Volvo V60 D4 Business Sport (2018)

autoreview

Volvo V60 D4 Business Sport (2018)
Volvo V60 D4 Business Sport (2018)Volvo V60 D4 Business Sport (2018)Volvo V60 D4 Business Sport (2018)Volvo V60 D4 Business Sport (2018)Volvo V60 D4 Business Sport (2018)Volvo V60 D4 Business Sport (2018)

Signalement

UitvoeringV60 D4 Business Sport
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf69 km
KM-stand laatst6.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terug bij Volvo

  • 6.500 km

Een aantal maanden geleden was het moment daar: na bijna 4 jaar met heel veel plezier in de Skoda Octavia gereden te hebben (1.8 TSI, DSG), moest ivm het behalen van de maximale kilometerstand iets anders uitgezocht worden. Met pijn in het hart moest afscheid van de Skoda genomen worden.

Helaas was het ivm de te verwachten kilometers niet meer toegestaan om een benzineauto te leasen en moest er noodgedwongen naar een elektrische of dieselvariant gekeken worden.

Tja, een elektrische auto: ik heb er niets principieels tegen, maar het moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen: het moet een beetje doorrijden, beetje normaal uitzien en geen geklooi met opladen om de paar honderd kilometer (ik vind vijf minuten al lang duren als ik moet tanken).

Tja, dan kom je al snel bij een Tesla model S of X uit. Na een paar nachten helemaal los gegaan op de configurator was ik er uit: een blauwe model S 75, zwarte velgen en zwart interieur: dat moest ‘m worden. Totdat ik prijskaartje zag: zeker met de nieuwe belastingregels was het financieel een verre van haalbare kaart. Nog even gekeken naar andere elektrische auto’s, maar daar was ik na 5 minuten al helemaal klaar mee: nee, I3, Leaf, eGolf of Konia gingen het niet worden.

Dan toch maar op het dieselfront gaan rondkijken: een ‘dikke’ diesel met automaat. De shortlist bestond op een gegeven moment uit de Volkwagen Arteon en de (nieuwe) Volvo V60. Beide kwamen met de 190PK variant en wat toeters en bellen uiteindelijk (ver) boven mijn budget uit. Totdat ik er op geattendeerd werd dat er nog een beperkte voorraad van het oude model V60 in Business Sport editie beschikbaar was. Deze Business Sport is de D4 variant met R-design, Xenon, 8 traps automaat, leren bekleding, schuifdak, 18” velgen, stoelverwarming en nog wat gadgets. Toen er door de dealer een Scandinavian pakket bijgedaan werd (met Volvo on-call en standkachel) was de knoop snel doorgehakt.

Begin januari werd de Volvo geleverd en ik heb er inmiddels zo’n 6500 km opzitten. Tijd voor mijn eerste indrukken

Exterieur: ondanks dat dit ’t oude model is, vind ik het nog steeds een mooie verschijning. Zeker met deze kleur en de dubbele uitlaat. Ik had ‘m graag nog wat verder verlaagd, maar dat werd niet toegestaan door de leasemaatschappij (evenals de Polestar chiptuning). Ik vind de auto in het blauw icm de velgen met de zwarte accenten goed geslaagd. De optionele 19” Polestar velgen waren met ruim 2000 euro extra een beetje teveel van het goede. Ik heb de achterkant helemaal ‘clean’ laten maken.

Interieur: in de media was heel veel te lezen over het drukke dashboard met de vele knoppen. Ik heb daar zelf geen problemen mee: liever een knopje meer dan minder. Als je er een aantal dagen in gezeten hebt, ben je er zo aan gewend. Alles is goed bereikbaar en redelijk duidelijk. Een aantal zaken vielen me echter wat tegen:
- Ik kan nog steeds niet wennen aan die elektronische handrem. Doe mij maar een ‘normale’ handrem in de middenconsole. Daarnaast werkt deze electronische handrem naar mijn idee een beetje vreeemd: indrukken om vast te zetten, uitrekken om ‘los’ te zetten.
- Het display is geen touch screen: toch een beetje 5 jaar terug in de tijd. Werkt voor de rest prima met de draaiknop om zaken de selecteren.
- Het knopje van de stoelverwarming heeft geen lampje; je moet op het display kijken of ie aanstaat. Vreemd dat die Zweden, euh Chinezen, daar niet aan gedacht hebben.
- De apps die je kunt gebruiken wanneer je de internetverbinding hebt opgezet via de bluetooth stelllen niet zo heel erg veel voor. Redelijk omslachtig in het gebruik. Een paar keer mee gespeeld, maar daar zal het wel bij blijven.
- De bagageruimte valt heel erg tegen. Als dit een criterium geweest zou zijn voor me, dan was ie hierop beslist afgevallen.

In positieve zin springt eruit:
- Sportstoelen zitten heerlijk; zeker in combinatie met de elektrisch verstelbare lendesteun en stoelverwarming.
- Standaard geluidssysteem is prima; alleen jammer dat geen standaard DAB op zit
- Connectiviteit werkt uitstekend: geen straf om tijdens een lange rit door mijn Spotify lijstje heen te gaan. De mogelijkheden om de navigeren door een medialijst via de console zijn beperkt: vorige en volgende track.
- Navigatie is up-to-date en snel. Alleen jammer dat, zoals in de Skoda, geen snelheidsaanduidingen die ter plekke gelden, weergegeven (kunnen?) worden.
- Standkachel is fantastisch: even instellen voordat je naar bed gaat middels de On Call App en je stapt ’s morgens in een lekker warme auto met ontdooide ramen.
- De mogelijkheid om vanaf je mobiel, via de on-call app, middels Google map bestemmingen door te kunnen sturen naar auto, zou ik niet meer willen missen.
- De optie voor automatisch inparkeren werkt prima; knopje indrukken, in de 'R' zetten en stuur loslaten. De rest gaat vanzelf.

En dan het rijden:
Als je 4 jaar een benzine auto gereden hebt, dan valt het typische dieselgeluid toch wel weer op. Niet dat het erg storend is, maar er is steeds dat sonore gebrom in de achtergrond. Met name ’s morgens, als de motor nog koud is, herken je zijn agrarische oorsprong.

De D4 heeft voldoende power, en het is weer een genot om die typische ‘dieselduw’ in de rug te krijgen tijdens het optrekken. Het enige wat hier afbreuk aan doet is de combinatie van de D4 met de Geartronic: als je een DSG hebt gereden, dan valt dit wel tegen. Tijdens rustig rijden in 'D', schakelt ie zonder het te merken op. Als je de auto echter wat doortrekt, dan voel je de bak tijdens het opschakelen terugvallen.

Ik rij niet graag in de gewone ‘D’; als de motor warm is, zet ik ‘m op ‘S’. De auto is dan een stuk levendiger, agressiever. Schakelmomenten zijn een stuk langer. Als ik echter echt lekker wil doorrijden op de Duitse autobahn, zet ik ‘m op handmatig, zodat ik zelf de schakelmomenten kan bepalen. Helaas was deze uitvoering niet voorzien van schakelflippers.

Voor de rest gaat het rijden met comfort; je voelt dat je met een degelijke auto onderweg bent. Ondanks dat de auto standaard verlaagd is, is ie niet bedoeld voor het snelle bochtenwerk. Bij een snel genomen bocht zit je redelijk snel tegen zijn grenzen aan.

Gemiddeld verbruik zit rond de 1 op 12; zie laatste foto (waarvan 1000 km Duitse autobahn). De opgegeven (begrensde) top van 225 op de GPS wordt zonder problemen gehaald (232 de teller).

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.