Volvo V60 (2021)

autoreview

Volvo V60 (2021)
Volvo V60 (2021)Volvo V60 (2021)Volvo V60 (2021)Volvo V60 (2021)Volvo V60 (2021)Volvo V60 (2021)Volvo V60 (2021)Volvo V60 (2021)Volvo V60 (2021)

Signalement

Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst197.500 km
Lezerswaardering: 73%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste kennismaking

  • 9 km

op 18/1/21 de nieuwe auto mogen afhalen, het is een mj 2021 D3 R-design in Onyx zwart(geen keuze, was een stockwagen) met business pack(= in België: light pack, intellisafe pack+ en winter pack) en donkere ruiten achter
de reden dat het een stockwagen moest zijn was dat het redelijk dringend was, de vorige v60(2017) had onzacht kennisgemaakt met de achterkant van een oplegger die plots achteruit reed toen we beide stilstonden aan het verkeerslicht & toen was het einde verhaal voor de vorige
nu ik bijna 2 weken (& reeds 2700km op de teller) in bezit ben van het nieuwe speelgoedje, geef ik graag mijn eerste review:
positief verrast ben ik door het comfort en stilte in de auto, zelfs de motor hoor je nauwelijks, windgeruis is ook volledig afwezig(je hoort iets op hogere snelheden, dus daar heb ik weinig last van :) enige waar ik na 9 dagen rondrijden nog niet 100% mijn ding in gevonden heb is de afstelling van de stoel, er zijn zoveel mogelijkheden dat ik nog geen perfecte zit gevonden heb.
automaat werkt goed, al moet ik wel zeggen dat de schakelmomenten (nog) niet overeenkomen met de momenten dat ik zou schakelen(ik kom uit een handgeschakelde auto), wel moet ik zeggen dat in combinatie met acc of autopilot de automaat wel schakelt wanneer ik het zou willen, het is enkel bij zelf gas geven dat het niet 100% naar mijn zin is, misschien moet ik wel meer leren spelen met het gaspedaal?
afwerking is weer een stuk beter dan de vorige v60, alles zit mooi in elkaar en nog geen storende piepjes of kraakjes gehoord, qua plaats, mis ik wel enkele opbergvakjes (oa achter de radio) alsook de zakjes aan de voorzetels die ik wel had bij de vorige v60.
motor is de D3 die verdwijnt maar een zalige motor is, genoeg kracht, goede hernemingen zonder je zorgen te moeten maken over boetes en rijbewijzen, qua verbruik zit de auto zo goed als op hetzelfde gemiddelde als de vorige v60(zelfde motor, handgeschakeld): 5.8L/100km en dat zal nog verder zakken(starten op afstand al iedere morgen 10 min gebruikt)
ook al een paar keer een de auto zwaar geladen(+/-450kg) en dan rijdt ze nog zacht, verteert het gewicht ook beter dan de vorige v60.
echt grote nadelen heb ik nog niet ondervonden of het moet het(gebrek aan) kleur zijn: zwart is afschuwelijk om netjes te houden, na amper een halve dag tijdens deze periode kan je al niet meer zien dat ze proper is(maar ja qua kleur geen keuze omdat het snel moest gaan...
kortom de komende 3 jaar/200.000km zal ik me verder verdiepen in de voor en nadelen van deze auto en regelmatig een klein verslag uitbrengen

update na 10weken/13000km

  • 13.000 km

een kleine update na 10 weken in het bezit: auto blijft het voortreffelijk doen, verbruik blijft binnen de perken: over 13.000km kom ik op een gemeten verbruik van 5.79L/100km of 1 op 17 ongeveer, valt zeer goed mee, vergelijkbaar met mijn vorige 2017 v60(handgeschakeld 5.74L/100km over 158.000km) ondertussen zijn de winterwielen vervangen door zomerwielen en het zijn 20" geworden(origineel Volvo) ipv de 18" waarop ze geleverd werd. comfort is verrassend genoeg nog zeer goed(had er wel wat schrik van) . Ik heb me ondertussen ook kunnen verzoenen met enkele nadelen van de automaat(traag schakelen en kickdown is redelijk bruusk) maar de voordelen zijn groter dan de nadelen, ik begin minder en minder een handbak te missen. dus nog altijd tevreden

nu na 6 maanden

  • 34.750 km

ondertussen 6 maanden samen op pad, eerste onderhoud is gebeurd bij de dealer, prijs viel mee: 422€, verbruik over het ganse traject 5.86l/100km(of 1 op 17) geen drupje olie moeten bijvullen en Adblue komt op 0.11 liter per 100km. niet slecht dit verbruik met 20" wielen en regelmatig +300kg in de kofferbak/achterbank...
de automaat... tja de voordelen wegen zeker op tov de nadelen maar ik denk toch dat de sturing ietsje verfijnder kan: bij het gasgeven heeft ze toch de neiging om minstens 2 verzetten lager te schakelen waardoor je een onrustig rijgedrag krijgt die niet aangenaam is, zelfs met een fluwelen voet, is het nog moeilijk om dit te vermijden(of het fluweel op mijn rechtervoet is nog te zwaar?)

