Volvo V50 1.6 D Edition II (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V50 1.6 D Edition II |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 167.000 km |
ERVARINGEN
Twee weken geleden de auto opgehaald bij de Dealer (Verkerk Volvo Utrecht). Zeer netjes geholpen en geïnstrueerd hoe alles aan de auto werkt. Waarom ik de V50 gekozen heb is vooral om zijn zitcomfort. Geweldige stoelen waar ik na 3 uur rijden geen last heb van mijn rug. Ik ben 1.96 en heb ook lange benen, maar vind de Volvo toch goed zitten. Ok, het is niet zo dat ik de benen helemaal kan strekken, maar zitten doe ik echt prima.
Ik heb voor een 1.6D Edition II (zwart) gekozen omdat de 2 liter gewoonweg niet in mijn lease budget paste. Daarbij had ik bij de 2 liter een zeer standaard uitgeruste auto gehad, en dan kies ik toch voor wat meer luxe. Ik zit toch zeker 5 à 6 uur per dag in de auto. Ja, met een 2 liter kan je wat vlotter optrekken en iets harder rijden, maar ik moet zeggen dat de 1.6D mij ook goed bevalt. Ik hoef niet als eerste weg bij een stoplicht en die ene keer dat ik 190 kan probeer ik het wel in Duitsland. Ik kan goed meekomen in het verkeer en heb geen last van rare ruis en geluidjes.
De auto begint pas echt te trekken bij 2500 toeren, dit had wel iets eerder gemogen van mij. Maar goed alles went, terugschakelen en gas. Geen probleem.
De auto is stil, rijd goed, en ook niet geheel onbelangrijk, ik voel mij ook veilig in de auto. De geluidsinstallatie (High performance soundsystem) is echt geweldig!
De auto is superzuinig en kan ik zeker een 850 tot 900 kilometer met een volle tank rijden. En dan rijdt ik toch gemiddeld 130 waar het kan. Wegligging helemaal goed en ruimte is ook goed te noemen. Ik heb namelijk nog geen auto meegemaakt waar er iemand achter mij kan zitten als ik tijd. Daar heb ik mij al lang bij neergelegd.
Kleine opmerking:
Bij de aflevering waren ze vergeten de Carkit houder in de auto te plaatsen. Geen probleem, de telefoon was toch bluetooth, dus kon ik gewoon bellen. Nieuwe afspraak gemaakt, Carkit er in en klaar. De auto was zelfs nog even gewassen, een zeer goede service moet ik zeggen.
Met deze auto ga ik nog vele kilometers maken de komende 2,5 tot 3 jaar.
Update: 6 maart 2008
De volvo rijd ik nu vanaf eind mei 2007 en heb er nu 45000 km opzitten. Een keer meer naar Italië en Oostenrijk geweest op vakantie. De auto voldoet prima en heeft een zeer prattig rijgedrag. Trekt goed op in stedelijk gebied en is snel genoeg voor op de Duitse Snelweg (+/- 200 met wind achter). Verbruik is goed ik denk rond de 1:19 en is dus zuinig.
De stoelen zijn subliem te noemen, nooit meer last van mijn rug en kom uitgerust uit de auto na een lange rit.
Audio en andere luxe voldoen prima en zijn zeer goed te noemen.
Ruimte is genoeg in de auto...laat ik het zo zeggen, hij is IKEA proof :-).
Een prettige en goede auto, waar iedereen die meerijd ook zeer enthousiast over is.
PROBLEMEN
Ik heb nu nog geen problemen gehad met de auto. Alleen even de antenne van de navigatie verplaatst, omdat het ontvangst niet helemaal goed was. Doet het nu ook weer goed.
Update: 6 maart 2008
Ik wilde een fietsendrager op de trekhaak plaatsen alleen klopte helemaal niets van de lampen. Remmen, was knipperlicht, en rechts af was remlicht links...je begrijpt, de stekkers nagekeken. Alles klopte. Volvo dealer gebeld en die wisten mij te vertellen dat de auto de trekhaak niet herkende (Huh!?). Tegenwoordig dus niet zomaar even een trekhaakje plaatsen, nee de software moet de haak herkennen. Ook opgelost. Voldoet nu prima!
Na de eerste beurt (20.00km), lekker rijden op de snelweg naar mijn werk...doffe plof. Weg Turbo...niet mee vooruit te branden die auto. Prettig tijdens een inhaalmanoeuvre. Ik de Volvo service gebeld en men wist mij te vertellen dat ik gewoon door kon rijden omdat er geen witte rook uit de auto kwam.
Verder vond ik het ook erg benauwt in de auto. Maar goed zal wel aan het weer hebben gelegen. Was erg mooi die vrijdag.
Volvo Service bij de auto en de monteur vertelde mij dat de slang van de Turbo er af was geschoten. Komt wel eens vaker voor bij nieuwe auto’s. Of als men een beurt heeft uitgevoerd, de slang er niet goed opdraait. Verder kwam hij er achter dat de verwarming een storing gaf. De stekker was niet goed aangesloten na de beurt. Beetje slordig. Maar goed opgelost verder. Geen last van gehad.
Na iets meer dan 2,5 jaar...
- 143.000 km
Een erg prattige auto om veel in te rijden, dit kan ik zeker aangeven na 143k op de teller. De stoelen blijven echt heerlijk zitten en de motor is zeker niet traag te noemen. Ik kan overal goed meekomen, ligt ook een beetje aan je rijstijl.
