Volvo V50 2.0 Edition I (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V50 2.0 Edition I |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 222.421 km |
KM-stand laatst | 226.555 km |
Weer een Volvo
- 222.421 km
Na ruim 2 jaar Volvoloos te zijn geweest, eindelijk weer in de positie er één te kopen. De afgelopen 2 jaar veel kilometers moeten maken om van huis naar werk te komen en weer terug, maar na een recente verhuizing is dat verleden tijd. Dit gaf weer de kans om van een spaardieseltje (punto 1.3) terug te gaan naar een Volvo.
Voor de diesel 3x een Volvo gereden. De eerste was een S40 1.8 uit 2002, de tweede een Volvo S60 2.4 uit 2002 en de laatste een Volvo S40 2.4 uit 2004. De laatste met pijn in het hart dus weggedaan omdat 120km per dag een wel erg dure hobby is met een 5-cilinder benzine.
Wat het nu is geworden is een Volvo V50 2.0 benzine uit 2008. Inmiddels een beetje ervaring dus tijd voor de eerste bevindingen. Het is in feite de station versie van mijn laatste S40. Verschil is een 4 cilinder ipv een 5 cilinder, ruim de helft van de kilometers op de teller en 4 jaren jonger. Dit alles resulteert in een erg fijne en veel soepelere auto. Ondanks dat Volvo's (zeker met de 2.4) bekend staan als onverwoestbaar, merk je het toch echt wel wanneer deze een hogere kilometerstand bereiken. Zij het in het steeds meer aanwezig zijn van rammeltjes, minder soepelere bediening van pedalen en versnellingspook en het ontstaan van vibraties en trillingen. Zowel de S60 als de 2e S40 tot ruim over de 3,5 ton gereden en dat waren op het laatst toch auto's waarbij dit goed merkbaar was.
De keuze voor de 2 liter is gekomen na een zoektocht waarbij op de 1.6 en de T5 na alle types zijn bekeken. De 5 cilinders vielen vrij snel af omdat deze voor mijn gebruik toch dorstig zijn (veel korte stukjes). Oké, de 2 liter is ook niet extreem zuinig, maar een verschil is wel merkbaar. De 1.8 vond ik boven verwachting ook erg prima, alleen ja, 25pk extra is dan toch wel weer heel erg fijn. Daarnaast was ook de algehele staat en de uitvoering bepalend. Deze komt van de 2e eigenaar en is tot een paar maanden geleden altijd afgestempeld bij dezelfde Volvo dealer in het oosten van het land. Ook de staat is om door een ringetje te halen. Het was verreweg de duurste auto op mijn lijstje, maar dat is aan alles te zien en tijdens het rijden ook echt te merken. Wanneer je in een korte tijd in 6 verschillende V50's rijdt, is goed merkbaar wanneer een auto fijn is of niet.
Eerste 2000km + vakantieplan
- 224.865 km
Inmiddels een kleine 2000km mogen rijden en dat alles zonder problemen. Is bij een occasion toch altijd een beetje afwachten. We rijden vooral kortere stukjes van ca. 20km max. Ook wel wat langere stukken gehad en dat was uiteraard ook erg prettig.
Daarnaast liggen er vakantieplannen om met de auto te camperen, of beter gezegd in de auto. Een vooraf bedacht idee wat mede bepalend was voor een station, was namelijk om er in de vakanties in te gaan slapen. Zo ligt er voor de zomer van 2021 een plan om door de Alpen en noord Italië te reizen en de auto dan als soort mini camper te gebruiken. Hiervoor via Amazon een speciale auto-voortent gekocht. De V50 is namelijk groot genoeg om een tweepersoonsmatras/luchtbed in te passen. De bank gaat namelijk mooi plat en door de voorste stoelen helemaal in de voorste stand te plaatsen is er zowel voldoende breedte alsook lengte. Nu zijn mijn vriendin en ik beide korter dan 1,7m dus dat helpt natuurlijk ook mee. Overig campeerspullen reeds in bezit en compact genoeg om allemaal mee te nemen. Misschien gaat het wel enorm tegenvallen, maar voor nu is het voor ons een mooi en leuk vooruitzicht in deze rare tijd. Hopen dat dit volgend jaar weer voorzichtig mogelijk is. Wanneer de tent binnen is, zal ik een foto toevoegen van de V50 in vakantiemode.
Kleine update
- 226.555 km
Iets meer dan een maand verder en een paar kleine updates. Allereerst erg blij met een gebruikt setje Zaurak velgen. De vorige waren niet helemaal mijn smaak (zie foto 2). Nu is het net een beetje sportiever.
Ook de eerste reparatiekosten achter de rug. Ik merkte na ca. 2 weken al dat de auto er lang over deed om op temperatuur te komen. Dat resulteerde in een kapotte thermostaat. Gelukkig vielen de kosten mee. Ondanks dat de auto dus lange tijd niet met een optimale temperatuur heeft rondgereden, is mij weinig verschil gebleken in het verbruik. Dit is namelijk sinds de aanschaf netjes rond de 1 op 13. Wellicht gaat dit met de nieuwe thermostaat nog ietsje beter.
Ik stap nog steeds (bijna) iedere dag met plezier in de auto. Fijne rijeigenschappen. Ook een eerste langere rit van noord naar zuid Nederland (voor de Zaurak velgen via Marktplaats). Niks te klagen, lekker 100-105 op de cc. Verbruik zelfs naar bijna 1 op 15. Erg fijn!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.