Volvo V60 D2 Business Ocean Race (2015)

autoreview

Volvo V60 D2 Business Ocean Race (2015)

Signalement

UitvoeringV60 D2 Business Ocean Race
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst222.580 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vanaf de showroom tot 25.000KM

  • 25.000 km

Uit mijn vorige review bleek al dat ik een echte Volvo-liefhebber ben, voor de vorm heb ik nog wel gekeken bij andere merken, maar het kan mij niet bekoren. Naast de auto - en misschien ook wel het imago - is het garagebedrijf ontzettend belangrijk. Dit is iets wat ik eerder nooit wilde geloven, maar na wat negatieve ervaringen in het verleden met andere merken ben ik blij dat ik bij een fantastische - kleine garage ben. Gelukkig mogen zij ook de auto's leveren van de leasemaatschappij, zo blijft (bijna) alles in één huis. Bijna alles, want nieuwe banden en de bandenwissel moeten bij de lokale Kwik-Fit. Voordat dáár commentaar op komt, de heren bij de vestiging in Winschoten zijn erg goed en secuur, en daar en ik ook zeer tevreden over!
Wat betreft de Volvo dealer, zij hebben alles in het werk gesteld mij op tijd een auto te leveren, daar ik voor het eind van het jaar moest wisselen van de leasemaatschappij.

De auto

Weer een Volvo dus, ook weer een relatief kleine motor, de afgelopen 2 auto's (de Ford en de Volvo) waren 1.6 tdi's met 115PK. Dit is wat mij betreft afdoende, ik kom niets tekort, ook niet in Duitsland en rij niet met een polyester remparachute achter de auto door de bergen dus het moest weer een D2 worden. Inmiddels is de D2 een echte, in huis gebouwde Volvo motor, is de inhoud gegroeid naar 2 liter en het vermogen iets gestegen naar 120PK.
Toen kwam de uitvoering, ik heb nog gelonkt naar de V70 met het 'inscription' pakket, maar die bleek niet meer op tijd te leveren. Verder had ik dan alle luxe, maar een handgeschakelde auto en naast de motorisering wilde ik nu wel weer eens een automaat. Is het leeftijd of toch het gemak in de -toenemende- filedruk? Geen idee, maar dat was de wens.
De V60 D2 automaat dus, nu weten de heren verkopers bij autohuis Bouwsema in Veendam dat ik gek ben van toeters, bellen, spiegeltjes en kraaltjes. Ik wil het allemaal en ik gebruik het ook allemaal. Dus de basis moest al luxe zijn zodat ik niet van alles er los op hoefde te laten schroeven. Nu weet ik dat er leaserijders zijn die juist van alles achteraf op de auto laten zetten, maar dat is voornamelijk 'uiterlijk' en dat hoeft voor mij niet zozeer. De volgende eigenaar mag skirts, spoilers, trekhaak en grote wielen erop zetten. Terug naar de auto, een Ocean Race of een Summum uitvoering. De R-design is minder luxe en meer sportief en dat is niet zo mijn stijl, dus dat was geen optie. Het liefst een aardige kleur, geen grijs, wit of zwart, dus mijn eerste idee was een Summum uitvoering in het rood metallic. Toen wij alles naast elkaar gezet hadden bleek de Ocean Race uitvoering nog mooier, nog voller en een tikje exclusiever te zijn, maar niet in het rood leverbaar. De concessie werd de kleur en de keuze viel op de, speciaal voor deze serie gemaakte, blauw metallic.
Een plaatje, al zeg ik het zelf!
De aankleding is al redelijk compleet, met beide voorstoelen elektrisch bediend en verwarmd, lederen bekleding, verwarmde voorruit, parkeerverwarming en het digitale dashboard, en de ultieme optie voor mensen van een 'bepaalde' leeftijd, het schuif/kanteldak! Dit is nog uitgebreid met blis, adaptieve cruisecontrol, lane departure warning, navigatie en ik zal vast nog meer vergeten zijn. Volvo werkt met opties die los, óf in een pakket aangeboden worden zodat iedereen precies kan kiezen wat hij of zij belangrijk vindt.

