Volvo V50 D2 DRIVe StartStop Business Edition (2011)

autoreview

Volvo V50 D2 DRIVe StartStop Business Edition (2011)

Signalement

UitvoeringV50 D2 DRIVe StartStop Business Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst14.906 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuzeproces en eerste ervaringen...

  • 1.700 km

Toen een collega mijn vorige leaseauto, Peugeot 308, over wilde nemen, begon mijn zoektocht naar een nieuwe leaseauto. Mijn eisen waren niet heel specifiek, maar ik wilde in ieder geval geen Franse auto meer rijden en ik wilde meer luxe.

Daarnaast speelt bijtelling een rol; de Peugeot was van 2008, vlak voor de introductie van de 20% en de Peugeot viel uiteindelijk ook in de 25%. Per saldo betaalde ik dus vrij veel.

Tevens heb ik een hobby die ruimte nodig heeft en gaan we met de auto op vakantie (tent etc). In het achterhoofd met de ruimte in de Peugeot (1200 liter met banken plat), wilde ik daar in ieder geval niet op achteruit gaan.

Met dit lijstje kwam ik tot de volgende lijst van auto's die mogelijk kans maakte:
- Skoda Octavia Greenline
- Audi A3 Sportback
- BMW 1-serie

Ik ben ze alle drie gaan bekijken en kwam snel tot de conclusie dat de Skoda niet heeft wat ik zoek qua luxe en afwerking, de Audi A3 Sportback echt te klein was (1100 liter met de banken plat) en de BMW 1-serie eigenlijk een beetje over bleef als winnaar. Helaas heeft ook de BMW maar 1150 liter en zou dit nog steeds een achteruitgang zijn op mijn ruimte. Een dilemma dus!

Eens verder gaan kijken dan mijn eerste ingeving, kwam ik toch uit bij Volvo V50. Ik had deze niet op mijn lijstje staan, omdat ik budget technisch nooit verwacht had deze te kunnen rijden. Een blik op de configurator en met 20% bijtelling een aangename verrassing toen bleek dat deze ook op het lijstje kon. Tevens 1300 liter met de banken plat, dus ruim voldoende!

Een proefrit in het V50 2010 DrivE model (109 pk, 5-handbak) en ik was eigenlijk om. Ik heb een paar weken later de V50 DrivE besteld in het Barents Blue met Sparticus velgen (17"). Een beetje standaard consultant keuze, dat wel... maar ik vind het een prima combi.

Na bestelling (op vrijdag) werd deze maandag door de dealer verwerkt en bleek dat hij deze niet kon bestellen. Net het laatste weekend van mei, voor mijn bestelling, werd de modellijn veranderd naar de nieuwe "Business Edition" en "Business Edition Pro". Ik moest opnieuw mijn auto gaan bestellen.

Eerst natuurlijk teleurstelling; je hebt al een beeld bij je auto en dat gaat veranderen. Toch pakte het goed uit voor mij; een aantal opties die standaard waren, gingen eruit (armsteun met bekerhouders achterin, verchroomde tellerranden) en andere opties kwamen beschikbaar. Er waren nieuwe velgen aan het assortiment toegevoegd, mistlampen waren zonder meerprijs nu te vervangen door LED's etc.

Uiteindelijk heb ik de volgende bestelling bij Volvo geplaatst:
- Volvo V50 DrivE Business Edition (115pk, 6-handbak)
- Titanium Grey Metallic
- 17" Spider Diamond Cut

Opties:
- Winterline (Dual Xenon met bochtenverlichting en verwarmde voorstoelen)
- Elektrisch inklapbare buitenspiegels
- Regensensor

De laatste twee opties waren in het 2010 pakket standaard, maar moest ik nu voor bijbetalen. In ruil daarvoor geeft Volvo zonder meerprijs de LED dagrijverlichting (in plaats van mistlampen, dus wel even expliciet kiezen!) en nog wat andere kleine zaken, zoals de verchroomde strip op de kofferbakklep.

Toen de auto geleverd werd, was ik echt onder de indruk; de velgen bleken perfect bij de grijze lak te passen en ik was dus heel blij dat ik uiteindelijk mijn auto opnieuw heb moeten bestellen. De grijze lak met de nieuwe velgen zijn een beauty. Daarnaast zijn overdag de LED's vrij indrukwekkend en vind ik de verchroomde strip op de achterkant ook wel een finishing touch aanbrengen. Al met al zeer geslaagd.

