Volvo V50 1.6D Edition II (2007)

autoreview

Volvo V50 1.6D Edition II (2007)

Signalement

UitvoeringV50 1.6D Edition II
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf100.000 km
KM-stand laatst183.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke wagen

  • 183.000 km

Ik heb de auto alweer ruim6 jaar in bezit. Gekocht met ongeveer 100.000 km op de teller. Indertijd gekozen voor een diesel, omdat bij mijn jaarkilometrage (+/- 12.500) de jaarlijkse kosten gelijk waren aan een benzineversie, er meer keuze was uit diesels, die vaak beter uitgerust waren, ik een turbodiesel prettiger vind rijden dan een kleine atmosferische benzinemotor (1.8 ). Gekozen voor de 1.6d vanwege het gunstige gebruik, ondanks veel negatieve verhalen. Uit veel positievere verhalen bleek dat vooral tijdig olie verwisselen en goed onderhoud veel problemen kunnen voorkomen. Achteraf denk ik dat we met een 2.0d ook gemiddeld 1:18 hadden kunnen halen.

Rijden
Het (Ford Focus) onderstel biedt wat mij betreft een prettige mix van comfort en rijplezier. Ik heb gewoon het standaard onderstel, niet verlaagd zoals latere zuiniger diesels of sporievere uitvoeringen. De wagen voelt altijd stabiel: op slecht wegdek, op lastige richels in snellere bochten wordt het niet oncomfortabel en raak je de controle niet kwijt.
De 1.6d motor is niet snel, maar zeker in Nederland snel genoeg. Zeker eenmaal op gang en tot zo'n 80 km/u lang niet slecht, ook op bergweggetjes. Boven die snelheid, vooral met belading of aanhanger is de fut er wel uit. Opvallend dat bij optrekken op de snelweg er vanaf 120 km/u extra aan gesleurd wordt. Turbo-lag?
Ik rijd de motor altijd rustig warm. Los van het feit dat dat de techniek heel houdt, voel je ook dat de koude motor het rustig aan wil doen. Ook schakelt de versnellingsbak hakerig als hij koud is.

Onderhoud
Vooral het eerste jaar regelmatig bij de garage geweest: roetfilter was versleten, wat leidde tot iedere 40 km regenereren en een hoger verbruik. Later ook wel e.e.a. aan de motor moeten vervangen, maar nooit schokkende zaken: lekkende luchttoevoerbuis, EGR-klep. Daarna geen noodloop meer gehad. Bij 10 jaar oud distributie- en multiriem vervangen. Advies is om de 20.000 km olie vervangen, ik doe het jaarlijks, of maximaal om de 15.000 km vanwege de gevoeligheid van de motor en met name de turbo voor vervuilde olie. Verder alleen gewone slijtage: remmen, remolie, filters, banden (nu Michelin CrossClimate, stiller dan de eerdere Michelin green-x zomerbanden), lampjes en nog een keer de brandstofleiding. De auto is in onderhoud bij dealer Van Roosmalen/De Beemd. Gemiddeld €1.000 per jaar inclusief de banden, vind ik goed te doen voor een auto met motor die bekend staat als een drama-blok.

Betrouwbaarheid
De motor is een paar keer in noodloop geschoten (jaren geleden). Vorig jaar 1 x uitgevallen op de snelweg, een paar dagen voor vakantie naar het VK. Na 5 minuten starten en direct naar de garage gereden. Storing uitgelezen, mogelijk probleem met krukassensor. Is gelukkig niet meer teruggekeerd. Verder bij vorst een enkele keer de melding 'anti skid service vereist' opnieuw starten en de melding verdwijnt.

Ruimte
De v50 is voor ons gezin (2 jonge kinderen) groot genoeg. Wij zijn zelf niet lang, dat helpt. Beenruimte achterin is beperkt.
De koffer slikt zonder moeite een kinderwagen, bagage voor een korte vakantie, of een compleet drumstel. Er kunnen twee racefietsen in met de bank rechtop: één zonder voorwiel tussen de bank en de stoelen, één achterin schuin over de leuning van de bank.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.