Volvo V50 1.6D DRIVe Sport (2010)

autoreview

Volvo V50 1.6D DRIVe Sport (2010)

Signalement

UitvoeringV50 1.6D DRIVe Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf25 km
KM-stand laatst80.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 420 km

Een week in m'n bezit nu, de V50. Ik heb de auto (lease) gekozen vanwege de stoelen/het comfort, en omdat ik 'm mooi vond, met een chique uitstraling. Heel veel keuze had ik overigens niet vanwege beperkingen in het leasecontract en omdat ik in het segment van de 20% bijtelling zocht, maar bijvoorbeeld de audi A3 sportback (alles zat net verkeerd) en de Ford Focus Limited (sprak me niet echt aan) haalden het niet in mijn vergelijking met de Volvo.

De eerste indrukken zijn bijna allemaal geweldig. Wat een heerlijke auto. De 1.6D doet z'n werk goed genoeg om in het Nederlandse verkeer mee te komen. Beduidend meer vermogen dan bijvoorbeeld de Mitsubishi Carisma 1.6 benzine waar wij er een paar van privé hebben gereden.
Algemene kritiek is er op het vermogen onderin en dat merk ik ook: bij krappe langzame bochten moet de diesel (!) toch terug naar z'n één, waar m'n tijdelijke leaseauto (VW Polo 1.4 benzine) nog makkelijk in z'n twee doorheen trok. Maar eenmaal op toeren trekt de diesel vlot weg. In het begin schakelde de bak een beetje stroef, vooral terug naar twee en één. Maar dat gevoel is al snel aan het verdwijnen, hoewel ik wel vind dat je erg 'bewust' en trefzeker moet schakelen. Hij vliegt niet als vanzelf door het spreekwoordelijke pakje boter in de juiste versnelling.
De cruise-control doet z'n werk goed, hoewel het 2x klikken (cruise en dan nog een keer aanzetten) voor-ie aan staat, wel even wennen is. Wat ik jammer vind is dat de snelheid niet ook digitaal wordt aangegeven. Het instellen van de cruise control doe je nu met alleen zicht op de teller, "ergens tussen de 120 en 125 km/u".
Het start-stop systeem doet gewoon wat het moet doen; het verbruik staat nu nog aangegeven op 6 liter/100 kilometer.

De ruimte voor de achterbank houdt - zoals in andere testen/reviews ook te lezen is - inderdaad niet over, maar met 2 kleine kinderen is dat voor mij nog geen issue, en de meeste kilometers zal ik toch alleen maken. Wat dat betreft biedt de voor 'n estate niet al te ruim bemeten 'kofferbak' van de Volvo toch voldoende bagageruimte voor zowel de spullen van m'n werk, als ook voor mijn gezin. Handig is het net wat achter de hoofdsteunen op de achterbank bevestigd kan worden. De bekerhouders op de achterbank zijn ook al goed van pas gekomen.

M'n HTC Touch werd zonder problemen gevonden (Bluetooth). Alleen merk ik met bellen dat er soms wat haperingen optreden. Zo zit er wel wat tijd tussen een nummer "draaien" en dat het nummer ook daadwerkelijk wordt gebeld. Eenmaal verbinding, dan is het gesprek goed te voeren en te volgen. Net als de rest van de standaard audio-installatie trouwens - daar had en heb ik geen behoefte aan om nog eens extra in m'n buidel te tasten. De kwaliteit is meer dan voldoende. Naast de eenvoudig te bedienen radio kunnen CD/MP3/USB ook worden afgespeeld (nog niet uitgeprobeerd). Vanwege de HTC (met TomTom) heb ik navigatieapparatuur achterwege gelaten.

De DrivE Sport wordt standaard met de Dalarö offblack bekleding geleverd. In eerste instantie vond ik het jammer dat ik niet voor leer kon gaan, maar ook deze bekleding oogt erg chique (en heb ik al gezegd dat de stoelen werkelijk als fauteuils zitten?). Ik kan mijn ellebogen (net als in m'n Jeep Cherokee) goed laten rusten op de steunen in het portier en op de middenconsole. Naast de aluminium middenconsole heb ik nog even overwogen om het Sport Styling Pack erbij te nemen. Niet gedaan, en achteraf mis ik het niet. Het interieur is mooi af zo.
Qua exterieur passen de Spartacus 17" velgen mooi bij de in mijn ogen chique Barents blue kleur.