Qua interieur heb ik niet veel veranderd: Dalarö offblack bekleding en de aluminium inleg. Daarnaast bevat de V50 met deze uitvoering o.a.: cruise control, bluetooth telefooninrichting, lichtsensor, dual zone klimaat controle, luchtvochtigheidssensor, performance audio met USB en AUX in de middenconsole en automatisch dimmende binnenspiegel.

Voor de audiofielen onder ons (ik hecht er in ieder geval aardig wat waarde aan) is de performance audio echt goed. Uitgebreide EQ settings en met de allernieuwste software in mijn V50 is het zelfs mogelijk om met een media apparaat audio te streamen over bluetooth! Een leuke verrassing toen ik de auto ontving. Ik gebruik zelf een USB stick (LaCie MosKeyto 16GB) met daarop mijn mp3's. Deze stick is maar 6mm dik en zit dus niet in de weg in je middenconsole; echt een aanrader!

Helaas toch hier het eerste minpunt en dat is dat de mp3's soms niet afgespeeld worden. Waar het aan ligt weet ik niet, maar in 90% gaat het goed. De andere 10% speelt niet af en dat terwijl ik heel erg nauwkeurig met mijn mp3's om ga (titels, naamgeving, compilaties). Als iemand mij hier van een gouden tip kan voorzien, hoor ik dat graag!

Voor zover het rijden gaat kan ik zeggen dat het een geweldige auto is. Het niveau van comfort, ook bij hoge snelheden, is van een andere klasse (en dat was de bedoeling). De Volvo stuurt precies en is met de 17" slofjes echt koersvast. Als bestuurder is het een genot om in deze auto te rijden! Een stukje Duitsland van de week en met ruim 170km/h op de teller en cruisecontrol erop kan je rustig met je mede passagiers praten terwijl je op de achtergrond gewoon je muziek ook nog hoort.

Lange afstanden rijden is echt een plezier; je stapt gewoon uit je auto na 2 uur alsof je 10 minuten gereden hebt. De stoelen zijn o.a. de reden hiervoor. Perfect passend en uitgebreid in te stellen. Ook de dimmende binnenspiegel, tot nu toe mij onbekend, zou ik niet meer willen missen. De Volvo heeft een lederen stuur in dit model en de bediening van cruise control, radio, telefoon etc. gaat allemaal naadloos. De kwaliteit van de bluetooth telefooninrichting is overigens ook perfect; mensen horen mij prima en ik hoor mensen ook prima.

De klimaatcontrole moest afgelopen dagen overuren draaien (met 35 graden in de schaduw buiten) en de Volvo lijkt ook hier geen probleem mee te hebben. Het slimme motormanagement zorgt ervoor dat de Start/Stop niet gebruikt wordt, omdat zonder draaiende motor de climate control het niet bij kan houden en de bestuurder oververhit raakt. Ook hier een dikke plus (uitmuntend comfort als eindcijfer).

Prestaties van de auto zijn goed; de 115pk diesel doet zeer goed zijn werk en ik kom echt niets te kort. Hiervoor had ik 90pk en zelfs in de bergen heb ik niets meegemaakt wat de Peugeot niet trok. Ik verwacht geen bijzonderheden hier.

Doordat ik een versnelling meer heb dan in de Peugeot krijg ik wel het idee vaker te moeten schakelen en heb nu vaak de neiging versnellingen over te slaan (4->6 en 6->4). Ik let in ieder geval meer op de toerenteller. Bijvoorbeeld 80 in de 6e versnelling kan prima, maar niet als je veel verkeer om je heen hebt of als je moet inhalen. Ik schakel daarom nu al eigenlijk niet meer door naar de 6, behalve op de snelweg... mogelijk dat ik hier nog echt even aan moet wennen.

Verbruik is iets hoger dan de Peugeot (5.1 op 100), maar deze zal vast nog dalen. Ik zit gemiddeld (boordcomputer) op de 5.2 liter per 100 kilometer. Hierbij is het waard te vermelden dat dit hoofdzakelijk snelwegkilometers zijn.

Betrouwbaarheid en gebruikskosten heb ik nu een goed gegeven, want ik heb verder nog geen bijzonderheden meegemaakt. Gebruikskosten heb ik überhaupt niet, maar zal over tijd de verbruikscijfers wel op blijven geven in deze review.

Conclusie voor nu is dat ik (natuurlijk ;-)) de goede keuze heb gemaakt met de Volvo V50; hij voldoet ruimschoots aan mijn eisen en deze auto valt wat mij betreft echt in "het hogere segment" auto's. Toch is hij, met een cataloguswaarde van 34.600 en 20% bijtelling ongeveer gelijk geprijsd aan een aangeklede Audi A3 of BMW 1-serie en krijg je er mijn inziens een meer completere auto voor. Het rijgedrag is wel iets minder sportief, maar gezien het aantal kilometers dat ik maak zoek ik zelf vooral comfortabel rijgedrag. De Volvo geeft precies dat, maar zonder saai te worden!

