Volvo V40 (2019) #3
autoreview
Signalement
Versnellingen | 6, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 29.046 km |
KM-stand laatst | 76.000 km |
Mijn blauwe V40 T3, R-design
- 76.000 km
Na inmiddels enkele decennia ervaring met Volvo, veelal S40 en later V40 heb ik in oktober 2021 mijn V40 diesel ingeruild voor een benzine versie. Destijds gebruikte ik de auto voor woon/werk verkeer waardoor ik ca. 30-35k per jaar reed. Deze auto had inmiddels een km stand van 153000 km.
Maar gezien mijn situatie in 2021 (gestopt met vaste baan) verwachte ik toen minder km te gaan rijden en lag de keus voor een benzine variant voor de hand.
Gezien de ervaring met de V-40 wilden we graag een soortgelijk type aankopen met een lage km stand dus eentje met de kop eraf.
Daarnaast zou een automaat fijn zijn en ook een trekhaak was gewenst ivm de fietsdrager.
Na zoeken op internet vonden we in Naarden bij Buitenweg een mooie sportieve V40-versie in R-design, in een mooie blauwe kleur, bouwjaar was 2019 en op het moment van de inruil had deze auto 29000 km gereden.
Op het moment dat ik deze review schrijf is de auto dus bijna vijf jaar oud. Ik zal nu mijn belangrijkste ervaringen met u delen.
Vrij snel na de aankoop merkte ik dat de auto een schurend geluid maakte als je op een rotonde rijdt, hierdoor is door Buitenweg naar gekeken maar niets kunnen vinden.
Ik heb vrij snel na aankoop de remmen laten spuiten in dezelfde kleur als de auto.
We zijn erg tevreden over het comfort in de auto, zelf ben ik weg van de stoelen en de auto rijdt prettig, zowel op de snelweg als in de beboude kom en provinciale wegen. De automaat maakt dat je heel erg ontspannen kunt rijden. De automaat wil nog wel eens erg driest terugschakelen bij het invoegen op de snelweg.
De auto is gevoelig voor ribbels in het wegdek, vooral voegovergangen bij viaducten laten zich soms erg horen en enigszins voelen. We rijden op all season banden van Vredestein. Deze banden zaten al onder de auto bij de aankoop maar deze toonden al vrij snel droogte scheuren en wel zodanig dat bij de APK in 2023 de banden vervangen moesten worden door Vredestein Quatrac Pro all season banden. Hopelijk zijn deze beter bestand tegen deze "uitdroging".
We zijn in het najaar van 2022 met deze auto naar Spanje gereden, waarbij we in Frankrijk de tolwegen hebben gemeden. Dit was een bijzonder prettige ervaring met deze auto.
De auto is in onderhoud bij de Volvo dealer Ton van Kuyk te Hoorn, waarbij ik het schema volg. Een jaarlijkse beurt kost ca. 600-700 euro.
De handgreep van de bagageruimte was in 2023 defect en die is vervangen wat ca. € 250,- kostte.
Ook bleek in de winter van 2023 de stoelverwarming van een van de voorstoelen defect, dit werd hersteld door de dealer en kostte € 250,00
De laatste grote beurt, inclusief APK keuring vond plaats in oktober 2023 en koste € 744,- er waren geen bijzondere reparaties.
Deze Volvo munt niet uit qua bagageruimte maar voor 2 volwassenen is er genoeg ruimte, de tildrempel is wel redelijk hoog als je zwaardere spullen (boodschappen) naar binnen moet tillen.
Voorlopig zullen we nog wel enkele jaren in deze auto blijven rijden, een V40 zal er in de toekomst niet meer in zitten maar een hybride of full electric Volvo als occasion maakt zeker een goede kans als opvolger van deze V40-R-design. Als we toe zijn aan een volgende grote beurt, medio dit jaar zal ik opnieuw een review toevoegen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.