Volvo V50 1.6D DRIVe Edition II (2009)

autoreview

Volvo V50 1.6D DRIVe Edition II (2009)

Signalement

UitvoeringV50 1.6D DRIVe Edition II
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst155.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo V50 Edition II DRIVe

  • 1.200 km

Vorige week donderdag 8 jan. was het zover. Ik mocht mijn nieuwe V50 1,6D DRIVe Edition II ophalen bij Van der Wulp in Spijkenisse.

De dealer heeft prima service verleend door de banden om te laten wisselen voor Vredestein winterbanden bij de plaatselijke Euromaster. Het betreft een leaseauto, dus de dealer mocht niet zelf de banden leveren.

Al vanaf mijn 1e kilometer in deze auto geniet ik van het rijden erin. Goed, hij is een stuk kleiner en een stuk minder praktisch dan mijn vorige Touran, maar hij rijdt heerlijk! Ook al is het 2e kindje bij ons op komst, dat passen en meten heb ik er wel voor over. Meest van de tijd zit ik alleen in de auto.

Comfort:
Comfort is voor mij dik in orde bij deze auto. Ik kan me voorstellen dat Frankofielen dit minder vinden, de auto is behoorlijk stevig afgeveerd, iets wat ik bij VW/ Audi altijd als prettig heb ervaren. De stoelen zitten formidabel en een lekkere zit is goed te vinden. De ruimte tussen de achterbank en voorstoelen lijkt erg klein, toch blijkt het in de praktijk mee te vallen. De zittingen van de achterbank zijn gewoon behoorlijk lang. Ook mijn broer van 1,90m kon een goede zit vinden achterin. Dan moet je natuurlijk als bestuurder of voorpassagier niet 2 meter of langer zijn, want dan gaat het gewoon niet.
Het sturen met deze auto is een genot. Ik ben een verstokte VW rijder en had nooit gedacht een ander merk te rijden. Na een weekje in een Volvo S40 van een collega was ik wel om. Er meer dan VW in autoland.....

Prestaties:
Dit was nog wel even spannend. Ik had namelijk de DRIVe uitvoering gekozen, dit is een zuinige variant, vergelijkbaar met de Bluemotion modellen van VW.
Ik had enkel proefgereden in een normale 1.6D. Het valt me niet tegen, tuurlijk zijn er snellere auto's en mijn Passat Highline 130pk was zeker sneller, maar met deze 1.6D DRIVe kun je erg goed meekomen. De motor doet zijn werk stil en soepel. Hierdoor heb je soms niet in de gaten dat je al zo hard rijdt. Ik heb zeker geen spijt van deze keuze. Het was een zwaardere motor, of een Edition II..

Uitrusting:
Edition II, moet ik meer zeggen? Lederen bekleding, Park Assist, waterafstotend glas, 17" velgen, dit is een kleine greep uit de extra's wat in dit pakket is opgenomen. Ik heb Calcite leder genomen, erg licht en besmettelijk, ik weet het, maar dan hou ik het wel goed schoon! Door de lichte kleuren heb je toch een wat ruimtelijker effect.
Alle ziet er goed uit, en voelt solide aan.

Minpunten:
Ja.. die zijn er toch ook wel te vinden..

-Stoelverwarming niet standaard in Lederen interieur, goed, dan had ik dat er bij moeten bestellen, maar ergens houdt het op. De meeste automerken leveren standaard stoelverwarming bij een lederen interieur.

-Geen verwarmde ruitensproeiers. In de week van aflevering kende Nederland een periode van strenge vorst. Toen wilden de sproeiers niet werken. Lijkt me toch dat een Zweeds merk hierop voorbereid moet zijn? Dit viel me erg tegen van een Premium automerk. Bij VW is dit op vrijwel alle modellen standaard.

-De armsteun in het midden. Deze is niet in hoogte of lengte aan te passen, dit is jammer, want hierdoor kunnen veel mensen niet lekker hun arm hierop leggen (waaronder mijn vriendin).

-Gekoeld dashboardkastje, dit is ook standaard op vrijwel alle VW's. Hier maakt ik toch dankbaar gebruik van, mijn brood voor tussen de middag en mijn fruit bleef goed op temperatuur. Voor de vakanties waren het de flesjes water die lekker verfrissend waren. Dit zal ik in deze auto wel missen.

