Volvo V60 D3 Momentum (2011) #4

autoreview

Volvo V60 D3 Momentum (2011)

Signalement

UitvoeringV60 D3 Momentum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf83.800 km
KM-stand laatst197.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het perfecte compromis (vind ik)

  • 109.086 km

Korte introductie.

Na ruim 4 jaar met de XC90 te hebben gereden met inmiddels 216.000 km op de teller vond ik het wel tijd worden voor een andere Volvo(want dat stond voor mij wel vast :) ). Aangezien ik 90% van de tijd alleen of met z'n tweeën in de auto zit en van onze 4 kinderen de oudste 2 niet meer mee gaan op vakantie mocht het ook wel een maatje kleiner. De hoge wegenbelasting van 200,-/mnd en het verbruik van gem. 1:10(diesel) begon me te irriteren, begrijp me niet de XC90 was en is een heerlijke reisauto, maar ik vond het wel genoeg.

Dus wat nu...
Ik heb eerst nog gekeken naar een XC70 D5, maar het verschil met de XC90 is niet zo heel groot leek me. Ik had ondertussen al een proefrit gemaakt in een V60 D6 PIH omdat ik zzp-er ben zou dat fiscaal aantrekkelijk zijn. Het rijden in de D6 was ronduit indrukwekkend, ik hou erg van dit soort technologieën als techneut. En de rust en natuurlijk de overvloed aan power! Maar uiteindelijk was het financieel niet realistisch voor mij. Het was natuurlijk wel goedkoper dan een nieuwe D5 b.v. maar evengoed nog te duur voor mij. Ik wil niet vast zitten aan een leasecontract van richting de 1000,- eur. Niet in de huidige tijd van economische onzekerheid.

Uiteindelijk dus toch gaan zoeken naar een wat jongere V60 D3 of D5.
Mijn eisen: niet meer dan 100.000 km, 5 cil, automaat, leer(niet zwart, minimaal Momentum, kleur maakte niet zo uit.


Gevonden!!

Uiteindelijk vond ik bij Volvo dealer Reede in Amerongen een mooie D3 Momentum Geartronic met "Beachwood" leer(cognac kleur) in de kleur Ember Black Metallic Hij was 3 jr met 83800km op de teller. Als bonus had deze het volledige safety pakket, glazen schuif/kantel dak en een afneembare trekhaak. Er zaten nette 17" wielen onder. Ik miste alleen Xenon verlichting, maar goed daar kon ik mee leven. Dus ik erheen en een proefrit maken. Zonder overdrijven, wat een heerlijke wagen was dat, na de XC90 erg fijn sturen; strak, maar toch comfortabel. En die D3 is volgens mij de meest ondergewaardeerde motor van Volvo. Met 400Nm en 163pk is dit gewoon meer dan voldoende(mijn XC90 had er 225 na een bezoekje aan RICA) En volgens de boordcomputer was het verbruik gem. 6.1 l/100km en dat vond ik héél redelijk.
De Geartronic van deze D3 is ook een stuk sneller dan wat ik gewend was. Het is geen DSG, maar wel veel vlotter. Dus na wat onderhandelen, ik wilde er nog een exterieur styling set bij, zijn we het eens geworden.

Nu, ruim 25.000 km verder.
Ik rij nog elke dag met echt plezier met mijn V60. Ik kan nog steeds genieten van het prachtige bruine lederen interieur en alle technische hulpmiddelen met als één van de fijnste opties de ACC, wat een uitvinding is dat zeg, geweldig!! Maar ook de andere zaken ervaar ik alleen maar als prettig, comfort en veiligheid verhogend. En in sommige situaties zoals b.v. bij wegen met geïntegreerd fietspad
dan zet ik de lanedeparture gewoon even uit. De audio geeft een uitstekend geluid(doet niet onder voor de Performance Audio uit de XC90) en navigatie werkt prima, de gesproken opdrachten werken na wat oefenen ook perfect. Min-punt vind ik wel dat je bij omleidingen door files niet kunt goed zien wat de consequenties zijn, hij geeft alleen op verzoek de nieuwe route weer, je weet dus niet hoeveel tijdwinst het oplevert t.o.v. de oude route. Maar hij brengt je overal, en heb nog geen rare routes meegemaakt.

