Volvo V60 D4 Kinetic (2015)

autoreview

Volvo V60 D4 Kinetic (2015)

Signalement

UitvoeringV60 D4 Kinetic
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst79.900 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Introductie

  • 11.000 km

Na bijna 2,5 jaar mijn V50 van 40k naar 180k gereden te hebben, was het tijd om mijn trouwe makker te vervanger voor wat versers. Dit is mijn 4e Volvo en eerlijk gezegd heb ik niet lang getwijfeld en ongezien de V60 D4 Kintetic met Professional pack besteld. In eerste instantie in Seashell metallic, maar aangezien mijn V50 op zijn laatste beentjes liep (koppeling en vliegwiel), heb ik uiteindelijk een voorraad model in Saville Grey Metallic afgenomen. Dit omdat ik een aantal grote ritten op de agenda had staan die ik liever met de D4 wilde maken. De kleur is niet mijn 1e keuze, maar samen met de blindering (na aflevering laten aanbrengen) is die eigenlijk wel stoer. Inmiddels heb ik de V60 bijna 2 maanden, en staat er 11.000 km op de klok dus tijd voor een introductie.

Wat een verschil met de V50. Je kan zien dat de ontwikkelingen niet stil gestaan hebben. Een heerlijke stille en comfortabele auto om op gemak mijn kilometers mee te maken. De rust in het interieur valt op, zelfs bij een kruissnelheid van 130 km/u draait de motor 2000 RPM, dat is ruim 1000 RPM minder dan zijn voorganger. Koppel is in ruime mate aanwezig en maakt dat de auto altijd bij de les is. De 6e versnelling is een typische overdrive. Zitcomfort is er op vooruit gegaan, althans voorin. Achterin wordt een beetje gemopperd over de korte en harde zitting.

De High Performance Stereo in combinatie met het Sensus navigatie systeem zijn wederom van zeer goede kwaliteit, zoals ik gewend ben van Volvo. Het Sensus navigatie systeem is makkelijk te bedienen met de voice sturing, echter heeft wel wat minpuntjes
- niet erg up to date
- rare uitspraak van steden
- onlogische rijstrook aanwijzingen (veelal stadsnamen die niet op de borden staan)

Kwaliteit van de materialen is op eerste gezicht goed, al is het plastic in de deurbakken van zeer matige kwaliteit. Wat je er ook in legt .. het gaat rammelen. Niet volvo waardig. Ook het matte plastic in het dashboard heb ik wat bedenkingen bij hoe dat er op langere termijn gaat uitzien, we gaan het meemaken.

In het begin heb ik wat moeite gehad met het AC systeem die nogal hard en koud lucht blaaste. Inmiddels heb ik een setting gevonden in het menu waarmee je de kracht hiervan kan instellen en is het aanvaardbaar geworden. Nog steeds vind ik het weinig subtiel en bij vlagen erg tochterig.

2 accessoires waar ik spijt van heb dat ik dat niet besteld heb, zijn de lendensteun en de zonwerende vooruit. De voorstoel is OK, maar vind het raar dat dit niet standaard is op zo'n dure auto. Ook het gebrek aan een zonwerende voorruit is een misser. De AC moet hard werken om dat te compenseren.

Vermeldenswaardig is het gemak waarmee de achterbank en hoofdsteunen plat gelegd kunnen worden. Twee hendeltjes overhalen en klaar. In de V50 en XC70 was dat een heel gedoe.

Verbruik

  • 16.000 km

De eerste paar duizend kilometers lag het verbruik rond 6.0l/100 km, tussen de 5-10k lag het op 5,6/100km. Inmiddels is dat gestabiliseerd rond 5.4l/100 km. Hierbij moet ik aantekenen dat ik 95% snelweg rijd, maar wel hoofdzakelijk in Belgie en regelmatig in de Ardennen. De V50 had ik gemiddeld op 4.6l/100 km. Na 77,000 km stabiliseert zich dit rond de 5.2-5.4/100 km, dus dat zal het wel zijn.

De grotere benzinetank maakt overigens wel dat de aktieradius is toegenomen tot circa 1400 km op 1 tank. Grappig overigens is dat de Volvo dealer gemeld had dat er 60 liter in de tank ging en dat ik er op de eerste tankbeurt 67 liter in gooide.