Het enige wat ik in de toekomst nog wel eens extra zou willen is een bagagebox (voor de lange en verre vakanties) en een bekerhouder in het opbergvak van de middenconsole.
Maar tot nu toe is het een feest om in deze auto te stappen.

Na 1100 Km

  • 1.100 km

Nog niks natuurlijk, slechts 1100 km, maar al wel een paar nieuwe opmerkingen bij het voorgaande:
- verbruik is inmiddels gedaald naar 5.7 liter op 100 km. Ik heb de airco aanstaan, maar maak op 80/100/120 km-wegen wel waar het kan gebruik van de cruise control. En ik probeer me redelijk aan de max. snelheid te houden. Ik verwacht dat het verbruik nog wel wat omlaag gaat.
- Een nummer bellen (HTC Touch/bluetooth) gaat toch niet altijd vlekkeloos. Gebeld worden gaat wel goed en eenmaal verbinding is er ook niks aan de hand, maar op de één of andere manier "pakt" hij niet altijd een gekozen nummer. Als ik het nr via het paneel selecteer en dan vervolgens op m'n telefoon zelf het knopje "bellen" in druk, gaat het wel goed. Lijkt toch op een niet helemaal lekkere verbinding.
- Het schakelen (m.n. 1e en 2e) gaat nog steeds wat stroef, maar wordt steeds beter/soepeler. Wat wel blijft is dat je 'm echt doelbewust in de goede versnelling moet duwen. Ook de koppeling (filerijden!) vraagt 'n stevig linkerbeen.
- De regensensor staat goed afgesteld, maar wil wel een heel enkel keertje 'op hol slaan': bij een nauwelijks vochtige voorruit gaat de wisser als een bezetene heen-en-weer. Maar gaat ook vanzelf weer uit.
- Verder geen klagen over de auto. Stoelen formidabel, rijgedrag is goed (je merkt wel dat de auto vrij straf is afgeveerd) en in de dagelijkse praktijk voldoet de 1.6 diesel ruim voldoende. Die je trouwens nauwelijks hoort (behalve bij fors doortrekken) wat maakt dat ik, tezamen met de weinige hinder van windgeruis en de comfortabele stoelen, uitgerust op mijn bestemming aankom.

4500 km: kleine update

  • 4.500 km

Inmiddels heb ik 4500 km onder de wielen. Weinig toe te voegen; de auto doet het nog steeds goed. Wat ik wel wilde melden betreft het verbruik: dat is inmiddels gedaald naar 5.3 l/100 km, wat maakt dat ik een actieradius van 1000 à 1100 km heb. Schakelen blijft nog wat hakerig. Met de warme temperaturen van nu doet de climate-control z'n werk erg goed. Ook na een lange warme dag op een parkeerplaats is de auto vrij snel koel.

Vakantie-ervaringen

  • 7.000 km

De volvo is inmiddels ook gebruikt als vakantie-auto, dus weer wat extra's om toe te voegen aan deze review.
Voor ik op vakantie ging (Duitsland - Hunsrück, tot c.a. 800/900 meter "bergen") was het gebruik gedaald tot 5.2 l/100 km. Ik heb dat verbruik sinds het begin niet ge-reset. Bij terugkomst was het verbruik gestegen tot 5.3 l/100 km en dat heeft alles te maken met het presteren van de auto in dit heuvelachtige gebied. De vijfde versnelling is niet meer dan een overdrive en de gear-indicator mag in de prullenbak. Leuk als je van sportief rijden en schakelen houdt, maar zeker met een gezin + bagage moet je echt zorgen in de goede versnelling omhoog te gaan, anders geeft-ie helemaal niet thuis. Op de 100 km-wegen betekende dat alleen berg-af in z'n 5. Kortom: de auto doet 't wel in deze gebieden, maar verwacht geen wereldprestaties van de 1.6D, ook niet als het aankomt op zuinigheid. Op de autobahn is het geen probleem om met de cruise-control te rijden. De actieradius nam af van 1100 naar zo'n 950 km. Het schakelen van de bak is deze vakantie wel weer wat soepeler geworden ...

Verder is de V50 een fantastische reisauto. Alleen op wat hobbelige Belgische en Duitse wegen was goed te merken dat de auto strak is afgeveerd. Naast een campingbedje, opvouwbare bolderkar, koelbox en speelgoed was er genoeg bagageruimte voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Ik heb wel de cassette van de afdekhoes verwijderd en het handige 'hondennetje' bevestigd. De binnenspiegel kon ik alleen nauwelijks meer gebruiken.