Qua ruimte voldoet hij ook, ik heb kinderen die tussen de 150 en 185 cm zijn en die kunnen prima achterin zitten(in ben zelf 180cm).
De kofferruimte is voor ons ook voldoende, ik heb er pas b.v. nog een Pax kasten mee opgehaald, deze gaat er in met de klep dicht!!
Voor de vakantie hebben we toch een aanhanger dus dit is geen probleem. Maar ik kan er b.v. geen Opoe fiets in doen met de klep dicht zoals bij de XC90, maar goed met een eenvoudige opklem-fietsdrager is dat ook opgelost.

Kosten
Qua onderhoudskosten kan ik er nog niet zo veel van zeggen, na een maand begon de automaat lichtelijk te bonken en hoorde ik een gierend geluid. Bij de dealer (Reede) hebben ze de bak gespoeld, en het gierende geluid was de aircopomp, deze is preventief toen vervangen. Alles keurig onder garantie overigens.

Verbuik
Het gemiddelde verbruik vanaf het begin is 1:14 daarbij moet ik wel zeggen dat ik in de begin periode voor mijn werk korte stukjes reed en alleen binnendoor en in de vakantie redelijk wat bergwegen met aanhanger(één tank zelfs 1:10 geloof ik). Op het moment haal ik op een tank 1:15.

Ik zal proberen om mijn ervaringen hier bij te houden, de brandstof monitor zal ik ook bijwerken.
Ik hoop dat je wat aan deze review heb gehad, en als er vragen zijn, stel ze gerust.

"Still going strong"

  • 135.000 km

Inmiddels al weer op de 135k km aangekomen met één mankement de slang van de intercooler was op een keer gebarsten dus had totaal geen vermogen meer, deze is onder coulance regeling(complimenten Svenscar/Volvo) voor een schijntje vervangen. Ik heb inmiddels bij VolvoTune de motor laten upgraden (Eco/power tune)naar kleine 200pk/450Nm en het koppel vooral over een langer toeren bereik. Dit maakt de D3 eigenlijk perfect. Altijd meer dan voldoende power en als je "normaal" rijd een gunstiger verbruik. In de praktijk betekend dit dat je meer power hebt als je wil en toch hetzelfde verbruik(gem. 1:15 bij mijn rijstijl) En tja, afgezien van die slang gaat hij gewoon probleemloos. Ik realiseer me regelmatig dat dit gewoon een perfecte wagen voor ons is; vlot, stil, comfortabel en groot genoeg. De volgende wordt misschien een Cross Country of zo. To be continued.

Probleemloos, maar er is een tijd van komen en,,,.

  • 197.000 km

Zoals de titel al zegt; gewoon een heerlijke wagen, kan niet anders zeggen.
Echt 4 jaar probleemloos mee gereden.
Maar na 4 jaar begint het toch te kriebelen en met bijna 2 ton op de teller vond ik het tijd voor iets anders.


En wat dan?? Een Volvo natuurlijk, dat stond wel vast ;-)
Het is (toch) weer een V60 geworden. Niet de nieuwe, die heb ik vorige week wel in het echt gezien en is erg fraai, maar helaas financieel niet realistisch. En bijna een jaar wachten op een auto, pffff....
Dus gezocht en vond ik een jonge V60 (nét geen jaar oude met 13500 km) T4 Geartronic R-Design, met Safety Plus & Scandinavian pakket en nog wat losse opties. Zie mijn review hiervan voor een uitgebreidere omschrijving e mijn ervaringen als ik er een tijdje in gereden heb.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.