Volvo V60 D3 (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 D3 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 176.000 km |
KM-stand laatst | 176.000 km |
Aanschaf jonge V60 D3 2011
- 176.000 km
Genoodzaakt om na jarenlang lease gereden te hebben, privé op zoek te gaan naar een auto die onze caravan van 1500kg kan en mag trekken. Al heel gauw kom je er achter dat je dan uitkomt bij flinke stationwagens of SUV's. Mijn ultieme wens is de Volvo XC60, welke qua budget helaas nog een maatje te groot voor mij is. Dan zou het een V70 of V60 worden. Al snel leer je dat het een diesel moet zijn en dat de D2 onmiddellijk afvalt (max trekgewicht geremd 1300kg). Gelukkig ook maar, want de diverse berichtgevingen over de D2 vind ik niet heel positief.
Deze V60 D3 / 163PK is te koop gezet door een particulier die er zelf 4 jaar in gereden heeft, zonder echt veel kilometers te maken en die er snel vanaf wilde omdat hij het geld nodig had voor aanbetaling van zijn nieuwe auto.
Goed en wel heeft de advertentie voor deze auto nog geen halve dag op marktplaats gestaan en was ik de gelukkige koper. Voor een V60 D3, met nieuwe apk en 180.000km beurt inclusief distributieriem, remklauwen, waterpomp vervangen etc., mag ik voor de aanschafprijs in mijn handen knijpen. Bovendien is er geen enkele V60 gelijkwaardig te vinden voor deze aanschafprijs in combinatie met kilometerstand en onderhoudshistorie.
Dan de auto zelf; geen kras te vinden aan de buitenkant en ook van binnen in prima staat. Als je motor gestart is, dan hoor je het ronken van de 5 cilinder, wat echt even wennen is als je net vanuit de lease afscheid hebt genomen van 1.6 en 1.5 / 4 cilinder dieselmotoren, respectievelijk een Seat Leon ST en vervolgens een Renault Mégane Bose.
De stoelen zijn werkelijk fenomenaal. Wat een genot om hierop te zitten en volledig naar eigen wens af te stellen. Alles wat je nodig hebt aan hedendaagse snufjes heb ik gevonden in deze V60, zoals een Bluetooth verbinding en climate control. Vanaf het moment dat je gas geeft, voel je dat de V60 power heeft en graag wil. De motor bouwt rustig op tot aan de 1500 toeren en trekt dan vlot door naar 2500 toeren. Heel veel verder doortrekken boven de 3000 toeren heeft dan niet veel zin en is doorschakelen een betere optie. 130 km p/u op de snelweg in de 6e versnelling is heerlijk. Het motorblok ronkt heerlijk rustig en verder is er geen piep of kraak te bekennen.
Sturen gaat uiterst soepel en het interieur is strak, simpel maar zeker overzichtelijk. In vergelijking met de Renault Mégane Bose hiervoor, waar zo veel toeters en bellen op zaten en dat je soms niet eens wist waar het voor diende heb ik eerder als storend ervaren.
De V60 heeft 18inch All Season banden (235/40R18) en dat is niet helemaal mijn ding. Ik lees dat deze V60 beter tot zijn recht komt in comfort met een kleinere bandenmaat. Dus wellicht ga ik er 17inch of zelfs 16inch velgen terug opzetten.
Ook All season banden is ook niet echt mijn ding. Ik heb lang moeten zoeken of ik überhaupt met deze banden op wintersport vakantie mocht en toevallig zijn dit de beste in zijn soort (Vredestein Quatrac5) waar het wel mee zou kunnen maar nog steeds wordt afgeraden t.o.v. echte winterbanden.
Ik heb de auto nog niet helemaal tot op de bodem getrapt, maar van 120 naar 170 was enkele seconden en dan had je nog steeds niet het gevoel dat je echt heel hard reed.
Ik ben voornemens de auto te laten chiptunen (zeker ook i.v.m. de zware caravan) en dat levert op dat de 163pk naar 185pk gaat en de koppel van 400NM naar 450/480NM. Een redelijke verbetering zou ik zeggen.
Kortom een vrij basic auto qua uitvoering, maar toch met alles wat ik nodig heb. (PK's, ruimte, zitcomfort, zuinigheid en uitstraling). Ik ben blij met de D3 keuze, die tegenwoordig vergelijkbaar is met de D4.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.