Volvo V60 D2 Momentum (2013) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 D2 Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 92.589 km |
KM-stand laatst | 123.000 km |
Volvo V60
- 101.000 km
Na een langere periode in een VW Polo 1.2TDI bluemotion te hebben gereden om de maandelijkse autokosten te drukken wilde ik toch graag weer de overstap maken naar een auto waar ik als veelgebruiker en autoliefhebber dagelijks iets gelukkiger van zou worden. De Polo is uitsluitend met regulier onderhoud en een ontsjoemelbeurt een erg goede auto geweest zonder uitzonderlijke en onverwachte kosten. Tevens was deze qua uitvoering een luxe een goed uitgeruste auto (cruise control, climate control, navigatiesysteem, parkeersensoren, metallic lak, lichtmetalen velgen, etc.) maar het comfort en de rijgeluiden zijn logischerwijs toch minder goed voor elkaar dan bij een auto van een klasse hoger.
Vandaar dat ik met 30.000km/jaar aan autogebruik op zoek ging naar een meer comfortabele reisauto. Hieronder de samenvatting van de vereisten:
- Bouwjaar vanaf 2013
- Km-stand onder de 100.000km
- Dieselmotor
- Hatchback of stationwagon
- Comfortabele reisauto
- Goede rijprestaties en wegligging
- Veiligheidsniveau beter of gelijk aan voorganger
- Acceptabel verbruik voor zijn klasse
- Aantrekkelijk design/model (puur persoonlijk natuurlijk)
- Voorzien van minimaal de volgende opties: climate control, ingebouwd multimediasysteem met navigatie + radio-CD speler, elektrische bedienbare ramen, lichtmetalen velgen, parkeersensoren, boardcomputer, metallic lak en cruise control.
Dit alles moest uiteraard ook nog even binnen het budget passen van maximaal €12000 bijbetaling samen met de VW Polo als inruiler en in een straal van maximaal 50km van huis te koop staan.
Gelukkig was het voor mij niet moeilijk om een voorselectie te maken en vielen vele merken en modellen al snel af door een (nog) te hoge prijs ofwel doordat het simpelweg mijn smaak niet was. Uiteindelijk nog getwijfeld tussen de volgende modellen: Ford Focus Wagon, Ford Mondeo Wagon, Mazda CX-3, Nissan Qashqai, Volvo V40 en de Volvo V60.
Na het lezen van lezers reviews en informatie op internet, het proefrijden met auto’s en de ervaringen van collega’s te hebben gehoord werd de keuze verder beperkt tot de Volvo V40 of de Volvo V60.
Maar tsja, dan biedt Volvo natuurlijk meerdere dieselmotoren aan, vele uitrustingsniveaus en is ook lang niet alles beschikbaar op de tweedehands markt. In de theorie moest het een V40 D2/V40 D4 gaan worden of een V60 D2/V60 D4 en viel de kinetic uitvoering af doordat deze geen chromen sierlijsten rond de ramen had en de R-design viel ook af omdat ik wat te opzichtig vond. Proefrijden zou de uitkomst moeten gaan bieden want de rekensommen m.b.t. verzekeringspremies, verbruikskosten, belasting, zoeken op internet maakte alles er ook al niet makkelijker op. Gelukkig werd na het rijden de keuze tussen de V40 en V60 snel gemaakt en was de grotere V60 direct de voorkeur. Ook was de keuze meteen gemaakt dat het een V60 van na de facelift zou moeten worden i.v.m. het uiterlijk. Toen de beduidend lastigere keuze tussen een D2 of een D4. Ten opzichte van de VW Polo 1.2TDI bluemotion (dat was immers het referentiekader) was de D2 uiteindelijk al ruim voldoende en kon ik daarmee de vaste lasten ook net iets lager houden en daarvan was de keuze ook reuze. Kortom: een Volvo V60 D2 in de uitvoering Momentum of Summum ging het worden.
Zoals gezegd waren er genoeg Volvo V60’s met een D2 motor in de goede uitvoeringen beschikbaar alleen gingen de meesten qua prijs toch nog over mijn principiële budget heen. Uiteindelijk vond ik een mooie versie met alle vereisten bij Alphabet. Een Volvo V60 D2 Momentum Business Pack Pro met 92000km op de teller, Saville Grey metallic lak en 17 inch lichtmetalen velgen. Met uitzondering van een paar kleine lakbeschadigingen (vind tegenwoordig maar eens een occasion zonder) een erg nette auto. De voorwaarden bij Alphabet waren ook erg duidelijk en gaven mij een goed gevoel over de aankoop.
Nu de auto inmiddels drie maanden en ruim 9000km in mijn bezit is vind ik het tijd voor een review.
Pluspunten:
- Ik vind het model (al stikt het ervan op de Nederlandse wegen) nog steeds erg mooi in de uitvoering zoals ik hem rijd.
- De stoelen zitten lekker. Ik rij 90% snelwegkilometers en maak vaak lange ritten en kom fit uit de auto.
- De auto is heerlijk stil en comfortabel t.o.v. de Polo.
- Het verbruik is met 5.7l/100km (1:17,4) over 9074km gemeten acceptabel.
