Volvo V50 2.0D (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V50 2.0D |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 182.382 km |
KM-stand laatst | 261.422 km |
Aanschaf 1e auto - Augustus 2014
- 182.382 km
Eindelijk zelf mijn eerste auto gekocht, nadat ik jarenlang rond reed in de nieuwe volkswagen polo van mijn vriendin, de 2e auto van mijn ouders (citroen xantia) en een oude onbetrouwbare volkswagen golf die ik gekregen had van mijn zus.
Tijdens de proefrit in de V50 alle tijd genomen om de auto beter te leren kennen. Wat een heerlijke auto! Heerlijke stoelen, ruimte genoeg om wat klus-spullen in te vervoeren (en voor toekomstige kinderen), trekhaak erop voor een fietsendrager, genoeg vermogen om op de snelweg anderen in te halen. Tevens roofrails die voor de wintersport handig kunnen zijn.
Ik heb heel bewust gekozen voor de 2.0D in plaats van de 1.6D. Van de kleinere variant heb ik regelmatig gehoord van problemen met de turbo.
Minpunten: bij het schakelen heb ik wel eens dat mijn hand tegen het knopje van de airco aankomt waardoor deze aan springt.
Een klein beetje onderhandelen en ik kon 'm met de 180.000km beurt die nog gedaan moest worden (bij de dealer) meenemen voor 8500 euro. Voor dit geld zou ook de bestuurderstoel nog worden gemaakt, hier zat namelijk een scheurtje in.
Ik verwacht de komende 2 jaar 30.000-40.000 km per jaar te gaan rijden, mn voor woon-werk-verkeer. De kilometers zullen voor 90% bestaan uit snelwegkilometers. Ik verwacht zo'n 1000 euro per jaar afschrijving (wellicht wat optimistisch) en zo'n 1000 euro per jaar aan onderhoud kwijt te zijn.
Kosten: 8500 euro (8000 euro auto + 250 euro voor beurt + 250 euro voor stoelreparatie)
Alvast maar winterbanden - September 2014
- 185.000 km
Op marktplaats kwam ik een setje lichtmetallic velgen tegen met winterbanden erop. De velgen zijn van hetzelfde type als de originele velgen die erop zitten.
De banden zijn de Continental Wintercontact TS830 banden, de voorbanden hebben nog 5,5mm en de achterbanden hebben nog 8,5mm. De vraagprijs was 400 euro.
Een bod van 350 euro werd geaccepteerd. Bij aankomst bij de verkoper bleek dat de profieldiepte een beetje overdreven was, waardoor ik probeerde de prijs nog wat naar beneden te onderhandelen. Helaas ging dat niet, maar de verkoper had nog wel rubber wintermatten liggen die ik dan gratis mee mocht nemen.
De week erna zag ik toevallig bij de Lidl dakdragers in de aanbieding. Omdat ik deze wellicht in de winter nodig heb, heb ik ze maar meegenomen. Geen geld: 12,50 euro.
Kosten: 350 euro (velgen + winterbanden + wintermatten)
Kosten: 12,50 (dakdragers)
Tijd voor de APK - Januari 2015
- 198.173 km
Helaas kreeg ik bij de beurt bij de aankoop van de auto geen nieuwe APK. Ik had verwacht dat er tijdens de APK keuring niets extra's afgerekend hoefde te worden dan de APK kosten; helaas een paar kleine dingetjes: er zaten een paar krassen op de voorruit waardoor de garage het nodig vond om nieuwe ruitenwissers te plaatsen. Tevens nog een lampje (stadslicht) vervangen. Gezien er dichtbij mijn werk een Bosch garage zit, heb ik de auto ditmaal niet naar de Volvo dealer gebracht.
Kosten: 98,32 euro
De 200.000km beurt - Maart 2015
- 204.611 km
Er stond al een tijdje op het display dat ik naar de garage moest voor het reguliere onderhoud. Een afspraak gemaakt bij de officiële Volvo dealer, omdat de volvo pechservice dan gratis is.
Bij het maken van de afspraak werd mij direct verteld dat als zij een auto niet kennen ze gratis een aankoop inspectie doen om zo achter verborgen gebreken te komen. Mooie service!
's Middags werd ik gebeld door de Volvo dealer dat ze tijdens de beurt/inspectie enkele gebreken hadden gevonden. Het koppelingspedaal zou maar voor de helft werkzaam zijn, waarschijnlijk doordat de koppeling slecht functioneerde. Het advies was om deze te vervangen, kosten 1250 euro. Daarnaast waren de voorste draagarmbussen slecht aan het worden, advies vervangen voor 550 euro.
