Volvo V60 D3 Momentum (2011) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 D3 Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 202.000 km |
KM-stand laatst | 240.000 km |
Grote schoenen te vullen
- 222.000 km
De V60 had grote schoenen te vullen na de zwarte V70 d5 Black Saphire. Ik ga niet te diep in op de switch, (lees de review van de V70), maar de een van mijn fijnste auto's gebleken.
Mijn nieuwe Volvo zou vrijwel zeker de V60 worden. Ik vind het een van de mooiste stations in dit segment. Verder moest het een 5 cilinder diesel zijn. Dit type motor zal helaas maar begrijpelijk snel verdwijnen en vervangen worden door 4 cilinders. Maar ja he, het is het geluid...., oor wil ook wat.
d5, d4, d5 het maakte mij niet echt veel uit. De d5 heeft een mooiere brede koppelspreiding dan de d3, maar rica weet daar raad mee. De d3 staat weliswaar niet erg stoer op de achterkant maar de kenner weet beter. Dit is een uitstekend blok waar echt alle fouten uit zijn gehaald en behoort tot het laatste 5 pits kunststukje van Volvo. Ik heb geen angst voor hogere kilometerstanden dus de 202k km die de eerste eigenaar erop had gezet vond ik niet zo boeiend. Wel dat de distributieriem bij 190 gedaan was als dat de hele onderhoudgeschiedenis erbij zat, uitgevoerd door de verkopende garage.
Kort en goed, na de garantie op naar Rica. Mijn lokale Volvospecialist Wilhelmina in Ankeveen was zo goed was om op en neer te rijden naar Wateringen voor de krachtkuur. Gekozen voor een echte tuningspecialist en daar heb ik geen spijt van. Het vermogen is niet extreem hoog, een gezonde 185pk, het ging mij om de betere spreiding van het koppel. Dat is gelukt, waar het koppel origineel na 3500 toeren als een pudding ineenzakt loopt dat nu keurig door tot ruim 4100 toeren. Hiermee is het gewoon een bijzonder vlotte auto, die veel overheeft in het meest gebruikte middengebied.
Qua rijden is het echt een fijne comfortabel wagen. Volvo's claim over de meest sportieve Volvo ooit is echt wat overdreven. Die claim is wat mij betreft voor de V40 maar de V60 is dat gewoon niet. Stuurt zeker en vrij dynamisch maar daar is het dan ook mee gezegd. Is dit een probleem? Nee helemaal niet want ik rijd veel kilometers en comfort met wat stevigheid is perfect voor mij. Bewust gekozen voor het standaard onderstel met 17inch velgen, in mijn ogen perfect.
Qua interieur heb ik dat het liefst zo donker mogelijk, nu de jongens groter zijn is leer minder een eis. Stoelverwarming daarentegen wel. De stoelen zijn al jaren top in Volvo ook hier. Lekkere zit, mooie afwerking, niets bijzonders.
Uitgenodigd door Volvo Nederland mogen rijden in mijn jeugddroom. te 850t5r, ja die gele die figureert in het autoweek filmpje. Dat was ooit het sportiefste op volvo gebied. Hoe dicht de v60 en 850 eigenlijk op elkaar zitten verbaast. Qua dynamiek, schakelen en kracht. De tijd heeft niet stilgestaan.
Zijn er nog minpunten jazeker, wat een kleine laadruimte. Dat was ff wennen voor familie C. Niet dat je die vaak nodig hebt, maar ruimte went. De jongens zitten ruimer dan in de V70 en daar zijn zij weer blij mee.
Het infotainment systeem is redelijk traag en kaarten mwoh. Ik gebruik echt alleen maar mijn telefoon. De koppeling met iphone en ipod zijn daarentegen wel uitstekend. Geluid van de instalatie bij de momentum is top.
De versnellingsbak is niet echt mijn vriend, ik kan er nu mee overweg, maar mijn smaak te hakerig en niet altijd trefzeker. Automaat was wellicht de betere keuze. Kopers ik zou beide proberen.
Al ben ik zelf meer een liefhebber van de donkere lak, wit is wel mooi mits contrasterend met de velgen. Zilveren velgen met cosmic white is uber suf, velgen laten poedercoaten bij velgenexpert.nl Lak beschadigt wel snel zeker omdat de grondlak van het plastic zwart is. Steenslag uit zich met zwarte pitjes.
Verbruik bij een gemiddelde snelheid van 72km/u is 1:17,3 Ook keurig. Geen technische problemen, garantiecontrole fluitend doorgekomen. Expliciet een inspectie laten doen op de egr en het roetfilter. Men heeft nog niet zo veel ervaring met V60 diesel met hogere km standen. Vlgs de garage clean as a whistle. Chippen en doorrijden doen volgens hem wonderen, het nieuwe rijden is daarentegen funest.
keep on rolin
-----
betrouwbaar rijden
- 240.000 km
Update 240.000
Net terug van skivakantie, nu toch maar een dakkoffer gemonteerd, zijn we qua laadruimte weer op niveau van de V70. Er moeten toch ski's mee dus dit kon er ook nog wel bij. Qua rijden in de sneeuw en gladheid, prima maar niet zo goed als de V70. Het directere stuurgedrag maakt de V60 op glad wegdek wat nerveuzer.
De veiligheidssystemen van de V60 zijn erg gevoelig voor tractieverschil tussen voor en achter. (je merkt dat doordat het abs systeem in lange doordraaiers probeert te corrigeren) Blijkbaar was er een te groot verschil tussen de door de vorige eigenaar gemonteerde banden al hoewel hiervan het profiel geen aanleiding gaf om te vervangen.
4 nieuwe banden en probleem was over. De vorige beurt netjes olie ververst en verder geen opmerkingen. Let wel op dat de sensor van het motorolie niveau gevoelig is. De monteur had volgens het boekje bijgevuld, maar moest toch nog 200cc aftappen om de melding ivm hoog olie niveau weg te krijgen.
Verbruik nog wat verbeterd over de afgelopen tijd 1:17.8, dit kan zuiniger maar aan de andere kant ik let er ook niet echt op en het blok nodigt uit tot doorrijden.
Verbruikskosten vooralsnog een stuk lager dan de V70 ondanks de hogere kilometerstand nog geen extra onderhoud gehad anders dan de beurten.
kort en goed een fijne betrouwbare metgezel en ook nog easy on the eye. Enige echt sfeerverlagend is de versnellingsbak. ik kan maar geen vrienden worden. Te hakerig en te korte verzetten. Met de nieuwe baan met wat extra fileleed ster eraf voor comfort
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.