Ondertussen bij een andere dealer terecht gekomen ivm verhuizing. De matten al een keer laten vervangen bij 100k, maar de nieuwe zijn echt binnen no-time versleten. Slechte kwaliteit dus van Volvo moet ik zeggen. Klein item, maar zeker wel een hoog irritatiegehalte.
Een keer een kleine aanrijding gehad, weet ik ook hoe dat is in een Volvo. Prima, ik kan het nog net niet aanraden. Bijna geen krasje te zien. Wel de stootbalk krom dus vervangen.
De turbo, voorkomend probleem blijkt, vervangen bij ongeveer 130k. Hoge fluit geef in ieder geval aan dat de turbo het niet meer optimaal deed. Prima verholpen door de dealer (Broekhuis Zeist). Rijd weer als een dolle.
Nu moet ik wel zeggen dat de auto nu wel een beetje gebreken begint te vertonen. Uiteraard is dat na zeer intensief gebruik, maar toch. Nu een storing gehad tijdens het rijden. Auto valt kortstondig uit, daarmee bedoel ik de electa. Geen stroom meer, waarna hij weer vrolijk verder rijd. Een beetje onzeker gevoel geeft je dat wel als je 130 rijd. Dus laten controleren, reden piekstroom geweest. Mocht het weer voorkomen dan terug komen.
Al met al een zeer fijne auto, waarvan ik moet zeggen dat ik hoogst waarschijnlijk ook weer een V50 zal gaan kiezen. Het gevoel van veiligheid is groot en de auto ligt stabiel op de weg.
Nog een kleine 40k en dan kan de auto er uit. Dus na de zomer hoop ik een nieuwe auto te rijden. Wie weet een Volvo, de kans is groot!
Uitvallen auto...
- 151.000 km
En daar rijd je dan op de A1 met je cruise control......auto valt kortstondig uit. Niet erg, omdat je rechtdoor rijd, maar niet een erg prettig idee als je auto dit zomaar doet. Dus naar de dealer en om het probleem op te lossen.
Melding van het systeem dat er een piek is geweest in het systeem, maar men kon deze melding niet simuleren.
Dus weer meegenomen en ja hoor, weer een paar keer uit/aan, weer terug. Navi kabels losgemaakt, carkit losgemaakt, weer proberen. Weer terug, toch weer het probleem. uiteindelijk niet dynamo er in en geen probleem meer gehad.
Stoel bestuurder begint nu te 'knakken', zoals anderen dat ook al geschreven hebben. Bij de volgende beurt maar even aangeven.
Verder blijft het een prima auto, mee naar zuid Spanje gereden en weer terug. Zonder problemen en ook goed zuinig. Nog 10.000 km en dan maar eens een andere auto uitzoeken. Nog geen idee wat, alles komt voorbij. Ga je voor 20% bijtelling of toch voor iets meer luxe en iets grotere motor etc. Of toch weer voor de V50, maar die gaat er uit, en de V60 komt net buiten het bereik van vele leaserijders. Ik ben benieuwd hoe die markt voor Volvo zich gaat ontwikkelen. Bij 170.000km zal ik nog eens een update geven.
Einde in zicht
- 167.000 km
De auto moet de deur uit en ik ben goed op zoek geweest naar een vervanger. Maar dat komt later.
De Volvo V50 is een uitstekende auto voor lange ritten, ook als je tegen de 2m lang bent. Ik heb met zeer veel plezier in de auto gereden en doe dit nog steeds tot volgend jaar februari. Dan komt er een nieuwe auto.
We zijn er mee op en neer geweest naar Zuid Spanje en dat ging echt helemaal prima. Dat was zijn grootste test. Aangezien het gezin is uitgebreid met een dochter heb ik nu toch voor iets meer ruimte gekozen, dat mis je wel in de V50, maar dat vind ik dan ook het enige. De motor (1.6 diesel) is prima voor op de weg. Ik heb altijd goed mee kunnen komen in het verkeer. Ook ligt het denk ik aan de manier van rijden. Ik rijd vrij sportief, de auto past zich daar na een tijd op aan, dat merk ik als ik een leenauto mee krijg.
Verder geen problemen meer gehad en nog altijd enthousiast, maar ja hij is te klein geworden. De keuze is nu gevallen op de Peugeot 508 SW 1.6 Hdi 2 Tronic Executive (leer, sensoren voor-achter radar, Navi, panoramadak 17” alu velgen etc), van buiten exact hetzelfde als weergegeven op de site van Peugeot. Daar zit alles op en aan en is daarom interessanter dan de V50. Daarbij is hij gewoon veel ruimer. Ik (1.96) kan achter mijzelf zitten en het is een (semi) automaat (schakelen met flippers), heerlijk nooit meer koppelen en geen last meer van mijn linker been na een dag rijden. De auto is maxicosi en buggaboo proof, ook een vereiste.
In maart wordt hij afgeleverd en ik zit daar met smart op te wachten. Review volgt daarom in mei...dan kan ik beter oordelen en heb ik denk ik 5 tot 10k km gereden.
Zou ik een Volvo bestellen in de toekomst, jazeker. Het zijn en blijven uitstekende auto's. De V60 past net niet in mijn maandbudget, misschien over 3 jaar wel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.