Volvo V60 D2 R-Design (2013)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | V60 D2 R-Design |
|---|---|
| Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 2013 |
| Jaar van aanschaf | 2013 |
| KM-stand laatst | 985 km |
Eindelijk was het dan zover...
- 985 km
Eindelijk was het dan zover...
Na een lange tijd wachten ben ik dan sinds 17 oktober de trotse eigenaar van mijn nieuwe Volvo V60 D2 R-Design. Wekelijks ga ik er toch zo,n 1000 tot 1200 KM mee rijden.
Al in mei van dit jaar had ik deze auto geconfigureerd en besteld via de lease maatschappij maar omdat het contract van mijn Renault Laguna niet eerder afliep was het wachten lang...
Mijn geselecteerde configuratie is een Volvo V60 D2 R-Design 2014, 18” LM velgen, zwart van kleur en als extra opties heb ik het Business Pack Pro en het Winter Line pakket genomen. Verder zijn de ramen vanaf de B-stijl getint en alle reclame en verdere informatie van de auto laten verwijderen.
Al bijna een week is die glimlach niet van mijn gezicht te krijgen, ben benieuwd hoe lang dat blijft? Wat is het heerlijk om in een nieuwe auto te rijden, en die geur... Hmmm heerlijk!
De volvo is in bijna alle opzichten een verbetering tov de Renault Laguna.
Ik was een beetje huivering voor de, nog meer, geprofileerde sportstoelen. Ze zijn erg confortabel, zelfs met mijn postuur! Ze sluiten perfect aan op de lenden en de hoofdsteun is, ondanks dat deze niet te verstellen is, goed. Dat andere automerken dit nog niet hebben afgekeken verbaasd mij toch enigsinds.
Het interieur, waar ik bij het 2013 model geen grote fan van was, is ook aangepakt. Het middelconsole hebben ze van kleur veranderd. Waar het bij het 2013 model prominent aanwezig was doordat het chrome van kleur was heeft het nu alleen een chrome accent en de 2 dashboard tellers die voorheen een dikke cobalt blauwe rand hadden is veranderd in een enkele teller waar 3 verschillende themas in gekozen kunnen worden. Elegance (R-Design blauw), Eco (groen) en Performance (rood).
De geblindeerde ramen vanaf de B-stijl is heerlijk rustig en in geen enkel opzicht hinderlijk voor verlies van zicht van binnen naar buiten. Met berekking tot de kofferbakruimte heb ik toch wel wat moeten inleveren (zo’n 80 liter).
De spraakbesteuring van de navigatie en telefoon werkt naar behoren en is volledig in het Nederlands.
Het exterieur, en dan vooral de neus, heeft een prachtige facelift gehad. Waar de DNA-LED dagrijverlichting voorheen tussen de koplampen en de grill in de voorbumper zaten hebben ze deze nu horizontaal verplaatst naar beneden (zoals bij Mercedes), onder de koplampen. Samen met de meedraaiende Bi-xenon koplampen ziet dit er ietwat agressief, maar toch prachtig uit. De kwaliteit en helderheid van de lampen zijn uitmuntend en ondanks dat ik al Bi-xenon verlichting had op de Laguna is ook dit een verbetering.
De achterkant, met dubbele uitlaat, is nagenoeg niet veranderd behalve het design van de einddempers die weer 1 centimeter groter zijn dan bij zijn voorganger (9cm doorsnede) met kleine inkepingen als accenten.
Door het sportonderstel is de auto straf afgeveerd en ook nog eens 2.5 cm verlaagd. De wegligging is erg goed en sturen gaat erg direct. Ik ervaar dit als erg prettig en bij drempels geeft dit geen problem. Het is een behoorlijke verandering tov de laguna die zoals adere Franse autos over de weg “zweeft”.
Motorisch, met zijn 1.6 Diesel, 115 PK en 270 nm is het zeker niet de zwaarste en snelste motor maar tov de Laguna, ook weer een verbetering. Het is dan misschien niet de snelste en meest krachtige maar laten we eerlijk zijn, wanneer kun je in Nederland nou echt doorrijden in het dagelijks verkeer? Ondanks deze motorkeuze maakt deze motor toch nog een lekker, zeker niet hinderlijk, geluid.
Het verbruik is, zoals de fabrikant aangeeft op de specificities, 4.1L/100 KM (natuurlijk?) niet realistisch. Bij de eerste 1000 KM is het verbruik 5.9L/100 KM. Het Start/Stop systeem is een mooi iets waar ik absoluut aan moet wennen (het nieuwe rijden)… Uit de versnelling en de koppeling op laten komen. Op het moment dat je de koppeling weer intrapt start de motor direct. Helaas heb ik jaren geleden iets anders geleerd bij mijn rijlessen zodat ik bang ben dat ik het Start/Stop systeem wellicht niet, of minimaal zal gebruiken.
Op naar veel prettige en veilige kilometers
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.