Update, inclusief verbruik en winterbanden

  • 14.906 km

Korte update na bijna 15k op de teller. Ondertussen kan ik mee praten over inbraak; na mijn eerste review online te hebben gezet werd er twee weken later ingebroken in mijn auto. Ik was natuurlijk witheet van woede; de zinloosheid en mijn auto vol puin van de zijruit. Gelukkig had Carglass de autoruit op voorraad en dezelfde middag had ik een nieuwe zijruit en was al het glas uit mijn auto verwijderd.

Wat rijgedrag betreft ben ik nog altijd vol lof; een vakantie naar Italië deze zomer was qua rijervaring goud waard. Mijn ervaring met mijn vorige auto was dat ik, tegen de tijd dat ik bij de Brenner aangekomen was, ik wilde wisselen met mijn vriendin. Dit keer geen enkele tekenen van vermoeidheid! Wonderbaarlijk genoeg heb ik in één streep doorgereden terwijl mijn vriendin lekker door kon slapen naast me. Je hoort het op de reclame en je vermoed het ook wel, maar tot je mee hebt gemaakt hoe geweldig de stoelen zijn, weet je eigenlijk niet hoe geweldig ze zijn! ;-)

Daarbij komt natuurlijk dat naast de stoelen ook de regen- en lichtsensor werk uit handen nemen. Op de terugweg in slecht weer gold dit net zo hard voor de automatisch dimmende binnenspiegel en het adaptieve xenonlicht. Ik wil nooit meer zonder!

Om bij comfort te blijven (want m.i. blinkt deze auto daarin uit) wil ik ook zeggen dat de "winter line" die ik erop heb laten zetten voor de xenon tevens verwarmde voorstoelen bevat. Nooit bij stil gestaan en stiekem onnodig geacht... maar wat is dit lekker, zeg! Nu de temperaturen in de ochtend echt laag worden ben ik heerlijk snel warm. Echt een toevoeging, mede omdat ik naar werk pakken draag en het jasje (natuurlijk) uit gaat in de auto. Tsja, nog een toevoeging waarvan ik denk dat ik ook deze weer terug wil in mijn volgende auto.

Dan de winterbanden. Deze zitten er sinds een week of twee onder en ik moet zeggen dat ik weinig op- of aanmerkingen heb. Ik heb mijn 17" zomerconti's (Sportcontact 2) laten vervangen door 17" winterconti's (Wintercontact). Het rijgedrag leek me iets minder direct over komen in eerste instantie, maar ik denk dat ik er snel aan gewend geraakt bent. Hoe het echt gedraagt op nat- en sneeuw laat ik na de winter weten.

Verbruik is ondertussen ook aardig in kaart met 15k op de teller, waarbij ik ongeveer 30% binnen bebouwde kom en 70% snelweg heb gereden.
Het mag opgemerkt worden dat de norm gewoon niet gehaald wordt, ondanks mijn toch zeer behouden rijstijl (sinds ik de Volvo heb?).

- norm: 3,8l/100 km
- huidig verbruik: 5,04l/100 km

Ik denk dat dit niet verkeerd is; mijn Peugeot had ongeveer dezelfde verbruikscijfers bij dezelfde cylinderinhoud, een lager gewicht en minder pk's.

Tevens staat er één verbruiksmonitor op Autoweek en deze toont 5,4l/100km. Dit ga ik zeker niet halen; mijn boordcomputer geeft maximaal 5,2l/100km aan (werkelijkheid dus nog iets lager)!

Mijn verbruik is gebaseerd op mijn tankbeurten en de rapportage van MTC (Multi Tank Card). Deze rapportages zijn vernieuwd en helaas kan ik geen scheiding maken tussen verbruik voor- en nadat de winterbanden erop gezet zijn. Helaas kan ik het verbruik niet verder splitsen. Mijn gevoel zegt echter dat er heel weinig verschil in zit; de boordcomputer ondersteund dit gevoel (even los van hoe betrouwbaar deze echt is). Geen verdere gegevens daarover.

Dit was mijn update. Na het lezen van wat ik zojuist getypt heb, vind ik zelf dat het wel een heel erg positief verhaal is geworden. Echter, ik kan op dit moment geen zaken bedenken die me opgevallen zijn. Sorry, geen negatieve punten tot nu toe.

Mijn volgende update zal na de 20k zijn, waarbij ik meteen de eerste beurt mee ga nemen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.