Volvo V40 1.8 Europa Nordic (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 1.8 Europa Nordic |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 382.442 km |
KM-stand laatst | 401.850 km |
De aanschaf
- 382.446 km
Na twee jaar in het franse koekblikje te hebben gereden werd het, door de geboorte van mijn zoontje, hoog tijd voor weer een échte auto. Eigenlijk wilde ik een V70 Classic, maar die viel in gebruik toch net iets buiten budget. Hierdoor kwam ik bij de V40 uit, die qua ruimte ook voldoende te bieden heeft, al zij het natuurlijk minder dan zijn grote broer.
Na wekenlang zoeken op de advertentiesites kwam ik er een tegen op Marktplaats, van een verkoper in Friesland. Ver weg, maar het was er eentje van 'slechts' tien jaar oud en voorzien van alle gemakken. En een automaat, en in het zwart. Precies wat ik zocht! Het addertje: er stond al bijna vier ton op de teller... Normaal gesproken zou ik met een boog om zo'n tellerstand heen lopen, maar vooral het feit dat hij van de eerste eigenaar was trok me toch aan. Nadat ik met de dealer kon spreken waar hij nieuw vandaan was gekomen en die me kon bevestigen dat hij tien jaar lang keurig netjes volgens schema was onderhouden, inclusief distributie, was ik overtuigd om te gaan kijken.
En nu staat hij er dus! De rit van ruim 200 km. naar huis was één en al glimlach. Wát een heerlijke wagen! Hij ligt heerlijk strak op de weg, het stuur geeft voldoende gevoel van de wielen door maar is wel soepel genoeg om met twee vingers te bedienen. Ook de automaat schakelt perfect en zelfs de automatische airco doet het goed. Ik moet een paar kleinigheden nog regelen, zoals de ontbrekende hoedenplank en door steenslag gebroken mistlichten, maar onderdelen zijn ruim voldoende beschikbaar en tegen relatief lage prijzen, dus ik hoop deze auto nog jaren te kunnen gebruiken!
Update, aircocheck
- 383.940 km
Inmiddels de eerste ruim duizend kilometer erop zitten met deze fijne auto. De aanpassingen die ik in de tussentijd heb gedaan zijn er niet veel; ik heb een setje originele Volvo wieldoppen op de kop getikt voorzien van het nieuwe logo, de actieve subwoofer in de kofferbak ontbrak dus heb ik gekocht en ingebouwd (wereld van verschil!) en ik heb de enkel-dins CT-503 radio vervangen voor het dubbel-dins topmodel met navigatie, de HU-1205. Niet dat ik de verouderde navi ga gebruiken, maar hij maakt het dashboard wel héél mooi af.
Het verbruik valt me iets tegen, de 1 op 10 haal ik meestal niet. Daar moet ik dan wel bij zeggen dat ik de laatste tijd veel kortere ritten heb gemaakt. Misschien toch wat verwend door het zuinige 205-je, die ook met stadsritten nog 1 op 12 á 13 scoorde. Daarnaast waren de afgelopen weken vrij warm, waardoor de klimaatcontrole hard moest werken om de temperatuur op comfortabel niveau te houden.
Omdat er in de onderhoudshistorie niets staat vermeld over onderhoud van de airconditioning, heb ik gisteren een -gratis- aircocheck uit laten voeren bij de plaatselijke Volvo dealer. Hier kwam, tegen mijn verwachtingen in, uit dat de airco helemaal top is! Hij koelt tot 8 graden, dus hoefde niet eens te worden bijgevuld. Wel had de condensor volgens de monteur wat steenslag, dus die zou op termijn een keer voor lekkage kunnen gaan zorgen en dan vervangen moeten worden. Dat zijn zorgen voor de dag van morgen, zeg ik dan maar.
De enige aanmerking die ik over de V40 heb is dat de automaat bij koude start wat ruw van de 2e naar de 3e versnelling schakelt. Ook lijkt de software niet te kunnen wennen aan mijn rijstijl, die blijkbaar erg verschilt van de vorige bestuurder. Ik ben dan ook van plan op termijn (waarschijnlijk binnen een half jaar) de automaat te laten spoelen en resetten. De ATF is voor zover ik weet nooit vervangen, dus na bijna vier ton vraag ik me af hoe die er nog uit ziet.