Ook de airco deed het met het warme weer de afgelopen weken prima. In de hoosbuien op de terugweg: geen spoor van instabiliteit of zoekerig gedrag te bemerken.
Na afloop van de vakantie had vooral de achterbank een schoonmaakbeurt nodig, maar de dalarö offblack bekleding was makkelijk schoon te maken. Geen vlek meer te zien.

Enig echte minpuntje tot nu toe: de carkit. Zowel met m'n HTC Touch als m'n Ericsson W380i blijf ik (in binnen- en buitenland) verbindingsproblemen houden. De telefoons worden prima gevonden, telefoonboek wordt ingelezen etc. Alleen het bellen gaat haperend. De ene keer pakt-ie 'm wel, dan weer niet en vraag me niet waarom wel/niet. Het is iedere keer weer een verrassing of hij het doet.

Onderweg naar de 1e beurt

  • 18.000 km

Onderweg naar de 1e beurt, een paar kleine dingetjes om toe te voegen:
- Het verbruik was gezakt tot 5.1/100 l/km, maar is met winterbanden (toch iets andere maat) en koude weer terug op 5.3/100 l/km. Bij een gemiddelde van 71km/u, dat wel. Sinds enige tijd heb ik de airco niet meer aan maar dat heeft nog geen effect op 't gebruik gehad. Ik heb het gemiddelde niet ge-reset; sinds de aanschaf loopt de teller door.
- Omdat we op het werk meer problemen hadden met de verbinding van de HTC Touch, zijn we overgeschakeld op de iPhone met een ander abonnement. Bellen gaat nu geheel probleemloos.
- Eerste schadegevalletje (betonnen blok over 't hoofd gezien) leidde er toe dat de onderzijde van de achterbumper vervangen moest worden. Je zag er niks aan, maar het verbinindsstuk waarmee de bummer aan het chassis zit was afgebroken. Da's het nadeel van uit één stuk geperste kunststof bumpers. Met m'n jeep had ik gewoon 't blok verschoven ... (of er overheen gereden) :-)

22.000 km

  • 22.000 km

Eerste grote beurt en wat kilometers verder:
- Ik heb bij de beurt nog een opmerking gemaakt over het - naar mijn idee hakerige - schakelen, maar ik kreeg 'm terug met de opmerking "da's normaal".
- Afgelopen tijd zonder problemen een ingeslagen zijruit door Car**** kunnen laten repareren
- Verbruik staat inmiddels weer op 5,1 l/100 km bij een gemiddelde snelheid van 72 km/u; vandaag zomerbanden laten terugzetten dus het verbruik zal wel weer verder zakken.
- iPhone icm KPN-abbo geven geen problemen met bellen via de carkit. Er zit wel een iPod aansluiting, maar jammer is dat de iPhone via de usb alleen is bij te laden en niet als muziek-usb wordt herkend.
Geen noemenswaardige bijzonderheden verder.

60.000 km

  • 60.000 km

De volvo heeft een 60.000 km beurt gehad. Wat kan ik toevoegen aan mijn ervaringen? Weinig, de auto doet het gewoon goed. Een paar punten:
- ruitewissers zijn versleten bij 30-35.000 km.
- Sinds de aanschaf heb ik de brandstofmeter niet gereset. Uiteindelijk koerste ik op 4,9 l/100 km, maar met winterbanden en de verhoging van de max. snelheid naar 130 zit ik op 5,1 l/100 km
- Ik blijf bij m'n mening dat de auto voor het dagelijkse file-verkeer in NL voldoende power heeft, maar stond ik met deze kennis voor een nieuwe keuze dan weet ik niet of ik voor dezelfde motor zou kiezen. Af en toe mis ik toch wat pit/vermogen.

80.000 km - 4 jaar (bijna) - auto weer ingeleverd

  • 80.000 km

Met toch enige pijn in 't hart de volvo weer ingeleverd. Ik kan niet anders zeggen dan dat het een fijne auto is. De nieuwe eigenaar heeft er een goede auto aan, met niet eens heel veel km's voor een ex-lease auto en op een kapotte EGR-klep na heb ik er 80.000 probleemloze kilometers mee gedraaid. Eindstand verbruik: 5,1 l/100 km
Voor mij houdt het bijhouden van de review dus ook hier op, anders dan het advies: bij twijfel? Doen!

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens