Volvo V60 D3 Momentum (2011) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 D3 Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 79.000 km |
Uitvoering en de eerste ervaring
- 150 km
Woensdag m'n nieuwe leaseauto opgehaald bij Volvo Bluekens in Oosterhout. Na een duidelijke instructie voor het zeer uitgebreide MyVolvo systeem de auto meegenomen. De auto is in 7 weken na de bestelling geleverd, netjes en volgens verwachting (6-8 weken).
Het is een D3 Geartronic in Momentum uitvoering. Kleur Caspian-Blue (donkerblauw met een donker grijze gloed). Het interieur is in de kleur leder antracite black en soft beige.
Extra pakketten en opties: Business Pack Pro, Family Line, Schuif/Kanteldak, tweekleurig stuur, urban-wood inleg, stoelverwarming, 17" Njord velgen, water-afstotend glas op zijruiten, uitlaat-sierstuk en decor frames in de voorbumper.
Het eerste gevoel met de auto is goed, comfortabel, snel, de heerlijke 5 cilinder roffel, het bedieningsgemak (de spraaksturing is subliem...) en het mooie duidelijke multimedia scherm en navi.
Na de volgende kilometers meer m.b.t. het rijden en over de auto zelf.
Update in het voorjaar
- 4.230 km
Ik heb in een andere review over de V60 gelezen: "Elke keer jammer dat de reis er weer op zit" En daar ben ik het volkomen mee eens. Wat een heerlijke auto, ik geniet van elke km!
Laat ik na 4000km eerst starten met de opmerkelijke mindere punten, maar wel met de kanttekening dat het luxeproblemen zijn:
- Geartronic. Bij filerijden tussen 60-90km/u blijft de bak zelf nerveus op en neer schakelen en dit rijd niet comfortabel en wekt bij mij irritatie op. Ik schakel dan over op handmatig schakelen en dat bevalt beter, maar zou niet nodig moeten zijn, want ik heb juist voor een automaat gekozen i.v.m. de vele files. Gelukkig sta ik niet alleen maar in de file en bevalt de automaat al rijdend heel goed.
- Elektrische handrem. Waarom zit deze ter hoogte van je linkerknie onder de lichtbediening van het dashboard. Het zou veel makkelijker zijn om deze à la Audi en Volkswagen op de middenconsole bij de pook te plaatsen.
- Dagrijlichten. Zoals gebruikelijk bij Volvo staat de verlichting altijd aan. Nu is dat begrijpelijk als dat zou gelden voor de dagrijlichten. Maar bij deze auto gaat alles automatisch aan: daglichten en dimlichten. Je moet de lichtschakelaar op 0 zetten om de dimlichten uit te zetten. Je kan hem niet in die stand laten staan, want dan blijft de dagrijverlichting branden als je uitgestapt bent (te gebruiken als parkeerverlichting in het donker).
Ik ben uitermate te spreken over de bediening van het Volvo My Car systeem, het werkt intuïtief en overzichtelijk. De spraakbesturing van het systeem is echt fantastisch. De indeling van alle bedieningsinstrumenten is trouwens erg logisch opgezet, alles zit waar je het verwacht en doet wat je verwacht.
Het geluidsniveau is goed, weinig geluid van banden en windgeruis. Door het mooie weer heb ik bijna alles nog met open dak gereden behalve bij snelheden boven de 130km/u, dan kan je niet meer normaal telefoneren, zonder te gillen. Wel met het dak in de kantelstand, dan is overlast door geluid van de wind prima te doen.
Ik ben nog niet boven de 200km/u uit geweest op de teller, maar ik heb ook niet het idee, dat de auto met D3 motor en Geartronic veel sneller gaat. Wellicht als de motor nog wat verder is ingelopen en nog wat soepeler is, dat hij dan wel sneller loopt.
Momenteel geeft de verbruiksmeter in de
auto 7.0l/100km gemiddeld aan, maar via de verbruiksmonitor die ik bijhoud op de site is dit 7.36l/100km. Volvo geeft zelf voor deze auto 6.0l/100km gemiddeld op, nou daar zit ik nog lang niet aan. Nu vind ik brandstofverbruik niet enorm belangrijk, want anders had ik wel een Drive versie aangeschaft.
Wellicht is het hogere verbruik voor een belangrijk deel veroorzaakt door het heerlijke geluid van de 5 cilinder diesel, die nodigt ook echt uit om regelmatig het gaspedaal te vloeren. Met het dak open hoor je dan ook bij gas lossen het drukventiel om de turbodruk af te laten. Echt geweldig.
Update na de 1e beurt (Tussencheck)
- 12.385 km
Gisteren heeft de auto een geplande tussencheck gehad.