Ondanks de hierboven genoemde punten ben ik wel erg gelukkig met deze auto. Ik heb niet eerder een auto gehad die zo lekker reed.
De uitrusting is goed, rijeigenschappen dik voor elkaar. Alleen de binnenruimte is redelijk krap voor het geld wat deze auto kost, maar goed dat wist ik van tevoren. Heb hier ook geen spijt van, maar dat zal voor veel mensen anders zijn.

Bijna 1 maand in bezit

  • 4.000 km

De 1e maand in deze auto is toch wel erg goed bevallen.

Het verbruik is teruggelopen, op dit moment (met de inrijperiode erbij) staat de boordcomputer op 5,7 liter per 100km. De eerste 2.000 km stond deze op 6,3 l / 100km het verbruik loopt dus fors terug!

Verder is de motor nu ook lekker los. Naar mijn idee is de DRIVe lekkerder afgeregeld dan de standaard 1,6D. De 3e en 4e versnelling zijn lekker lang en je kunt er stevig in doortrekken. De motor is ook zeker niet sloom te noemen.

De calcite (lichte) lederen bekleding blijkt besmettelijk te zijn, toch is het makkelijk schoon te houden. Even met een vochtige doek erover en het is allemaal weer schoon.

De ruimte ben ik nu ook aan gewend, alles past er goed in. Elke rit blijft een klein feestje. Zeker bij ons in de betuwe lekker binnendoor over de dijken. Bochtenwerk houdt de V50 wel van!

Update na 2,5 maand / 13.500 km

  • 13.500 km

Zo,

Het is weer tijd voor een update.

Omdat het een DRIVe is, zal ik met het verbruik beginnen.
Ik ben hier positief over! Ik hoef de brandstof niet zelf te betalen, maar toch leuk om inc. het inrijden een aantal ritten door Duitsland met regelmatig snelheden van rond de 190km/h op een verbruik van 5,3 liter/100km te komen. Oftewel bijna 1 op 19!

De auto rijdt lekker en ben goed gewend aan de auto, het vermogen stelt nog steeds niet teleur, alleen bij wegrijden zou de motor wat eerder mogen oppakken.

Is het dan enkel rozegeur en manenschijn??
Nee....

Een paar puntjes van kritiek;
- kraakjes. In de B-stijl, achterportier en bestuurdersstoel zijn hinderlijke kleine kraakjes waar te nemen. Bij een Opel of Kia zal ik er niet over zeuren, maar bij een Premium merk verwacht ik zoiets niet. Dit zal ook worden opgelost bij de eerste beurt (20.000km).
-Calcite bekleding, lichte lederen bekleding dus. Deze is uitermate gevoelig voor blauwe spijkerbroeken. Het is allemaal redelijk schoon te krijgen, toch zal ik de volgende keer donkere bekleding overwegen.
-Kwaliteit van de matten. De bestuurdersmat heeft geen hakstuk. Gevolg, hier ben ik dus nu al doorheen! Hier moet gewoon een nieuwe mat voor komen.

Kortom,

Rijeigenschappen, kwaliteit (op een paar kleine puntjes na) zijn dik voor elkaar. En het is natuurlijk een supermooie auto!

Verminderd enthousiast

  • 38.000 km

Nog steeds een zeer prettige auto om mee te rijden. Toch wel wat puntjes van kritiek.

Laten we even stellen dat deze V50 (Ford onderstel en PSA motor) door Volvo gebouwd is, een premium merk waar je wat van mag verwachten. Anders zou het de meerprijs van ruim 5.000 euro t.o.v. een Ford Focus niet rechtvaardigen...

Kwaliteit afwerking en materiaalkeuze zijn niet top
Afwerking:
- piepjes en kraakjes bij achterklepbekleding. Deze bekleding is van een zeer fragiel hard plastic gemaakt, doet amerikaans aan.
- bevesigingsogen in laadruimte zijn omgeven door een plastic schild. Dit is op 2 plekken al gescheurd.

Materiaalkeuze:
Hiermee bedoel ik eigenlijk de keuze van kleuren en soort materiaal. Ik heb de keuze gemaakt voor lederen bekleding. Echter de zijkanten aan de onderzijde van de stoelen zijn gemaakt van stof in dezelfde lichte kleur als de bekleding. Andere merken maken dit van kunstleer, wat makkelijk schoon te maken is. Als ik nu de achterbank neerklap kun je dus met je lading makkelijk tegen die lichte stof aankomen. Het is nu al best smoezelig. Benieuwd hoe dit er over 100.000 km uitziet.
De laadruimte is voorzien van lichtgrijze stof, ook niet de meest voor de hand liggende kleur. Had best zwart mogen zijn.