- De parkeersensoren (voor + achter) werken goed en zijn met de overzichtelijkheid geen overbodige luxe.
- Leuke verbruiksmonitor aan boord onder my car voor de statistiekliefhebbers.
Minpunten:
- Voor een grote auto niet veel (been)ruimte als twee volwassen achter elkaar gaan zitten.
- Het schakelen van de handbak gaat wat hakerig (m.n. naar de tweede versnelling).
- De bediening van het navigatiesysteem is wennen.
- De climate controle werkt goed maar blijft in de automatische stand onnodig lang hard blazen.
- De remklauwen van de auto waren aan het roesten (enige plek waar zichtbaar roest zat) en dit heb ik hersteld met remklauwlak in de kleur Volvo Polestarblauw.
De conclusie tot nu toe is daarmee positief. Het is iedere dag een genot om met de Volvo te rijden. De komende tijd zullen we het verbruik blijven monitoren in de verbruiksmonitor en het eerste geplande onderhoud is pas over 11000km.
ruim 20000km en een onderhoudsbeurt verder
- 115.000 km
De V60 is afgelopen week voor een onderhoudsbeurt geweest en alweer meer dan een half jaar en 20000km in mijn bezit. Tijdens de onderhoudsbeurt geen bijzonderheden aangetroffen. Enige extra's waren 2 ruitenwisserbladen voor vervangen en de voorwielen zijn uitgelijnd.
Gemeten over 21054km verbruikt de auto 5,77l/100km. Niet briljant zuinig en niet echt slecht.
Wat valt er op na deze periode:
Pluspunten:
+ De auto blijft me aanspreken qua design. Alhoewel het achteraf jammer is dat er in het front van de auto niet iets meer chroom is verwerkt en er 1 zielige uitlaatpijp op deze uitvoering zit.
+ De autostoelen zit voor mij erg goed (dat geldt echter niet voor mijn vriendin die er juist snel last van krijgt).
Minpunten:
- De auto/carrosserie is niet vrij van geluiden en kraakjes tijdens het rijden.
- De motor klinkt wat rauwig. Verder maakt deze ondertussen een minder imponerende indruk qua vermogen in combinatie met de handbak. Of is dat gewenning aan deze auto?
- De verlichting van het dashboard/boardcomputer leidt een eigen leven en gaat soms uit zichzelf volop branden. Niet opgelost tijdens de onderhoudsbeurt en niets gevonden. En nee, het ligt niet aan het feit dat de verlichting op automatisch staat en ik van licht--> donker reed bijvoorbeeld.
- Het schakelen van de bak gaat niet soepel maar hakerig (m.n. als de auto nog koud is en bij de 1e en 2e versnelling en de achteruit). Blijft suboptimaal aanvoelen.
- Versnellingspookknop zit speling op (kun je iets draaien). Dit is volgens de dealer bij alle V60's van dit type + motor zo en daarmee normaal.
- Tijdens het rijden is er al een aantal keren een situatie geweest waarbij de auto eenmalig stottert en voor enkele milliseconden leek uit te vallen. Gelijk hierna pakte deze weer op en leek er weer niets aan de hand. Dit is op verschillende snelheden, met/zonder rijden op de cruise control voorgekomen. Geen storing of oorzaak gevonden en op mijn aanvraag is het brandstoffilter vervangen en er additief aan de brandstof toegevoegd om de zaak intern te reinigen. Hopelijk verhelpt dat het probleem want dit soort verschijnselen geeft minder vertrouwen in de auto tijdens het vele rijden.
- Automatische klimaatregeling neem ik regelmatig op de hand over omdat ik het te lang vind duren dat de klimaatregeling met teveel snelheid blijft blazen en daarmee teveel onnodig geluid maakt.
Zoals te lezen zijn er de nodige punten die de waardering voor deze V60 omlaag hebben gebracht. Ondanks dat het natuurlijk massaproductie is tegenwoordig, had ik van een Volvo toch meer verwacht.
Einde van het V60 tijdperk
- 123.000 km
Gisteren de V60 ingeruild op een nieuwe Ford Fiësta. Eens kijken hoe dat bevalt want het wordt mijn eerste volledig nieuwe auto en sinds lange tijd een benzine i.p.v een diesel. De V60 kijk ik met gemengde gevoelens op terug. Het was aan de ene kant de luxe en fijne snelwegauto maar had mij teveel kleine storingen en ongemakken daar tegenover staan. Het verbruik is op 5,75l/100km blijven hangen en naast een onderhoudsbeurt zijn er geen onverwachte extra kosten geweest aan de auto.
Nu gaan we beginnen aan een nieuw auto-avontuur met de Fiësta!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V60 1.6 T3 R-Design / Automaat / NL-Auto / 1e-Eigenaar / Cruise-Control / Climate-Control / Radio-Bluetooth / Navi / Armsteun V+A / PDC-Achter / 18'' LMV / All-Season / ENZ.
- 2013
- 203.225 km

Volvo V60 2.4 D6 AWD Plug-In Hybrid Summum BLIS, ACC
- 2013
- 287.238 km

Volvo V60 2.0 D3 Momentum
- 2011
- 285.146 km