Volvo V60 D3 Momentum (2011) #3

autoreview

Volvo V60
Volvo V60Volvo V60 Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60

Signalement

UitvoeringV60 D3 Momentum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf174.015 km
KM-stand laatst215.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers met de V60

  • 175.000 km

Een aantal weken geleden was het zover, een mooie zwarte V60 D3 heeft mijn trouwe V40 afgelost. Na een aantal proefritten in verschillende Volvo's (want een Volvo diesel moest het worden) is de keuze gevallen op een zwarte handgeschakelde met 2 liter 5 cylinder dieselmotor.

Middels deze review wil ik graag met u delen:
- hoe ik tot de keuze ben gekomen
- hoe de vele elektronica aan boord zich zal houden
- hoe het verbruik in de winter en zomer zal zijn
- wat de globale onderhoudskosten bij de dealer zijn voor deze auto

Keuze:
Waar de V50 iets minder comfortabel werd ervaren en de 1.6 liter PSA diesel motor mij als particulier wat angstig maakte om de roetfilter en turbo problematiek uit het verleden, de V70 geweldig reed en als een bankstel aanvoelde, heb ik toch gekozen voor de modernere V60, die qua rijbeleving daar ergens tussenin bivakkeert. Motorisch is het een feest, zo mooi als deze van Volvo afkomstige 5 cylinder loopt en de auto vooruitstuwt.

Eerste kilometers:
De auto werd netjes afgeleverd met een 180 d km beurt met volle tank en deze is inmiddels eenmaal leeggereden aan woon-werk verkeer een een aantal lange ritten. Tijdens het rijden heb ik genoten van de rust en zelfs in de file staan lijkt niet erg meer. De stoffen stoelen zitten heerlijk en bieden overal steun, kuipstoelen zijn het niet, maar veel scheelt het niet. Ook achterin is voldoende ruimte aanwezig. Een gepaste corrigerende aktie richting de kinderen lukt niet meer, want die zitten een stuk verder weg!

Onderweg heb ik veelal gelet op de verbruiksmeter en het valt op dat je echt gedoseerd moet gas geven, anders zul je vaak bij de pomp staan. Het viel me 1 x op dat de verbruiksmeter als het ware bleef hangen en deze constant teveel aangaf, zelfs bij het afremmen op de motor gaf deze zo'n 1,8 liter / 100 km aan, terwijl deze normaal op 0 staat. Dit bleef zo totdat ik op plaats van bestemming de motor uitschakelde. Tijdens de volgende rit was het over en het is ook niet meer teruggekomen. Het zal daarom wel iets elektronisch zijn.

Bij het tanken ging er op 990 km zo'n 64 liter diesel in, dat betekent een verbruik van ongeveer 1 op 15,5 wat ik ook in de winter haalde met mijn oude V40. Of zou de auto niet helemaal afgetankt zijn geweest? Ergens hoop ik het laatste!

Goed vervolg

  • 195.000 km

Wat een heerlijke auto, totaal geen problemen gehad en elke rit is genieten. 20.000 kilometers zijn voorbij gevlogen. De auto is heel stil en de stoelen zitten ook bij lange ritten geweldig.

Geen spijt van de koop gehad, de bediening van telefoon en navigatie was even wennen, maar hierin snel mijn weg gevonden.

Het gemiddeld verbruik is net onder de 6 liter per 100 km gebleven, dat valt me mee. Als je je best doet op langere ritten, dan zou je richting de 5 liter per 100 km kunnen komen, veel zuiniger is in mijn beleving niet mogelijk bij normale kruissnelheden.

De eerste onderhoudsbeurt moet nog plaatsvinden (30.000 km interval). Binnenkort gaat de auto voor de APK. Tijdens het maken van de afspraak werd me gevraagd of er bijzonderheden zijn, nou geen dus behalve dat het een fantastische auto is!

Tot de volgende update!

Ondanks genot toch wat narigheid

  • 215.000 km

Na bijna 2 jaar dienst van de V60 kan ik wel wat nieuwe ervaringen en inzichten delen. Het nieuwe is er voor mij af, het genieten is dus ook echt genieten, maar er zijn dus ook wat kanttekeningen.

De auto blijft genieten, de perfecte zit van de stoelen, het hoge rijcomfort, power van de D3 5 cylinder en het audio systeem maken iedere rit, lang of kort, tot een genot.
Vorige maand naar Frankrijk geweest voor de baas. De keuze tussen de trein, vliegtuig of Volvo was makkelijk, want je stapt toch uitgerust uit de auto na een lange rit.

Het verbruik schommelt zo rond de 6.0 liter / 100 km, dat is op zich prima. Tussen zomer of winter valt niet echt veel onderscheid te maken. De snelheid en lange of korte afstanden bepalen meer het verbruik dan 15 graden warmer of kouder. Het valt me verder op dat de navigatie toch erg omslachtig is. Ik ben er inmiddels aan gewend, maar het zou toch wat handiger kunnen. Misschien eens naar de voorspelbare human machine interface van Apple kijken.

Wel wat narigheid gehad, achterklep:

Afgelopen voorjaar kon de achterklep niet meer open. Niet met de knop op het dashboard, ook niet met de knop onder de handgreep. Nadat ik zelf de zekeringen had gecontroleerd en de interieurpanelen had verwijderd, toch ook vanwege de tijd of gebrek daaraan de auto bij de dealer gebracht.

Daar is men erachter gekomen dat ooit iemand aan de bedrading aan de binnenzijde van de handgreep van de achterklep heeft zitten prutsen. Mogelijk was de bedrading door minder goede montage van de handgreep gebroken, waarna deze met een paar wikkelingen Ducttape aan elkaar zijn gezet.
Met als gevolg dat de stroomgeleiding door de bedrading niet meer goed was en het slot niet werd aangestuurd om open te gaan. Iemand heeft dit veroorzaakt, vroeg of laat zou dit storing gaan geven. De Volvo dealer kan hier natuurlijk niets aan doen, jammer is het wel dat een dealer onderhouden auto van 3 jaar oud zo is afgeleverd aan de 2e eigenaar. Uiteindelijk is het opgelost door een andere handgreep te plaatsen.

Auto start wil niet starten:
Vandaag wilde de auto niet meer starten. Gelukkig was het dichtbij huis en konden vrouw en kinderen door familie naar huis worden gebracht.
De startmotor draaide wel rond, maar de motor sloeg niet aan. Via de Volvo Assistance is de ANWB ingeschakeld. De ANWB wegenwacht heeft een eerste check gedaan en zijn conclusie was dat de motor geen diesel krijgt. Daar kon de wegenwacht verder niets mee, dus is de auto afgesleept. De auto stond net ingepland voor een onderhoudsbeurt, die wordt dus nu met een paar dagen vervroegd. Ik ben bang dat dit een dure reparatie wordt vanwege een defecte brandstofpomp en mogelijk meer ellende. Hopelijk blijft het daarbij.

Al met al heel erg tevreden over het rijden, maar misschien nu eens wat pech met de (on)kosten.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.