Zoals gemeld, hier en daar wat kraakjes. 1 ervan was afkomstig vanachter het dashboardkastje. Dit is door de dealer netjes verholpen (bleek een loszittende Volvo bluetooth module te zijn). Ook maken de ruitenwissers af en toe een vreemd geluid.

De boordcomputer geeft onjuiste informatie betreffende de resterende te rijden km's. Hij springt van nog 20km te rijden op 2 streepjes, vervolgens nog geen 5km verder geeft de computer aan verminderd motorvermogen en nog geen 10km verder sta je met een lege tank. Natuurlijk moet je op tijd tanken, maar deze functie werkt gewoon niet betrouwbaar.

Ben dan helemaal negatief?

Nee zeker niet. Het is en blijft een superauto met superwegligging. Erg fijne stoelen en een genot om mee onderweg te zijn. De 1.6 PSA stelt nog steeds niet teleur en het verbruik zit op gemiddeld over 38.000km op 5,5liter /100km.

Laten we hopen dat Volvo wat doet aan de bovengenoemde punten en dan hebben ze in mijn ogen de bijna perfecte auto gebouwd.

Gewoon een fijne wagen

  • 95.000 km

Inmiddels weer wat km's verder.

Om te beginnen. Het rijden is nog steeds heerlijk. Het is een DrivE, zou dus zuinig moeten zijn. Dit is een wagen zonder start/stop. Ik zit op dit moment rond de 4,8 a 4,9 liter/100km. Dit is vanaf de 1e km. Ik heb de boordcomputer nog nooit gereset.
Inrijden, files, stadsverkeer en snelweg, alles zit erin.

Wel is voor de 2e maal (onder garantie) de distributieriem vernieuwd. Weer wat gepiep onder het vooronder.

Verder zijn er 1 speaker vervangen en is het deurpaneel opnieuw goed vastgezet.

Lichte bekleding blijft netjes en is makkelijk schoon te houden. Achterklep bekleding blijft kraken.

Conclusie: om te rijden superfijn. Ik heb echter twijfels bij de afwerking van de auto. Een VW of Audi voelt me toch degelijker aan. Dit had ik van Volvo niet verwacht.

Verder goede service van Dealer Henk Scholten in Tiel. Zij doen alles om de auto in nette en goede staat te houden. Zo heb ik na een klein akkefietje een week lang in een nieuwe C70 gereden.

Of de volgende weer een Volvo wordt? Ik weet het nog niet....

Update, we rijden vrolijk verder

  • 109.000 km

Weer een update, nu bij 109.000km

Elke keer wanneer ik instap ben ik toch stiekem wel trots op deze auto. Het blijft een mooie wagen om te zien. Toch zijn er best wat rimpeltjes. Rimpeltjes die niet passen bij een auto van dik 35 mille. Een rammel in de achterklep die maar niet op te lossen lijkt. Zo zijn er wel meer typische Ford rammeltjes te horen. Ik merk toch wel dat er in deze Volvo ook wel Ford afwerking is waar te nemen. Stoelen puik, dashboard.. zit goed in elkaar, deurpanelen.. mwoah.. ook hier wat rammeltjes, zeker bij wat hoger volume van de radio. Kom dan niet met het argument, dan moet je de radio niet zo hard zetten... Nee... dan moet je je klanten geen High Performance audio aanbieden. Er zijn al meerdere speakers vervangen, maar daar ligt het niet aan. Het zit puur in de bevestiging en ontdreuning van de bekleding. Jammer, dit geeft niet echt het Volvo gevoel weer. Het Volvo gevoel van bv. de Tank, alias de 740 (of was het andersom?).

De aluminium accenten in het interieur (middenconsole, handgrepen etc.) zijn erg mooi, maar oh zo kras en deuk gevoelig. Het is zo dun als bakpapier. Als je er maar naar kijkt is het al beschadigd. Achteraf toch beter voor het hout kunnen kiezen.

Enfin.. wat ook erg Ford is is het onderstel. Gewoon perfect dus.. want dat kunnen ze als de beste bij Ford. De auto gaat goed de bocht om, strijkt oneffenheden op een comfortabele en directe manier vlak zonder het gevoel met de weg kwijt te raken.