Een beetje beteuterd heb ik eens advies ingewonnen bij een kennis en volco-kenner, tevens zit hij ook regelmatig in mijn auto. Hij gaf mij aan dat de koppeling iets is wat verder geen schade kan opleveren, je kunt hooguit stil komen te staan. Verder gaf hij aan dat de draagarmbussen wellicht niet super zijn, maar in dit stadium zou vervangen hooguit voor wat extra comfort zorgen. Ik heb daarom besloten om beide zaken maar even aan te kijken en waarschijnlijk in de nabije toekomst te gaan vervangen.
Kosten beurt: 340 euro
Problemen: stotteren / storingslampjes - Juni 2015
- 213.456 km
Tijdens een vakantietripje naar de Zeeuwse kust begon de auto op de snelweg flink te stotteren en ging de auto in noodloop. Ik kon nog maar 90 km/u rijden achter een vrachtwagen aan naar huis. Onderweg gebeld met de Volvo dealer, waar ik die middag terecht kom om de auto uit te lezen.
Er werd gezegd dat het oliepeil te hoog stond, maar dat er geen duidelijke oorzaak gevonden kon worden. Het teveel aan olie werd uitgezogen en mij werd geadviseerd om het oliepeil maar in de gaten te houden.
Kosten: 85,62 euro
Opnieuw stotteren - Juli 2015
- 215.000 km
Gezien de auto opnieuw begon met stotteren en de Bosch garage vlakbij mijn werk was, heb ik besloten daar de auto heen te brengen.
In eerste instantie werd de auto uitgelezen en werd er een storing gevonden in de sensor van de drukpomp voor de verstuivers. Deze heb ik dus laten vervangen.
Het probleem bleek hiermee niet opgelost te zijn dus ik ben na enkele dagen teruggegaan. De auto werd weer uitgelezen en hierbij werd gezien dat de druk over het roetfilter te groot was. Conclusie: het roetfilter zat vol. De Bosch garage vertelde mij dat er speciale kits zijn die het roetfilter kunnen schoonblazen. Enkele dagen daarna werd dit bij mijn auto gedaan.
Na het schoonblazen van het filter reed de auto weer zoals hij zou moeten rijden.
Kosten: 589,86 euro
Een definitieve oplossing - Augustus 2015
- 217.000 km
Enkele weken heeft de auto het goed gedaan na het schoonmaken van het roetfilter. Echter bij het leveren van meer vermogen (oprijden van heuvels en inhalen) stotterde de auto wat en kwamen de foutmeldingen weer op mijn display.
Genoeg is genoeg! Na veel te hebben gelezen op www.volvo-forum.nl was het mij wel duidelijk. Een roetfilter is een onding voor het welzijn van je auto, maar voor het milieu heeft het zeker meerwaarde. Omdat ik wel veel waarde hecht aan het milieu, maar ook aan mijn eigen portomonnee heb besloten bij volvotune/volvoservice het roetfilter te laten "maken", de EGR klep dicht te laten zetten, en de software te laten aanpassen zodat deze de hardwarematige verbeteringen zou accepteren.
Omdat toch de software aangepast werd, werd mij gevraagd of ik niet voor een kleine extra prijs de auto wilde laten tunen. Uiteindelijk heb ik hiervoor toch gekozen omdat tunen de auto zuiniger maakt en indien nodig er extra vermogen geleverd kan worden. Van 136pk ga ik naar ongeveer 170pk. Omdat ik een rustige rijder ben zal ik het extra vermogen zelden nodig hebben, maar het zuiniger rijden spreekt mij zeker aan.
Omdat eerder het oliepeil te hoog was (en het teveel eruit gezogen was), was de olie verdund met diesel. Daarom tijdens de ingreep ook maar gevraagd of de olie ververst kon worden. De monteur kwam geschrokken naar mij toe met de mededeling dat er 8 liter olie (met diesel) in het carter zat, terwijl er maar 5 liter in hoort te zitten. Dit kan gevaarlijk zijn omdat bij een teveel aan olie de turbo en motor op hol kunnen slaan met alle gevolgen van dien. Gelukkig dus goed afgelopen en blij met de beslissing om voor de definitieve oplossing naar volvotune/volvoservice te gaan.
Nog oven over de nieuwe rij-eigenschappen: geweldig! Heel erg rustig rijdend, met extreem veel vermogen als het nodig is.
Kosten: 582,75 euro (332,75 voor software + 250 voor hardware)
De 220.000km beurt - Oktober 2015
- 225.973 km
Ik heb besloten om niet meer naar een Volvo-dealer te gaan, maar naar een universele garage vlakbij mijn thuisadres. Dat de garage op loopafstand is, scheelt weer dat ik niet iemand moet vragen om te halen of brengen.
Afgelopen 2 maanden heb ik heerlijk gereden in m'n V50. De rij-eigenschappen na de ingrepen van volvoservice/volvotune zijn merkbaar verbeterd. Achteraf had ik de beslissing voor bovenstaande ingrepen veel eerder moeten nemen. Ook het verbruik is ook merkbaar gedaald!