Grote beurt en APK
- 389.500 km
Een tijdje geen updates geplaatst, maar dat is bij autoreviews meestal goed nieuws. Inmiddels ruim 7.000 km gereden met deze fijne reisauto en hij bevalt nog steeds uitstekend. Wel moet ik nog altijd een Powerflush uit laten voeren op de automaat, iets wat nooit echt uit lijkt te komen.
Weinig bijzonderheden bij de APK:
- De mistlampen voor zijn beiden verwijderd, omdat het glas gebroken was door steenslag en dit een afkeurpunt vormde. Aangezien ik de mistlampen aan de voorkant nog nooit in mijn leven heb gebruikt heb ik ervoor gekozen ze weg te laten halen. Ik houd mijn ogen open voor een goedkoop setje tweedehands;
- Remblokken voor zaten op ca. 10%, dus alvast vervangen;
- Uitlaat midden- en einddemper moeten waarschijnlijk volgend jaar, hier heb ik al een adresje voor gevonden waar de complete set met bevestiging nog geen €200 kost.
Verder het normale onderhoud. Alles bij elkaar leverde een factuur van €540 op, wat ik best netjes vind voor een merkdealer. Bovendien geeft het weer een jaar Volvo Assistance, wat een abonnement scheelt bij de Wegenwacht.
Kort na de beurt begonnen de knipperlichten ermee te stoppen. Niet constant, maar af en toe (de vervelendste soort storing). Lang verhaal kort: het bleek dat zowel de alarmlichtschakelaar als het knipperlichtrelais aan vervanging toe waren. Bij de dealer hadden ze de relais niet op voorraad, daarom hebben ze er een uit een andere auto geplukt en gratis gemonteerd. De schakelaar moest wel betaald worden en was met een kleine €40 best aan de prijs, maar goed, dan kan ik er op dat punt voorlopig weer tegenaan. Al met al ook over de dealer prima te spreken.
Eindelijk de automaat laten flushen!
- 390.500 km
Iets wat ik al sinds de aanschaf wilde doen maar wat er maar niet van kwam is dan eindelijk gelukt: deze week is er een 'Powerflush' op de automaat uitgevoerd en man, man, dat was geen dag te vroeg!
Er kwam een stinkende zwarte drab uit de bak zetten die nog geen schim was van de zogenaamde 'long-life olie' die het ooit was. Ok, eerlijk is eerlijk: het heeft een lang leven gehad, want haast vier ton is natuurlijk bijna langer dan dat de dino erover deed om olie te worden.
Voorheen schakelde de bak bij koude start erg haperig en pas hoog in de toeren, daarnaast raakte hij soms in de war in de bochten, waarbij hij op en neer schakelde. Eenmaal warm gedraaid ging het wel, maar nog steeds niet ideaal. Nu schakelt hij weer keurig soepel, ook bij koude start, dus hopelijk gaat de bak nog even lang mee als de rest van de auto!
De vier ton gepasseerd
- 401.850 km
Alweer drie jaar aan het genieten van deze fijne wagen. Vorig jaar wat meer kosten gehad, o.a. dynamo. Dit jaar een nieuwe uitlaat laten plaatsen, verder alleen het reguliere onderhoud. Dit is de eerste wagen die ik heb (van de 17 privé en een stuk of 30 zakelijk) die van het begin af volledig volgens schema bij de dealer is onderhouden en dat verschil is toch wel echt merkbaar. Hij heeft me nog nooit laten staan, het geeft een heel prettig gevoel om die zekerheid te hebben. Ook de gratis wegenwacht die verbonden is aan het dealeronderhoud helpt daar natuurlijk bij. Al met al hoop ik nog een jaar of vijf van de Volvo gebruik te kunnen maken.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Klokje rond Volvo V40 1.9D Europa Nordic (2003)

Deze gebruikte hete hatchbacks koop je voor €13.000

'Verschillende toekomstscenario's voor VDL Nedcar'

Nieuwe BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse: vergelijking

Seat Leon Cupra 280 - Op de Rollenbank