De motor. De PSA motor doet aardig mee. Je kan meekomen in het NL verkeer, maar iets meer pit zou toch wel welkom zijn. Ik heb dan ook ernstige vraagtekens bij de 1,6 in de S80!?!!??
Voor de rest, een lekkere stille motor die je wel een beetje moet leren rijden. Onder de 2000 toeren gebeurt er werkelijk helemaal niks. Als je dat maar weet is het niet erg en zit je toch nog redelijk vlot op de 120km/h. Toch zou ik van een diesel wat meer souplesse verwachten.

De dealer Henk Scholten doet altijd z'n best voor je. Hier heb je wel het idee bij een Premium merk te zijn. Beurten worden correct uitgevoerd en op speciaal verzoek kwamen ze de auto bij me thuis ophalen. Dit omdat ik door 2 kleine kids even moeilijk weg kon.

Nog een kleine 60 a 70 duizend kilometer dan moet er weer een nieuwe keus gemaakt worden. Inmiddels heb ik ook de Skoda Superb Combi Greenline gezien. Voor hetzelfde comfort en een hele bak meer ruimte ga ik bij Tsjech minder dan 200 euro bijtelling betalen tegenover 350 euro bij deze FordPeugeotZweed.
Vandaag voor het eerst de V60 in real life gezien, maar dat wordt niet mijn auto.

Tot de volgende!

Nieuw keuzemoment zit er aan te komen

  • 150.000 km

Wederom een update. Het was al weer even geleden.

Rond oktober zal deze auto aan de kilometers zitten en moet de auto weer worden ingeleverd bij de leasemaatschappij. Jammer... Maar ook prettig dat ik nu een andere auto kan uitzoeken met gunstig bijtellingstarief.

Zoals in de vorige reviews te zien, ben ik best kritisch. Sommigen noemen dit zeuren, het is eenmaal hoe ik het ervaar.

Eigenlijk is er niet zoveel geks te melden. Ik heb het idee dat de motor steeds lekkerder gaat presteren. Natuurlijk met 109pk geen sportwagen, maar gewoon goed mee te rijden. Wederom bewijs dat het klinkklare onzin is om een auto bij 180.000 km eruit te gooien. Heb eens een v50 meegekregen als leenauto met 350.000 km. Geen centje pijn.

Vorige week een beurt laten uitvoeren. Paar dagen ervoor was de koppelingspedaal terugduwer ( soort veer ) eruit gesprongen. Ik kon gewoon koppelen en rijden, maar het pedaal kwam niet meer helemaal terug omhoog. Verder is er technisch niks te melden. De lederen bekleding in calcite laat zich makkelijk reinigen. Van deze keuze nog geen spijt gehad.

De eerder genoemde rammeltjes in de achterklep heb ik mee leren leven, maar vind het eigenlijk niet kunnen voor dit merk.

Dan nu even over de keuze van de volgende auto. Een aantal kandidaten. Een v50 met min of meer dezelfde specs met 20% bijtelling, een s60 met 20% bijtelling. Helaas is de auto dan compleet basis omdat ik minder per maand wil gaan betalen en niet meer.

Een VW Jetta met DSG. Is ruimer van binnen dan de v50. Alleen minder practisch dan een combi natuurlijk. Mocht het een Jetta worden dan moet ik nog opschieten. VW heeft een waanzinnige levert je van 20 weken op deze auto!

Een Golf. Weer wat goedkoper, ook leverbaar met 140pk bluemotion en 20% bijtelling.

Ik heb nog even om na te denken. Ik neig ernaar weer een v50 te nemen. De goede stoelen en high performance audio zijn zaken waar ik veel aan hecht. Deze zaken zullen bij VW minder zijn.

De volgende wordt besteld

  • 155.000 km

De keuze wordt redelijk makkelijk gemaakt. Op de V50 is nu het limited edition pakket leverbaar. Vrijwel full options voor 30.000 euro en 20% bijtelling!

De Jetta is ook nog optie geweest, maar het is toch overduidelijk dat deze wagen voor de US markt is gebouwd. Harde plastics aan de deurpanelen, een beugel om de achterklep open te houden (die bij dicht doen de bagage kan kapot drukken) en een armsteun die niet in lengte en hoogte te verstellen is (terwijl dit bij alle andere VW modellen wel het geval is). Om te zien is de Jetta een mooie auto. Maar in de configuratie hoe ik de auto wil komt deze op 34.000 euro.

Ik blijf dus bij Volvo. Ben benieuwd hoe de D2 motor gaat bevallen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.