voor de rest weinig te melden, niks die onverwachts stuk gaat, geen onverwachte meldingen, enkel het plastic frame rond de motorkapontgrendeling linksonder kwam iedere keer los en mijn linkervoet bleef daar achter haperen, dit is ondertussen onder garantie vervangen(plastic frame, niet de linkervoet)

bijna 1 jaar verder,

  • 61.367 km

nog eens een korte update wegens weinig te melden. de auto blijft het goed doen, verbruik is nog een ietsje gezakt: 5.79liter/100km gemiddeld over de totale afstand, geen onverwachte mankementen, buiten een paaltje die ik over het hoofd gezien heb>> nieuwe rechter voordeur wordt volgende week geplaatst en dan mag ineens ook het 60.000km onderhoud gedaan worden(nog niet gebeurd door de coronamaatregelen waardoor de wachttijd ietsje langer dan verwacht was om een afspraak te krijgen)
verder niks te melden, dus hou ik het deze keer maar kort

na 16 maanden

  • 83.000 km

nog een een korte update, auto blijft het goed doen op 1 melding na: ik kreeg het motorstoringslampje te zien(gelukkig oranje) enkele weken geleden en dan maar bij de dichtstbijzijnde dealer gestopt. na een uurtje kreeg ik de sleutel terug en bleek dat er een darmpje vol roet zat en gaf hij aan dat de kwaliteit van de Adblue niet goed was(was juist onder halfvol), dus darmpje doorgeblazen, Adblue bijgevuld en 35€ 'armer' terug de weg op. verbruik is nog altijd correct op 5.79liter per 100km, olieverbruik nihil, staat mooi op het maximum volgens het scherm(kan niet manueel meer gemeten worden, zonde). ook nog geen kraakjes of iets dergelijks te horen, dus nog altijd tevreden

30 maanden

  • 143.000 km

nog een korte update wegens weinig te vertellen, auto blijft het goed doen, kilometers komen er nu wat minder snel bij wegen inkrimpen werkregio, doordat er nu minder kilometers op een dag gereden worden en een pak snelwegkilometers weggevallen zijn, is het gemiddelde verbruik gestegen naar 6l/100km of 1l op 16.67km en kom ik op de 143000km uit op 5.82l/100km & dat met 20" sloffen van 245mm breed.
olieverbruik is ook nog altijd afwezig(vorige v60 met zelfde blok had er al serieus last van op deze kilometerstand) dus mooi om de 30.000km op onderhoud(leasing wil niet anders)
welke problemen buiten regulier onderhoud heb ik gehad over de voorbije 30 maanden/ 143.000km:
vastgelopen achterrem: stelmotor achterrem,remblokken en schijven vervangen(stelmotor garantie, blokken en schijven niet)
rechter ruitenwisser gaf er de brui aan: ruitenwissermotor vervangen, bleek iets afgebroken te zijn(met coulance)
en zoals bij veel v60's: pompjes/motor achterklep vervangen(onder garantie) wegens kraken
al met al nog steeds tevreden zoveel zelfs dat de opvolger reeds besteld werd(moest wegens fiscaal veranderende regels in België voor 30/06/2023 gebeuren), opvolgster wordt een Fusion red Volvo v60 B4 diesel, voor de rest qua opties zo goed als identiek aan deze met deze keer een panoramadakje erbovenop(eronder zou niet veel nut hebben), deze is voorzien om in gebruik te nemen juli 2024

bijna einde lease

  • 193.000 km

weinig te melden, nu 193.000km, nog een goede 2 weken en deze moet binnen, alles goed verlopen, enige opvallende punten: 2x nieuwe ruitenwissermotor moeten laten plaatsen: 2x de rechtse ruitenwisser die niet meer werkte, voor de rest: topwagen, weinig verbruik(5.8L/100km over 193.000km, met mijn rijstijl zeer aanvaardbaar) deze beviel mij zo goed dat de opvolger terug een v60 wordt, deze keer een 2024 b4 diesel plus dark, nu wel in kleur ;)

einde lease 26/7/24

  • 197.500 km

onze wegen zijn vandaag uiteengegaan, deze heeft het 42 maanden/197500km goed gedaan, met spijt gaf ik deze auto af (alhoewel er +/- eenzelfde klaar staat bij de dealer). zalige cruiser, enige nadelen die ik kan opnoemen: geen open dak en zwarte kleur, ik snap het gezegde niet van once you go black, you'll never want to go back... niet van toepassing alleszins op een zwarte auto....ik loop in de toekomst wel met een grote boog rond een zwarte auto, wat is dat kleur een draak om proper te houden....
voor de rest een perfecte reisgenoot. hopelijk komt ze in goede handen terecht.
geen overmatige slijtage vast kunnen stellen, stoelen, interieur alles werkt en zit nog zoals het hoort(ook in vergelijk met de nieuwe)

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.