Volvo V50 2.0 Edition II (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V50 2.0 Edition II |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 54.500 km |
ERVARINGEN
- 48.588 km
Woensdag 16 april was het zover....ik mocht de sleutels van mijn lease-auto in ontvangst nemen. Ik heb een poosje nagedacht over wat voor het auto moest worden. Ik reed (tot volle tevredenheid) in een VW Golf V 2.0 TDI maar ik maak op dit moment niet genoeg kilometers voor een diesel dus sneed mezelf in de vingers als mijn nieuwe auto een diesel zou zijn. Na veel wikken en wegen ging de keus tussen de volgende auto’s
BMW 318i: Mooie auto, rijdt perfect, helaas viel een touring buiten het budget en en de sedan was mij net te klein. Verder was een sedan met alle gewenste opties mij eigenlijk net te duur
Audi A4: Schitterende auto, helaas op het moment dat ik mijn auto uit ging zoeken nog niet als Avant leverbaar. En een juist aangeklede versie met een iets steviger motor erin was overigens ook best aan de prijs
VW Passat Variant: Ik heb sinds de introductie van het nieuwe model altijd gezegd dat mijn volgende auto een Passat zou zijn. Vind het huidige model een mooie auto met een zee van ruimte en ik rij al een aantal jaren tot volle tevredenheid in een Volkswagen. Net op het moment dat ik mijn nieuwe auto zocht kwam VW met een forse prijsverlaging. Maar je ziet er al zo veel van en op 1 of ander manier werd ik aangetrokken tot.....
Volvo V50: Niet te groot...niet te klein....heerlijke stoelen (beste waar ik ooit in gezeten heb) maar vooral value for money. Ook Volvo gooide er een leuke actie tegenaan. Ik heb uiteindelijk voor een V50 gekozen in een luxe uitvoering. Eind februari op wintersport een V50 mee gehad naar Frankrijk......na de vakantie wist ik zeker dat ik geen spijt zou krijgen.
Het is dus een V50 geworden met de volgende opties op het Edition II pakket:
- Business-line 2
- Edition plus-line
- Zilverkleurige dagdragers (moeten nog geleverd worden)
- Dakspoiler
- 17’ Diamond-cut Zaurak velgen
- Bluetooth carkit
- Dynamic chassis
Gewoon een complete auto dus.
Rij nu bijna 2 weken in de auto en ben zo’n 1.000 km verder. Grote pluspunten tot nu toe zijn de stoelen.....wat een heerlijke zetels. Verder bevalt het onderstel tot nu toe super. Op slechte wegen niet te hard maar bochten nemen gaat perfect. Eerlijk gezegd zie ik de meerwaarde van een sportonderstel tot nu toe niet in. Verder ben ik een muziekliefhebber en kan de stereo-installatie aanraden. Zeer goed geluid.
Zijn er geen nadelen dan? Jazeker.....het verbruik valt me tot nu toe tegen. Rij gemiddeld 1 op 10. Dat was ik niet gewend natuurlijk met mijn diesel. Maar het verbruik zal de komende tijd nog wel de goede kant op gaan.
Update 4-2-2009
Inmiddels ruim 20.000 km gereden met de auto dus tijd voor een update. Wordt wel een hele korte want eigenlijk niets bijzonders gebeurd de afgelopen tijd. Wat wel opvalt is dat mijn auto een hekel heeft aan kou als het op benzineverbruik aankomt, het verbruik is bij vorstig weer tussen de 1 op 9 en 1 op 10. Afgelopen herfst was het verbruik rond de 1 op 13. Verder een zeer prettige auto. Mis alleen op mijn navigatie de TMC-antenne. Voor zover ik nu na heb kunnen gaan is deze voor de Garmin ook niet beschikbaar.
Update 02-01-2010
Bijna een jaar en ruim 25.000 km verder. En de ervaringen zijn nog steeds heel erg goed. Alleen een probleem gehad met de Diamond Cut velgen. In april zag ik al witte vlekken komen onder de blanke lak van de velgen. Dit aangegeven bij de dealer die aangaf het probleem te melden bij Volvo Nederland. Poos niks gehoord dus maar eens bij dealer langs gegaan. Het probleem werd steeds erger. Dealer heeft (wederom) foto's gemaakt en doorgestuurd naar Volvo Nederland. Conclusie van Volvo Nederland was dat ik velgen met te agressieve middelen gewassen had. Ik kreeg dus eigenlijk de schuld. Nou hier ben ik niet mee akkoord gegaan en heb aangegeven aan dealer dat als Volvo Nederland niets doet, zij zelf maar iets moeten verzinnen want inmiddels begon de blanke lak los te laten.
Dealer heeft er werk van gemaakt en uiteindelijk bleek dat Volvo Nederland toch meer klachten had gehad want ik mocht kosteloos nieuwe velgen uitzoeken.......maar niet de Zaurack Diamond cut......deze zijn voor dealer zelfs niet meer leverbaar.....lag waarschjnlijk dus toch niet aan het agressieve reinigingsmiddel......maar goed probleem is dus naar tevredenheid opgelost.
PROBLEMEN
- 48.588 km
Uiteraard nog geen....nou ja 1-tje......Volvo kan een auto in 6 weken bouwen en afleveren maar een paar zilverkleurige dakdragers moeten blijkbaar heel lang drogen want er zit een levertijd van 20 weken op!
Update 04-02-2009
Geen problemen!!
Update 02-01-2010
Zie ook hoofdstuk ervaringen. De velgen zijn vervangen vanwege problemen met oxidatie door een slechte blanke laklaag. Uiteindelijk is het probleem onder garantie verholpen.
Afscheid
- 54.500 km
Wegens veranderingen in de personele bezetting bij mijn werkgever, gaat de V50 naar een andere werknemer. Vanaf 1 mei mag ik rondrijden in een Volvo V70 2.5T Geartronic. Deze auto was over en aangezien ik privé niet in de Volvo rijd (althans niet meer dan 500 km op jaarbasis) maakt mij de cataloguswaarde van de auto niet uit.
Het is geen straf om in de V70 rond te rijden maar soms mis ik de V50 wel. Met name de Geartronic doet me terug verlangen naar de handegeschakelde V50.
De V50 is super bevallen, geen enkele storing mee gehad en mede daarom zal ik, als ik over een aantal jaren een nieuwe lease-auto uit mag zoeken, zeker weer een bezoekje brengen aan de Volvo-dealer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.