Volvo V60 D4 Business Sport (2018) #2

autoreview

Volvo V60 D4 Business Sport (2018)

Signalement

UitvoeringV60 D4 Business Sport
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf15.000 km
KM-stand laatst60.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tijd voor wat nieuws

  • 34.000 km

Na 4,5 jaar heerlijk met de Seat Leon ST FR Dynamic 2.0 TDI DSG-6 te hebben gereden was het tijd om iets nieuws uit te zoeken. Het betreft hier een leaseauto waar ik ook buiten mijn zakelijk leven gebruik van maak en waarbij een trekhaak noodzakelijk is. 80% van de tijd zit ik alleen in de auto, de overige tijd vooral met het gezin lange afstanden makend tijdens zomervakantie en wintersport.

Ik kijk met veel plezier terug op de Seat, maar het is natuurlijk een feestje om een nieuwe auto uit te zoeken. De leasepolicy bij mijn werkgever is iets aangepast van diesel naar benzine is de norm. Gezien mijn jaar kilometrage ca 45.000 per jaar is, werd de wens uitgesproken om over te stappen naar een benzine auto.

Gezien het specifieke moment van bestellen (eerste kwartaal van 2018), was WLPT op dat moment een hot item.
Een Passat 1.6 tdi DSG had m'n voorkeur, maar deze had een levertijd welke niet bekend was. Sterker nog, de 1.6 tdi is in de Passat niet meer teruggekomen en de Passat had op dat moment een levertijd van ca 12 maanden. Dat was iets te veel van het goede.

Al snel werd me een aanbod gedaan van de VW Tiguan 1.4 TFSI DSG met 150 pk. Een dusdanig goed voorstel, dat de knoop snel doorgehakt werd. Levertijd: ca 3 maanden.
3 maanden later; geen Tiguan,
4 maanden later; geen Tiguan;

Na 5 maanden eindelijk een telefoontje... De Tiguan wordt geleverd met een 1.5 TSI DSG, waardoor een trekhaak niet door de WLPT eis komt. Geen idee hoe het komt, maar de auto kon dus niet geleverd worden op korte termijn. Een teleurstelling, want de Tiguan is een persoonlijk favoriet.

De teleurstelling boog echter om toen de leasemaatschappij met een reeds bestaande auto op de kroppen kwam. In het verleden had ik namelijk al eens een Volvo V60 aangevraagd, echter deze viel destijds buiten m'n budget. Doordat het een uitlopend model V60 was, viel deze er met trekhaak binnen.

Nog nooit heb ik een Volvo gehad en de kleur wit stond niet hoog op m'n wensenlijst. Desalniettemin vind ik het, ondanks het feit dat het nieuwe model al rond reed, nog steeds een fijne auto om te zien.

Ongereden heb ik de auto op een koude winterdag in Groningen opgehaald. Een behoorlijk gok, want geen idee of deze auto bij mijn rijkarakter past.
Ik had verwacht dat de V60 met z'n stevige gewicht en ontwerp gericht op comfort, wellicht wat sompig zou rijden, dat de stoelen goed zouden zijn maar vooral heel comfortabel en dat de ruimte me waarschijnlijk zou tegen vallen.
Denk je wat?: De ruimte is voor een jong gezin met 2 jonge dochters iets ruimer dan de Leon. De kofferbak is weliswaar kleiner, maar veel praktischer ingericht. Dankzij het sportonderstel, de verlaging set en de 18" wielen, rijdt deze Volvo verrassend dynamisch en sportief.
De sportstoelen zitten strak en ik heb eigenlijk nooit zo snel een goede positie weten te vinden.

Motorisch komt deze Volvo niets tekort. Met 190 pk en de 8-bak transmissie ga je heel snel naar snelheden waar het CJIB gelukkig van wordt. Stiekem wilde ik liever diesel blijven rijden (naast dat ik het koppel op een diesel er fijn vind, tank ik niet heel graag), dus dat kwam dus erg goed uit en het werd intern geaccepteerd.
Daarnaast mag de Volvo 1800 kg trekken en viel het me van het begin af aan op hoe ongekend zuinig dit blok is. Bij normaal rijgedrag is 1 : 20 eenvoudig haalbaar. Ook het zwarte plafond, de instelbare dashboard thema's en het standaard geluidsysteem zijn echt prima voor elkaar.

Kan ik dan helemaal niets vinden? Jawel hoor, maar dat zijn meer elementen waar ik niet zo mee zit. Op deze uitvoering zitten namelijk geen parkeersensoren aan de voorzijde. De Seat had ze wel, dus in het begin weer even op letten.
De "Rollo" in de kofferbak zit helaas niet in een geleide-sleuf, waardoor deze niet even snel naar je toe te trekken is. Maar die gebruik ik toch niet zo veel.
Gek genoeg zit er niet standaard in zo'n luxe wagen en arm-steun achterin. Ik zit er nooit, dus kan er ook niet mee zitten.
Ook is het navigatiesysteem zonder touch-screen, in het begin vergde dit even gewenning, maar dankzij de Volvo on-call app, stel ik voortijdig de adres gegevens op mijn mobiel in, dus hoef ik de draaiknoppen niet meer te gebruiken.
In deze app kan ik ook de Standkachel activeren... wat is dat fijn! Dat gaat een probleem worden als ik een andere auto moet gaan uitzoeken. Daar MOET weer een standkachel in komen.

Verder is het voornamelijk wennen. De bediening op VAG auto's klopt gewoon meer en is intuïtief eenvoudiger. Denk hierbij aan de Cruiscontrol, de plek van de radio bediening op het stuur (praktisch naast de bedieningsconsole) de werking van de cruise control en de automatische ruitenwisser die standaard beide op "uit" staan.

Onderaan de streep heb ik aan deze Volvo een luxere, snellere en zuinigere auto dan aan de gewenste Tiguan, maar ben ik toch meer een VAG mens. Ook de DSG is voor mij toch de fijnste transmissie.
Deze Volvo V60 ga ik echter de komende 3,5 jaar meer enorm veel plezier rijden, waarbij ik niets tekort kom. Waarschijnlijk zal ik aan het einde dusdanig gewend zijn dat een Volvo weer op het verlanglijstje zal komen.

Over een paar duizend kilometers meld ik me weer.

Dat was 't dan

  • 60.000 km

Een lastige keuze... Als je de mogelijkheid krijgt bij een nieuwe werkgever aan de slag te gaan, dan kan ik het in deze tijd prima om je auto mee te nemen.
Daar stond ik positief in, zeker na een heerlijke zomervakantie, waar de V60 moeiteloos met 1.400 kg trekgewicht binnendoor naar het Gardameer reed. Het comfort, de rust, de kracht en de zuinigheid (zelfs met de caravan er achter) maakt het een echte reisvriend.
In het reguliere verkeer is de auto ruim genoeg, zitten de stoelen oprecht heerlijk, was de uitrusting luxe genoeg voor mij, maar merkte ik wel een lichte datering in sommige elementen.
Bij het zien van de jongere modellen V60 is er een groot verschil zichtbaar, al had ik deze auto graag richting de 200.000 kilometers willen rijden. Niets is minder waar, de nieuwe werkgever gaf aan dat een Volvo niet wenselijk was binnen het beleid en dat ik dus weer mocht gaan zoeken naar een nieuwe auto.
Mocht je in de markt zijn voor een Volvo V60 D4 Geartronic… Doen!!… Een heerlijke robuuste auto waar echt niets mis mee is.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.