur luchtfilter
- Inspectie kromme velg (reparatieverzoek afgewezen)
(Volvo Dealer Van der Schaaf te Heerenveen)

75.243km / 25-04-2016: Omwisselen winterbanden voor zomerbanden Michelin Primacy HP (Profile Tyrecenter te Heerenveen)

92.880km / 16-08-2016: Reguliere onderhoudsbeurt
- Nieuwe zomerbanden voor Michelin Primacy HP
- Remblokken voor & achter
- 4 wiel uitlijning (2x)

Wat mij betreft had de auto niet uitgelijnd hoeven worden aangezien de banden recht afslijten en de auto prima reed. Na de uitlijning heb ik helaas nog een keer terug moeten gaan omdat de auto daarna slechter reed en het stuur scheef stond.

Tevens zijn de remblokken voor wat mij betreft 1 beurt te vroeg vervangen, op mijn vorige auto deed ik met gemak 140.000km met een set blokken voor en nu had ik ze vooraf geïnspecteerd en zat er wat mij betreft nog voering genoeg op.
(Volvo Dealer Van der Schaaf te Heerenveen)

105.642km / 23-11-2016: Omwisselen zomerbanden voor winterbanden Vredestein Wintrac Xtreme (Profile Tyrecenter te Heerenveen)

120.684km / 15-02-2017: Reguliere onderhoudsbeurt
- Olie wissel
- Nieuwe filters (interieur, olie, lucht)
(Volvo Dealer Van der Schaaf te Heerenveen)

130.694km / 08-05-2017: Omwisselen winterbanden voor zomerbanden Michelin Primacy HP (Profile Tyrecenter te Heerenveen)

151.208km / 19-10-2017: Omwisselen zomerbanden voor 4 nieuwe winterbanden Vredestein Wintrac Xtreme (Profile Tyrecenter te Heerenveen)

151.247km / 20-10-2017: Reguliere onderhoudsbeurt
- Olie wissel
- Nieuwe filters (interieur, olie, lucht)
- Nieuwe ruitenwissers voor
- Remschijven achter
- Remblokken achter
(Volvo Dealer Jacob Schaap te Heerenveen)

155.596 / 04-12-2017: APK
- Goedgekeurd
(Volvo Dealer Jacob Schaap te Heerenveen)

Afscheid

  • 177.207 km

Na 3 jaar, 3 maanden, 20 dagen, 177.207 KM en 10 landen (België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Zweden & Zwitserland) met veel plezier in deze Volvo doorgebracht te hebben kwam het afscheid weer sneller dan verwacht. Wederom een auto waar ik tevreden over was, eigenlijk is hij buiten normaal onderhoud niet in de garage geweest en geeft de Volvo de indruk nog makkelijk 200.000 km te kunnen rijden.

Het meest overtuigende van deze auto was de fijne en gretige 4 cilinder 2.0 twin-turbo diesel met 181 PK en misschien wel belangrijker 400 NM koppel. Het rijden met verschillende aanhangers van Boedelpak tot autoambulance en van paardentrailer tot boottrailer ging met het grootste gemak en ook op de Duitse Autobahn stond hij zijn mannetje.

Door de fijne stoelen en de relatieve rust aan boord was het een aangename reis auto. Veelvuldig zijn lange afstanden van 1.000+ kilometer naar de wintersport of zakelijk in 1 dag afgelegd zonder vermoeid uit te stappen.

Daarnaast bleek de Volvo naast bedrijfszeker ook representatief, geen klant heeft er met een woord over gesproken, waar na 3 dagen in een tijdelijke BMW 3 serie al de nodige reacties zijn geweest.

Tuurlijk zijn er na zo'n lange staat van dienst ook wat zaken op te merken, al zijn het wat mij betreft allemaal kleinigheden.
- Het sleepoogkapje is uit de bumper gewaaid (Code rood)
- Het plastic scherm voor de kilometerteller heeft een scheur die je enkel bij warm weer ziet terwijl hier nooit iets tegenaan ligt of is gekomen, het lijkt door de hitte te zijn gekomen, want heb andere auto's met exact hetzelfde gezien. Hetzelfde geld voor de plafond verlichting voorin de auto.
- Een passagier zit achter mij als 1,80 meter lange bestuurder zeer beroerd, in de tijdelijke BMW zit aanmerkelijk meer ruimte.
- De kofferruimte is beperkt voor het type auto en z'n klasse.

Zoals gezegd is de V60 nu tijdelijk vervangen voor een BMW 318DA Sedan uit 2016 welke per juli 2018 vervangen zal worden door de daadwerkelijke opvolger een BMW 420DA Gran Coupe M Sport High Executive. Doordat ik gewisseld ben van functie zijn een aantal eisen komen te vervallen en door wijzigingen in de bijtellingsregels werd elke nieuwe auto financieel toch aanzienlijk duurder.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.