Gemiddeld verbruik na aankoop: 5,3 l/100km
Gemiddeld verbruik bij problemen roetfilter: 5,8 l/100km
Gemiddeld verbruik na bovenstaande aanpassingen: 4,8l/100km
Betreffen de waarden op de boordcomputer (die iets gunstiger is dan de werkelijkheid).
De 220.000km beurt viel mij alleszins mee. Bij het nakijken van de auto kwamen geen andere punten aan de orde dan dat er bij de standaard grote beurt uitgevoerd moesten worden. Zowel de koppeling als de draagarmrubbers (waar ik een beetje voor vreesde) waren nog prima en daar hoefde niets aan te gebeuren.
Verder weinig bijzonderheden afgelopen kilometers.
Kosten: EUR 248,47
Ook nog even de APK - December 2015
- 229.605 km
De 220.000km beurt kwam te vroeg om ook direct de APK af te spreken. Daarom ben ik nog geen 2 maanden later dan de afspraak voor de beurt weer even terug gegaan naar de garage voor de APK afspraak. Ik verwachtte geen problemen (zo kort na de beurt) en mijn vertrouwen werd bevestigd. Naast de kosten voor de APK kwamen er nog kosten bij voor 2 lampjes die vervangen moesten worden.
Ik zou de APK nog even hebben kunnen uitstellen, maar gezien ik binnenkort op wintersport naar Noorwegen ga, heb ik de APK maar wat eerder laten plaatsvinden.
Ik ben nog steeds heel blij met de auto; prima rij-eigenschappen en verbruik.
Kosten: EUR 40,13
Even een update - April 2016
- 239.556 km
Rond de jaarwisseling ben ik naar Noorwegen geweest voor wintersport en familiebezoek, met de V50. Het kan daar extreem koud zijn en voorzorgsmaatregelen zijn dan ook nodig. In de diesel die je in Noorwegen koopt zit extra anti-vlok middel; dat betekent dat je bij brandstof ook bij extra koude temperaturen vloeibaar genoeg blijft. Temperaturen gingen tot -27 graden Celcius. De meeste lokale bewoners in die regio in Noorwegen hebben een standkachel voor hun auto. Bij supermarkten zag je allemaal auto's met draaiende motoren, zodat de mensen toch nog thuis zouden komen met de boodschappen. De auto van mijn zus (Ford Transit) begaf het in de kou, -27C was gewoonweg te koud). De Volvo V50 gaf geen krimp, een extra keertje voorgloeien was voldoende om de auto direct te laten starten.
In Maart ben ik ook nog even een weekendje naar de Alpen geweest; gelukkig iets minder koud. De auto hield het weer goed.
Eind Maart was ik in een kleine parkeergarage. Ik was moe en probeerde te snel in te parkeren, waardoor ik met de rechter achter spatbord een paal raakte. Gelukkig bleek de schade zeer gering: enkele kleine krasjes, wat mij betreft niet de moeite waard om iets aan te laten doen.
Binnenkort de 240.000km beurt. Dit is een hele dure beurt waarbij ook de distributieriem vervangen moet worden. Ik schat de kosten op zo'n 1000 euro. Over een paar maanden zal mijn werkplek ergens anders zijn voor een periode van een jaar. Mogelijk is dit vlakbij mijn huis, waardoor ik de auto voor woon-werk-verkeer niet meer nodig zal hebben. Dan wordt de wegenbelasting van zo'n diesel natuurlijk wel een duur grapje. Ik zal maar even afwachten waar ik precies terecht kom vanaf september..
Geen extra kosten
De 240.000km beurt - Juni 2016
- 246.191 km
Afgelopen maand de 240.000km beurt gehad. Dat dit een dure zou worden, daarvan was ik op de hoogte omdat bij deze beurt de distributieriem vervangen moest worden. Daarnaast werd ik ook nog gebeld dat er op 2 banden niet heel veel profiel meer zat. Ik heb daarom ook maar 2 nieuwe michelin primacy 3 banden laten monteren. Op de auto wil ik niet bezuinigen, en zeker niet als het ook gaat om veiligheid. Gelukkig kwamen er verder geen bijzonderheden aan het licht tijdens de beurt. De rekening inclusief beurt, nieuwe distributie-set en 2 nieuwe zomerbanden viel me nog mee: EUR 805,24. De beurt is trouwens uitgevoerd bij mijn universele garage en niet meer bij de dealer.
Een tijdje geleden heb ik via socialdeal.nl een waardebon gekocht voor het reinigen en vullen van de airco. Omdat ik geen documentatie heb van wanneer de airco voor het laatst een beurt heeft gehad heb ik deze gekocht voor 27 euro. Een koopje denk ik. Er werd mij gezegd door de monteur tijdens het vullen dat de airco vloeistof ongeveer voor de helft leeg was en eigenlijk iedere twee jaar gevuld dient te worden. Ik kan er dus weer even tegenaan.