Naast de reguliere controles heb ik laten kijken naar de programmering van de verlichting, een airco-check en mogelijke lekkage in het voetencompartiment van de passagier voor.
De monteurs van Bluekens in Oosterhout hebben goed hun best gedaan en een montagefout ontdekt in een afwateringskanaal wat van het open dak, door de A-stijl naar de motorruimte loopt. Het bleek dat er een slangetje niet goed in een gat gestoken zat in de motorruimte, waardoor er water in een koker onder de voorruit terecht kwam, wat zijn eigen weg gezocht heeft naar de voetenruimte van de passagier. Keurig gevonden en opgelost.
Na inmiddels al weer flink wat snelwegkilometers, ook op hoge snelheid, ben ik nog steeds zeer tevreden over de auto. Zowel comfort als prestaties zijn erg goed. Ik kan echt wel zeggen dat dit de fijnste auto is die ik ooit gereden heb.
Ook de opmerkingen die ik gedaan heb over de automatische versnellingsbak... We moesten blijkbaar gewoon aan elkaar wennen...
Klaar voor de winter!
- 20.463 km
De auto is ingereden! De motor is soepeler en het verbruik is gedaald tot 1:15,2. De kilometers glijden prettig onder de auto door. Er zijn nagenoeg geen zaken die me tegenstaan en heb geen andere gekke zaken ontdekt. Zaken die ik ook bij andere reviews ben tegengekomen kan ik beamen: Heerlijke motor, geartronic is niet geraffineerd genoeg, kaarten van de navi zijn niet up to date (en de volvo map care is wederom uitgesteld). De auto rijdt super, comfortabel genoeg en voor mij ruim zat. Verder geen piep of kraak en ik geniet elke dag.
Het meest onbegrijpelijke van de auto vind ik toch wel de positie van de automatische handrem. Je moet echt uit je stoel komen om links op het dashboard de handrem in te drukken. Het zou zo veel aangenamer zijn om hem op de middenconsole te hebben naast de pookknop.
De auto staat sinds vorige week op winterbanden en merk nog niet zo veel verschil, behalve dat hij iets comfortabeler (lees zachter) is en minder strak stuurt.
Ik denk dat ik de auto laat voorzien van Polestar motortuning bij de dealer, want ik hoor toch wel goede verhalen dat deze tuning de motor en versnellingsbak beter met elkaar laat praten. Ik laat het jullie weten als ik de behandeling heb laten uitvoeren.
Laat het voorjaar maar komen
- 71.660 km
De laatste update stamt al van ruim een jaar geleden, dus het is tijd voor een update. De afgelopen 50.000 km zijn voorbij gevlogen en er hebben zich geen problemen voorgedaan. Alles functioneerd nog net als toen de auto nieuw was. Enige ergernissen welke onlangs door de dealer zijn verholpen: resonantie rechter voordeur speaker (bleek een los clipje te zijn van een kabel) en windgeruis linker buitenspiegel (rubbertje in spiegelbehuizing).
Elke dag stap ik fluitend de auto in en uit. Als het kan rijd ik met het dak open. Ik haal zo'n 950 km op een tank, maar eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat 1100km ook haalbaar is...
Enkele mindere zaken die ook al in het begin opvielen, leer je mee leven: je moet uit je stoel komen om de elektronische parkeerrem te bedienen en de automatische versnellingsbak mag subtieler schakelen. Als je kijkt naar de 7 en 8 traps transmissies van bijv. BMW, Mercedes, maar ook Jaguar / Land Rover... Nou Volvo, gooi er maar zo eentje in bij de volgende serie motoren.
Kortom... Hier rijdt een tevreden mens!
Afscheid V60
- 79.000 km
Zo na twee jaar nemen we afscheid van elkaar, doordat ik van werkgever ga switchen. Ik ben nog steeds vreselijk tevreden over de auto. In de afgelopen jaren geen noemenswaardige problemen ervaren, de auto rijdt heerlijk en is een echte snelweg km vreter. Comfortabel en met ruim voldoende pit om vlot en veilig te reizen.
De auto heeft zich goed gehouden, ik hoor een trilling in het gordelmechanisme linksvoor en de zittingverhogers in de achterbank maken wel eens geluid, verder is de auto rammel vrij.
Eens kijken hoe dat het leasebeleid van mijn nieuwe werkgever er uit ziet en of ik weer een nieuwe auto kan uitzoeken of dat ik er eerst eentje moet overnemen...
Ik ga minder woon/werk km's maken, dus weet nog niet of ik diesel of benzine ga rijden. Op mijn shortlist staan: Volvo S/V60, BMW 3-serie, Audi A5.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.