Plussen en Minnen

  • 11.000 km

+
Koppel = trekkracht, heerlijk!
Lage toeren (2000 rpm) bij kruissnelheid 130 km/u
Lange actieradius = weinig tanken
Stilte in wagen
High performance stereo

-
Hoogte armsteun = wennen
Navigatie .. Slechte uitspraak, geeft plaatsen aan die niet op de borden staan (Braaasel = Brussel)
Ontbrekende lendensteun
Ontbrekende zon werende voorruit
Autostand verlichting eigen wil
Krappe en niet erg comfortable achterbank

Onderhoud / Manco's

  • 16.000 km

Eerst volgend onderhoud is bij 30,000 km.

Klachten die moeten wachten tot die tijd
- rammel in de rechterachterdeur (als ik het volhoud tenminste)
- lager links achter loopt heel licht aan.
- ster in voorruit
- elektronica *)

*) al een paar keer meegemaakt dat het bedieningspaneel van de SENSUS het niet meer doet, wel de bediening op het stuur. Na een stop, uitschakelen van de motor en deuren op slot/van slot doen was het over. Gisteren na het opdateren van de navigatie (18 Gb file om te downloaden!!) kreeg ik halverwege de rit ineens een storingsmelding (screen communication error) en ging de boel zich resetten .. hhmmm...

het probleem met de 2 seconden remstand bij stilstand heb ik zelf opgelost. Het leek 'at random' te functioneren maar heeft te maken met hoe diep je het rempedaal intrapt. Als je op een hellinkje stil komt te staan moet je ca 2 seconden het rempedaal diep intrappen voor los te laten. Dan laat hij de rem er ca 2-3 seconden opzitten en lost hij bij wegrijden.

Rij-ervaringen

  • 16.000 km

De eerder gemelde rust in het interieur is een verademing. Er is meer dan voldoende trekkracht aanwezig om vlot weg te rijden, koppel is dik in orde. De 6e versnelling is een typische 'overdrive'. In de heuvels/bergen betrap ik mij er toch vaak op, dat ik bij 130 km/u terug moet naar de 5. Ook is het verschil in toeren niet zo groot dat ik nog wel eens vergeet om op te schakelen naar 6.

Na 2 weken alleen maar rijden door bergachtig gebied is me wel duidelijk dat de V60 een typische autobahn cruiser is, dat is waar zijn sterkste punt ligt. Stabiliteit en comfort bij hoge snelheiden, bij voorkeur recht door. Bergweggetjes en haarspeld bochten liggen hem minder in de standaard onderstel configuratie. Het is moeilijk de auto goed te zetten voor een bocht en vlak en constant te houden. Het geheel is wat 'zoekerig' en onrustig. Gelukkig is 95% van mijn tijd op de snelweg, dus ik ben nog steeds zeer tevreden. Zou ik meer in de bergen moeten rijden, dan zou ik opteren voor een sportonderstel en zeker in proefrijden.

het gemis van een reservewiel

  • 36.000 km

Tja .. rijd je sinds 1986 auto, nog nooit een lekke band gehad. Rijd je in je eerste auto zonder reservewiel ... et voila .. Het goede nieuws was dat het gemeld werd door het bandenspanningsmeetsysteem (..), het slechte dat er alle banden oplichten. Na alles op spanning gezet te hebben, bleek mijn linkervoorwiel toch weer zachtjes leeg te lopen. Doorgereden naar de Volvo verdeler in Gent, die in eerste instantie niets kon vinden. Op mijn aandringen terug op de brug gezet en daar zat de boosdoener .. een spijker in de zachte wang. Typisch gevalletje van de achteloze mentaliteit die ik wel vaker in Volvo garages bespeur. Bij gebrek aan reservewielen krijg je dan een ruilwiel mee, wat je later weer moet omruilen. Raar en omslachtig systeem.

bij 30,000 km is de eerste onderhoudsbeurt uitgevoerd, waarbij absoluut geen bijzonderheden te melden waren. Wat ik wel raar vond is dat men niet de moeite had genomen om de net uitgekomen Sensus update te installeren.

Voorruit moest vervangen worden, sindsdien klappert het parkeerticketjeshouder (..) en rammelt in in mijn dash.

Gemiddeld verbruik blijft steken op 5.6/100 km, dat valt t.o.v. de V50 wel tegen .. daar haalde ik makkelijk 4.6/100 km mee.

Verder is het een zalige reisauto op de autobahn .. stil, veel trekkracht en goede stereo .. ik ben tevreden met de wagen, maar niet echt met de service eromheen.

Alleen wat onderhoud en we bollen door

  • 64.000 km

Tja, gelukkig voor mij is een saaie update. Na het reguliere update (60,000 km beurt) en de obligate bandenwissel naar winterspul is er werkelijk niets te melden.

