Volvo V50 2.4 Edition II (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V50 2.4 Edition II |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Eigenlijk was er geen rationele reden te bedenken om onze V40 in te ruilen voor een V50. De V40 had nog maar weinig gelopen en echte problemen waren er niet. Toch gedaan want: goede inruilprijs, Edition II pakket (MY ’08) omvat alles wat je maar wenst en ik raak nog steeds opgewonden van de heerlijke roffel van de vijfcilinder.
Voor aankoop ook nog wel naar andere merken gekeken: Audi A3 sportback, Saab 9-3 sport estate, VW Golf variant. Ben echter niet objectief te noemen, ik heb al heel lang een Volvo tic. Om deze reden ook Volvo’s C30 en de V70 (classic) nog even in beeld gehad maar de één was te klein en de ander te groot dus…
Als extra’s op ‘onze V50’ de plusline (xenon, alarm klasse III en stoelverwarming), metallic lak (zilvergrijs), dakspoiler, spatlappen en een middenarmsteun achter. Specs doen misschien vermoeden dat het lease is maar helemaal zelf betaald en daarom de prijs niet omgerekend naar guldens omdat dit niet bevorderlijk is voor je bloeddruk.
Na een wachttijd van 8 weken eindelijk de (prima) aflevering. Schit-ter-ren-de auto met quartz (licht grijs) leren bekleding in een off-black interieur. Middenconsole en handgrepen van aluminium en 17’’ Zaurak diamant-cut velgen met 205/50 Continentals.
Inmiddels heeft de auto 12500 km. praktijkervaring en is het tijd voor een review.
Interieur: er is gebruik gemaakt van mooie materialen, handgrepen voelen echter wat fragiel aan en beschadigen te snel. De middenconsole blijft schitterend, misschien sommige knopjes iets aan de kleine kant maar dit kan ook aan mijn grote handen liggen. De high performance audio is wat ons betreft meer dan genoeg. Aflegruimte is in MY 2008 beter geworden maar houdt nog steeds niet over. Ook de interieurruimte achter is gemiddeld, voorin echter ruimte genoeg. Bagageruimte groot genoeg voor ons. Verder heb ik regelmatig ruzie met de bevestiging van de bagagerolhoes omdat deze ‘even snel’ sluiten zorgt voor beschadigingen aan de kunststof bekleding.
Rijden: dit is niet te vergelijken met de V40, de V50 heeft een veel betere wegligging en is motorisch natuurlijk ook veel sterker. Lekker zoeven dus. De geartronic automaat heeft in de mogelijkheid om zelf te schakelen, gebruiken het in de praktijk amper. Wat wel opvalt, is dat de automaat veel minder nerveus is dan in de V40, misschien dat dit aan het hogere koppel ligt? Het bevalt in ieder geval prima, ondanks de ‘bedenktijd’ die de bak nodig heeft bij gebruik van de kickdown. Verder merk je dat er meer in de vijfcilinder zit dan eruit komt, andere chip erin en je hebt 170 pk i.p.v. 140 maar daar is meestal goed mee te leven.
Comfort: de stoelen zijn absoluut top! Rijgeluiden komen voornamelijk van de Conti’s maar ook windgeruis bij de A-stijl en de spiegels is -bij hogere snelheden-zeker aanwezig. 17’’ Velgen met relatief platte banden zorgen op slecht wegdek nog wel eens voor wat gestuiter. Auto is verder kraak- en rammelvrij. Blij mee want op de diverse fora én uit eigen ervaring weet ik dat dit ook anders kan. Hier kan Volvo echt nog wel e.e.a. leren van andere merken. Het motorgeluid is alleen maar mooi, vooral bij voluit accelereren.
Kosten: tja, niet goedkoop natuurlijk. Maar dat wisten we dus niet zeuren. Servicebeurten hebben een vast tarief, zolang er niets extra’s hoeft te gebeuren. Het verbruik over 12500 km. is precies 1 op 10 bij veel korte ritten. Op langere ritten ruim 1 op 12,5. Boordcomputer is net Emile Ratelband, véél te positief.
Conclusie: auto voldoet aan alle door ons gestelde eisen en dus een zeer goede keus. Als deze mening anders wordt of als er bijzonderheden zijn zal ik dit melden.
**Korte update 32000 km**: Zie 'problemen'. Verder geen klagen, motor roffelt nog steeds prachtig en dat ie dorstiger is dan Fritz Korbach maakt mij niet zoveel uit.
PROBLEMEN
Net een paar weken na afloop van de fabrieksgarantie computer van de airco stuk... Niet blij mee, mag feitelijk niet bij zo'n jonge auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.