Het rijden

Uiteraard vergelijk je deze auto met de vorige, het verschil is duidelijk in de afmeting en het comfort terug te vinden. De V40 paste als een honkbalhandschoen, alles was binnen handbereik en je arm op de deur leggen tijdens het rijden veranderde je zitpositie niet. De V60 is breder, groter en het zit dus allemaal wat ruimer. De stoelen zijn ook groter en wat ik niet verwacht had, weer beter dan de vorige! De V50 stoelen waren heerlijk, maar vlakker dan die in de V40, deze V60 stoelen zijn sportiever, de zit is harder en dieper en de wangen zijn prominent aanwezig. Dat was overigens wel iets waar ik mij zorgen over maakte, de 'sportstoelen' leken niet op mijn postuur gebouwd en ik was ook bang dat ik daardoor wat meer voor de rugleuning zou komen te zitten dan er echt ín. Niets is gelukkig minder waar!
De V60 is ook iets stiller dan de V40 en de motor lijkt soepeler.

De motor, versnellingsbak, de acc en het verbruik

Nu was ik vanuit mijn privé-auto al gewend een automaat te rijden dus dat is niets nieuws, maar toch moet je aan het rijden wennen, de start - stop is snel dus zodra je stilstaat slaat de motor gelijk uit, als je daarna achteruit wilt rijden is dat toch wennen. Overigens laat ik het gewoon aanstaan, het stoort mij niet en technisch zijn er blijkbaar allerlei maatregelen genomen om de extra slijtage op te vangen. Het rijden op de adaptieve cruisecontrol was wel nieuw voor mij en ik vind het een verademing! De 80Km wegen hier in de regio rijden super relaxed tegenwoordig en ook op de snelweg is het ideaal! De afstand staat niet op zijn kortst, want dan remt de auto naar mijn idee veel abrupter dan ik lekker vind, iets grotere afstand tussen de voorligger en dat probleem is verholpen. Dat er daardoor op de drukkere snelwegen af en toe iemand tussen piept stoort mij niet. De auto houdt afstand en ik rij nog steeds met ongeveer dezelfde snelheid naar de plaats van bestemming. Files zijn hiermee ook geen enorm drama meer, al mag het systeem wat mij betreft langer ingeschakeld blijven dan de 4 seconden die het nu is.
Het enige minpunt aan de versnellingsbak is het terugschakelgedrag. Als de bak zijn versnelling iets langer vasthoudt en daarna doorschakelt rij je meer op koppel dan op toeren en voor een turbodiesel is dat wel zo lekker. Nu zet ik 'm als ik zo'n situatie zie aankomen in de sportstand en hou ik handmatig de versnelling vast. Niks terugschakelen!
Het verbruik is nu 1 op 18.52 (berekend door de leasemij) en dat vind ik heel redelijk. In de eerste 25KKm is er geen druppel olie verbruikt. Overigens meet je dit met een 'digitale peilstok', een functie op het dashboard. Leuk joh!

Eerste conclusie

Erg tevreden over de auto, het rijgedrag, de luxe en de leverancier(s). Zijn er geen minpunten? Ja, de achteruitrijcamera geeft een (te) donker beeld, maar dat zal softwarematig wellicht op te lossen zijn. Mag de dealer naar kijken over 2 weken als 'ie voor de eerste - 30KKm beurt gaat.

Probleemloze auto geëxporteerd

  • 222.580 km

Helaas is het bijhouden er bij ingeschoten, maar de auto heeft zich tot ruim 220KKm perfect gehouden.
De week nadat ik mijn nieuwe auto heb mogen ontvangen werd de V60 geëxporteerd naar Roemenië, waar de auto in de grensstreek met Moldavië een tweede leven krijgt.
Dat zal ook daar lukken!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.