Volvo V50 D3 R-Design Pro Edition (2012) #2

autoreview

Volvo V50 D3 R-Design Pro Edition (2012)

Signalement

UitvoeringV50 D3 R-Design Pro Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf153.000 km
KM-stand laatst230.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kennismaking

  • 153.000 km

Na een heel aantal Italiaanse wagens in mijn bezit te hebben gehad ben ik nogal toevallig bij Volvo terecht gekomen. Een verhuis, verbouwingswerken en grote veranderingen in de tuin met veel afval betekenden dat ik een bestelwagen nodig had. Na een algemene zoektocht vond ik een Volvo XC70 2.4 D5 6-bak van 2004 in lichte vracht (vergelijkbaar met het grijs kenteken). De XC70 was ondanks zijn enorme km-stand zo’n fijne, en in tegenstelling tot mijn Alfa’s, betrouwbare wagen dat er als daily een Volvo met 5 cilinders moest komen. Op datzelfde moment verkocht iemand in de vriendenkring zijn V50 D3 waar ik al menig kilometers in had mogen sturen, dus die deal was snel geklonken.

De V50 is een manuele D3 met R-design van bouwjaar 2012 met 153k km bij aanschaf. Een zwarte met de contrasterende zilveren spiegelkappen en dakrails. De voornaamste uitrusting zijn een zwarte lederen interieur, premium audio systeem met bluetooth voor telefoon en muziek en navigatie met uitklapbaar scherm. Ondanks de klimaatregeling, licht- en regensensor, cruise control, etc. is dit naar hedendaagse norm een bescheiden uitgeruste wagen. Wat ik helemaal niet erg vind, wat een leuke en rustgevende auto.

De eerste rijervaring is zeer positief en weerspiegelt het interieur: rustgevend. Het onderstel is mooi gebalanceerd tussen een goede wegligging en comfort. Niet te strak geveerd maar zeker niet deinerig. In het sturen is de grote invloed die Ford op Volvo had in deze periode goed te merken, wat naar mijn bescheiden mening een pluspunt is. De D3 is dan weer wel echt van Volvo, een 2.0L diesel met 5 cilinders. Het is een enorm soepele motor die al zeer laag in de toeren een hoog beschikbaar koppel levert en die er hoger in toeren lekker aan gaat sleuren. Ik moet hier wel bij vermelden dat de wagen door de vorige eigenaar voorzien is van Rica software. Het resultaat hiervan is 198pk en 440nm. Het verbruik is met een combinatie van 75% autosnelweg - 25% stadsverkeer 5,2L/100km over de laatste 10k km.

De eerste en voorlopig enige kost die ik gehad heb is de distributie- en multiriem. Ik heb dit laten uitvoeren door een onafhankelijke garage met een voorliefde voor het merk waardoor de factuur gunstig uitviel.

Bijna feilloos

  • 190.000 km

Na de laatste review heeft de V50 nog twee beurten gekregen waarbij olie en filters vervangen werden. Toch heeft de wagen mij voor de eerste keer in de steek gelaten. Na een werkdag reageerde de wagen niet meer toen ik deze wou openen met de afstandsbediening. Nadat hij ook niet wou starten was het duidelijk dat de batterij plat was. Boosterbox erop, naar huis gereden en nieuwe batterij erin. De oude batterij bleek nog de originele van 9 jaar oud te zijn, geen wonder dus.

Het gemiddelde verbruik sinds de aankoop staat op 5L/100km.

Een jaar later

  • 210.000 km

Ondertussen heb ik de V50 een jaar in mijn bezit, en dat betekend in België naar de keuring. Een grondige poetsbeurt, nieuwe ruitenwisser en preventief de afstelling van de koplampen laten checken. Meer was er niet nodig voor een groene kaart zonder opmerkingen + een complimentje van één van de keurmeesters.

Na een jaar en 57.541km rijden kan ik een duidelijk overzicht van de kosten geven, voor de geïnteresseerde: het onderhoud in de ruimste zin van het woord (3X oliewissel, distributie- en multiriem, nieuwe batterij, ruitenwissers voor + achter, 5L te verdunnen ruitenvloeistof en het afstellen van de koplampen) was in totaal 885,12 Euro. Aan de pomp ben ik 4711.27 Euro lichter gemaakt. Inclusief de aankoopprijs, inschrijvingstaks, wegenbelasting en verzekering heeft de V50 mij 0.21 Euro per gereden kilometer gekost.

Het gemiddelde verbruik sinds de aankoop staat op 5.2L/100km.

Groot onderhoud

  • 230.000 km

Het is alweer een jaar geleden sinds ik deze review heb bijgewerkt, en ondanks dat er relatief weinig kilometers zijn bijgekomen is er wel het één en ander te vertellen. Bij de aankoop van de auto heb ik de distributie set laten doen, maar blijkbaar is toen de waterpomp niet mee vervangen. Deze is eind 2022 zeer minimaal koelvloeistof beginnen lekken, en de waterpomp vervangen betekend weer een nieuwe distributie- en multiriem wissel. Ook de koppeling had zijn beste tijd gehad, bij vollast slipte deze af en toe door en plots kwam het koppelingspedaal nog maar 2cm omhoog waardoor vertrekken vanaf 0 de nodige voorzichtigheid vereiste.

Beide herstellingen opgeteld zijn redelijk prijzig, en sinds de roetmeting voor diesels op de autokeuring verstrengd werd worden veel Euro 5/6 diesels afgekeurd. Een kapotte of slecht werkende DPF zou de spreekwoordelijke druppel zijn die de emmer had doen overlopen naar een economische total loss. Ondanks het ongemak van de slecht werkende koppeling kon ik wel nog met de auto rijden dus heb ik de herstellingen een aantal weken uitgesteld tot de datum was bereikt dat ik naar de keuring kon gaan. Nadat de auto zonder opmerkingen werd goedgekeurd is er een afspraak gemaakt met de garage.

Distributie- /multiriem en waterpomp, koppeling en vliegwiel met alle toebehoren, preventief enkele nieuwe pakkingen gezien de versnellingsbak er onderuit lag, cardanas rechts waar een minimale speling op zat, preventief de rubbers van de voorste ophanging, een uitlijning, alle vloeistoffen en al de filters (het interieur filter was walgelijk en waarschijnlijk nog nooit vervangen, net zoals de brandstoffilter). Alles bij elkaar opgeteld een investering van 3900 Euro, maar de V50 is nu in absolute topstaat en rijdt ondanks zijn kilometerstand en leeftijd als een nieuwe!

Het gemiddelde verbruik sinds de aankoop staat op 5.9L/100km. Dit is gestegen omdat we het afgelopen jaar veel meer korte ritten in de stad hebben gedaan.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.