Volvo S80 D5 Summum (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S80 D5 Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 9.000 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Tevreden Volvo rijder
- 30.000 km
Omdat de Honda Accord ( zie revieuw elders) te weinig ruimte voor achterpassagiers bood toch maar eens rond gekeken naar een sedan die net een slag groter is.Na een uitgebreide proefrit in de Mercedes E klasse en vervolgens in de Volvo S80 werd duidelijk dat de S80 een meer onderscheidende auto is dan je op grond van zijn ingetogen uiterlijk zou kunnen verwachten.In vergelijking met de Benz vinden wij het meubilair zowel voor als achter beter. Ook het geluidsniveau bij hogere snelheden is qua beleving net (nog) iets stiller terwijl bij lage snelheden de auto's elkaar nauwelijks ontlopen. Het ging bij de Mercedes om een basis diesel motor en de Volvo betreft de D5 dieselmotor. De Volvo heeft standaard meer veiligheidssystemen aan boord dan de Mercedes, ondermeer het voetgangers detectiesysteem.Toen Volvo Duitsland ( de auto wordt als tweede auto bij ons Duitse huis ingezet) een wel zeer aantrekkelijke aanbieding had in de vorm van een D5 Summum Geartronic met Xenium en Summum Plus Line,van september 2011, modeljaar 2012, met slechts 9000 km op de teller, was het pleit snel in het voordeel van de Volvo beslist.De auto werd in januari 2012 afgeleverd.Kleur is magic blue.
De auto wordt met name voor langere ritten gebruikt. Het gemiddeld verbruik is 1 liter diesel per 16 kilometers. Daar zijn wij zeer tevreden over. Zuiniger kan ook: bij rustige ritten op binnenwegen kun je zomaar 1 op 18 halen. Echter, wanneer je het onderste uit de kan haalt en op de Autobahn met 170 km kruissnelheid onderweg bent, dan stijgt het verbruik naar 1 liter op 14 km. Nog heel netjes.De Volvo bevalt uitstekend. Zoals al eerder opgemerkt zijn de stoelen van hoge kwaliteit: na lange ritten stap je relaxed uit. Dat heeft ook te maken met de rust aan boord en met de soevereine wegligging. In de zomer staat de auto op 17 inch Njord velgen, in de winter op de in NL niet leverbare velgen van het type Oden, met Pirelli winterbanden.
De auto is in onderhoud bij La Linea in Euskirchen, onderdeel van de grootste dealer in de BRD maar deze vestiging is nog betrekkelijk kleinschalig.
Het navigatiesysteem overtuigt niet helemaal. Qua bedieningsgemak is het nogal omslachtig. En wanneer je bij het ingevoerde adres aangekomen bent is het noodzakelijk even te checken of het systeem ook van mening is dat de auto is aangekomen, anders wordt de huidige bestemming opgeteld bij de volgende. Dat is in onze 8 jaar oude Toyota Previa met zijn touch screen navigatie beter in orde.
Voor het overige geen klachten. Gewoon een prima wagen die je zuinig en comfortabel (standaard het herziene onderstel) van A naar B vervoert en die qua materiaalgebruik een zeer solide indruk achterlaat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.