Qua rij-eigenschappen blijf ik heel erg blij met de auto. Heerlijke wegligging, prima vermogen en lekker zuinig.
Inmiddels is mijn werkplek bekend, waar ik zal starten in september. Helaas niet op fietsafstand, maar toch een half uur rijden van mijn woonhuis. Conclusie is dat het zeker zinvol is om de Volvo te blijven rijden.
Kosten: 832,24 euro (805,24 voor beurt/distributie/banden + 27 voor airco)
De 260.000km beurt - Januari 2017
- 261.422 km
Vandaag de 260.000km beurt (grote beurt) gehad zonder dat er verrassingen naar voren kwamen. Een redelijk dure rekening (EUR 545,60) omdat er 2 nieuwe winterbanden vervangen moesten worden. De garage stelde voor om een setje Continental ts860 eronder te leggen, en zo geschiedde.
Afgelopen 20.000km probleemloos rondgereden. Momenteel werk ik op een half uurtje rijden van mijn woonplaats en daarnaast moet ik rond mijn werklokatie af en toe korte ritjes maken. Ik merk dit veranderd rijgedrag wel aan de pomp; dit betekent gemiddeld zo’n 0,5 liter extra per 100km.
Volgende week ga ik weer op wintersport en familiebezoek in Noorwegen. Temperaturen zullen naar verwachting iets minder koud zijn als vorig jaar (-15C ipv -27C), maar ik heb alle vertrouwen in mijn V50.
Kosten: 545,60 euro (grote beurt + 2 nieuwe winterbanden)
TOTALE KOSTEN EN VERBRUIK - Januari 2017
- 261.422 km
Na 79.040 km
AANKOOP
Aankoop auto met beurt: 8500 euro
Gebruikte winterbanden met lichtmetallic velg: 350 euro
ONDERHOUD
- APK: 98,32 euro
- 200.000 km beurt: 340 euro
- Diagnose stotteren: 85,62 euro
- Diagnose en schoonmaken roetfilter: 589,86 euro
- "Maken" roetfilter/EGR + Aanpassing software/tuning: 582,75 euro
- 220.000km beurt: 248,47 euro
- APK: 40,13 euro
- 240.000km beurt + airco: 832,24 euro
- 260.000km beurt + APK + 2 nieuwe winterbanden: 545,60 euro
TOTAAL ONDERHOUD: 3362,99 euro
3362,99 euro / 79040 km = 4,25 cent/km.
TOTALE KOSTEN
4,3 cent/km onderhoud, 3,9 cent/km afschrijving (1250 euro/jaar), 2,0 cent/km verzekering, 4,3cent/km wegenbelasting, 6,4 cent/km dieselkosten. Totaal 20,9 cent/km !
VERBRUIK:
De periode van 220.000 tot 240.000km lag mijn gemiddeld verbruik op 4,8l/100km. Hierbij reed ik op een traject met veel snelweg waarbij grote delen een limiet was gesteld op 100km/u.
De periode van 240.000 tot 260.000km lag mijn gemiddeld verbruik op 5,4l/100km. Dit traject is minder snelweg, af en toe heuvelachtig terein en af en toe korte ritjes. Al met al een heel mooi verbruik. Ik ben zeer tevreden.
PLUS- EN MINPUNTEN AAN DE AUTO:
Pluspunten
- Rij-eigenschappen: perfecte wegligging, heerlijk vermogen (na tuning) en toch fantastisch zuinig.
- Ik heb het gevoel in een volwaardige auto te zitten en me niet hoef te schamen als ik mn auto neerzet op de parkeerplaats van bijv. een luxe restaurant.
- Heerlijke stoelen.
Minpunten
- Toch hoge onderhoudskosten.
- Soms wat piepende achterbank (bij bepaalde snelheden).
- Bestuurdersstoel toont wat slijtage (typisch V50 probleempje)
- Je denkt in een dikke Volvo te rijden, en dan valt de bagage-ruimte soms wat tegen, en dan wordt je toch weer herinnerd aan het feit dat het een auto uit het C-segment is.
Al met al wegen de pluspunten veel zwaarder dan de minpunten voor mij!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V50 1.6 *Summum* | Trekhaak | Schuifdak | Stoelverwarming | Leder | Cruise & Climate Control | PDC | Rijd goed !! |
- 2011
- 259.613 km

Volvo V50 1.8 Edition II | Navigatie | Cruise-control | Clima | Leer | PDC | NL auto!! |
- 2008
- 189.804 km

Volvo V50 2.4 Edition I Rijklaar+garantie...
- 2008
- 267.619 km