Het verbruik stabiliseert zich inmiddels rond 5.2l/100 km wat voorwaar niet slecht is met een mix van 80% snelweg en 20% stadsverkeer.

Een paar kleine irritiaties. De verkeersinfo van de navigatie is echt 'useless'. Zodanig dat ik in piektijden tegenwoordig mijn TomTom Go op mijn iPhone maar weer aanzet. Ook zijn we 2 updates verder maar de nieuwe A4 tussen Rotterdam en Den Haag is nog steeds een weiland volgens Volvo. Ook vervelend is dat al mijn settings gereset worden na onderhoud. Spotify speelt alleen als ik hem op bluetooth verbind, ook typisch en wat omslachtig omdat mijn telefoon toch moet opladen aan de USB poort.

Verder rijd de auto zalig en zou ik voor dagelijks gebruik niets anders wensen (afgezien van een automaat misschien en leren bekleding)

Check engine: EGR klep

  • 77.000 km

Tot nu toe niet veel te melden. Regulier onderhoud en van winter naar zomerbanden en dat was het wel. Echter vanmiddag ging lichtte ineens het 'check engine' lampje oranje op. Na ruggenspraak met Volvo assistence rustig naar huis gereden en de dag erop naar de dealer. Daar werd geconstateerd dat de EGR klep defect was en dat dit een bekend euvel is en onder garantie wordt verholpen. De wachtkamer zat er letterlijk vol mee. Blijkbaar heeft het bij mij wat langer geduurd omdat ik vrijwel alleen snelweg km's maak, maar nu was het dan zover. Ik moet zeggen dat ze het netjes oplossen. Auto wordt gehaald/gebracht tijdens mijn werk, maar toch een merkwaardig gegeven ..

Oh ja .. en na 2 jaar kent de Volvo Navigatie nu eindelijk de 'nieuwe' A4 tussen Rotterdam en Den Haag. Welkom rijders op dit inmiddels lekker ingereden stukje asfalt :-)

Afscheid

  • 79.900 km

Met gemengde gevoelens heb ik vandaag afscheid van mijn V60 genomen. Door een blessure is het verstandiger om voor werkverkeer automaat te gaan rijden en mijn werkgever biedt momenteel alleen de Mazda6 en de V60 met deze combinatie aan. Na wikken en wegen heb ik voor de Mazda 6 Wagon Skyactive D-150 PK Premium Edition met 6 traps automaat gekozen. In feite was ik liever Volvo blijven rijden, maar de V60 is een 7 jaar oud model en eigenlijk geen partij voor de Mazda meer. De Mazda heeft net een facelift gehad en is in het algemeen moderner, biedt een comfortabeler onderstel en meer interieur ruimte biedt tegen een (veel) aantrekkelijker prijskaartje. Een vergelijkbare V60 D4 met automaat was (na korting) ruim €5,000 duurder. Meer over de Mazda 6 in een andere review.

Ik heb met veel plezier 80,000 in 2 jaar afgelegd in de V60 D4. Hierbij een korte eindbalans:

Aan de pluszijde:
- Heerlijke D4 motor, meer dan voldoende koppel/trekkracht
- Lage toeren en relatief weinig motor geluid in het interieur
- Prima stoelen (niet vergeten lendesteun bij te bestellen)
- Audio Kwaliteit.
- grote actieradius (1200 km op 1 tank)
- high way cruiser.

Aan de minzijde:
- Kwaliteit GPS systeem ondermaats en Sensus elektronica wil nog wel vastlopen.
- Storingsgevoeligheid EGR systeem
- beperkte been- en zitcomfort achterin
- gedateerd dashboard (veel kleine knopjes)
- verbruik niet onder 5,5/100 km (v50 had ik op 4,7/100 km)
- ondersteltechniek kan beter. Nogal zoekerig in de bergen en stuiterig in steden met slecht wegdek.
- gemis van reservewiel

Mocht je in de markt zijn voor een V60 D4 dan zou ik deze serieus overwegen. Al dien je altijd te controleren of het EGR systeem recent is vervangen en hoe lang dit door Volvo nog onder garantie gedekt wordt. Ga je eenmaal een proefrit maken dan ben je vertrokken als je een snelweg cruiser zoekt. Een Kinetic is aardig compleet, ik zou wel altijd een versie met lendesteun, wartme werende voorruit en lederen bekleding overwegen. De 8-traps automaat is een aanrader, maar de 6 handbak is geen straf. Gebruikt is dat prijsverschil minimaal, nieuw dit alles de hoofdprijs.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.